Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

I slutskedet av sanering men full av oro

Har 5 betalningar kvar nu. Känns sjukt att det snart gått 4år sen inledande. Jag fick nämligen 1år kortare betalplan pga vissa omständigheter.

Men jag känner inte riktigt att jag kan slappna av endå. Ska försöka korta ner mina funderingar.

Jag började saneringen på 34000 I lön. När jag kom upp till 39000 slängde jag in en omprövning. Beslutet blev att jag skulle fortsätta med samma betalplan.

From nästa månad är jag uppe i 43000 i lön men! Det ä förutsatt jag jobbar 100%. Vilket inte skett sista året. Jag har en blandning mellan tjänstledigt 20%, sjukskrivning 25% osv. Vilket klart och tydligt syns på inkomstuppgifter.

Jag vill vara ärlig, så jag kommer skicka in en omprövning direkt nya lönen börjar gälla. Men vore samtidigt förödande med höjd betalplan. Eftersom jag kämpar med frånvaro fortsatt. Å bränner sparpengar varje månad för att gå runt.

Vad säger ni som varit i liknande situationer?
Är det rimligt den höjs med så få betalningar kvar? Å jag har förstått att jag inte kan få förlängd betalplan så länge jag omprövar själv?

Men om vi säger jag slipper betala mer nu. Men sen vid nästa löneökning och att jag kanske inte har frånvaro längre. Då kan väl någon borgenär reagera på inkomsten å begära omprövning?

Trots att betalplanen är avklarad i höst? Ska jag måsta oroa mig ytterligare ett år. För å kanske måsta betala igen? Eller funkar det inte så?

Senast ändrad:
Precis så länge du omprövar själv att betala mer resten av betalplanen så får du inte förlängd betalplan. Anledningen till längden på betalplanen är inte om din lön är 34000 eller 43000. Det är bara beloppet som justeras (såvida du inte själv uttrycker att jag vill ompröva för att få förlängd betalplan, något du inte ska göra :)

Jag tror också den blir nekad med så kort tid kvar. Du har Juni med betalfri månad i varje fall. Men om det skulle vara så att du får betala några kronor mer sista 3-4 betalningarna får det väll vara så.

Precis så länge du omprövar själv att betala mer resten av betalplanen så får du inte förlängd betalplan. Anledningen till längden på betalplanen är inte om din lön är 34000 eller 43000. Det är bara beloppet som justeras (såvida du inte själv uttrycker att jag vill ompröva för att få förlängd betalplan, något du inte ska göra :)

Jag tror också den blir nekad med så kort tid kvar. Du har Juni med betalfri månad i varje fall. Men om det skulle vara så att du får betala några kronor mer sista 3-4 betalningarna får det väll vara så.
Okeej. Joo det må ju vara om det bli någon månad med dyrare betalning. Men om vi säger att det går ett år och lönen ökat igen.

Då kommer inte jag skicka in någon omprövning eftersom jag anser min betalning är klar. Men kan borgenärer få rätt om dom kräver omprövning och förlängning av betalplan?

Vore ju så sjukt jobbigt å först "fira" att man betalat allt. För å sen flera månader efter få krav att börja betala igen

Dom kan ompröva för förlängd betalplan.

Men dom kommer väldigt osannolikt ha en grund för det.

Att betalningsutrymmet ökar 4000-5000kr kan motivera en omprövning att få betala mer under sin betalplan förutsatt man omprövar själv när inkomsten höjs utan att dra ut på det. Inte att man får en förlängd betalplan.
Såvida man själv har gjort rätt och omprövat i tid när inkomsten ökat. Har inkomsten ökat ca 4000-5000kr och man väntat ett år med att ompröva eller inte omprövat alls. Då kan borgenärer ompröva för förlängd betalplan.

Det enda du behöver göra är att ompröva i tid när betalningsutrymmet ökat ca 4000-5000kr så kan du få betala mer resten av betalplanen. Har du gjort det så skulle jag vilja påstå att du är starkt skyddad från förlängd betalplan

Dom kan ompröva för förlängd betalplan.

Men dom kommer väldigt osannolikt ha en grund för det.

Att betalningsutrymmet ökar 4000-5000kr kan motivera en omprövning att få betala mer under sin betalplan förutsatt man omprövar själv när inkomsten höjs utan att dra ut på det. Inte att man får en förlängd betalplan.
Såvida man själv har gjort rätt och omprövat i tid när inkomsten ökat. Har inkomsten ökat ca 4000-5000kr och man väntat ett år med att ompröva eller inte omprövat alls. Då kan borgenärer ompröva för förlängd betalplan.

Det enda du behöver göra är att ompröva i tid när betalningsutrymmet ökat ca 4000-5000kr så kan du få betala mer resten av betalplanen. Har du gjort det så skulle jag vilja påstå att du är starkt skyddad från förlängd betalplan
Ahaa. Men bara för å vara extra tydlig / inte missförstå nått. Om jag får behålla nuvarande betalplan och längd vid min omprövning på 43000.

Mena du en höjning på 4000-5000 på det nuvarande / senaste beloppet 43000? För någon sådan markant ökning kommer inte ske. vårt lönetak ligger runt 44000.

Så om ytterligare ett år går, och jag får en "vanlig" höjning. Är det ju bara runt 1000-1500 sen sista omprövningen. Men från start av hela skuldsaneringen är det ju hela 10000kr ungefär. Vilket ä mycket.

Oj så mycket text. 😅 Blev inge klokare på mina frågor egentligen.
Det viktiga här är:

Vid omprövning av beslut om skuldsanering enligt skuldsaneringslagen ska en helhetsbedömning av samtliga omständigheter göras. Följande indikerar att en omprövning kan vara motiverad:

Om gäldenären försummat att betala enligt betalplanen under minst fyra månader.

Om gäldenärens betalningsutrymme ökat med 4 000-5 000 kr eller mer per månad.

Om gäldenärens betalningsutrymme minskat med 500 kr eller mer per månad, efter avdrag för buffert.

Möjligheten att förlänga betalningsplanen ska inte utnyttjas slentrianmässigt.

Jag vill dock tillägga att jag har också haft en del oro under mina nästan 5 år, och har omprövat för att ”ha ryggen fri” även om jag egentligen kanske inte behövt. Det har känts bäst så. Att alltid vara ärlig.

Det viktiga här är:

Vid omprövning av beslut om skuldsanering enligt skuldsaneringslagen ska en helhetsbedömning av samtliga omständigheter göras. Följande indikerar att en omprövning kan vara motiverad:

Om gäldenären försummat att betala enligt betalplanen under minst fyra månader.

Om gäldenärens betalningsutrymme ökat med 4 000-5 000 kr eller mer per månad.

Om gäldenärens betalningsutrymme minskat med 500 kr eller mer per månad, efter avdrag för buffert.

Möjligheten att förlänga betalningsplanen ska inte utnyttjas slentrianmässigt.

Jag vill dock tillägga att jag har också haft en del oro under mina nästan 5 år, och har omprövat för att ”ha ryggen fri” även om jag egentligen kanske inte behövt. Det har känts bäst så. Att alltid vara ärlig.

Jaa å nu kanske jag överanalyserar men mitt betalutrymme har ju ökat typ 9000 sen start. Så då får jag ju acceptera en höjning av betalplan om det skulle hända. Trots korta tiden kvar.

Men om jag nu slappnar av efter oktober och anser betalplanen är över, å någon borgenär skickar in omprövning för att lönen skiljer såpass mycket från start å får igenom en förlängning av betalplan så jag måste betala ytterligare till 2027. Så kommer all motivation å lilla livsglädje försvinna.

Jag har typ legat närmare 34000 ett år nu och kämpat som fasen pga nekad sjukpenning och därav tjänstledigt m.m.

Jag gjorde faktiskt en omprövning om att få betala mindre pga detta men jag tog tillbaka den ansökan. Eftersom enligt handläggaren inte kunde ta hänsyn i frånvaro utan sjukskrivning. Så har bitit ihop. Men inte kunnat betala in allt denna månad.

Har offrat några semesterdagar på mina "sjuk" dagar nu I april för att få en normal lön.

Jaa å nu kanske jag överanalyserar men mitt betalutrymme har ju ökat typ 9000 sen start. Så då får jag ju acceptera en höjning av betalplan om det skulle hända. Trots korta tiden kvar.

Men om jag nu slappnar av efter oktober och anser betalplanen är över, å någon borgenär skickar in omprövning för att lönen skiljer såpass mycket från start å får igenom en förlängning av betalplan så jag måste betala ytterligare till 2027. Så kommer all motivation å lilla livsglädje försvinna.

Jag har typ legat närmare 34000 ett år nu och kämpat som fasen pga nekad sjukpenning och därav tjänstledigt m.m.

Jag gjorde faktiskt en omprövning om att få betala mindre pga detta men jag tog tillbaka den ansökan. Eftersom enligt handläggaren inte kunde ta hänsyn i frånvaro utan sjukskrivning. Så har bitit ihop. Men inte kunnat betala in allt denna månad.

Har offrat några semesterdagar på mina "sjuk" dagar nu I april för att få en normal lön.
Betalutrymme är dock efter omräkning med beaktande av årliga höjningar av normalbelopp, hyreshöjningar etc sedan inledande.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp