• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hus och skuldsanering

lamphue

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
11 Juni 2023
Meddelanden
165
Mottagna reaktioner
63
Poäng
197
Hej vänner,

Har läst här inne dem senaste veckorna och måste bara börja med att säga TACK!
Mycket av det ni skriver och rådgör mellan varandra har verkligen hjälpt!

Håller idag på med min ansökan om skuldsanering tillsammans med skuldrådgivare.
Har dock lite funderingar som hänger lite löst då ingen har direkta svar på dem och det är väl inget som går direkt att svara på.
Men jag hoppas på att någon kanske har lite mer information kring mina frågor.
Jag är 35 år gammal och bor i hus (som vi äger) tillsammans med fru och barn.
Haft skulder sedan jag var 18-19 år gammal och alltid levt med skulder/lån.
Har inget hos inkasso eller kfm. Betalar alla lån men lever back varje månad.
Har jobb men inkomsten täcker inte utgifterna, eller jo men det är precis på kronan eller strax under.
Därför hoppas jag på skuldsanering så man kan få börja om på 0 och faktiskt kunna göra något med livet!
Har skulder på ca 1 miljon kronor.

Skulder började pga konsumtion, resor, bilar osv i ung ålder och sedan i äldre dar har skulderna växt pga att jag lånat för att betala av och ja ni vet, snöbollen är i rullning.

Till min fråga/fundering,
Kan kfm ta huset och hur stor är sannolikheten? Jag vet att det snabba svaret är ja men jag har inget övervärde i huset plus att här finns barn.
Tror att det är värt ca 2,8-3,2 och har en skuld på 2,9. Alltså inte mycket att hämta..
Sen undrar jag, bör man skriva över lagfarten helt på frun, kan det hjälpa att hålla dem borta om sanering inte går igenom och man går på löneutmätning eller liknande?
Om jag lyckas sätta hela lagfarten på frun men bor kvar, kan dem ta det ändå?
Samt att tillägga att vi båda står på bolånet.
Vet ej om någon varit i samma sits men har ni någon info eller svar på detta så skulle det uppskattas.

Tack på förhand!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Laaban

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
15 Oktober 2019
Meddelanden
391
Mottagna reaktioner
144
Poäng
327
Hej!
Kan svara på delar av frågorna:)
Min ex man ( ligger i skilsmässa) och jag äger huset gemensamt. Han har fått inledande skuldsanering och när det gällde huset, så skickade Kfm ut värderingsman för en värdering.
Han har inte heller haft skulder hos Kfm, utan lyckats hålla sig nätt o jämt flytande under några år. Han skickade in en ansökan.
Jag vet inte hur detta kommer påverka mig gällande de gemensamma lånen samt bolånet, men bäst är nog att ringa banken direkt och fråga
Hoppas att du fick lite svar på dina funderingar
 

lamphue

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
11 Juni 2023
Meddelanden
165
Mottagna reaktioner
63
Poäng
197
Hej!
Kan svara på delar av frågorna:)
Min ex man ( ligger i skilsmässa) och jag äger huset gemensamt. Han har fått inledande skuldsanering och när det gällde huset, så skickade Kfm ut värderingsman för en värdering.
Han har inte heller haft skulder hos Kfm, utan lyckats hålla sig nätt o jämt flytande under några år. Han skickade in en ansökan.
Jag vet inte hur detta kommer påverka mig gällande de gemensamma lånen samt bolånet, men bäst är nog att ringa banken direkt och fråga
Hoppas att du fick lite svar på dina funderingar
Tack för ditt svar!

Tråkigt att höra om er skillsmässa, hoppas det löser sig för er båda :)

Hur ska ni göra med huset då, ska du ta över allt på dig och ni fortsätter med delat bolån?
Vad sa värderingsmannen, fick du någon info om hur dem tänker och vad deras riktlinjer är för hus?
Har ni några barn som bor hemma, om ja, sa dem något om detta?
Fortsätter han betala sina lån under inledande eller har han släppt allt nu?
 

profithysteri

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
17 December 2022
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Äger ni det gemensamt så är det bara din del som de kan utmäta om jag inte minns fel, kan ju dock bli tal om tvångsförsäljning för att utmäta just din del om man ser det som nödvändigt.

Men om övervärdet ligger på runt 2-300k och du äger halva så är det ju ingen större summa.

Kan ju dock bli så att de skickar ut en värderingsman. Sedan om skulden är på 1 miljon så kan ju 300k göra skillnad.

Har själv skulder på det dubbla och en försäljning med vinst på ungefär lika mycket har vänt mitt liv från misär till att jag faktiskt kan fortsätta betala av och göra rätt för mig och slippa fogden. En fantastisk känsla om du frågar mig :)

Nu är jag dock ingen expert, har också mest bara skummat här på forumet.
 

Laaban

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
15 Oktober 2019
Meddelanden
391
Mottagna reaktioner
144
Poäng
327
Jag vet inte än hur jag ska göra… bolånen ändras inte per automatik då man skiljer sig. Vi står båda på hälften var, men han betalar hela då jag inte bor kvar. Bolånet ingår inte i saneringen.

Värderingsmannen var väldigt tystlåten och gav ingen hint till honom om uppskattat värde osv… Han fick endast ett brev senare att bostaden inte utgjorde något hinder för sanering.
Han fick rådet av Kfm att släpppa allt så det är gjort.
Vi har barn, och handläggaren sa att de brukar ta hänsyn till det vad gäller tid för saneringen, 3 el 5 år. Men inget besked om det ännu.
 

lamphue

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
11 Juni 2023
Meddelanden
165
Mottagna reaktioner
63
Poäng
197
Äger ni det gemensamt så är det bara din del som de kan utmäta om jag inte minns fel, kan ju dock bli tal om tvångsförsäljning för att utmäta just din del om man ser det som nödvändigt.

Men om övervärdet ligger på runt 2-300k och du äger halva så är det ju ingen större summa.

Kan ju dock bli så att de skickar ut en värderingsman. Sedan om skulden är på 1 miljon så kan ju 300k göra skillnad.

Har själv skulder på det dubbla och en försäljning med vinst på ungefär lika mycket har vänt mitt liv från misär till att jag faktiskt kan fortsätta betala av och göra rätt för mig och slippa fogden. En fantastisk känsla om du frågar mig :)

Nu är jag dock ingen expert, har också mest bara skummat här på forumet.
Jag önskade att jag kunde sälja med vinst som hade gjort en skillnad. Då hade man kunnat sälja, betala av och hyra under tiden. Spara ihop en ny peng och köpa på nytt...
Men läget är som det är och jag får KANSKE ut 50-100 tusen efter alla omkostnader och det är inte värt det.
 

lamphue

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
11 Juni 2023
Meddelanden
165
Mottagna reaktioner
63
Poäng
197
Jag vet inte än hur jag ska göra… bolånen ändras inte per automatik då man skiljer sig. Vi står båda på hälften var, men han betalar hela då jag inte bor kvar. Bolånet ingår inte i saneringen.

Värderingsmannen var väldigt tystlåten och gav ingen hint till honom om uppskattat värde osv… Han fick endast ett brev senare att bostaden inte utgjorde något hinder för sanering.
Han fick rådet av Kfm att släpppa allt så det är gjort.
Vi har barn, och handläggaren sa att de brukar ta hänsyn till det vad gäller tid för saneringen, 3 el 5 år. Men inget besked om det ännu.
Jag förstår.
Fick ni något svar av handläggaren på hur det funkade med om man ägde bostad? Alltså hur mycket över det ska vara vid en försäljning eller om ni själva får chansen att sälja innan dem hoppas in och gör sina försök?
 

Laaban

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
15 Oktober 2019
Meddelanden
391
Mottagna reaktioner
144
Poäng
327
Jag förstår.
Fick ni något svar av handläggaren på hur det funkade med om man ägde bostad? Alltså hur mycket över det ska vara vid en försäljning eller om ni själva får chansen att sälja innan dem hoppas in och gör sina försök?
Nej inte vad jag vet iallafall….
lycka till med allt
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 872
Mottagna reaktioner
13 101
Poäng
10 087
"Skriva över lagfarten" är det absolut bästa man kan göra om man inte vill ha skuldsaneringsmöjligheter på länge.
Man blir snarare anmäld för brott och det händer emellanåt att det blir några månaders fängelse för åtgärden.
 

lamphue

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
11 Juni 2023
Meddelanden
165
Mottagna reaktioner
63
Poäng
197
"Skriva över lagfarten" är det absolut bästa man kan göra om man inte vill ha skuldsaneringsmöjligheter på länge.
Man blir snarare anmäld för brott och det händer emellanåt att det blir några månaders fängelse för åtgärden.
Tack för svar Lasse
Förstår ditt inlägg men på vilket sätt är det ett brott att skriva över lagfarten?
Eller du menar att det blir ett brott för man gör det systematiskt i samband med skuldsanering?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp