Hur sent kan banken dra tillbaka beviljat bolån?

Som frågan lyder, i vilket steg av processen blir avtalet kring bolån bindande även från bankens sida? Givetvis på förutsättning att jag betalar vad jag ska.

Kan banken till exempel dra tillbaka beviljat bolån på tillträdesdagen om det visar sig att jag gift mig, fått barn eller köpt en bil sedan lånet beviljades och mina ekonomiska förutsättningar således ändrats?

Det finns det nog inga hinder till att dom gör.

Dom har väl I PRINCIP till och med möjlighet att häva ett bolån även efter att man flyttar in i ett hus...

Dom har väl I PRINCIP till och med möjlighet att häva ett bolån även efter att man flyttar in i ett hus...

Nu är jag för trött för att läsa på fullt ut, men 33§ konsumentkreditlagen är relevant

Det ska till mer och annat för att säga upp redan utbetalda lån.

Ett exempel på området säkerheten försämrats drastiskt. Tex att man inte försäkrat huset och huset brinner ner, då är kanske 4 miljonersvillan bara värd tomtvärde på någon halv miljon efter saneringskostnader. I det läget är det nog möjligt för banken att säga upp lånet.
Jag vet dock att man inte alltid gör det, känner till något fall där fastighetens värde nog är minus några hundra tusen, ganska oattraktivt ställe och det är bara att riva, men banken verkar låta lånet löpa på och hoppas att hen inte slutar betala.

"Kreditgivaren har rätt till betalning av en bostadskredit i förtid på grund av försämrad säkerhet endast om säkerheten har avsevärt försämrats till följd av någon annan orsak än en allmän prisnedgång på den relevanta marknaden." säger 33§ 3 st konsumentkreditlagen

Skulle dom inte kunna göra det på andra premisser också?

Det jag närmast tänkte mig är om exempelvis en person förfalskar sina lönespecifikationer där han hux flux höjer sin egna lön med 20.000 i månaden, att lånet beviljades och las upp på felaktiga grunder?

Skulle dom inte kunna göra det på andra premisser också?

Det jag närmast tänkte mig är om exempelvis en person förfalskar sina lönespecifikationer där han hux flux höjer sin egna lön med 20.000 i månaden, att lånet beviljades och las upp på felaktiga grunder?

Inte med stöd i konsumentkreditlagen vad jag vet.

Det finns väl ett sånt fall där någon förmedlare photoshoppade och det beviljades lån hos sbab på felaktiga grunder.
Det blev väl fängelse och sånt, men inget lån sades upp.
Tror inga förluster uppstått heller, men uppstår dom skulle man nog kunna stämma förmedlaren i det fallet.

Då låter det ju som att det är bäst att sitta jäkligt lugnt i båten fram till inflytt åtminstone...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp