• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Indrivning av skulder i utlandet - Utlandsbosatta med skulder i Sverige

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 204
Mottagna reaktioner
12 761
Poäng
9 787
Norge går skapligt, flera inkassofirmor har kontor även där, så det är smidigt. Norrmännen begär verkställighet i Sverige emellanåt också. Har precis verkställt i ett sånt mål
 

Collins

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
27 Februari 2023
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej vet någon hur det fungerar om man avbetalar ett uppsagt lån med en summa varje månad som man kommit överens med CSN men de har fortfarande skickat till inkasso?
som jag vet så får man inte försöka tvinga någon att betala mer om de redan betalar varje månad. Man kan fråga om det är möjligt men inte tvinga och hotar. Men jag har svårt att hitta vilka skydd låntagarna har i sånt fall
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 279
Mottagna reaktioner
1 779
Poäng
1 247
Hej vet någon hur det fungerar om man avbetalar ett uppsagt lån med en summa varje månad som man kommit överens med CSN men de har fortfarande skickat till inkasso?
som jag vet så får man inte försöka tvinga någon att betala mer om de redan betalar varje månad. Man kan fråga om det är möjligt men inte tvinga och hotar. Men jag har svårt att hitta vilka skydd låntagarna har i sånt fall
Är det verkligen CSN som försöker tvinga dig till det här?
 

Collins

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
27 Februari 2023
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Är det verkligen CSN som försöker tvinga dig till det här?
Ja, jag och min handledare kom överens om en summa som jag betalar varje månad. Jag bor utomlands, utanför Europa. Men min handledare började tycka att det är dags att höja summan och har hotat med inkasso. Jag kan dock inte höja just nu och fortsätter att betala varje månad och har inte missat någon betalning.
Jag tittade idag och lånet har minskat med ett bra belopp vilket är ju meningen. Det är ju hela meningen med denna industri att få låntagaren att börja betala en summa för att minska på lånet.
Som jag förstår så ska det inte ens vara möjligt att gå till inkasso men jag vet inte.
även om det går till inkasso så tror jag inte att de kan gå till domstol eller göra mycket eftersom man redan betalar. Om det vore möjligt så verkar det väldigt ovettigt, i så fall vore det bättre att inte betalar alls om konsekvenserna är samma. Man måste kunna få lugn och ro när man redan betalar av lånet

det kan hända att detta är trakasseri. Jag har pratad med en advokat och han sa ser det är möjligt att det är bara en strategi att försöka får mer betalt men så länga jag inte missa mina betalningar så borde det vara ok.

jag har inte hittat några exempel men hittat från England och Australien websidor

australien:


Contact when a payment arrangement is in place
Generally, while an arrangement is in place, the debtor or their representative should not be contacted unless:
the debtor asks you to
you wish to propose a genuine alternative arrangement to benefit the debtor
the debtor does not comply with the terms of the repayment arrangement.

England:

The creditor is doing something they're not allowed to do​

A creditor is still allowed to contact you while you're in a DMP, but they shouldn't do any of the following:
  • pressuring you to pay in full or to pay more money than you agreed in your DMP
  • making threatening gestures or statements
  • threatening you with court action
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 204
Mottagna reaktioner
12 761
Poäng
9 787
En betalplan är ju ett avtal och det borde väl gå bra att säga upp om man inte tycker det är bra nog
 

Collins

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
27 Februari 2023
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Jag tror det är många gäldenärer som tror att de inte har några rättigheter även då de har det och det finns många borgenärer som tror de kan göra vad de vill och behandla gäldernärer hur som helst, men god inkassoed är viktigt.

Jag har jobbat på inkasso och jag vet mycket väl är när en gäldenär har börjat återbetalar så rör vi inte fallet längre

Regler för inkassoverksamhet​

4 § Inkassoverksamhet skall bedrivas enligt god inkassosed. Därvid skall iakttagas att gäldenär ej vållas onödig skada eller olägenhet eller utsättes för otillbörlig påtryckning eller annan otillbörlig inkassoåtgärd.

Skadestånd
Den som bedriver inkassoverksamhet kan bli skadeståndsskyldig gentemot en gäldenär för skada som har tillfogats genom en otillbörlig påtryckning eller någon annan otillbörlig inkassoåtgärd (18 § inkassolagen). Ersättningsskyldigheten inträder oberoende av om skadan har tillfogats uppsåtligen eller av vårdslöshet och omfattar även ideell skada, det vill säga lidande och andra omständigheter som inte är av rent ekonomisk natur.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 204
Mottagna reaktioner
12 761
Poäng
9 787
Jag tror det är många gäldenärer som tror att de inte har några rättigheter även då de har det och det finns många borgenärer som tror de kan göra vad de vill och behandla gäldernärer hur som helst, men god inkassoed är viktigt.

Jag har jobbat på inkasso och jag vet mycket väl är när en gäldenär har börjat återbetalar så rör vi inte fallet längre

Regler för inkassoverksamhet​

4 § Inkassoverksamhet skall bedrivas enligt god inkassosed. Därvid skall iakttagas att gäldenär ej vållas onödig skada eller olägenhet eller utsättes för otillbörlig påtryckning eller annan otillbörlig inkassoåtgärd.

Skadestånd
Den som bedriver inkassoverksamhet kan bli skadeståndsskyldig gentemot en gäldenär för skada som har tillfogats genom en otillbörlig påtryckning eller någon annan otillbörlig inkassoåtgärd (18 § inkassolagen). Ersättningsskyldigheten inträder oberoende av om skadan har tillfogats uppsåtligen eller av vårdslöshet och omfattar även ideell skada, det vill säga lidande och andra omständigheter som inte är av rent ekonomisk natur.

Det kan säkert vara rutin hos vissa inkassobolag men inte alla.
 

Nils Erik

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
28 Maj 2023
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Någon som skrivit sig på en fejk adress i Sverige och dragit till Syd ost asien eller afrika?
 

Nisseinge

Aktiv medlem
Poäng: 2
Blev medlem
9 April 2022
Meddelanden
23
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Någon som skrivit sig på en fejk adress i Sverige och dragit till Syd ost asien eller afrika?
Då är det bättre att skriva ut sig till en fejkadress utomlands för det är i alla fall inte olagligt. Samtidigt som du är inskriven i Sverige så är du skattemässigt bosatt där och det kan bli rejäl skattesmäll och ännu mer skulder om du blir påkommen.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp