• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Hur ska jag förhandla med inkasso?

elnas

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
18 Mars 2022
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Hej, jag har idag skulder på drygt 380.000kr varav ungefär 320.000kr ligger hos KFM och resterande ligger ”vilande” hos olika inkassobolag. Jag har nu eventuellt hittat en lösning där jag kan betala av all min skuld i en klumpsumma och ska därför plocka upp telefonen och ringa runt till de jag är skyldig pengar för att förhoppningsvis kunna förhandla ner skulderna litegrann. Mina funderingar lyder som följer:

1. Kan jag förhandla även med de skulder som redan ligger hos KFM?

2. När jag väl ringer för att förhandla. Vad säger jag? Hur förhandlar jag? Ger jag ett förslag på vad jag kan tänka mig betala eller frågar jag bara hur mycket de kan tänka sig att skriva ner skulden?

3. När det är dags att betala, betalar jag då direkt till inkassobolagen eller betalar jag till KFM?

Alla tips och idéer tas tacksamt emot! Jag vill ha så mycket kött på benen som möjligt innan jag börjar ringa runt.

PS! Ny på forumet så ber om ursäkt i förväg om jag strulat till det med att lägga tråden fel eller glömt någon väsentlig info eller om svaret på någon fråga redan finns att hitta på forumet.

T
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

T-bag

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
18 Januari 2022
Meddelanden
170
Mottagna reaktioner
52
Poäng
177
1. Det tror jag nog att du kan, har för mig att jag läst här att vissa lyckats med det.
2. Det vet jag inte.
3. Tror först inkassobolagen måste dra tillbaka skulden från kfm och sen betalar du!
 

Nate87

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
3 Maj 2017
Meddelanden
61
Mottagna reaktioner
7
Poäng
42
2. Om ni kan, var tydliga om planerade betalningar så mycket som möjligt (t.ex. skall betala in --- kr den (datum)). Det skall vara ett förslag till inkassobolag. Min tips är att försöka kontakta fordringsägare först. I vissa fall det går att komma överens om en mindre belopp och även sänkta kostnader (de betalar sin del) vid direkt betalning till de.

Lycka till.
 
Senast ändrad:

Lussebulle

Aktiv medlem
Poäng: 157
Blev medlem
5 Januari 2020
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
55
Poäng
157
Det beror ju också på vilket/vilka inkassobolag det handlar om och hur länge du har haft skulderna. Vissa inkassobolag har ju visat sig bättre än andra.
Jag vill absolut inte skrämma dig nu, utan bara en liten "det här hände mig". (För info så har jag löneutmätning sen 3.5 år tillbaka)
Vid den här tidpunkten förra året ringde jag till det bolag jag hade störst skuld hos för att se om dom kan dra tillbaka skulden från kfm för att göra en avbetalningsplan istället för att pengarna dras vi kfm.
Svaret var snabbt och tveklöst nej. Jag frågade varför och deras svar var att dom inte förhandlar om skulder när återbäringen är på gång.
För två veckor sedan så lyckades jag få ihop en "mindre" summa pengar som jag tänkte att jag skulle lyckas släcka mer eller mindre allt smått genom diverse ackordsförhandlingar.
Ringde inkassobolaget med högst skuld till och frågade om dom ville göra en ackordsuppgörelse.
Svaret från dom var också nej, snudd på direkt. Återigen frågade jag varför och fick då svaret att skulden inte var tillräckligt gammal.
Jag skrattade till och frågade hur gammal skulden ska vara egentligen när de dragits från löneutmätningen på ca 120 kr i månaden i snart 3.5 år.
Det fick jag inte något svar på, så jag valde att betala av allt småskit där detta inkassobolag inte är inblandat istället. Så får dom fortsätta ta 120 kr i månaden i väntan på dom andra skulderna :)
Men som sagt, bara för att jag inte lyckades så betyder inte det att du inte kommer att lyckas!
Jag hoppas verkligen att du får igenom en uppgörelse.

Jag ska även ge vissa svar till din frågeställning:
1. Ja, det är inga problem. När skulden är betald kommer inkassobolaget återkalla sitt krav från kfm.
2. Det finns säkert trådar du kan få bra information om hur du kan gå tillväga, men kom ihåg, det mesta handlar om vem du pratar med i andra änden.
3. Har du skulder genom inkassobolag ser jag ingen anledning att betala via kfm. (Det är väll egentligen bara statsskulder man betalar via kfm om jag nu inte är helt ute och cyklar)

Lycka till!
 

elnas

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
18 Mars 2022
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
2. Om ni kan, var tydliga om planerade betalningar så mycket som möjligt (t.ex. skall betala in --- kr den (datum)). Det skall vara ett förslag till inkassobolag. Min tips är att försöka kontakta fordringsägare först. I vissa fall det går att komma överens om en mindre belopp och även sänkta kostnader (de betalar sin del) vid direkt betalning till de.

Lycka till.
Hur menar du att de betalar sin del? :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 520
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Har ni kommit överens om annat belopp än hela skulden är det bäst att betala till inkasso. Ska hela betalas är det enklast att betala till kronofogden
 

Klaridag

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
491
Mottagna reaktioner
104
Poäng
307
Har du köpkraft alltså en bra summa pengar kan man förhandla bra, även om skulderna är gamla.

Lägg ett ”skambud”, de motsäger det och lägger ett högre bud, du säger att vi möter halvvägs, det är allt du har, annars kommer allt ligga hos kfm och betalas av långsamt, vissa får pengar medan vissa prioriteras sist och får pengar långt senare.

säg att detta skulle rädda din situation och att alla tjänar på detta
 

Nate87

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
3 Maj 2017
Meddelanden
61
Mottagna reaktioner
7
Poäng
42
Hur menar du att de betalar sin del? :)
Täcker en del av kostnader om du föreslår en betalning av ursprungliga belopp till fordringsägaren. Man ska fråga om de går med på detta också. I vissa fall, de går at förhandla lite mer.
 

henke88

V.I.P
Poäng: 267
Blev medlem
28 Januari 2020
Meddelanden
369
Mottagna reaktioner
94
Poäng
267
Kapital och kostnader görs det inget på om det inte är riktigt gamla skulder, räntan däremot kan förhandlas ner med 50-70% i snitt....
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp