• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Husförsäljning- kronofogden

V

Villevilla

Gäst
Poäng: 0
Det här hamnar i fel kategori på forumet eftersom jag skriver som gäst.

Har skukdsaldo hos kronofogden med pågående löneutmätning. Jag kommer nu under sommaren sälja en villa. Vinsten blir ca 50000. Kommer kronofogden ta dessa pengar? Jag har inte fått något meddelande om detta än. Om de tar pengarna, hur vet kfm att jag säljer bostaden just nu?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 850
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Det är möjligt att göra det. Om du säljer via mäklare är det inte så svårt att hitta, säljer du privat är det svårare.
Flyttar frågan till "hjälp" då den hade ingenting med smslån att göra
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 420
Mottagna reaktioner
995
Poäng
817
Det är möjligt att göra det. Om du säljer via mäklare är det inte så svårt att hitta, säljer du privat är det svårare.
Flyttar frågan till "hjälp" då den hade ingenting med smslån att göra

Ser det som osannolikt, vilken funktion har ni att bevaka sånt här?

Möjligt när det registreras ny ägare på en fastighet men då kan ju pengarna vara long gone från vilket konto dom nu är satt in på.

Risken att dom tar dem direkt skulle jag säga är otroligt liten.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 850
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Ser det som osannolikt, vilken funktion har ni att bevaka sånt här?

Möjligt när det registreras ny ägare på en fastighet men då kan ju pengarna vara long gone från vilket konto dom nu är satt in på.

Risken att dom tar dem direkt skulle jag säga är otroligt liten.

Ok, då var det väl lugnt då.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
De kan ju råka se försäljningsannonsen? Men vet inte hur de ska luska reda på tillträdesdagen och när pengarna från försäljningen kommer in. Är väl bara att genast föra över till ett konto som är säkert.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 420
Mottagna reaktioner
995
Poäng
817
De kan ju råka se försäljningsannonsen? Men vet inte hur de ska luska reda på tillträdesdagen och när pengarna från försäljningen kommer in. Är väl bara att genast föra över till ett konto som är säkert.

Inte så sannolikt men med extrem otur så ja :) men kan ju vara bra att betala emot skulden hos KF om det går att få bort skulden där men är det ett svart hål på grund av räntor tjänar det inte så mycket till.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Inte så sannolikt men med extrem otur så ja :) men kan ju vara bra att betala emot skulden hos KF om det går att få bort skulden där men är det ett svart hål på grund av räntor tjänar det inte så mycket till.
Absolut förespråkar jag med att man ska betala skulder framför att konsumera för pengarna. Men det finns smartare sätt än att låta kfm fördela pengarna rakt av. Och det kan finnas andra trängande behov att tillgodose.
 

Bobbis

Kunnig medlem
Poäng: 397
Blev medlem
25 Februari 2019
Meddelanden
157
Mottagna reaktioner
245
Poäng
397
Tänk på att för ev. framtida skuldsanering inte ligger i din fördel om du sålt en fastighet och inte betalt på dina skulder, då hat du inte gjort vad du kan för att betala på dessa.
Betalar sig skuldsaldot ändå, ja, då är det ju bra :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 850
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Får man fram vem köparen är kan man utmäta köpeskillingen, så den betalas direkt till kfm.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Tänk på att för ev. framtida skuldsanering inte ligger i din fördel om du sålt en fastighet och inte betalt på dina skulder, då hat du inte gjort vad du kan för att betala på dessa.
Betalar sig skuldsaldot ändå, ja, då är det ju bra :)
Det går att få igenom skuldsanering ändå om man kan visa att man använt pengarna på ett skäligt sätt. Jag sålde hus med vinst mitt under inledande och använde pengarna till att fixa ett nytt boende plus lite annat, det var ok
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp