• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

I maj...

Loppan

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
26 April 2013
Meddelanden
891
Mottagna reaktioner
542
Poäng
577
Vad gulligt att du frågar :)

Jag sover gott om nätterna för första gången på länge. Jag får inte den plötsliga ångesten över ekonomin som slår till, pang! och gråtattacker över hur jag har förstört mitt liv. Jag gråter mig inte till sömns längre, som jag så många gånger gjort. Ibland sköljer sig dock en sorgsen känsla över mig, och jag undrar hur sjutton kunde jag låta detta ske?? Från allra första början. Blir så ARG på mig själv, som har satt mig i skiten. MEN, jag tror att jag till stor del har förlåtit mig själv och accepterat. Jag känner LÄTTNAD. Denna semester har varit bra, trots vädret, och trots att jag jobbat en del extra. För jag har känt mig så normal. INGEN som inte varit i denna sits, vet hur det är, att efter flera år, endast betala räkningarna EN gång/månad. Jag har kunnat umgås med vänner, skrattat och känt mig som förr igen. Sista två åren har jag dragit mig undan, för jag ska hem för att räkna, låna, betala räkningar.. ca hälften av månadens dagar. Känslan är dock fortfarande konstig, att jag har hamnat här, nu är jag en av alla med massor av betalningsanmärkningar, strax utmätning på lönen. Det trodde jag aldrig för några år sen, att jag skulle bli en av "dom". Men nu blev det så, bara att gilla läget.

Jag har i veckan pratat med KF. Dom ringde, jag svarade inte. Men bestämde att vadfaen, utmätning är nära, jag kan likaväl ringa tillbaka. Och det var fantastiskt skönt att få prata med någon IRL. Vara helt brutalt ärlig. Jag var ledsen till en början, kändes förnedrande, men gud så skönt att få prata med någon som inte dömde, utan som undrade "hur löser vi detta på bästa sätt"? Det känns nu skönt, för jag fick bekräftat att min bil får jag behålla, jag får behålla så jag kan åka ToR till jobbet med bil, hyran var inga problem med, jag kommer INTE att få hembesök..
Jag är glad att jag ringde tillbaka faktiskt.
Jag har tagit bort min skattejämkning helt nu, för att inte riskera kvarskatt. Har ju ingen koll alls på hur mkt räntor jag kommer att betala detta år. Så dom kommer att kunna dra ca 12000:-/månad.

Jag får behålla augustilönen sa han, och jag hoppas verkligen att det stämmer. I september börjar utmätningen. Men han var gullig och sa att "tänk när du rivit av detta på ett par år, då kommer du ha riktigt bra med pengar, och din hyra som du tycker är hög kommer du defintivit ha råd med ". Och ja, det stämmer ju. Blir peppad nu faktiskt, att ett normalt liv igen kankse inte ligger så långt mer än 4 år i framtiden :). Han sa att jag ska kontakta alla fordringsägare för att be dom skicka till KF (faktiskt har förvånansvärt få gjort det hittills.. konstigt, jag trodde inkassona var snabba) för att få alla betalningsanmärkningar på plats sas, så jag är av med dom om 3 år.

Tänkte ska göra en maillista på alla ;-). frågan är hur skriver jag? " Snälla skicka mitt lån till KF, så jag snabbast möjligt blir av med anmärkningarna". Nej så kan jag ju inte skriva. Förslag någon?

Livet går ju vidare, känns skönt att allt kommer igång, även om jag hade hoppats på att få behålla sep-lönen med. men ju snabbare jag blir av med skiten desto bättre.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Loppan

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
26 April 2013
Meddelanden
891
Mottagna reaktioner
542
Poäng
577
Når som troligen kommer förfölja mig hela livet är att jag inte gillar att se postens gula bilar ;-). Snacka om trauma haha!
 

weroo83

Kunnig medlem
Poäng: 397
Blev medlem
29 Augusti 2012
Meddelanden
195
Mottagna reaktioner
209
Poäng
397
Är det verkligen så att betalningsanmärkningar försvinner trots pågående löneutmätning och skuldsaldo?
Jag har haft löneutmätning i 3 år men har fortfarande över 40 betalningsanmärkningar.

Men det går ju framåt och man har mer pengar nu än innan, när man försökte betala av alla smslån själv.

Jag gillar inte heller postbilarna! ;)
 
Senast ändrad:

Odesza

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
6 Augusti 2015
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Är det verkligen så att betalningsanmärkningar försvinner trots pågående löneutmätning och skuldsaldo?
Jag har haft löneutmätning i 3 år men har fortfarande över 40 betalningsanmärkningar.

Men det går ju framåt och man har mer pengar nu än innan, när man försökte betala av alla smslån själv.

Jag gillar inte heller postbilarna! ;)

Betalningsanmärkningarna ska försvinna efter 3 år. Men även andra saker räknas som "anmärkningar". En utredning som görs med jämna mellanrum av KFM, för att kontrollera om man kan få ut mer av din inkomst räknas också som anmärkning. Man får även inte glömma skuldsaldot.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787

Visst skulle man kunna säga att jag hade till punkt och pricka rätt i princip allt som hänt so far? :)

ring dem"hej, jag ligger efter med mitt lån/vad det nu är för något hos er, jag har tyvärr fått ge upp, och jag ber er att snarast skicka över ärendet till kronofogden så det får ligga för utmätning, snälla skicka det snarast så inte räntorna hinner sticka iväg så mycket innan"

Du kommer förutom att få hem ett brev med föreläggande, ett utslag, även få ett brev till, jag tror det heter "tilläggsbeslut" för varje skuld som går till "skuldsaldo".
Mycket papper blir det.
 

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Når som troligen kommer förfölja mig hela livet är att jag inte gillar att se postens gula bilar ;-). Snacka om trauma haha!

Det är en ny fobi vi nog är många här som har. Undrar hur det behandlas :)

Postofobi.
 

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Du kommer förutom att få hem ett brev med föreläggande, ett utslag, även få ett brev till, jag tror det heter "tilläggsbeslut" för varje skuld som går till "skuldsaldo".
Mycket papper blir det.

"Skuld att betala" är brevet man får när det går till skuldsaldo. När man får skuldsaldo första gången får man "Redogörelse för inkomster och utgifter". Det sistnämnda får man sedan bara en gång per ett och ett halvt år ungefär och omfattar alla skulder som ligger som skuldsaldo.

Kan komma oftare om förändringar i ens inkomster upptäcks antar jag. Man kan lämna in "Redogörelse för inkomster och utgifter" via nätet på Kronofogdens hemsida om man har e-legitimation.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
"Skuld att betala" är brevet man får när det går till skuldsaldo. När man får skuldsaldo första gången får man "Redogörelse för inkomster och utgifter". Det sistnämnda får man sedan bara en gång per ett och ett halvt år ungefär och omfattar alla skulder som ligger som skuldsaldo.

Kan komma oftare om förändringar i ens inkomster upptäcks antar jag. Man kan lämna in "Redogörelse för inkomster och utgifter" via nätet på Kronofogdens hemsida om man har e-legitimation.
Ok, men här pågick löneutmätning redan, hon hade ju ringt och ordnat det, och då kommer det ett tilläggsbeslut till utmätning för varje skuld som går till skuldsaldo.
 

Loppan

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
26 April 2013
Meddelanden
891
Mottagna reaktioner
542
Poäng
577
Visst skulle man kunna säga att jag hade till punkt och pricka rätt i princip allt som hänt so far? :)

ring dem"hej, jag ligger efter med mitt lån/vad det nu är för något hos er, jag har tyvärr fått ge upp, och jag ber er att snarast skicka över ärendet till kronofogden så det får ligga för utmätning, snälla skicka det snarast så inte räntorna hinner sticka iväg så mycket innan"

Du kommer förutom att få hem ett brev med föreläggande, ett utslag, även få ett brev till, jag tror det heter "tilläggsbeslut" för varje skuld som går till "skuldsaldo".
Mycket papper blir det.

Kan inte svara från min tfn (?), men nu har jag lite tid över på jobbet.
Jo, du hade rätt ;-). Ja, administrationen av det hela tar en del, herrejisses vad brev det kommer. Hoppas det lugnar sig snart..

En fråga! Jag fick papper hem nu om min löneutmätning. Där står både ett belopp som jag får behålla OCH ett fast belopp som arbetsgivaren ska dra. Säg att jag tex är sjuk några dagar, då finns ju inte det fasta beloppet att dra, om jag nu ska få behålla mitt förbehållsbelopp? Och när jag får extra, tex. semesterersättning, innebär det då att jag får behålla mer..?
Jag får inte ihop det! Jag trodde att det skulle stå vad jag får behålla, och resten ska dras. Typ.
Hm?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp