Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur ska jag berätta om mina skulder?

Nu skäms jag..
Jag driver ett företag som går uppåt hela tiden. Under förra året hade jag lite motgångar och behövde låna pengar. Totalt 140000kr. Allt detta för att undvika obetalda skatter eller löner. Det började med 20000kr och sedan fortsatte. Jag tänkte, 1år sen är allting återbetalt.
Men så blev det inte, det blir bara mer och mer då jag inte kan betala av allt i tid.

Min sambo vet inget, han trot att allt är bra. Hans inställning till lån är att det är det värsta man kan göra. Han hatar lån och allt som har med skulder att göra.
Men nu måste jag berätta.. jag håller på att gå under och känner att jag behöver hjälp, hjälp av honom. Men hur berättar jag? Han kommer att bli så besviken... HJÄLP

Enklast är väl rakt ut.

Men går verkligen företaget så bra om du inte har likviditet att sköta det löpande?

Hej Klaudias.
Spontant känner jag som såhär, och då talar jag ur ett läge där jag är skyldig mångmiljonär till kriminella drägg.
Pengar är bara pengar, det finns så mycket saker i livet som är viktigare som hälsa och kärlek. Pengar kommer och pengar går även om det för oss utsatta påverkar livet till det sämre.

Det du ska göra är att samla mod och berätta för din sambo eller din man. Kör med raka kort och berätta allting som det är.
Om han inte stöttar dig eller skulle bete sig som en gris efter detta då är han väl helt enkelt inte värd dig.
Alla kan drabbas av ekonomiska bakslag i livet och nästa gång kan det vara han.
Så stå på dig, var lite kaxig samla jävlaanamma och berätta sanningen. Är han en bra man så kommer han stötta dig annars be honom fara och flyga ;)

Enklast är väl rakt ut.

Men går verkligen företaget så bra om du inte har likviditet att sköta det löpande?

Jodå, det går bra.
Jag fick en oväntad utgift förra året på en stor summa som jag helt enkelt inte kunde betala av inom utsatt tid. Därför behövde jag låna.

Hej Klaudias.
Spontant känner jag som såhär, och då talar jag ur ett läge där jag är skyldig mångmiljonär till kriminella drägg.
Pengar är bara pengar, det finns så mycket saker i livet som är viktigare som hälsa och kärlek. Pengar kommer och pengar går även om det för oss utsatta påverkar livet till det sämre.

Det du ska göra är att samla mod och berätta för din sambo eller din man. Kör med raka kort och berätta allting som det är.
Om han inte stöttar dig eller skulle bete sig som en gris efter detta då är han väl helt enkelt inte värd dig.
Alla kan drabbas av ekonomiska bakslag i livet och nästa gång kan det vara han.
Så stå på dig, var lite kaxig samla jävlaanamma och berätta sanningen. Är han en bra man så kommer han stötta dig annars be honom fara och flyga ;)

Tack för dina ord, på något sätt känns det stötande.
Jag har nu berättat och han har inte pratat med mig sedan dess. Osäker på vad jag vill göra nu eller vad han vill. Det handlar liksom inte om miljoner, utan hundratusen som jag blir kvitt i slutet av detta år.

Tack för dina ord, på något sätt känns det stötande.
Jag har nu berättat och han har inte pratat med mig sedan dess. Osäker på vad jag vill göra nu eller vad han vill. Det handlar liksom inte om miljoner, utan hundratusen som jag blir kvitt i slutet av detta år.

Oj, jag har spelat bort mina och min mans pengar och även han stöttade mig fast jag stulit AV honom, du har tagit ett lån i ditt namn och det var nödvändigt, du behöver inte ens be om ursäkt du är väl din egen person? Jag får på riktigt ont i hjärtat av att läsa detta.
Tänk dig omvänt hur hade han förväntat sig att du ska reagera?
Hade jag vart du hade jag blivit förbannad faktiskt. :mad:

Oj, jag har spelat bort mina och min mans pengar och även han stöttade mig fast jag stulit AV honom, du har tagit ett lån i ditt namn och det var nödvändigt, du behöver inte ens be om ursäkt du är väl din egen person? Jag får på riktigt ont i hjärtat av att läsa detta.
Tänk dig omvänt hur hade han förväntat sig att du ska reagera?
Hade jag vart du hade jag blivit förbannad faktiskt. :mad:

Enligt honom hade han inte gjort något sådant, han tycker att jag är helt dum i huvudet och att jag har svikit honom.
Visst, jag kan ta det att jag har ljugit.
Jag är mest ledsen, inte förbannad. Ledsen för att jag trodde att han skulle stöta mig och försöka lösa det tillsammans. Men tänk så fel man kunde ha.

Enligt honom hade han inte gjort något sådant, han tycker att jag är helt dum i huvudet och att jag har svikit honom.
Visst, jag kan ta det att jag har ljugit.
Jag är mest ledsen, inte förbannad. Ledsen för att jag trodde att han skulle stöta mig och försöka lösa det tillsammans. Men tänk så fel man kunde ha.
Vad exakt är det som han är mest irriterad över? Att du har ljugit har han med all rätt och vara besviken över men bör även vara glad över att du bestämt dig för att vara ärlig. Däremot så är det inte upp till han att avgöra vad som du anser är nödvändigt för att lösa en problematiskt situation för ditt företag. Men kanske är det så att han är besviken över att inte ha varit delaktig i beslutsfattandet eller att ni inte har haft ett samråd. Att han är helt emot lån och allt vad det innebär må vara okej, dock så kan det ju uppstå situationer då lån är en nödvändighet. Vissa investeringar och företag behöver lån för att kunna utnyttja hävstång och kunna maximera sina vinster. Ibland kan det vara så enkelt att man som i din situation måste ta ett tillfälligt lån pga likviditetsproblem för att rädda företaget. Det vore ju idiotiskt och lägga ner ett lönsamt företag bara för att man har som princip att aldrig ta lån. Det verkar ju dessutom som du har situationen under kontroll och har en plan för framtiden.

Hoppas det löser dig för dig! Du har iaf inget att skämmas över nu när du öppnat upp dig och berättat hur det ligger till. I övrigt så verkar det lite barnsligt från din mans sida att inte ens prata med dig och försaka reda ut situationen.

Senast ändrad:
Stå på dig! Människor som attackerar andra genom att trycka ned och förnedra ger jag inte mycket för. Låt han inte få övertaget om dig och få dig att tro att du är mindre värd. Kram

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp