• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Inkasso och betald ränta. Återbäring

Gamblewhore

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
5 Juli 2019
Meddelanden
553
Mottagna reaktioner
228
Poäng
417
Som säkert för mig och många andra så saknas det några aktörer på min deklaration.

Jag har mailat och fått svar av vissa. Å trots flera månader av löneutmätning till vissa av dessa påstår dom inte ha fått någon betalning 2022.

Om vi leker med tanken att jag anger beloppen jag betalt i deklarationen. Hur stor chans å bli granskad och det krävs underlag?

Jag vet ju inte summor vad som ä räntor å avgifter för dom inte kan svara ordentligt. Så ä ju väldigt lätt det blir fel. Det via löneutmätningen måste ju innehålla räntor också? Eller tänker fel
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Gamblewhore

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
5 Juli 2019
Meddelanden
553
Mottagna reaktioner
228
Poäng
417
Å hur ändrar man ens ränteuppgifterna?

Edit: inkomstdeklaration. Ändra ränteutgifter hitta jag. Men inte att man kan ange specifika aktörer? Bara totalbelopp?
 
Senast ändrad:

MissbrukARN

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
26 November 2021
Meddelanden
170
Mottagna reaktioner
131
Poäng
317
Å hur ändrar man ens ränteuppgifterna?

Edit: inkomstdeklaration. Ändra ränteutgifter hitta jag. Men inte att man kan ange specifika aktörer? Bara totalbelopp?
Ja precis det är ju totalbeloppet som går att skriva in. Men aktörerna du har skulder till ska ju ha rapporterat räntan till skatteverket. Om du då ökar räntan på deklarationen finns ju risken att skatteverket vill se underlag på att du betalat den räntan och då behöver du komplettera med det underlaget. Som du då får begära från lånegivaren.
 

Gamblewhore

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
5 Juli 2019
Meddelanden
553
Mottagna reaktioner
228
Poäng
417
Ja precis det är ju totalbeloppet som går att skriva in. Men aktörerna du har skulder till ska ju ha rapporterat räntan till skatteverket. Om du då ökar räntan på deklarationen finns ju risken att skatteverket vill se underlag på att du betalat den räntan och då behöver du komplettera med det underlaget. Som du då får begära från lånegivaren.

Eftersom vissa aktörer inte har rapporterat samt svarar inte. Eller angett felaktig uppgift till mig trots flera inbetalningar så har jag just nu chansat med ränteuppgifter. Får se om det går vägen eller om det blir kontroll. Isåf orkar jag inte bry mig å tar tillbaka till ursprungsbeloppet för jag har inte papper som kan styrka det just nu
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 841
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Som säkert för mig och många andra så saknas det några aktörer på min deklaration.

Jag har mailat och fått svar av vissa. Å trots flera månader av löneutmätning till vissa av dessa påstår dom inte ha fått någon betalning 2022.

Om vi leker med tanken att jag anger beloppen jag betalt i deklarationen. Hur stor chans å bli granskad och det krävs underlag?

Jag vet ju inte summor vad som ä räntor å avgifter för dom inte kan svara ordentligt. Så ä ju väldigt lätt det blir fel. Det via löneutmätningen måste ju innehålla räntor också? Eller tänker fel

Har dom fått betalningar då? Kolla med KFM så det faktiskt är utbetalt och inte ligger någon (ev felaktig) spärr pga typ ej laga kraft eller så, då ligger alla pengar i målet kvar hos kfm.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 642
Mottagna reaktioner
1 676
Poäng
1 177
Jag har ändrat i deklarationen 2 ggr och varje gång har Skatteverket begärt underlag.
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 568
Mottagna reaktioner
2 456
Poäng
1 527
Jag har också gjort ändring i deklaration, på ca 1800kr, (testade bara för att) och skatteverket begärde även underlag från mig, trots den lilla summan.
 

Gamblewhore

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
5 Juli 2019
Meddelanden
553
Mottagna reaktioner
228
Poäng
417
Jag har ändrat i deklarationen 2 ggr och varje gång har Skatteverket begärt underlag.
Jag har också gjort ändring i deklaration, på ca 1800kr, (testade bara för att) och skatteverket begärde även underlag från mig, trots den lilla summan.
Såpass. Hur fort har dom bett om underlag? Då lär ju inte min chansning gå hem. Tänkte om man har något datum man kan "andas ut" på.

Har räntorna skiljt mycket från förra året? Jag hade tex 55 tusen förra. Året före det 60k. Å nu med förändring bara 22 istället för 14 beräknat
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 568
Mottagna reaktioner
2 456
Poäng
1 527
Såpass. Hur fort har dom bett om underlag? Då lär ju inte min chansning gå hem. Tänkte om man har något datum man kan "andas ut" på.

Har räntorna skiljt mycket från förra året? Jag hade tex 55 tusen förra. Året före det 60k. Å nu med förändring bara 22 istället för 14 beräknat
Bara några dagar efter jag skickade in, men detta var när jag gjorde ändring efter utbetalningen i april.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 191
Mottagna reaktioner
905
Poäng
817
Som säkert för mig och många andra så saknas det några aktörer på min deklaration.

Jag har mailat och fått svar av vissa. Å trots flera månader av löneutmätning till vissa av dessa påstår dom inte ha fått någon betalning 2022.

Om vi leker med tanken att jag anger beloppen jag betalt i deklarationen. Hur stor chans å bli granskad och det krävs underlag?

Jag vet ju inte summor vad som ä räntor å avgifter för dom inte kan svara ordentligt. Så ä ju väldigt lätt det blir fel. Det via löneutmätningen måste ju innehålla räntor också? Eller tänker fel
Dem väljer ju själva om dem vill lägga pengar som kommer in från kronofogden på räntan eller på kapital beloppet så är ju inte säkert att du betalat någon ränta alls beror ju på hur dem gör tyvärr
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp