• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Husköp fundering - Hur har folk råd?

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Har en hög årsinkomst så storleken på bolånet begränsas av kontantinsatsen. Ska köpa själv men är gift. Har ju inte lånelöfte än, väntar ut skuldsaneringen som är borta på torsdag.
Vad sjukt skönt det måste vara att bara ha dagar kvar...! Blir nyfiken dock, då jag står inför min långa tuffa resa själv, drömmer om den andra sidan och hur jag ska ta mig dit; hur har du lyckats spara till kontantinsats? Om jag får fråga.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Vad sjukt skönt det måste vara att bara ha dagar kvar...! Blir nyfiken dock, då jag står inför min långa tuffa resa själv, drömmer om den andra sidan och hur jag ska ta mig dit; hur har du lyckats spara till kontantinsats? Om jag får fråga.
Nej, jag har inte lyckats spara. Men jag har gjort återköp på ett privat pensionssparande och så har jag en utskiftning på en vinstandelsfond från mitt förra jobb som kommer att betalas ut om någon vecka (pengar som har stått inne i minst tre år innan utskiftning).
 

acreeeeio

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
20 Mars 2023
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Om man ignorera faktumet att bostäder är så enormt dyrt nuförtiden så tycker jag det finns några tips som kan hjälpa att få en bostad till bättre pris. En liten hjälp iaf :/
Boolis värdeindikator är riktigt bra på varje annons (ännu bättre om du matar in manuellt på "Värdera").
Sidan Hejbo visar bilder på sålda bostäder, så då kan du se hur skicket var på de som sålts i närområdet av bostaden du vill köpa.
Att skriva upp sig på alla mäklares intresseanmälningar har hjälpt oss. Då får vi förhandsvisningar och kan ibland ha tur att en snabb affär kan ge bättre pris än budgivningskrig.
 

Modomio

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Mars 2022
Meddelanden
487
Mottagna reaktioner
203
Poäng
407
Det kommer absolut att hända! Vilket är orsaken till att jag kommer köpa ett hus för max 2 miljoner, gärna lägre. Ska titta på ett med utropspris runt 1,2 i veckan. Det har jag råd med även om räntan stiger hutlöst och även efter pensionen.

Japp, efter ca 2 år here we are. Hoppas du lyckades med ditt köp. Hur gick och man får fråga?
 

Modomio

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Mars 2022
Meddelanden
487
Mottagna reaktioner
203
Poäng
407
Hej!
Jag har verkligen alltid drömt om att köpa hus, jag vet dock att den drömmen ligger längre fram i tiden och skvalpar, en vacker dag ska även jag köp hus med min pojkvän! Jag blir lite tyvärr lite missunnsam när jag ser andra köpa hus.. avundsjuka i guess. Det jag undrar mest över är hur vissa har råd? Jag har en bekant som jobbar inom butik (vilket inte är speciellt välbetalt arbete) och hennes kille har inget speciellt jobb heller men ändå har dem kunnat köpa lite av ett ”lyx”hus? Det är flera av mina bekanta som inte har speciellt välbetalda jobb men ändå kunnat köpa stora hus osv. Hur är det möjligt?

Hur gick det?
Hoppas ni har köpt ditt drömhus och inte drabbat hårt av räntehöjningar.
 
Senast ändrad:

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 451
Mottagna reaktioner
6 091
Poäng
4 117
Hej!
Jag har verkligen alltid drömt om att köpa hus, jag vet dock att den drömmen ligger längre fram i tiden och skvalpar, en vacker dag ska även jag köp hus med min pojkvän! Jag blir lite tyvärr lite missunnsam när jag ser andra köpa hus.. avundsjuka i guess. Det jag undrar mest över är hur vissa har råd? Jag har en bekant som jobbar inom butik (vilket inte är speciellt välbetalt arbete) och hennes kille har inget speciellt jobb heller men ändå har dem kunnat köpa lite av ett ”lyx”hus? Det är flera av mina bekanta som inte har speciellt välbetalda jobb men ändå kunnat köpa stora hus osv. Hur är det möjligt?
Gott ekonomiskt sinne.
 

Miika

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
20 Februari 2022
Meddelanden
216
Mottagna reaktioner
112
Poäng
297
Hej!
Jag har verkligen alltid drömt om att köpa hus, jag vet dock att den drömmen ligger längre fram i tiden och skvalpar, en vacker dag ska även jag köp hus med min pojkvän! Jag blir lite tyvärr lite missunnsam när jag ser andra köpa hus.. avundsjuka i guess. Det jag undrar mest över är hur vissa har råd? Jag har en bekant som jobbar inom butik (vilket inte är speciellt välbetalt arbete) och hennes kille har inget speciellt jobb heller men ändå har dem kunnat köpa lite av ett ”lyx”hus? Det är flera av mina bekanta som inte har speciellt välbetalda jobb men ändå kunnat köpa stora hus osv. Hur är det möjligt?
Min gissning är lån, arv eller lyckats med krypto.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Japp, efter ca 2 år here we are. Hoppas du lyckades med ditt köp. Hur gick och man får fråga?
Köpte ett hus för strax över 2 miljoner. Har fortfarande bundna räntor men i sommar smäller det. Men, som sagt, jag har god marginal för räntehöjningen som då blir så jag är inte så bekymrad. Har även bundet elavtal ytterligare ett år.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp