• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hur snabbt går det till inkasso och sedan kfm?

Milou

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
31 Mars 2020
Meddelanden
492
Mottagna reaktioner
131
Poäng
327
Hur snabbt går det egentligen om man släpper alla skulder. det till de går till inkasso och sedan kfm? Ekonomin för min del har totalt havererat, en del saker redan hos inkasso, andra saker släpar en månad, så det ser inte bättre ut än att jag måste släppa allt :( Men vore bra veta hur lång tid det tar innan det hamnar hos kfm samt sedan när utmätning sker.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 799
Mottagna reaktioner
2 650
Poäng
1 857
Om du har en skuld hos inkasso idag och släpper den och vänta en månad på att skriva på föreläggandet så tar det ca 3 mån till utmätning sker :)
 

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 667
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 833
Mottagna reaktioner
605
Poäng
667
Hur lång tid det tar innan det hamnar hos inkasso brukar ju variera, det beror helt på vilka regler företaget har med mera. Men det brukar väl vara mellan 2-3 veckor till runt 4 månader. Många företag har ju att du max får vara sen 3 månader. Det vill säga att efter de 3 månaderna har gått måste du betala inom 30 dagar (4 månader totalt alltså).
Sen tar det cirka 7-10 dagar innan det hamnar hos inkasso. Hos inkasso kan du ibland göra en avbetalningsplan och om du missar den så brukar du ha någon vecka på dig att betala innan ärendet skickas vidare till KFM, det tar också ett par dagar ibland någon vecka innan det nått KFM, sedan ska ju KFM skicka ut ärendet till dig och du har då ytterligare 10 dagar på att antingen bestrida ärendet, acceptera ärendet eller betala av din skuld. Sen med utmätning och hur lång tid det tar med mera är jag sämre på. Men det tar ju som sagt ett tag och man hinner väl få in någon lön innan du verkligen måste betala KFM.
 

Milou

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
31 Mars 2020
Meddelanden
492
Mottagna reaktioner
131
Poäng
327
Hur lång tid det tar innan det hamnar hos inkasso brukar ju variera, det beror helt på vilka regler företaget har. Men det brukar väl vara 2-3 veckor till runt 4 månader. Många företag har ju att du max får vara sen 3 månader och sedan säga det upp efter 3 månader och då måste du betala inom 30 dagar efter att de här månaderna gått.
Sen tar det cirka 7-10 dagar innan det hamnar hos inkasso. Hos inkasso kan du ibland göra en avbetalningsplan och om du missar den så brukar du ha någon vecka på dig att betala innan ärendet skickas vidare till KFM, det tar också ett par dagar ibland någon vecka innan det nått KFM, sedan ska ju KFM skicka ut ärendet till dig och du har då ytterligare 10 dagar på att antingen bestrida ärendet, acceptera ärendet eller betala av din skuld. Sen med utmätning och hur lång tid det tar med mera är jag sämre på. Men det tar ju som sagt ett tag och man hinner väl få in någon lön innan du verkligen måste betala KFM.

tack!
Jg har ju haft denna svängen en gång förr i mitt liv men de var flera flera år sen, har förträngt allt. Lovade mig att inte hamna i denna sits igen, men ja, jag fuckade upp!
Har avb-plan redan med ett par inkasson. Kanske man kan få de med resten med så man iaf slipper kfm.
 

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 667
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 833
Mottagna reaktioner
605
Poäng
667
tack!
Jg har ju haft denna svängen en gång förr i mitt liv men de var flera flera år sen, har förträngt allt. Lovade mig att inte hamna i denna sits igen, men ja, jag fuckade upp!
Har avb-plan redan med ett par inkasson. Kanske man kan få de med resten med så man iaf slipper kfm.
Vilka inkassobolag har du nu? Om du räknar upp och så och vilka lån du har kan jag/vi hjälpa dig kanske.
 

Milou

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
31 Mars 2020
Meddelanden
492
Mottagna reaktioner
131
Poäng
327
Just nu har jag avb-plan med dessa:
Gothia ( Lumify 20 000 kr), den var på 500, men de höjde precis till 1000 kr per månad
ViaConto egen inkasso, tror den är på 20 000 kr, betalar 500 kr per månad
har avb hos Zimpler med 500 kr per månad, har kvar ca 8000 kr
sen har visst min tradera hamnat hos Intrum, 650 kr per månad, men den var på runt 1800 kr

sen har jag löjligt många lån förövrigt :(
De jag har är:
Thorn
Rembember
Fairlo
Resurs
supremecard
smspengar
Northmill
anyfin
betalkoll
klarna
Ferratum
Holm
PFC
Happycash
Flexlimit


Har slutat betala på flexlimit och Klarna, så de är på g att sägas upp.....


ja typ allt har jag lån på, typ, -_-, inte konstigt det inte gått runt, sen att man sjabblat bort en hel del pengar på spel, ja det leder till att man hamnar i en svår situation.

sen två privata skulder utöver det ....


Jag har allt i ett excel, så har ju "bättre koll" än den förra gången jag hamnade i skuldträsket. Även då pga spel. Ironiskt nog var det en spelvinst som gjorde att jag slutlöste KFM 2017. Men sen lik förbannat hamnade man här igen! Är satt på spelpaus iaf, men har ju testat utländska det senaste, inte bra! :(

Hade jag bara kommit ikapp, med 40 000 kr, hade jag nog kunnat pussla ihop det i nåt år till och fått ner min uc score som är även den löjligt hög, men får ju inga fler lån och har ingen som kan låna ut till mig privat eller låna åt mig heller ( har frågat). Så det lär inte gå samt att om vissa av de ovan går till inkasso så blir det väl missbrukad kredit och det förstör ju uc det med.

Så ja, jag är helt klart den som satt mig själv i detta, fast jag lovade mig att aldrig göra det igen.
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 646
Mottagna reaktioner
2 535
Poäng
1 677
Jag kan väl dela med mig av de bolag jag har / haft erfarenhet av då jag i stortsett har/haft alla mina lån/avbetalningar hos inkasso för humanare avbetalningsplaner när allt gick åt skogen.

Thorn gick till Sileo Kapital, ligger kvar där än idag tillsammans med klarna. Skuld 96.000kr avbetalning 2000kr/mån, fryst ränta. DOCK gav thorn mig missbrukat bankkonto när jag lät deras lån gå till inkasso. Detta var 2019-12-05.

Smspengar = hamnade hos Gothia inkasso, tillsammans med lite annat. Skuld 89.000kr avbetalning 4000kr/mån. Minskas med 1800kr/mån resten ränta. Credigo (northmill) gick också till Gothia.

Betalkoll= gick till deras egna inkasso Coll, hade skuld på ca 10.000kr fick avbetalning om 700kr/mån. Dock så har jag läst att dom ger missbrukad kredit när det går till inkasso. Dock osäker om det även gäller betalkoll eller endast lånet.

Ferratum= gick till axactor, skuld på 13.000kr avbetalning om 768kr/mån. Dock verkar de ha ändrat till Alektum och dom är lite hårdare.

Flexlimit= hamnade hos Svea inkasso, Skuld 17.000kr betalar 500kr/mån.

De andra har jag tyvärr (eller kanske bra?!) ingen erfarenhet av. Men jag hoppas de hjälpte dig lite iallafall.
Jag fick även 2 missbrukade krediter av brixo i början på 2020. Men de var jag villig att ta, målet är ju egentligen att sluta ta massa dumma lån och de är ju precis vad en betalningsanmärkning "hjälper" till med.
Mitt UC betyg sköt i höjden och hade över 60 % ett tag, nu är jag nere på 44 %, anmärkningarna är 1 år gamla. Har endast 20.000kr synligt på UC. Inkomst 391.000kr underskott 51.000. Så att missbrukade krediter förstör betyget är ingen hemlighet direkt. Men de försvinner dom också tillslut :)
 

Milou

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
31 Mars 2020
Meddelanden
492
Mottagna reaktioner
131
Poäng
327
Jag kan väl dela med mig av de bolag jag har / haft erfarenhet av då jag i stortsett har/haft alla mina lån/avbetalningar hos inkasso för humanare avbetalningsplaner när allt gick åt skogen.

Thorn gick till Sileo Kapital, ligger kvar där än idag tillsammans med klarna. Skuld 96.000kr avbetalning 2000kr/mån, fryst ränta. DOCK gav thorn mig missbrukat bankkonto när jag lät deras lån gå till inkasso. Detta var 2019-12-05.

Smspengar = hamnade hos Gothia inkasso, tillsammans med lite annat. Skuld 89.000kr avbetalning 4000kr/mån. Minskas med 1800kr/mån resten ränta. Credigo (northmill) gick också till Gothia.

Betalkoll= gick till deras egna inkasso Coll, hade skuld på ca 10.000kr fick avbetalning om 700kr/mån. Dock så har jag läst att dom ger missbrukad kredit när det går till inkasso. Dock osäker om det även gäller betalkoll eller endast lånet.

Ferratum= gick till axactor, skuld på 13.000kr avbetalning om 768kr/mån. Dock verkar de ha ändrat till Alektum och dom är lite hårdare.

Flexlimit= hamnade hos Svea inkasso, Skuld 17.000kr betalar 500kr/mån.

De andra har jag tyvärr (eller kanske bra?!) ingen erfarenhet av. Men jag hoppas de hjälpte dig lite iallafall.
Jag fick även 2 missbrukade krediter av brixo i början på 2020. Men de var jag villig att ta, målet är ju egentligen att sluta ta massa dumma lån och de är ju precis vad en betalningsanmärkning "hjälper" till med.
Mitt UC betyg sköt i höjden och hade över 60 % ett tag, nu är jag nere på 44 %, anmärkningarna är 1 år gamla. Har endast 20.000kr synligt på UC. Inkomst 391.000kr underskott 51.000. Så att missbrukade krediter förstör betyget är ingen hemlighet direkt. Men de försvinner dom också tillslut :)

Tack för ditt svar!
Sileo hade jag göra gången med vet jag men då var de rätt hårda, de kanske är bättre nu
Grejen är ju att min uc är ändå på typ 70(!) nu, antagligen för övertrasserade krediter samt många ff. Innan övertrasserat låg de på runt 40
Grejen är ju att alla inkasson går med på vettig avbetalning, som det är möjligt att göra, annars blir det ju kört :/
Men är väl bara avvakta och se
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 646
Mottagna reaktioner
2 535
Poäng
1 677
Tack för ditt svar!
Sileo hade jag göra gången med vet jag men då var de rätt hårda, de kanske är bättre nu
Grejen är ju att min uc är ändå på typ 70(!) nu, antagligen för övertrasserade krediter samt många ff. Innan övertrasserat låg de på runt 40
Grejen är ju att alla inkasson går med på vettig avbetalning, som det är möjligt att göra, annars blir det ju kört :/
Men är väl bara avvakta och se
Sileo har jag bara bra erfarenheter av, ganska nyligen med faktiskt. :)

Ja precis, de är just de att man ska kunna förhandla sig fram så att man kan överleva. Bästa är ju när fler ställen går till samma inkassobolag.
Rekommenderar även om du har sån pass bra koll sen, för de gjorde jag, att jag bad vissa inkassobolag sluta avisera mig varje månad. För att få bort aviseringsavgiften på 60kr/räkning.
Svea gjorde det bland annat, där minskade totala skulden med 2500kr genom att bara få bort aviseringarna. Har skrivit ner inbetalningsuppgifter på en liten lapp som läggs i räkningshögen varje månad. Även Gothia, Sileo och Coll fixade detta.
Andra gick med på att skicka den via mail istället och därmed också bort med den avgiften. De sparade mig en hel del per år. Pengar man inte "tänker" på. :)
 

Milou

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
31 Mars 2020
Meddelanden
492
Mottagna reaktioner
131
Poäng
327
Sileo har jag bara bra erfarenheter av, ganska nyligen med faktiskt. :)

Ja precis, de är just de att man ska kunna förhandla sig fram så att man kan överleva. Bästa är ju när fler ställen går till samma inkassobolag.
Rekommenderar även om du har sån pass bra koll sen, för de gjorde jag, att jag bad vissa inkassobolag sluta avisera mig varje månad. För att få bort aviseringsavgiften på 60kr/räkning.
Svea gjorde det bland annat, där minskade totala skulden med 2500kr genom att bara få bort aviseringarna. Har skrivit ner inbetalningsuppgifter på en liten lapp som läggs i räkningshögen varje månad. Även Gothia, Sileo och Coll fixade detta.
Andra gick med på att skicka den via mail istället och därmed också bort med den avgiften. De sparade mig en hel del per år. Pengar man inte "tänker" på. :)

ja det är ju rätt onödiga pengar faktiskt :) ska komma ihåg att be om det, tack
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp