• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hur ser mina chanser till skuldsanering ut?

jennifer

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
16 Maj 2018
Meddelanden
36
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Hej.
Jag har det jätte kämpigt med min ekonomi och det blir bara värre och värre.
Det började när jag var runt 20-21, köpte möbler på avbetalning, tog nån kontokredit för att shoppa/handla andra saker. Just då tänkte jag att, 150kr i månaden är inte så farligt, men dessa små månadskostnader steg ju fler krediter jag drog på mig.
Nu är jag 27 år och har skulder på 530.000kr. Jag har en fast tjänst på 80% (jag är mammaledig just nu fram till 1/7 2021) får ut mellan 16-18 Tusen i månaden efter skatt plus barnbidrag (jag har 3 barn). Just nu räcker inte min lön till räkningar och andra måsten så jag får betala av lite på en kontokredit för att sen ta ut igen och betala någon annan, en ond jävla cirkel. Jag vill så gärna klara det här på egen hand, men eftersom månadskostnaderna är så höga så kan jag bara betala in ”lägsta belopp” så inget händer ju. Finns ingen möjlighet till att betala av mer på något lån. Har inget av värde hemma att sälja heller. Jag ska gå isär med min sambo och dom det ser ut just nu så kommer jag inte kunna bo själv och betala hyra. Kommer att bli tvungen att flytta hem till min bror ett tag. Så min fråga, tror ni jag skulle ha någon chans till skuldsanering? Eller ska jag bara släppa alla räkningar och låta det gå till kfm? Helt vilsen och vet inte hur jag ska börja lösa den här skiten
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

joolleroo

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
23 September 2019
Meddelanden
133
Mottagna reaktioner
57
Poäng
177
Jag hade nog försökt få tag på en lägenhet först innan du släpper skulderna. Väldigt svårt att få en med betalningsanmärkningar.. sen släppa skulderna. Och söka skuldsanering.
Har du en låg inkomst kommer du även få bostadsbidrag.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Jag har lite svårt att förstå hur det inte kan gå runt om du får ut 18000 plus tre barnbidrag inkl flerbarnstillägg. Dessutom bör du ju få underhåll och bostadsbidrag. Har du många små skulder med höga räntor bör du först och främst försöka samla dem till ett (eller två) bättre lån. Samt klippa kreditkorten.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 853
Mottagna reaktioner
12 599
Poäng
9 787
Så länge du är föräldraledig är det nog svårt, sen när du jobbar och helst går upp på 100% kanske. Skulderna inte så jättestora ändå.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 853
Mottagna reaktioner
12 599
Poäng
9 787
Jag har lite svårt att förstå hur det inte kan gå runt om du får ut 18000 plus tre barnbidrag inkl flerbarnstillägg. Dessutom bör du ju få underhåll och bostadsbidrag. Har du många små skulder med höga räntor bör du först och främst försöka samla dem till ett (eller två) bättre lån. Samt klippa kreditkorten.

I alla fall bostadsbidrag. Underhåll mest om barnen ska vara hos henne hela tiden
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 329
Mottagna reaktioner
354
Poäng
517
Se till att du om möjligt kan jobba heltid, alternativt stå som arbetssökande resterande procent upp till 100%. Jag har fått avslag 2 ggr på skuldsaneringsansökan pga att jag inte jobbar/försökt jobba heltid. Gör du allt du kan för att försöka öka dina inkomster har du större chans att få en ansökan beviljad.
 

jennifer

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
16 Maj 2018
Meddelanden
36
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Jag och min sambo har precis gått isär så bor fortfarande kvar i vår gemensamma lägenhet. Jag kommer som sagt att få flytta till min bror. Jag och mitt ex kommer ha varannan vecka så underhåll kommer jag inte få.
Jag har lite svårt att förstå hur det inte kan gå runt om du får ut 18000 plus tre barnbidrag inkl flerbarnstillägg. Dessutom bör du ju få underhåll och bostadsbidrag. Har du många små skulder med höga räntor bör du först och främst försöka samla dem till ett (eller två) bättre lån. Samt klippa kreditkorten.


Jag och mitt ex kommer ha varannan vecka så underhåll får jag inte. Vi har precis gått isär så bor fortfarande kvar hos honom men ska flytta till min bror. Så bostadsbidrag är inget jag har.
Just nu har jag två större samlingslån, ett på 200.000 och ett på 100.000kr betalar totalt 6500 för båda dom lånen i månaden. Sen har jag krediter hos credway, Ferratum, Flexlimit osv och där ligger månadskostnaderna mellan 1000-2000kr så bara räkningar för lånen/krediterna blir ca 14-15.000 i månaden sen ska dagis och mat betalas. Jag har försökt ansöka om samlingslån nu men eftersom det är en så hög summa så får jag det inte beviljat själv utan måste ha en medlåntagare och det är inget jag har tyvärr. Så just nu får jag betala 1500 till credway och när dom pengarna finns tillgängliga igen så plockar jag ut dom och betalar av en annan räkning osv. Det här är ohållbart då skulderna inte minskar något. Så det är därför jag känner att min enda utväg är att låta allt gå till kfm eller ansöka om skuldsanering
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 853
Mottagna reaktioner
12 599
Poäng
9 787
Jag och min sambo har precis gått isär så bor fortfarande kvar i vår gemensamma lägenhet. Jag kommer som sagt att få flytta till min bror. Jag och mitt ex kommer ha varannan vecka så underhåll kommer jag inte få.



Jag och mitt ex kommer ha varannan vecka så underhåll får jag inte. Vi har precis gått isär så bor fortfarande kvar hos honom men ska flytta till min bror. Så bostadsbidrag är inget jag har.
Just nu har jag två större samlingslån, ett på 200.000 och ett på 100.000kr betalar totalt 6500 för båda dom lånen i månaden. Sen har jag krediter hos credway, Ferratum, Flexlimit osv och där ligger månadskostnaderna mellan 1000-2000kr så bara räkningar för lånen/krediterna blir ca 14-15.000 i månaden sen ska dagis och mat betalas. Jag har försökt ansöka om samlingslån nu men eftersom det är en så hög summa så får jag det inte beviljat själv utan måste ha en medlåntagare och det är inget jag har tyvärr. Så just nu får jag betala 1500 till credway och när dom pengarna finns tillgängliga igen så plockar jag ut dom och betalar av en annan räkning osv. Det här är ohållbart då skulderna inte minskar något. Så det är därför jag känner att min enda utväg är att låta allt gå till kfm eller ansöka om skuldsanering

Eller rulla vidare med betalfria månader till du börjar jobba och söka nytt samlinglån då
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 853
Mottagna reaktioner
12 599
Poäng
9 787
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp