• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hur lång tid innan inkasso och kronofogden? Och vad är det värsta?

Strävarn

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
24 Juli 2022
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Som rubriken lyder så ska jag försöka fatta mig kort.

Är överskuldsatt och kommer denna månad inte kunna klara av att betala alla mina skulder och.
Jag har ca 1,3msek i lån och krediter.
Nästan 20.000 ska ut varje månad

får in ca 25.000 efter skatt. Funderar på att bara släppa allting till KFM och låta de löneutmäta mig alternativt försöka få till en skuldsanering.

just nu tänkte jag bara försöka ”bunkra” så mkt pengar som möjligt dvs att jag inte tänker betala någon bank/institut en krona tills det kommer till KFM ( kanske låter hel dumt) men detta tar verkligen kol på mig att varje månad bara ha kvar till hyra och sedan gå hem till morsan och farsan för att snåläta. Köp presenter/göra saker med mina barn kan jag i dagsläget glömma helt och hållet.
Hållit mig borta från spel i över 6-8 månader och försökt jobba extra med att arbeta ner skulderna vilket knappt fungerat.

Hur hade ni gjort? Mvh,
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Strävarn

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
24 Juli 2022
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Återigen en fråga. Om jag nu väljer att släppa till KFM och se startar en löneutmätning, kan jag söka skuldsanering under tiden?
 

wiran

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
823
Mottagna reaktioner
300
Poäng
497
Återigen en fråga. Om jag nu väljer att släppa till KFM och se startar en löneutmätning, kan jag söka skuldsanering under tiden?
Du kan söka skuldsanering idag. Finns ingen regel när man kan söka men däremot kan det vara bra att tex vara spärrad för spel, inte tagit nya lån osv.
Det är lång väntetid på besked om sanering så bara att ta tag i det om du tänker i dom banorna.
 

Strävarn

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
24 Juli 2022
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Du kan söka skuldsanering idag. Finns ingen regel när man kan söka men däremot kan det vara bra att tex vara spärrad för spel, inte tagit nya lån osv.
Det är lång väntetid på besked om sanering så bara att ta tag i det om du tänker i dom banorna.
Förstår! Har pratat med budget och skuldrådgivare dock bara över telefon och de skulle höra av sig till mig. Förklarade min situation och de sa att de kunde hjälpa mig med en ansökan. Så ska få en återkoppling om tid. Dock ville de sätta sig och prata först och se över min situation.

väldigt rädd dock för att bara släpp allting. Men känns inte som att jag lever ett värdigt liv numera. Äter mat hemma hos föräldrarna, aldrig råd att hitta på något med ungarna eller kompisar. Har ju förmånsbil i arbetet som dock skulle kanske strula till det för KFM? Men utan den så har jag nog inget jobb kvar heller.

samtidigt borde jag ”gaska” till mig och lösa situationen. Men har 0 idéer om hur det skulle gå till. Jobbar måndag - fredag 07:00-17:30 och lördagar 09-14:00.

klämma in söndagsjobb orkar jag inte psykiskt eller fysiskt.

tog ingen semester i sommar, valde att få 5v utbetalt i lön istället som jag betalat av 1 kredit på. Vilket jag i efterhand ångrar.
 

wiran

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
823
Mottagna reaktioner
300
Poäng
497
Hur gammal är du och hur nya är lånen?
Blir du inte beviljad sanering så är utmätning ditt nästa alternativ, kan man inte betala så kommer de hamna hos kf till slut iaf.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
629
Mottagna reaktioner
720
Poäng
647
Har du gjort en uppställning av hur många lån eller krediter du har? Är det ett enda stort lån, eller är det en massa smålån? Kanske du kan ta tag i situationen genom att, om du har en massa smålån, börja röja upp i antalet och satsa på att få ned månadskostnaden på det sättet.
 

Strävarn

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
24 Juli 2022
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Hur gammal är du och hur nya är lånen?
Blir du inte beviljad sanering så är utmätning ditt nästa alternativ, kan man inte betala så kommer de hamna hos kf till slut iaf.
Är 31 år med söner på 2 respektive 5 år.

lånen är allt ifrån 2019 - 2021
3 ”större lån” i 300k klassen plus massa krediter på 50-60k.

Jo, känns nästan som att satsa på en skuldsanering är smartaste valet atm?

låter naivt att tro man ska kunna strula till det och sedan bara söka sanering. Men just nu är jag slut på luft och ingen aning om vad jag ska göra.
 

Strävarn

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
24 Juli 2022
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Har du gjort en uppställning av hur många lån eller krediter du har? Är det ett enda stort lån, eller är det en massa smålån? Kanske du kan ta tag i situationen genom att, om du har en massa smålån, börja röja upp i antalet och satsa på att få ned månadskostnaden på det sättet.
Yes! Har 0 FF och 8.0 i UC. Sökte häromdagen och fick då 0st svar. Därav jag känner lite att ”botten är nådd”
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
629
Mottagna reaktioner
720
Poäng
647
Botten är aldrig nådd innan de slänger ner dig i hålet vi alla är förutbestämda för.

3 ”större lån” i 300k klassen plus massa krediter på 50-60k.
Det kursiva kan vara något att jobba med. Hur många sådana har du, och hur mycket betalar du per månad till varje?
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
687
Poäng
607
Som rubriken lyder så ska jag försöka fatta mig kort.

Är överskuldsatt och kommer denna månad inte kunna klara av att betala alla mina skulder och.
Jag har ca 1,3msek i lån och krediter.
Nästan 20.000 ska ut varje månad

får in ca 25.000 efter skatt. Funderar på att bara släppa allting till KFM och låta de löneutmäta mig alternativt försöka få till en skuldsanering.

just nu tänkte jag bara försöka ”bunkra” så mkt pengar som möjligt dvs att jag inte tänker betala någon bank/institut en krona tills det kommer till KFM ( kanske låter hel dumt) men detta tar verkligen kol på mig att varje månad bara ha kvar till hyra och sedan gå hem till morsan och farsan för att snåläta. Köp presenter/göra saker med mina barn kan jag i dagsläget glömma helt och hållet.
Hållit mig borta från spel i över 6-8 månader och försökt jobba extra med att arbeta ner skulderna vilket knappt fungerat.

Hur hade ni gjort? Mvh,
Låter som du uppfyller många krav för skuldsanering. Inte naivt alls tro på det. Räkna på hur lång tid det skulle ta att bli skuldfri, är det mer än 10-15 år så är ytterligare ett krav för sanering uppfyllt. Kolla skuldsanering tråden! Du bör vara spel- och lånfri i ett år iaf om du vill ha god chans på godkänd ansökan. Samt ta tag i ditt spelproblem dvs behandling och stödgrupp (givetvis spelpausad också). Släppa allt till kfm hade jag gjort lätt i ditt ställe och inte jobbat ihjäl mig med extrajobb som bara kommer utmätas ändå. Kolla tråden om löneutmätning.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp