• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo - Lån utan UC
7. Loanstep - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Samlingslån i Mars - Råd av expertisen

Snickers

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
2 Mars 2019
Meddelanden
113
Mottagna reaktioner
41
Poäng
146
Ska söka samlingslån och önskar svar på följande frågor av de som kan.
Terry verkar väldigt duktig så du får mer än gärna svara.
All text som jag fetat är det jag önskar svar på.

Först lite information:
1. Inkomst: 335.000kr (i år blir den strax över 350.000kr)
2. Underskott av kapital: 4.000kr
3. Kreditkollen/UC: 3.72%
4. Betalningsanmärkningar: 1 (försvinner nu i Mars, 2019)
5. Förfrågningar: 10 st
(2 st förfrågningar försvinner 23:e och 25:e Mars. Är det värt att vänta ut så man söker samlingslånet med 8 förfrågningar istället? De som försvinner är Lendo och Freedom Finance. Resterande 8 förfrågningar som finns kvar är: 4x Lendo, Advisa, Brixo, DNB & Balanzia och alla försvinner mellan Maj - September 2019.

Krediter/Lån:
150k Balanzia (147k kvar)
Bigbank: 80k (78k kvar)
Euroloan kredit 5.000kr (4.000kr använt)

Övrigt som ej syns på UC:
Klarna: 27.000kr
Kontanfinans: 20.000kr
Comviq: 8-9.000kr
Tre: 8-9000kr
Extralånet: 10.000kr
38:an: 4.400kr
Loanstep: 6.500kr
Fairlo: 5.000kr
Meddelandelån: 3.369kr (sista av 4)
Telia Finance: 16.000kr
Övrigt småplock: 5-10.000kr

Totalt runt 350.000kr

Då jag har en privatskuld till mina föräldrar så behöver jag låna 450.000kr
Inte nödvändigtvis allt direkt men vill ha 450.000kr på max 2 lån.

Hur ska jag söka lånen för att få så bra ränta som möjligt på båda?
Ska jag söka ett först på 350.000kr? Sedan ett lån på 100.000kr direkt efter?
Eller ska jag söka 250.000kr och sedan 200.000kr?
Ska jag söka avbetalningstid 10, 12 eller 15 år för att få flest förslag?


Vilken dag är det bästa att söka i månaden?
Ska jag söka först på Lendo och sedan Advisa? Hur länge bör jag vänta mellan ansökningarna eller direkt efter varandra?

En annan väldigt viktig fråga.
Jag bor just nu på två ställen. Jag har adressändrat posten via adressändring eller ja, jag fyllde i men såg att man skulle betala vilket jag inte gjorde men de genomförde ändringen ändå och skickade hem en faktura istället men jag har inte ändrat folkbokföringen hos skatteverket.
Kan jag då uppge att jag bor hemma hos mina föräldrar, deras adress och skriva i att jag betalar endast 1.000kr för att bo här för att få bättre förslag?
Kollar låneföretagen på den information som syns hos skatteverket? Isåfall är det väl lugnt att fylla i mina föräldrars adress?
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 295
Mottagna reaktioner
13 399
Poäng
8 917
Ett tips är att den Euroloankrediten som du har, betala ner den så att den är knapp använd. Det måste du nog göra för att ditt betyg inte ska gå upp efter att din anmärkning försvunnit.

10 FF är nog aningen för mycket så vänta in tills att du har 8 stycken.

Sen hade jag nog sökt på 450.000 faktiskt. Finns banker som bör nappa, exempelvis Remember.
 

Snickers

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
2 Mars 2019
Meddelanden
113
Mottagna reaktioner
41
Poäng
146
När senast måste jag betala bort Euroloan för att den ska försvinna från UC till slutet av Mars?
Borde jag inte gjort det senast sista Januari?

Är också orolig att min UC skjuter i höjden när anmärkningen försvinner men då har jag en reservplan.
Söka typ Credway och något mer som inte tar UC för att klara mig till Juni då jag är nere på 3-4 förfrågningar.

Ska jag verkligen söka 450.000?
Inbillar mig att Swedbank, SEB och sådana banker aldrig kommer nappa på den summan och det är väl där man får bästa räntan?
Inbillar mig att det är bättre att söka 350.000 och välja samla 230.000 (det som syns på UC). Sedan söka ett nytt lån på 100.000.

Kan man söka säg 350.000kr på Måndag hos Lendo och sedan 100.000 hos Advisa på Tisdagen eller ska man vänta en stund? Hur länge?

Ska jag välja 10, 12 eller 15 år för flest förslag?

Och någon får mer än gärna svara på frågan om adressändringen.
Kan jag uppge den adress som skatteverket visar?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 295
Mottagna reaktioner
13 399
Poäng
8 917
Du ska alltid välja så lång återbetalningstid som möjligt av de enkla anledningen att din kalkyl lättare går ihop då
Sen gällande beloppet du söker - söker du 450.000 och Swedbank kan erbjuda dig 350.000 då får du ju det budet istället.

Hur som helst vänta in att dom två förfrågningarna försvinner och uppdatera oss vad du får för betyg när anmärkningen upphör.

Angående frågan som rör din adress så tror jag faktiskt inte det spelar större roll. Skriv adressen som syns i alla system.
 

Snickers

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
2 Mars 2019
Meddelanden
113
Mottagna reaktioner
41
Poäng
146
Du ska alltid välja så lång återbetalningstid som möjligt av de enkla anledningen att din kalkyl lättare går ihop då
Sen gällande beloppet du söker - söker du 450.000 och Swedbank kan erbjuda dig 350.000 då får du ju det budet istället.

Hur som helst vänta in att dom två förfrågningarna försvinner och uppdatera oss vad du får för betyg när anmärkningen upphör.

Angående frågan som rör din adress så tror jag faktiskt inte det spelar större roll. Skriv adressen som syns i alla system.

Så man får förslag på lägre bud? T.ex om jag söker 450 men de bara kan erbjuda 250 så kommer det fram som förslag?
Ska absolut uppdatera här vad mitt betyg blir när den försvinner.

Var det inte du som skulle söka först via Lendo och sedan direkt efter Advisa?

Men att söka 350+100 borde ju fungera lika bra som att söka 450 direkt.
Skulle jag inte få den sista hundringen är det ingen panik utan då får jag väl söka den senare i sommar. Det är ju en privatskuld som inte måste fram direkt.

Du som kan mycket.
Vilka banker är lätta att ha och göra med, snabba med att utbetala och så?
Vilka ska man undvika?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 295
Mottagna reaktioner
13 399
Poäng
8 917
"Men att söka 350+100 borde ju fungera lika bra som att söka 450 direkt."

Nja, du missar en stor poäng - du tvingas till 2 UC-förfrågnignar och inte en. Redan nu har du för många för att få bra bud och du behöver inte en extra. Men visst. Klart det kan gå men jag misstänker att räntan du får på sista 100K kommer bli extremt hög.

Ofta får man förslag på lägre belopp det stämmer - jag tror nästan man alltid får det någon med mer erfarenhet får gärna förtydliga (@Korpen @TourettesGuy Vet ni?)

Vissa banker är bannlysta och rödflaggade hos mig : Bluestep och Nystartfinans. Oerhört goda erfarenheter har jag utav Balanzia,Santander och Wasa.
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
Bästa att söka maxbeloppet å välja samla lån för hela summan, Remember, Collector, Komplett Bank brukar svälja hela summan och många kommer erbjuda lite lägre, iaf min erfarenhet.
 

IHope

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 587
Blev medlem
18 Oktober 2017
Meddelanden
1 783
Mottagna reaktioner
415
Poäng
587
När senast måste jag betala bort Euroloan för att den ska försvinna från UC till slutet av Mars?
Borde jag inte gjort det senast sista Januari?

Är också orolig att min UC skjuter i höjden när anmärkningen försvinner men då har jag en reservplan.
Söka typ Credway och något mer som inte tar UC för att klara mig till Juni då jag är nere på 3-4 förfrågningar.

Ska jag verkligen söka 450.000?
Inbillar mig att Swedbank, SEB och sådana banker aldrig kommer nappa på den summan och det är väl där man får bästa räntan?
Inbillar mig att det är bättre att söka 350.000 och välja samla 230.000 (det som syns på UC). Sedan söka ett nytt lån på 100.000.

Kan man söka säg 350.000kr på Måndag hos Lendo och sedan 100.000 hos Advisa på Tisdagen eller ska man vänta en stund? Hur länge?

Ska jag välja 10, 12 eller 15 år för flest förslag?

Och någon får mer än gärna svara på frågan om adressändringen.
Kan jag uppge den adress som skatteverket visar?
Första frågan kan jag svara på. Betala senast sista februari för att det ska synas i mitten av mars 15-20:e ungefär (kredituppdateringen). Och betala sista dagen i mars för att det ska synas i mitten av April. Swedbank hade förut att man ska betala in innan kl 10 för att det ska komma in den dagen/bokfört men vet inte exakt hur det är nu, kanske olika för andra banker också.
Adressen: välj den som syns via skatteverket (folkbokförd i)
 

Snickers

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
2 Mars 2019
Meddelanden
113
Mottagna reaktioner
41
Poäng
146
Så det bästa för mig är kanske att låna 30.000 av Credway så fort anmärkningen är borta.
Använda den till att betala bort det mesta akuta och även betala bort Euroloan helt och hållet samt avsluta den krediten för att sen söka samlingslånet i mitten av April?

Det jag måste betala nästa månad exkl hyran är: Balanzia 4.500kr, Bigbank 3.800kr, Euroloan 4.000kr, Klarna 1.500kr, Kontantfinans 600kr, Comviq 700kr, Tre 600kr, Extralånet 540kr, Loanstep 6000kr, Fairlo 250kr, Meddelandelån 3.370kr, Telia Finance 600kr,

Balanzia och Bigbank blir dubbelt då jag inte betalt denna månad.

26-27.000
Vilka kan jag söka hos exklusive Credway som inte tar UC där jag kan slutbetala utan kostnad direkt 1-2 månader senare?

3 stycken förfrågningar försvinner i slutet av Maj men så länge kan jag nog inte vänta. Då måste jag nog söka 2 stycken 30.000kr lån som inte syns på UC men det hade varit ultimat. Då är jag nere på 5 förfrågningar. Bör jag göra det istället? Credway + ?
 
Senast ändrad:

Snickers

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
2 Mars 2019
Meddelanden
113
Mottagna reaktioner
41
Poäng
146
Eller så söker jag bara ett lån i mitten av Mars och tar lite halvbra ränta och söker ett nytt lån i Oktober när UC förfrågningarna är nere på 0-1 för att få ner räntan?
Får se vad som händer med UCn när anmärkningen försvinner och så får jag ta det därifrån.

Håller er uppdaterade när den är borta.
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp