Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

ICA-lån och Krediter till inkasso?

Hej!

Lång historia kort lever nu med konsekvenserna av flertal år med droger och alkohol och impulsiva beteenden. På god väg tillbaka! lever nu med försäkringskassan (aktivitetsersättning) och gör arbetsträning/praktik för att snart förhoppningsvis får ett nytt jobb = bättre ekonomi inom 6mån hoppas jag.

Nuvarande aktivitetsersättning: 12800

Mina skulder
ICA-Privatlån 189000 - 1900/mån

Fairlo 25000 - 722/mån
Credway 9000 - 500/mån
SEB Credit 4000 - 500/mån

Min aktivitetsersättning sänktes nyligen. med ovan lånutgifter plus hyra hemförsäkring, mobil etc så kommer jag har kvar Ca 1600 och det är inte hållbart. Jag har ringt Credway och ICA och finns ej möjlighet att sänka månadsavgiften.

Går i tankarna att släppa något till inkasso men det kanske är en dålig idé?

Förslag 1. Släppa ICA Lånet med risk att få en högre månadskostnad med ev avbetalningsplan

Förslag 2. Släppa Fairlo och Credway

Får jag upp summan jag har kvar efter allt är betalt från 1600 till Ca 3000 klarar jag mig tills jag får ett jobb och ekonomi. Min plan är att sedan spara 3000-4000 varje månad och amortera extra och va skuldfri inom några år.

Ångesten är 120% men det är bara att ta försöka axla detta och ta konsekvenserna av sina tidigare handlingar.

Har hittills inga betalningsanmärkningar alls.

Vad tycker ni?
Mvh

Hej!

Lång historia kort lever nu med konsekvenserna av flertal år med droger och alkohol och impulsiva beteenden. På god väg tillbaka! lever nu med försäkringskassan (aktivitetsersättning) och gör arbetsträning/praktik för att snart förhoppningsvis får ett nytt jobb = bättre ekonomi inom 6mån hoppas jag.

Nuvarande aktivitetsersättning: 12800

Mina skulder
ICA-Privatlån 189000 - 1900/mån

Fairlo 25000 - 722/mån
Credway 9000 - 500/mån
SEB Credit 4000 - 500/mån

Min aktivitetsersättning sänktes nyligen. med ovan lånutgifter plus hyra hemförsäkring, mobil etc så kommer jag har kvar Ca 1600 och det är inte hållbart. Jag har ringt Credway och ICA och finns ej möjlighet att sänka månadsavgiften.

Går i tankarna att släppa något till inkasso men det kanske är en dålig idé?

Förslag 1. Släppa ICA Lånet med risk att få en högre månadskostnad med ev avbetalningsplan

Förslag 2. Släppa Fairlo och Credway

Får jag upp summan jag har kvar efter allt är betalt från 1600 till Ca 3000 klarar jag mig tills jag får ett jobb och ekonomi. Min plan är att sedan spara 3000-4000 varje månad och amortera extra och va skuldfri inom några år.

Ångesten är 120% men det är bara att ta försöka axla detta och ta konsekvenserna av sina tidigare handlingar.

Har hittills inga betalningsanmärkningar alls.

Vad tycker ni?
Mvh
Släpper du Ica så får du anmärkning som du kommer ha i hela tre år, lika med inte kunna ta mobilabonnemang, inga fakturaköp, avbetalningar etc. Med tnake på lånets storlek så är det inte alls säkert att du kommer få lägre månadskostnad hos inkasso, tvärtom. Du är själv inne på det och det är rätt tänkt.

Det är bättre att du kämpar på med dina lån/krediter istället för att släppa dem till inkasso, tycker jag i alla fall.

Vad har du för räntesats på dina krediter?
Ett alternativ är att du koncentrerar dig på att få bort SEB och sen fortsätter du med Credway.

Googla på snöbollsmetoden!

Det kanske inte känns hållbart med 1200 kr kvar att leva på en hel månad men det är inte omöjligt. Om du lever riktigt snålt tills du fått bort SEB och Credway så vips så kommer du ha 1000 kr extra i månaden. Det är värt!

Gick det inte att förlänga återbetalningstiden för Ica lånet? För det kan ge dig sänkt månadsavgift.

Alt om du förhandlar med Ica om att få amorteringsfritt i 6 månader så du hinner betala bort SEB, minska på Credway och ev hinna få ett nytt jobb?

Tack för svar, nej det gick inte ligger redan på MAX gällande återbetalning. Lika där dom har inte den möjligheten med amorteringsfritt (har snackat med dom)

Fråga: Får man anmärkning om man släpper lån/krediter ENBART till inkasso?

Tack för svar, nej det gick inte ligger redan på MAX gällande återbetalning. Lika där dom har inte den möjligheten med amorteringsfritt (har snackat med dom)

Fråga: Får man anmärkning om man släpper lån/krediter ENBART till inkasso?
Tyvärr får man en anmärkning när man släpper lån/krediter som syns på uc till inkasso. Anmärkningarna syns för alla som inhämtar upplysning via uc. Dock syns de inte om man hämtar upplysning via Bisnode eller Creditsafe.

Har du möjlighet att hyra ut ett rum i din bostad?

Annars är det att minska utgifterna som gäller, dra in på allt onödigt och allt du kan vänta med. Är du frisk för övrigt så klarar du av att leva snålt i nåt år, belöningen kommer i efterhand :)
Oftast är det maten som man kan dra ner på.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp