Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hyra andra hand bostadsrätt

Hej,

jag vill hyra en bostadsrätt i andra hand och personen som hyr ut den nämnde att föreningen vill ha mina personuppgifter innan de eventuellt kan godkänna andrahandsuthyrning. Jag har betalningsanmärkningar och löneutmätning så om en kreditupplysning tas är det kört för mig. Någon som har erfarenhet kring detta ämne? Kommer styrelsen att kolla upp mig ?

Vänliga hälsningar,
Hemlös kille

Att föreningen vill ha in uppgifterna handlar nog mest om lagar och säkerhet. Vid brand osv måste de nog veta vem som bor där. Däremot ligger det nog i hyresgästen som hyr uts intresset att kolla upp dig (hon kan ju lita på dig trots anmärkning och löneutmätning) för det är hon som är ansvarig för att hyran betalas och får skit om det inte sker.

Edit. Såg nu att det gällde en bostadsrätt. Mer osäker där, men det är nog liknande regler

Att föreningen vill ha in uppgifterna handlar nog mest om lagar och säkerhet. Vid brand osv måste de nog veta vem som bor där. Däremot ligger det nog i hyresgästen som hyr uts intresset att kolla upp dig (hon kan ju lita på dig trots anmärkning och löneutmätning) för det är hon som är ansvarig för att hyran betalas och får skit om det inte sker.
Det frågas om att hyra ut en bostadsrätt, den enda hyresgästen i historien torde vara trådskaparen som ännu inte är godkänd.
Om nu inte ägaren av bostadsrätten har en hyresgäst som i sin tur försöker hyra ut sin hyresrätt i sagda bostadsrätt...

Det frågas om att hyra ut en bostadsrätt, den enda hyresgästen i historien torde vara trådskaparen som ännu inte är godkänd.
Om nu inte ägaren av bostadsrätten har en hyresgäst som i sin tur försöker hyra ut sin hyresrätt i sagda bostadsrätt...
Såg det och ändrade. Ledsen för input och felläsning.

Föreningen har vad jag kan komma på ingen anledning att kolla upp dig, annat än att dom vill ha koll på vem det är som bor där mer än bara namn.
Du ska ju betala till din hyresvärd, dvs bostadsrättsägaren.
Om du skiter I att betala blir det ägarens problem, inte föreningens.
Inte sett det mer än ett par gånger att man blivit av med bostadsrätten pga att man hyrt ut till någon som prioriterar annat än hyran och slutat med att man inte kan betala till föreningen själv..

En kreditupplysning på ny hyresgäst görs av bostadsrättsföreningen vid andrahandsuthyrning.

En kreditupplysning på ny hyresgäst görs av bostadsrättsföreningen vid andrahandsuthyrning.
Vad ska föreningen med infon att göra? Föreningen ska inte ha betalt av personen.
De föreningar jag bott i har inte gjort upplysningar på andrahandsuthyrningar

Det låter som att det är olika policy beroende på förening. Får se vad som gäller för denna. Jag får reda på hur det blir nästa vecka och kan återkomma här så får ni veta ifall jag får fortsätta livet som hemlös eller inte.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp