Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur många har gått ut svenska kyrkan ?

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 987
Meddelanden
6 051
Mottagna reaktioner
2 813
Poäng
1 987
När ens ekonomi är tajt och tuff så försöker man hitta alla vägt ut , själv så betalar jag nästan 500 kr mån till kyrkan och sambon 330 kr .. rätt mycket med 800 kr mån som kyrkoskatten är på i ens läge man är i ... några som gått ut ?

Jag gick ur för 5 år sedan. Det verkar dock som man måste anmäla urträde före 1 nov för att medlemsavgiften ska sluta dras kommande år. Så om du går ur nu så måste du ändå betala året ut. Surt med tanke på att man betalar månadsvis via skatten. Borde gå att stoppa närsom tycker jag.

Jag gick ur för 5 år sedan. Det verkar dock som man måste anmäla urträde före 1 nov för att medlemsavgiften ska sluta dras kommande år. Så om du går ur nu så måste du ändå betala året ut. Surt med tanke på att man betalar månadsvis via skatten. Borde gå att stoppa närsom tycker jag.
Ja det är ju lite surt :) då har man ju några månader att tänka på det :)

Jag gick ur för några år sedan. Lite knas att de får ta pengar från mig varje månad när jag är av en annan kultur och inte har med kyrkan att göra men det är ju inget de tar hänsyn till förstås..

Går man ur så sker begravningen i ett sunkigt kapell eller i en trist lokal nära huvudkyrkan

Man ska nog väga för å nackdelar innan man går ur. Jag är av den gamle sorten som ville gifta mig i kyrkan och vill att jag får en fin begravning i kyrkan osv så jag betalar gärna dom kronorna varje år. Plus att det går till barnaktiviteter och bistånd m.m
Läs på vad du får för pengarna :)

Går man ur så sker begravningen i ett sunkigt kapell eller i en trist lokal nära huvudkyrkan
Man ska nog väga för å nackdelar innan man går ur. Jag är av den gamle sorten som ville gifta mig i kyrkan och vill att jag får en fin begravning i kyrkan osv så jag betalar gärna dom kronorna varje år. Plus att det går till barnaktiviteter och bistånd m.m
Absolut så är det , fast man kan ju gå med lite senare när man fått det lite bättre ekonomiskt med ;)

Tror man kan betala en liten avgift så får man ha begravningen i kyrkan med . Sen kan man ju gå med också när ens ekonomi blivit bättre ... kan man spara 8000 kr på ett år så är det en del när man har löneutmätning under den tiden .. en hyra grattis varje år

Tror man kan betala en liten avgift så får man ha begravningen i kyrkan med . Sen kan man ju gå med också när ens ekonomi blivit bättre ... kan man spara 8000 kr på ett år så är det en del när man har löneutmätning under den tiden .. en hyra grattis varje år

Gick ur förra året och man sparar ju en bra slant. Men inte tänkt så mycket på det där med begravning. Verkar ju som om att man i de flesta fall inte får begravas i kyrkan. Kyrkoherden bestämmer. Känns ju inte så kul. Kanske blir medlem igen senare.

Gick ur förra året och man sparar ju en bra slant. Men inte tänkt så mycket på det där med begravning. Verkar ju som om att man i de flesta fall inte får begravas i kyrkan. Kyrkoherden bestämmer. Känns ju inte så kul. Kanske blir medlem igen senare.
Vet du om det stämmer att man måste gå ur senaste november varje år för det ska börja gälla direkt ? :)

Tror inte att det behöver bli något sunkigt.
Det dras ju en viss avgift(begravning)på skatten,går inte att ta bort.
Sen får man ju något via sitt medlemskap i facket.Men jag kan ju ha fattat allt fel.
Jag bryr mig inte så mycket...här är det kremering som gäller,är ju ändå död då det är dags.

Tror inte att det behöver bli något sunkigt.
Det dras ju en viss avgift(begravning)på skatten,går inte att ta bort.
Sen får man ju något via sitt medlemskap i facket.Men jag kan ju ha fattat allt fel.
Jag bryr mig inte så mycket...här är det kremering som gäller,är ju ändå död då det är dags.
Håller med dig :) kommer gå ur i sommar .. sen 1 nov så är det 700 mer i månaden faktiskt .. rätt mycket pengar på ett år ! Som sagt en hel hyra fritt 1 år när man har löneutmätning gör mycket !

Håller med dig :) kommer gå ur i sommar .. sen 1 nov så är det 700 mer i månaden faktiskt .. rätt mycket pengar på ett år ! Som sagt en hel hyra fritt 1 år när man har löneutmätning gör mycket !
Om jag fattat det rätt måste du gå ur senast 1 nov för att inte betala kommande år, så tror du får betala året ut?

Om jag fattat det rätt måste du gå ur senast 1 nov för att inte betala kommande år, så tror du får betala året ut?
Så kan det vara absolut , då blir det mer pengar nästa år , få gå med när det blivit bättre igen

Så resonerar jag med, men ligger man på gränsen och tjänar hyfsat så kan det vara idé att gå ur, man kan ju alltid gå med sedan igen.

Aldrig varit med i kyrkan. Betalar enbart begravningsavgiften.

Alltså det blir ju en slant faktiskt om man har en hyfsad lön ..

Det räcker att den ena är med i Svenska kyrkan för att få gifta sig där... Värre är det när du dör då får enkom begravningen ske i tillhörande kapell.

Säkert minst 15 år sedan jag själv gick ur Svenska kyrkan.

Ju fler kyrkor det finns i ens kommun i relation till hur många som betalar skatt, desto högre eller lägre kyrkoskatt har jag fått höra... :axelryck:

får man begravas i kyrkan om man går ut? har alltid hört man får begravas annars ute i skogen :XD

Jajamen, jag och sambon gick ur för många år sedan. Känns bra även om jag tycker kyrkan står för en hel del goda saker fortfarande.

får man begravas i kyrkan om man går ut? har alltid hört man får begravas annars ute i skogen :XD

Nej, inte i själva kyrkan, men i kapellet som vanligtvis ligger intill eller i anslutning till kyrkan... :)

Nej, inte i själva kyrkan, men i kapellet som vanligtvis ligger intill eller i anslutning till kyrkan... :)

Min far hade gått ur kyrkan, han fick varken begravas i kyrkan eller i kapellet. Det fick bli på kyrkogården/asklunden. När jag tänker efter känner jag ingen som blivit begravd i varken kyrkan eller kapellet... det har nog alltid varit kyrkogården eller gravasklunden ;)

Min far hade gått ur kyrkan, han fick varken begravas i kyrkan eller i kapellet. Det fick bli på kyrkogården/asklunden. När jag tänker efter känner jag ingen som blivit begravd i varken kyrkan eller kapellet... det har nog alltid varit kyrkogården eller gravasklunden ;)

Märkligt, för jag har själv varit med och begravt både min far och min moster i kapellen, som bägge två hade gått ut Svenska kyrkan. De bodde även på olika orter i landet...

Jag gick ur för några år sedan. Lite knas att de får ta pengar från mig varje månad när jag är av en annan kultur och inte har med kyrkan att göra men det är ju inget de tar hänsyn till förstås..
Vad är du ifrån ? ❤️

Vad är du ifrån ? ❤️

Jag är född i Sverige men min mamma är inte det. Vet inte om jag vågar säga från var :S . Men i och med att jag är hennes dotter så har jag enligt tradition "ärvt" hennes religion. Det var åtminstone när jag var yngre mycket viktigt att vi (jag och mitt syskon) skulle få en uppväxt som var traditionell men det är svårt i Sverige idag. Jag tror inte på någon gud ändå så är ganska tacksam att jag sluppit den mest religiösa biten.

Jag är född i Sverige men min mamma är inte det. Vet inte om jag vågar säga från var :S . Men i och med att jag är hennes dotter så har jag enligt tradition "ärvt" hennes religion. Det var åtminstone när jag var yngre mycket viktigt att vi (jag och mitt syskon) skulle få en uppväxt som var traditionell men det är svårt i Sverige idag. Jag tror inte på någon gud ändå så är ganska tacksam att jag sluppit den mest religiösa biten.
Förstår och det är klart du ska våga säga var. Människans värde är lika oavsett kultur, ursprung läggning mm
Kram❤️❤️

Lämnade för många år sedan, gifta mig är inget jag har tänkt och i jorden kommer ja nog

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp