• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Hur väl stämmer SBABs kalkyl Mao blanco?

Bosse Bagaren

Viktig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
29 Oktober 2015
Meddelanden
96
Mottagna reaktioner
55
Poäng
167
Jag e i samma sits som du Kassakon, med 3 barn, så jag får " skilja " mig för att få igenom den, o det rådet fick jag från en bankman =)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Jag e i samma sits som du Kassakon, med 3 barn, så jag får " skilja " mig för att få igenom den, o det rådet fick jag från en bankman =)
Menar du att ni tar ut skilsmässa för detta? Och fullföljer?

Vi har redan en pågående skilsmässoansökan med betänketid inne pga makens felsteg i somras. Men ska inte skiljas (vad jag vet iallafall, maken kan ju vilja fullfölja i hemlighet på egen hand utan att berätta om det). Vi kan fullfölja from 25 februari och måste ha fullföljt senast 25 augusti har jag för mig. Lite dålig tajming om vi inte hinner tillträda en fastighet innan dess. Hade inte ens tänkt på att jag skulle kunna utnyttja detta för att få högre bolån. Men det är ändå kontantinsatsen som begränsar.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Dessa funderingar har ploppat upp igen. Nu är det inte så lång tid kvar:). Men velar fortfarande över hur jag ska göra med blancot. Synligt på UC till bra ränta eller dolt via Wästgöta. Kalkylerna går ju ihop om jag tex vill köpa för 2 miljoner och anger kontantinsats 300000 plus blanco 300000. Men kommer det beviljas när man väl gör en ansökan?

Drömhuset ligger ute nu. Tyvärr har budgivningen startat och jag kommer nog inte hinna vara med. Riktigt surt!

Dessutom har marknaden här skenat iväg ordentligt. Folk är galna och bjuder över med 1 miljon på riktiga ruckel. Så fort de ligger lite lantligt och med minsta känning av närhet till havet.
 

Aldrigstanna

Viktig medlem
Poäng: 61
Blev medlem
1 Augusti 2021
Meddelanden
53
Mottagna reaktioner
17
Poäng
61
Dessa funderingar har ploppat upp igen. Nu är det inte så lång tid kvar:). Men velar fortfarande över hur jag ska göra med blancot. Synligt på UC till bra ränta eller dolt via Wästgöta. Kalkylerna går ju ihop om jag tex vill köpa för 2 miljoner och anger kontantinsats 300000 plus blanco 300000. Men kommer det beviljas när man väl gör en ansökan?

Drömhuset ligger ute nu. Tyvärr har budgivningen startat och jag kommer nog inte hinna vara med. Riktigt surt!

Dessutom har marknaden här skenat iväg ordentligt. Folk är galna och bjuder över med 1 miljon på riktiga ruckel. Så fort de ligger lite lantligt och med minsta känning av närhet till havet.
Är du/ni 100% sökra att SBAB inte swr wästgöta lån? Söker ivrigt efrer svar pp den frågan... Om ni inte vill få uc eller sbabs kännedom måste ni väl fp pengarna utbetald till någon annans konto också?
 

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Dessa funderingar har ploppat upp igen. Nu är det inte så lång tid kvar:). Men velar fortfarande över hur jag ska göra med blancot. Synligt på UC till bra ränta eller dolt via Wästgöta. Kalkylerna går ju ihop om jag tex vill köpa för 2 miljoner och anger kontantinsats 300000 plus blanco 300000. Men kommer det beviljas när man väl gör en ansökan?

Drömhuset ligger ute nu. Tyvärr har budgivningen startat och jag kommer nog inte hinna vara med. Riktigt surt!

Dessutom har marknaden här skenat iväg ordentligt. Folk är galna och bjuder över med 1 miljon på riktiga ruckel. Så fort de ligger lite lantligt och med minsta känning av närhet till havet.
Hej!
Med risk att jag har tappat lite info under trådens tid så tänker jag oavsett att målet torde vara billigast ränta :)
"Bra" lån som inte syns på UC brukar i regel komma med brutala räntor och månadskostnader därefter. Spontant är rekommendationen att köra på lägst ränta, det kanske inte tar dig till målet precis just nu men kommer att gynna dig i långa loppet. SBAB har om jag minns rätt maxblanco på 350 000 så du ligger bra till. SBAB verkar dessutom striktast på just detta, möjligt att andra banker tycker att tex 500 000:- är okej också. Oavsett ligger du bra till!

Supertråkigt med budgivningen på ditt drömhus, kan bara hålla tummarna att de som budar nu inte kan fullfölja köpet så att du får chansen!
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Är du/ni 100% sökra att SBAB inte swr wästgöta lån? Söker ivrigt efrer svar pp den frågan... Om ni inte vill få uc eller sbabs kännedom måste ni väl fp pengarna utbetald till någon annans konto också?

Wästgöta finans lån syns inte på UC.

Varken UC eller SBAB kan se vad du har på ditt konto, eller vem som har satt in pengar där.

Det är osannolikt att Wästgöta finans (eller någon annan) lånar ut pengar till dig och sätter in dem på någon annans konto.

Du är värdelös på att skriva.
 

Aldrigstanna

Viktig medlem
Poäng: 61
Blev medlem
1 Augusti 2021
Meddelanden
53
Mottagna reaktioner
17
Poäng
61
Wästgöta finans lån syns inte på UC.

Varken UC eller SBAB kan se vad du har på ditt konto, eller vem som har satt in pengar där.

Det är osannolikt att Wästgöta finans (eller någon annan) lånar ut pengar till dig och sätter in dem på någon annans konto.

Du är värdelös på att skriva.
Tack för svar. Kritiken avseende kvalitén på mitt inlägg är befogad
Sist jag tog bolån med SBAB så skulle de ha 3 månaders kontoutdrag, det var det jag syftade på att de kommer se insättning från wästgöta.
När bankerna, sbab, gör en kreditkontroll är det väl osannolikt med en bisnode kontroll utan de nöjer sig med en uc. Frågan är var man kan få in pengarna någonstans. Å andra sidan har jag ett samlingslån från Nordea, skulle kunna få ett lån utbetalt dit. Mitt lönekonto ör swedbank vilket troligtvis är det sbab nöjer sig ned att få 3 månaders utdrag ifrån.
Eller?
 
Ä

Än?

Gäst
Poäng: 0
Dessa funderingar har ploppat upp igen. Nu är det inte så lång tid kvar:). Men velar fortfarande över hur jag ska göra med blancot. Synligt på UC till bra ränta eller dolt via Wästgöta. Kalkylerna går ju ihop om jag tex vill köpa för 2 miljoner och anger kontantinsats 300000 plus blanco 300000. Men kommer det beviljas när man väl gör en ansökan?

Drömhuset ligger ute nu. Tyvärr har budgivningen startat och jag kommer nog inte hinna vara med. Riktigt surt!

Dessutom har marknaden här skenat iväg ordentligt. Folk är galna och bjuder över med 1 miljon på riktiga ruckel. Så fort de ligger lite lantligt och med minsta känning av närhet till havet.
Har du ansökt än?
 
K

King edward

Gäst
Poäng: 0
Har nu skickat in en ansökan till wästgöta för att betala bort mitt uc synliga medlemslån på 180k, för att kunna höja mitt bolåneläfte hos SBAB....
Syns det inte på uc hur mycket pengar man har på ett konto? Tänker att medlemslån kontot kommer få in 180 k.
Tankar? Mycket riskabelt?
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Oj, var längesedan jag läste här.
Ja, jag sökte 200000 hos Wästgöta ( insatt på mitt LF-konto) och köpte ett hus i maj för 2150000 med bolån plus privatlån för resterande kontantinsats från SBAB. Det var inga som helst problem. Behövde bara styrka min anställning och inkomst med ett anställningsbevis. Inga kontoutdrag.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp