• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hur länge orkar man

MrDesp

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
29 Mars 2016
Meddelanden
290
Mottagna reaktioner
101
Poäng
307
Är ju en av många här som hamnat i trubbel, i vårt fall så har det handlat om husrenovering, hästar och överkonsumtion och inget spel inblandat.

Ska man sammanfatta läget så har vi bra löner, inget konstigt, vi betalar sjukt mycket i amorteringar och livet tuffar sin gilla gång. Hus lånet är snart nere under 1,5 miljoner, blanco har sjunkit under 700000 och de korta krediterna betas ner.

Det har varit så mycket värre, de här 6-7 åren det pågått när ett lån har tagits för att lösa en kris. Vi har kämpat så och tillslut fått allt under kontroll med bra lån, inga anmärkningar en UC som ser bra ut. Situation att man kan få saker på faktura. Man har nu liksom allt under kontroll....

MEN det är ändå inte så att man är lycklig. Det känns som man är fast i ett ekorrhjul som rullar och att man ser sitt liv passera, att man är i en bubbla utanför och bara tittar på när ens lyckliga år i livet passerar och man kämpar och får det att funka men att en sjukt obehaglig ångest ligger och gnor, den gnager och den tär. När jag går på semester som jag gjort blir det värre än värst. Det blir värre i avseendet att det som arbetet innebär att man inte har tid att ha ångest jämt saknas. Man får tid och ser alla lyckliga vänner som lever livet, bilderna som delas på facebook och instagram och själv funderar man på hur man ska göra för att kunna unna sig något extra.

Tittar på kontot och inser att nästa månad är det precis som vanligt, 6000 till huset, 13500 till blanco och 5000 till de onödiga krediterna. 25000 som skulle kunna ta en på semester varannan månad. Eller var tredje för huset vill jag ha kvar.

Känns i bland bara så mörkt. Om det vill sig optimalt är det över om 8 år och 5 dagar. Då är det 18500 mer i plånboken varje månad. Just nu känns det bara hur fan orkar man leva så här i 2925 dagar till??? Just nu känns det som att det positiva är att man har 20 år kvar då till pension som man kanske kan unna sig lite lyx, ett liv. Men som det känns just nu skjut mig, fort, så jag slipper detta....
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Hope777

V.I.P
Poäng: 557
Blev medlem
18 Januari 2018
Meddelanden
477
Mottagna reaktioner
574
Poäng
557
Är ju en av många här som hamnat i trubbel, i vårt fall så har det handlat om husrenovering, hästar och överkonsumtion och inget spel inblandat.

Ska man sammanfatta läget så har vi bra löner, inget konstigt, vi betalar sjukt mycket i amorteringar och livet tuffar sin gilla gång. Hur lånet är snart nere under 1,5 miljoner, blanco har sjunkit under 700000 och de korta krediterna betas ner.

Det har varit så mycket värre, de här 6-7 åren det pågått när ett lån har tagits för att lösa en kris. Vi har kämpat så och tillslut fått allt under kontroll med bra lån, inga anmärkningar en UC som ser bra ut. Situation att man kan få saker på faktura. Man har nu liksom allt under kontroll.... MEN det är ändå inte så att man är lycklig. Det känns som man är fast i ett ekorrhjul och rullar och att man ser sitt liv passera, att man är i en bubbla utanför och bara tittar på när ens lyckliga år i livet passerar och man kämpar och får det att funka men att en sjukt obehaglig ångest ligger och gnor, den gnager och den tär. När jag går på semester som jag gjort blir det värre än värst. Det blir värre i avseendet att det som arbetet innebär att man inte har tid att ha ångest ger saknas. Man får tid och ser alla lyckliga vänner som lever livet, bilderna som delas på facebook och instagram och själv funderar man på hur man ska göra för att kunna unna sig något extra.

Tittar på kontot och inser att nästa månad är det precis som vanligt, 6000 till huset, 13500 till blanco och 5000 till de onödiga krediterna. 25000 som skulle kunna ta en på semester varannan månad. Eller var tredje för huset vill jag ha kvar.

Känns i bland bara så mörkt. Om det vill sig optimalt är det över om 8 år och 5 dagar. Då är det 18500 mer i plånboken varje månad. Just nu känns det bara hur fan orkar man leva så här i 2925 dagar till??? Just nu känns det som att det positiva är att man har 20 år kvar då till pension som man kanske kan unna sig lite lyx, ett liv. Men som det känns just nu skjut mig, fort, så jag slipper detta....
Men åhhh!!!!! lätt för mej att säga till dej KÄMPA,HÅLL UT!!! tiden går så fort o livet är inte bara pengar...du har inte 900000kr i obetalda skulder,löneutmätning snart,jag vet med mej att det är kanske inte detta du vill höra..men kämpa o håll ut och jag hoppas innerligt från mitt hjärta att du fixar det..♥️
 

MrDesp

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
29 Mars 2016
Meddelanden
290
Mottagna reaktioner
101
Poäng
307
Men åhhh!!!!! lätt för mej att säga till dej KÄMPA,HÅLL UT!!! tiden går så fort o livet är inte bara pengar...du har inte 900000kr i obetalda skulder,löneutmätning snart,jag vet med mej att det är kanske inte detta du vill höra..men kämpa o håll ut och jag hoppas innerligt från mitt hjärta att du fixar det..♥️

Ja tiden går fort, har datum som dessutom lättat längs vägen. Datumet då blancolånen 7 som blir sex, som blir fem osv, just nu är första måldatumet 2020-04-27 då försvinner första lånet och 2865 kr mindre att betala. Men just nu är frustrationen att det är då långt dit. Det är i alla fall mitivationsdatumet för att fortsätta orka kämpa - att dölja den depression jag bär på och som gör att jag funderat massor på om det är värt lidandet
 

Mona77

Kunnig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
2 September 2013
Meddelanden
141
Mottagna reaktioner
13
Poäng
52
Åh, jag känner precis samma sak. Å ena sidan glad för att jag har det basala i livet - bostad, mat och viktigast av allt familj och vänner. Men det är ändå sjukt tufft och frustrerande att veta att det tar ca 10 år innan alla skulder är betalda.
 

MrDesp

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
29 Mars 2016
Meddelanden
290
Mottagna reaktioner
101
Poäng
307
Åh, jag känner precis samma sak. Å ena sidan glad för att jag har det basala i livet - bostad, mat och viktigast av allt familj och vänner. Men det är ändå sjukt tufft och frustrerande att veta att det tar ca 10 år innan alla skulder är betalda.

Ja man får njuta de korta stunder som känns bra. Tittar man på kort på en själv så är det enormt stor skillnad på antal leende nu och för 10 år sedan. Tragiskt och höra barnen notera det.
 

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Tänker sådär också ibland. Min stora milstolpe ligger 2022, då har jag endast bolånet och CSN kvar. Då kan jag pumpa in de 6.000 kr jag kommer kunna spara in på dessa istället. Glöm inte bort vänner att ni med största sannolikhet kommer att få löneökningar under kommande år också, och med lite disciplin kan våra måldatum komma tidigare :)
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 428
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
....eventuellt kanske något arv eller någon annan oförutsedd inkomst eller skatteåterbäring likaså :)!

Clyro du förgyller det här forumet du borde öka din aktivitet här!
 

Peter4567

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
30 April 2018
Meddelanden
125
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Tänker sådär också ibland. Min stora milstolpe ligger 2022, då har jag endast bolånet och CSN kvar. Då kan jag pumpa in de 6.000 kr jag kommer kunna spara in på dessa istället. Glöm inte bort vänner att ni med största sannolikhet kommer att få löneökningar under kommande år också, och med lite disciplin kan våra måldatum komma tidigare :)

Själv lever jag efter 2017 års lön. All löneförhöjning framöver,20% av övertiden och skatteåterbäring går till lura sig själv fonder varje månad. Känns bra att se sparandet växa och skulderna minska,fast alla har tyvärr inte den möjligheten pga KFM tex.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 097
Poäng
10 087
Som litet tips på extrapengar i höst så är det ju val och kommunerna brukar betala skapligt för att man ska vara rösträknare. Har varit det för 2 val sedan. Intressant att se hur det funkar, en lång dag som gav ett par tusen. Man anmäler sig till kommunen
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 959
Mottagna reaktioner
6 151
Poäng
3 907
Som litet tips på extrapengar i höst så är det ju val och kommunerna brukar betala skapligt för att man ska vara rösträknare. Har varit det för 2 val sedan. Intressant att se hur det funkar, en lång dag som gav ett par tusen. Man anmäler sig till kommunen

Det hade jag ingen aning om och då är jag likväl politiskt aktiv i min kommun... Detta ska jag undersöka vidare...

Hälsningar från den överskuldsatta Moderaten (för de finns väll inte många Moderater i Era register precis... :( )
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp