Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur lever ni som har fått skuldsanering?

V.I.P
Poäng: 477
Meddelanden
326
Mottagna reaktioner
336
Poäng
477
Den här frågan finns sannolikt i "skuldsaneringstråden" och på andra ställen.
Men, jag personligen har svårt att få fram alla svar på just detta med hur man lever - efter - att ha fått skuldsanering. Inget om hur man får skuldsanering, eller om vad som sker när inledande startar osv. Utan just från stunden och ögonblicket då det är beviljat.
Hur blev uppgörelsen för er?
Hur lever ni era liv?
Har ni arbeten där ni måste resa i tjänsten och hur fixar ni utläggen som kommer då?
När saker ändrats så som t.ex. hyra eller förlust av jobb eller byte av jobb - vad har hänt då?
Har någon kunnat byta från att jobba till att studera heltid och få det godkänt?

Ja, jag funderar extremt mycket kring hur livet blir med en beviljad skuldsanering. Jag är lika delar tacksam för att det rör sig åt det hållet för mig, men lika delar skräckslagen.

Min bas i utgifter blir:

Hyra: 8930 kr
El: 440 kr (maxbelopp)
A-kassa: 112 kr
Facket: 285 kr
Mobil med Spotify: 318 kr (Telia)
Bredband: 419 kr (Telia)
Försäkring: 153 kr (1832 kr/år)
Tilläggsförsäkring (olycksfall): 58 kr/mån
Busskort 610 kr

Summa: 11 325 kr

Belopp att få behålla när skuldsanering blir godkänd: 14 824 kr (det är inklusive buffert på 600 kr samt 292 kr som är kostnad pga av sjukdom)

Kvar: 3 499 kr

Den summan skrämmer livet ur mig.
För då är tanken att jag av de 3 499 kr ska kunna lägga undan 600 kr och samt ha 292 kr reserverat för extra utlägg pga av sjukdom. Och då blir det 2 607 kr det jag har kvar för mat, personlig hygien; förbrukningsvaror; kläder; fritid o.s.v.
Tittar man på Konsumentverkets kalkyl för matkostnad om man lagar all mat hemma så hamnar den på 2 770 kr. Och då ligger jag -163 kr. Och tittar jag vidare på Konsumentverkets kostnadsberäkningar för övriga poster ser de ut så här:

Personlig hygien 500
Kläder och skor 500
Fritid 640
Förbrukningsvaror 130
---------------------------------
Summa: 1 770 kr

Så - HUR - ska jag klara detta? Jag har sådan panik just nu att jag går upp i atomer!

Min bas i utgifter blir:

Busskort 610 kr

Belopp att få behålla när skuldsanering blir godkänd: 14 824 kr (det är inklusive buffert på 600 kr samt 292 kr som är kostnad pga av sjukdom)

För då är tanken att jag av de 3 499 kr ska kunna lägga undan 600 kr och samt ha 292 kr reserverat för extra utlägg pga av sjukdom. Och då blir det 2 607 kr det jag har kvar för mat, personlig hygien; förbrukningsvaror; kläder; fritid o.s.v.
Tittar man på Konsumentverkets kalkyl för matkostnad om man lagar all mat hemma så hamnar den på 2 770 kr. Och då ligger jag -163 kr. Och tittar jag vidare på Konsumentverkets kostnadsberäkningar för övriga poster ser de ut så här:

Personlig hygien 500
Kläder och skor 500
Fritid 640
Förbrukningsvaror 130

Så - HUR - ska jag klara detta? Jag har sådan panik just nu att jag går upp i atomer!
Du får försöka få ner mobil, bredband och gå ur facket. A-kassa är bra dock.

Min bas i utgifter blir:

Busskort 610 kr

Personlig hygien 500
Kläder och skor 500
Fritid 640
Förbrukningsvaror 130

Du kan laga bra mat för betydligt billigare peng.

Min bas i utgifter blir:

Busskort 610 kr

Personlig hygien 500
Kläder och skor 500
Fritid 640
Förbrukningsvaror 130

vad är du med i för fackförbund? Trodde nästan alla hade hemförsäkring därigenom?

vad är du med i för fackförbund? Trodde nästan alla hade hemförsäkring därigenom?

Unionen och då skulle hemförsäkringen bli via IF och då är det mer fördelaktigt för mig att ha kvar LF.

Du får försöka få ner mobil, bredband och gå ur facket. A-kassa är bra dock.

Mobil och bredband = har jag redan försökt. Och tar jag bort bredbandet påverkas mobilabonnemanget negativt. Så hur jag än vrider på det så kommer jag inte under den kostnaden. Facket vill jag inte gå ur då jag har inkomstförstärkning och den vill jag inte gå miste om. Samma med min olycksfallsförsäkring som jag har genom Unionen hos Bliwa.

Du kan laga bra mat för betydligt billigare peng.

Visst, matbudget kan jag jobba nedåt. Men - det är ändå svårt att få ihop det hela.
Har du egen erfarenhet av att leva på förbehållsbelopp? Om - så får du gärna dela med dig.

Men med 2 st betalningsfria månader varje år är det lätt att få ihop en buffert speciellt om man betalar in stora summor till kf. För mig bli det nästan 25 tusen per år som jag kan spara.

Men med 2 st betalningsfria månader varje år är det lätt att få ihop en buffert speciellt om man betalar in stora summor till kf. För mig bli det nästan 25 tusen per år som jag kan spara.

Okej, så långt har min hjärna inte hunnit ännu. Jag har bara snöat in mig i siffror utan att tänka på att man har lagt till den fristen i skuldsaneringen. Tack för påminnelse!

Jag har levt med skuldsanering i 4 år och tre månader. 9 månader kvar. De senaste åren har jag på mitt förbehåll avsett för två vuxna och ett skolbarn även försörjt ett vuxet barn, inkl boendekostnad. Ingen av oss förbrukar i närheten av konsumentverkets kalkyl. Snarare så att vi har totalt lika mycket att konsumera för på tre vuxna och ett barn som deras kalkyl säger för en vuxen. Mao det går!
Jag har flyttat två gånger (eller tre om man räknar flytt under inledande) och bytt jobb två (eller tre) gånger. Hade dubbelt boende och pendlingsresor i två år utan att ompröva för det (gick plus minus noll). Har omprövat en gång för att maken fick jobb och min lön ökade för mycket. Jag skulle inte räkna med att det går att ompröva för att man går från arbete till studier, däremot får man ju göra det om man fortsätter att betala enligt planen.
Jag reser en del i jobbet och det är kärvt att ligga ute med pengarna. Har lärt mig att i förväg räkna ut hur mycket pengar som krävs, åker kollektivt, bor på billigt hotell, äter så billigt som det går eller inte alls om det inte går att få förskott.

Jag har levt med skuldsanering i 4 år och tre månader. 9 månader kvar. De senaste åren har jag på mitt förbehåll avsett för två vuxna och ett skolbarn även försörjt ett vuxet barn, inkl boendekostnad. Ingen av oss förbrukar i närheten av konsumentverkets kalkyl. Snarare så att vi har totalt lika mycket att konsumera för på tre vuxna och ett barn som deras kalkyl säger för en vuxen. Mao det går!
Jag har flyttat två gånger (eller tre om man räknar flytt under inledande) och bytt jobb två (eller tre) gånger. Hade dubbelt boende och pendlingsresor i två år utan att ompröva för det (gick plus minus noll). Har omprövat en gång för att maken fick jobb och min lön ökade för mycket. Jag skulle inte räkna med att det går att ompröva för att man går från arbete till studier, däremot får man ju göra det om man fortsätter att betala enligt planen.
Jag reser en del i jobbet och det är kärvt att ligga ute med pengarna. Har lärt mig att i förväg räkna ut hur mycket pengar som krävs, åker kollektivt, bor på billigt hotell, äter så billigt som det går eller inte alls om det inte går att få förskott.

TACK! För ditt svar! Tack så väldigt mycket!

Jag har förr levt ensam med fyra barn på belopp motsvarande det du skriver att du som ensam har kvar. Med skuldsanering lever vi istället gott och kan spara lite. Normbelopp är väl tilltagna tycker jag, och jag tror det mesta funkar med lite planering. Jag tror dock ett förändrat synsätt kring utgifter är nödvändigt.

Är det viktigt med tilläggsförsäkringar, fackföreningsavgift, dyrt bredband osv., ja då är det ett val man gör. Man får då ställa det valet mot andra saker, såsom matbudget, kläder, sparande osv. Det vore närmast märkligt och rent av provocerande om beloppet man får behålla under skuldsanering skulle täcka in allsköns kostnader för sådant som de facto inte är nödvändigt, är min åsikt. Det är helt enkelt så att man under de år man har skuldsanering får göra avkall på saker, lära sig att hushålla samt planera för en hållbar ekonomi. För mig är skuldsanering just detta, sanering av skulder absolut, men också att under ordnade former "övningsköra", lära mig om ekonomi osv. Att ändra mind-set är en viktig del, och man kan behöva syna sina tankar kring "men jag behöver detta abonnemang/tillägg/årskort/whatever", tänker jag. Behöver man det - fine. Är det livsnödvändigt? Förmodligen inte.

Jag har förr levt ensam med fyra barn på belopp motsvarande det du skriver att du som ensam har kvar. Med skuldsanering lever vi istället gott och kan spara lite. Normbelopp är väl tilltagna tycker jag, och jag tror det mesta funkar med lite planering. Jag tror dock ett förändrat synsätt kring utgifter är nödvändigt.

Är det viktigt med tilläggsförsäkringar, fackföreningsavgift, dyrt bredband osv., ja då är det ett val man gör. Man får då ställa det valet mot andra saker, såsom matbudget, kläder, sparande osv. Det vore närmast märkligt och rent av provocerande om beloppet man får behålla under skuldsanering skulle täcka in allsköns kostnader för sådant som de facto inte är nödvändigt, är min åsikt. Det är helt enkelt så att man under de år man har skuldsanering får göra avkall på saker, lära sig att hushålla samt planera för en hållbar ekonomi. För mig är skuldsanering just detta, sanering av skulder absolut, men också att under ordnade former "övningsköra", lära mig om ekonomi osv. Att ändra mind-set är en viktig del, och man kan behöva syna sina tankar kring "men jag behöver detta abonnemang/tillägg/årskort/whatever", tänker jag. Behöver man det - fine. Är det livsnödvändigt? Förmodligen inte.

Jag förstår din åsikt ... men, vi båda får kanske respektera att vi prioriterar saker olika.
Dyrt bredband = som jag har förklarat så hänger bredband och mobil ihop. Justerar jag bredbandet så påverkar kostnaden på mitt mobilabonnemang. Givetvis sitter jag och försöker lösa detta ändå då jag förstår att jag kan spara in c.a 250-300 kr/månad. Och ja, jag behöver bredband.
Tilläggsförsäkring = ja, olycksfall känns rätt relevant om det händer något.
Facket = ja, jag ser saker med den utgiften som är relevant. Det är inget jag slänger in "bara för att".

Att göra avkall på saker är jag väl medveten om att jag måste göra. Det ifrågasätter jag inte. Men, att bemöta mig med en (som jag känner det) ganska spefull ton tror jag inte är mig behjälpligt. Och detta som du skriver "skuldsanering skulle täcka in allsköns kostnader för sådant som de facto inte är nödvändigt" är väl inget jag sitter och påstår att förbehållsbeloppet ska täcka in. Jag har läst om vad det ska täcka in och försökt räkna på vad Konsumentverket skriver och jag har definitivt inte tagit med alla poster därifrån utan de som jag har förstått ska ingå i förbehållsbeloppet.

Så ja, tack för ditt inlägg. Har läst det och tagit till mig av det.

Jag förstår din åsikt ... men, vi båda får kanske respektera att vi prioriterar saker olika.
Dyrt bredband = som jag har förklarat så hänger bredband och mobil ihop. Justerar jag bredbandet så påverkar kostnaden på mitt mobilabonnemang. Givetvis sitter jag och försöker lösa detta ändå då jag förstår att jag kan spara in c.a 250-300 kr/månad. Och ja, jag behöver bredband.
Tilläggsförsäkring = ja, olycksfall känns rätt relevant om det händer något.
Facket = ja, jag ser saker med den utgiften som är relevant. Det är inget jag slänger in "bara för att".

Att göra avkall på saker är jag väl medveten om att jag måste göra. Det ifrågasätter jag inte. Men, att bemöta mig med en (som jag känner det) ganska spefull ton tror jag inte är mig behjälpligt. Och detta som du skriver "skuldsanering skulle täcka in allsköns kostnader för sådant som de facto inte är nödvändigt" är väl inget jag sitter och påstår att förbehållsbeloppet ska täcka in. Jag har läst om vad det ska täcka in och försökt räkna på vad Konsumentverket skriver och jag har definitivt inte tagit med alla poster därifrån utan de som jag har förstått ska ingå i förbehållsbeloppet.

Så ja, tack för ditt inlägg. Har läst det och tagit till mig av det.

Kan ju säga upp både bredband och mobil.
Sen ta du av vimla eller hallon någon som är mkt billigare. Och leta upp det billigaste bredband leverantören som täcker det du vill ha. Så sparas ju lite in där direkt=)

Säg upp Spotify, gratisversion duger rätt bra trots reklamen.
Då har du Telia mobil 2 GB surf för 219:- som är Telias standard utan att bundla med bredband.
Skruva ner farten på bredbandet till ett billigare alternativ, jag har 10/100 för 199:-/mån

När det gäller el så ser jag mig själv som ganska frikostig (slösaktig) med både tvättmaskin och diskmaskin, 3 datorer igång för jämnan, ett par tv-apparater som ofta är på och stereo som sällan är avstängd om jag är vaken. Men trots allt detta kommer jag inte upp i några 400:- el per månad, men förbrukning ligger under 200 Kwh/mån vilket ger ungefär 300:-/mån. Kanske se över om du kan byta el-leverantör.

Fack och försäkringar skulle jag inte säga upp, bättre att göra avkall på annat.
Kanske Cykla till jobbet o spara dom 600:- från busskortet.

Sen ta du av vimla eller hallon någon som är mkt billigare. Och leta upp det billigaste bredband leverantören som täcker det du vill ha. Så sparas ju lite in där direkt=)
Men tänk två gånger innan du säger upp existerande abonnemang eftersom det kan vara svårt eller omöjligt att teckna nya!

Sitter och kollar på Fello för de ligger i Telias nät (behöver ha Telia). Där kan jag få abonnemang utan kreditkontroll om jag väljer att lägga upp betalning mot kortet (eg en variant av kontantkort - men i detta fall så får jag spara surf och andra fördelar man har av ett abonnemang).
Tar jag det = kan släppa Telias bredband och leta rätt på bättre alt då man tydligen inte är lika hård i bedömningen för bredbandsabonnemang.

Och tack för vettigt svar :-)

Men tänk två gånger innan du säger upp existerande abonnemang eftersom det kan vara svårt eller omöjligt att teckna nya!

Exakt just det är det jag vet är svårt. Och därför känner jag att det är svårt att släppa Telia för jag har ett abonnemang på mobilen där som är på 2 GB men, det höjs till 6 GB eftersom att jag har bredbandet där (man får rabatt ju fler tjänster man har hos dem). Samt att Telia är det när jag måste ligga i för mobilen. Jag behöver ha den täckningen.

Jag funderar lite på din uträkning baserat på Konsumentverket. Hur ser din egen förbrukningshistorik ut? Gå igenom senaste årets transaktioner och räkna lite. Hur mycket har du handlat för per månad i dagligvaruaffärer (mat och hygien)? Hur mycket i klädaffärer? Systembolaget? Osv. Då får du en jämförelse mot hur du lever och kanske en fingervisning på vad det är du behöver förändra.

Säg upp Spotify, gratisversion duger rätt bra trots reklamen.
Då har du Telia mobil 2 GB surf för 219:- som är Telias standard utan att bundla med bredband.
Skruva ner farten på bredbandet till ett billigare alternativ, jag har 10/100 för 199:-/mån

När det gäller el så ser jag mig själv som ganska frikostig (slösaktig) med både tvättmaskin och diskmaskin, 3 datorer igång för jämnan, ett par tv-apparater som ofta är på och stereo som sällan är avstängd om jag är vaken. Men trots allt detta kommer jag inte upp i några 400:- el per månad, men förbrukning ligger under 200 Kwh/mån vilket ger ungefär 300:-/mån. Kanske se över om du kan byta el-leverantör.

Fack och försäkringar skulle jag inte säga upp, bättre att göra avkall på annat.
Kanske Cykla till jobbet o spara dom 600:- från busskortet.

Tack för ett adekvat svar! :)

- Elen ska jag sätta mig med idag och se hur jag kan låsa fast kostnaden till ett lägre pris per månad. Så den är prio.
- Telia har jag redan 2 GB-abonnemanget på som går upp till 6 GB genom att jag har bredbandet hos dem. Men, ska sätta mig igen och kolla igenom deras hastighets-alt igen och vikta priserna.
- Cykla till jobbet, vissa dagar absolut men det är över en mil enkel färd och höst och vinter = ett sämre alternativ.
- Fack och försäkringar = min åsikt också. För mig är det viktiga poster. Och då skruvar jag mkt hellre med andra kostnader.

Jag funderar lite på din uträkning baserat på Konsumentverket. Hur ser din egen förbrukningshistorik ut? Gå igenom senaste årets transaktioner och räkna lite. Hur mycket har du handlat för per månad i dagligvaruaffärer (mat och hygien)? Hur mycket i klädaffärer? Systembolaget? Osv. Då får du en jämförelse mot hur du lever och kanske en fingervisning på vad det är du behöver förändra.

Tack för ditt svar och ditt tips om vad jag bör kolla över! :-)

Har suttit mkt med detta. Och rent generellt så just kläder som ex där lever jag snålt. Handlar knappt och om jag gör det är det på second hand.
Systembolaget är ingen post för mig. Handlar inte alkohol veckovis, månadsvis, kvartalsvis och knappt ens halvårsvis. Däremot har jag suttit och kollat mat- och förbrukningsvaror för det är där nyckeln ligger hos mig. För min matkostnad hamnar högt det har jag sannerligen insett. Men, dock inte högre än vad Konsumentverket säger. Så, ja ... jag sitter idag med att verkligen sätta fast en budget framöver utifrån den inkomst jag kommer att ha och jag tror att jag ska fixa det.

Det som har varit är ju all oro man känner över detta. Visst, jag är tacksam för möjligheten. Oändligt tacksam. Men, jag är ändå rädd för stålbadet. Och jag tror det är en rätt så mänsklig reaktion man får innan man kommer till ett lugn och inser att man kommer att lösa saken.

Har haft skuldsanering i snart två år. Har alla kostnader inbakade i min hyra (el uppvärmning mm) har inget bredband och (delar ut surf från telefonen) mobilen betalas av jobbet så den kostar ingenting.

kör bara storkok när jag behöver mat, men har oftast mat via jobbet, så matkostnaderna ligger på under en tusenlapp i månaden.

Blir ungefär 500-1000 över per månad, då jag har lite privata grejjer som jag måste betala som inte är i saneringen.

har dock inte behövt röra pengarna från de fria månaderna än så har en rejäl buffert om något skulle hända...

Visst, matbudget kan jag jobba nedåt. Men - det är ändå svårt att få ihop det hela.
Har du egen erfarenhet av att leva på förbehållsbelopp? Om - så får du gärna dela med dig.
Jag har varit skuldsatt större delen av mitt vuxna liv, nästan 30 år, och levde före löneutmätningen under förbehållsbeloppet, så för mej var det rena lyxen med så mycket pengar. Kan tillägga att idag är jag helt skuldfri och har sparad peng på banken, men lever ändå ganska mycket på samma sätt som förut, vilket bygger på sunt konsumerande.
Vad det gäller maten så strunta helt i konsumentverkets riktlinjer det går att leva på 1 tkr/månad om man vill och ändå äta sunt. Köp mycket rotfrukter, lök, ägg, baka själv, gå ut och plocka svamp o s v, det finns många böcker i ämnet. Om vänner och bekanta ville bli av med frukt, rabarber o s v från sina trädgårdar så tog jag en del tillvara. Jag köper nästan aldrig godis, snacks, dricka eller hel/halvfabrikat (förutom krossade tomater). Man behöver också mycket mindre rengöringsmedel än man tror för att göra rent hemma. Oftast räcker det men en antistatisk trasa och kallt vatten för att damma av i de flesta rum, såpa för rengöring av golv, i badrummet vill man ha starkare medel, men överdosera inte utan se till att rengöra oftare så gror inte smutsen in.
Planering är A och O, framförallt vid dyrare köp som vinterkängor och ytterkläder, spontanshoppa inte! Oftast vet man när vintersäsongen närmar sej sitt slut och man exempelvis behöver nya kängor eller jacka/kappa, skriv upp detta på en lista och handla när det finns något på rejäl rea, man kan hitta riktigt fina märken om man bara har tid och inte behöver panikhandla. Jag har alltid tänkt mer kvalité än kvantitet eftersom jag behöver vara välklädd på jobbet. Jag använder fortfarande flera plagg från min "fattiga" tid. Jag får komplimanger från både män och kvinnor för min klädsel.
Slutligen har du två betalningsfria månader vilket borde göra livet lättare.

Tack för ditt svar och ditt tips om vad jag bör kolla över! :)

Har suttit mkt med detta. Och rent generellt så just kläder som ex där lever jag snålt. Handlar knappt och om jag gör det är det på second hand.
Systembolaget är ingen post för mig. Handlar inte alkohol veckovis, månadsvis, kvartalsvis och knappt ens halvårsvis. Däremot har jag suttit och kollat mat- och förbrukningsvaror för det är där nyckeln ligger hos mig. För min matkostnad hamnar högt det har jag sannerligen insett. Men, dock inte högre än vad Konsumentverket säger. Så, ja ... jag sitter idag med att verkligen sätta fast en budget framöver utifrån den inkomst jag kommer att ha och jag tror att jag ska fixa det.

Det som har varit är ju all oro man känner över detta. Visst, jag är tacksam för möjligheten. Oändligt tacksam. Men, jag är ändå rädd för stålbadet. Och jag tror det är en rätt så mänsklig reaktion man får innan man kommer till ett lugn och inser att man kommer att lösa saken.

Jag skulle säga att det är en helt normal reaktion med tanke på vad man går igenom inför hela processen.

Man blir dock ganska duktig på att trolla med det lilla man har på olika sätt och mat posten är absolut den lättaste att dra ner på i kostnad och man planerar väl. Finns mycket mat med kort datum att handla och frysa in. Själv älskar jag att laga mat och ser det nästan som en tävling mot mig själv i att komma så billigt undan man kan.

Även om det är tufft ibland så kommer du fixa det! <3

Jag skulle säga att det är en helt normal reaktion med tanke på vad man går igenom inför hela processen.

Man blir dock ganska duktig på att trolla med det lilla man har på olika sätt och mat posten är absolut den lättaste att dra ner på i kostnad och man planerar väl. Finns mycket mat med kort datum att handla och frysa in. Själv älskar jag att laga mat och ser det nästan som en tävling mot mig själv i att komma så billigt undan man kan.

Även om det är tufft ibland så kommer du fixa det! <3
Jag håller med om att matplatsen är den man har störst flexibilitet i. Och så ska man inte glömma det man kan göra med ”hygien”- posten. Försök hitta dryga produkter, minska på mängden schampo, balsam, duschcreme, tandkräm etc vid varje användningstillfälle. Duscha mer sällan om det går. Skölj ur sista dropparna. Vädra kläder istället för att tvätta efter varje användning. Tänk över om alla produkter verkligen behövs eller använd bara i speciella fall (sköljmedel, hårstyling, smink, hudcremer etc). Diska diskborste och disktrasa och återanvänd.

Och självklart handla inget som inte är nödvändigt!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp