• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hur ska jag gå tillväga?

Linuz69

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
7 Oktober 2022
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
5
Poäng
6
Hejsan, ny här på forumet och behöver lite tips/råd från er som kanske setat i samma situation.

Lite info om mig då, är 23 år med familj. Har fast tjänst sen 1 år tillbaka och har en årsinkomst på cirka 300 000.
Har varit spelberoende ett par år och har fått det att funka men i år började jag låna och har då samlat på mig smålån hit och dit och min skuld är nu på cirka 70 000 till olika lånföretag.

Det har blivit för dyrt för mig för att betala av alla lån varje månad för att det ska gå runt till familjen. Har tagit spelpaus nu, spärrat zimpler och trustly och tänkte starta en resa till ett nytt liv. Har försökt samlat mina lån genom att ta ett större lån osv men det har blivit nekat varje gång. Har jätte många kreditupplysningar på uc, Creditsafe och bisnode så att få ett lån känns väldigt väldigt svårt.

Vad finns det för alternativ kvar? Att släppa allting till kronofogden och jobba ner sin kredit score för att ta ett lån senare eller hur ska jag gå tillväga? Vi hyr ett hys så äger lixom ingenting med mycket värde heller. Min fru vet om detta och är redo att starta ett nytt kapitel.

Har just nu 2 betalningar som ligger efter men inget mer. Har någon tips hur jag kan göra? Ska man släppa allt till kronofogden och försöka samla ett lån om ett år när kreditupplysningen ser bättre ut? Tack få förhand och var inte rädda att ställs frågor eller ge kritik. / Linus
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 802
Mottagna reaktioner
799
Poäng
707
Hej.
Börja med att söka hjälp för spelberoende, det är jätteviktigt. Det är lätt att falla tillbaka och göra situation mycket värre. Jag själv har upplevt allt det så därför tipsar jag dig att söka hjälp. Du kanske tror att du har kontroll men tro mig det är väldigt lätt att börja spela igen.

Din skuld är inte så stor så du kan lösa det utan problem. Släpper du allt till KFM så kommer du få betalningsanmärkning och då kommer du inte kunna söka samlingslån under minst 3 år.
Mitt tipps är att försöka kämpa och betala räkningar så mycket du kan och gör inga förfrågningar hos banker i 1 år. När alla dina förfrågningar är borta så har du god chans att få samlingslån. Jag själv fick 70 000 kr när min taxerad inkomst var 110 000kr.
Sen ska du som jag sa tidigare inte spela. Ser banken speltransaktioner så kommer du inte få låna.
 

Linuz69

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
7 Oktober 2022
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
5
Poäng
6
Hej.
Börja med att söka hjälp för spelberoende, det är jätteviktigt. Det är lätt att falla tillbaka och göra situation mycket värre. Jag själv har upplevt allt det så därför tipsar jag dig att söka hjälp. Du kanske tror att du har kontroll men tro mig det är väldigt lätt att börja spela igen.

Din skuld är inte så stor så du kan lösa det utan problem. Släpper du allt till KFM så kommer du få betalningsanmärkning och då kommer du inte söka samlingslån under minst 3 år.
Mitt tipps är att försöka kämpa och betala räkningar så mycket du kan och gör inga förfrågningar hos banker i 1 år. När alla dina förfrågningar är borta så har du god chans att få samlingslins. Jag själv fick 70 000 kr när min taxerad inkomst var 110 000kr.
Sen ska du som jag sa tidigare inte spela. Ser banken speltransaktioner så kommer du inte gå låna.
Tack för svar! Som det är just nu är pengarna slut dagen efter lön! Kanske går att prata med långivarnq att sänka månadskostnaderna
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 802
Mottagna reaktioner
799
Poäng
707
Tack för svar! Som det är just nu är pengarna slut dagen efter lön! Kanske går att prata med långivarnq att sänka månadskostnaderna
Kan du skriva ner var du har dina lån och belopp? Skriv vad du får i lön efter skatt också. Utifrån det kanske jag kan tipsa dig bättre.
 

Linuz69

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
7 Oktober 2022
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
5
Poäng
6
Kan du skriva ner var du har dina lån och belopp? Skriv vad du får i lön efter skatt också. Utifrån det kanske jag kan tipsa dig bättre.
Ferratum: 15000
Loanstep: 1800
Monara 4750
Vivus 10400
Credify 2742
Lumify 619
Minifinans 2000
Daypay 1400
Sergel 10400 (betalar 1000 i månaden)
Klarna 9300
Qliro 13600
Cirka 70 000.
Får ut cirka 18-19 000 i månaden efter skatt. Frun får cirka 23000.
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 802
Mottagna reaktioner
799
Poäng
707
Mitt tips är att börja jämka. Finns en tråd här på forumet som beskriver steg för steg hur man ansöker. Då kommer du betala mindre skatt och få mer pengar över. Vet inte om det är sent att ansöka den i år, det kan du läsa i den tråden. Men ifall det inte är så kommer du typ inte betala någon skatt med decemberlönen. Annars kan du ansöka om för nästa år så får du extra pengar varje månad. På det sättet så kan du köra snöbollsmetoden och betala av skulden med de extra pengarna.
Ser att du absolut har möjlighet att fixa det. Betala av de små skulderna först så minskar du månadskostnaden.
 

Linuz69

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
7 Oktober 2022
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
5
Poäng
6
Mitt tips är att börja jämka. Finns en tråd här på forumet som beskriver steg för steg hur man ansöker. Då kommer du betala mindre skatt och få mer pengar över. Vet inte om det är sent att ansöka den i år, det kan du läsa i den tråden. Men ifall det inte är så kommer du typ inte betala någon skatt med decemberlönen. Annars kan du ansöka om för nästa år så får du extra pengar varje månad. På det sättet så kan du köra snöbollsmetoden och betala av skulden med de extra pengarna.
Ser att du absolut har möjlighet att fixa det. Betala av de små skulderna först så minskar du månadskostnaden.
Tack för svar. Kollar upp det!
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 854
Mottagna reaktioner
7 225
Poäng
4 807
Din skuld är väldigt liten och då känns det inte som en bra alternativ att släppa till Kf för att bättra på din uc under tiden. Du kommer få anmärkningar och skuldsaldo under minst 2-3 år plus allt annat negativt med att ha anmärkningar.
Du kan komma på fötter snabbare på egen hand. Finns lite olika alternativ.

Lumify kan du betala bort med nästa lön då det är så liten skuld.
Vivus och Credify kan du släppa till inkasso, kommer till Gothia med största sannolikhet. Inte världens enklaste inkasso att ha med att göra men de kommer slå ihop de två skulderna och du får be om en avbetalningsplan. Finns dock risk att de vill ha pengarna tillbaka på 6 månader men du kan försöka förhandla att få avbetalningsplan på 12 månader.

Släpp inte till inkasso skulder som ger anmärkning om misskött kredit. Qliro och Ferratum gör det, de andra är jag osäker på men nån annan här vet säkert.

Börja sen med snöbollsmetoden (läs om den här och på nätet).
De allra flesta här skulle önska att vi hade 70 000 kr. Du fixar att bli skuldfri relativt snabbt med lite jox och planering. Är övertygad om.

Har du möjlighet att ta ett litet extrajobb så gör det. Dra ner på allt onödig konsumtion, ät billigare etc etc. Har du saker att sälja gör det.
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
687
Poäng
607
Tack för svar. Kollar upp det!
Inte för sent att jämka! Söker du idag får du beslut typ mån-tis och kaaanske hinner ditt lönekontor få med det till oktober-lönen. Men kanske bäst att safe:a och söka nov-dec endast. Så får du typ ut hela bruttolönen i två månader
 

Linuz69

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
7 Oktober 2022
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
5
Poäng
6
Inte för sent att jämka! Söker du idag får du beslut typ mån-tis och kaaanske hinner ditt lönekontor få med det till oktober-lönen. Men kanske bäst att safe:a och söka nov-dec endast. Så får du typ ut hela bruttolönen i två månader
Leker lite med tanken, om både jag och min fru skulle ansöka om jämkning, då skulle vi kunna betala av ganska stor del av skulden. Alla smålån skulle försvinna och sedan fokusera på dom större. Låter som en bra idé
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp