• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Inkassoskulder mm.

crystalpalace97

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
10 Juni 2021
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej. Långt inlägg så hoppas ni har överseende. Jag är en ung kille som alltid haft svårt att hantera pengar egentligen men det var först 2019-2020 som det blev ett stort problem. Det började egentligen med att jag beställde saker på Klarna osv. sen hade jag avbetalningar varje månad som jag skötte till en början. Jag hade CSN då men studierna gick inte bra så jag hoppade av och kort efter det kom Covid19 pandemin.

Jag var arbetslös i cirka ett år och hade då extrema svårigheter att betala allt men runt årskiftet nu fick jag ett jobb. Mina skulder är inte så extremt höga. Bortsett från CSN rör det sig om runt 55 000kr där 20 000 är ett smslån via EasyCredit som förföll till Gothia. Min Klarnanskuld förföll till Sileo kapital som är cirka 27 000kr. men där betalar jag 1500 kr i månaden Sen min sista skuld är på 4500 kr till Alektum som gått till Kronofogden.

Det är inga stora belopp men problemet är den höga räntan + att det är 3 olika skulder. Jag tjänar ungefär 19000 före skatt och betalar 3500 hemma sen har jag busskort 950kr och akassa facket Mobilabonnemang på 250kr.

Har svårt att sova och är rädd att KF ska göra hembesök och mäta ut egendom fast jag har nästan inget av värde Har tom. ändrat särskild postadress till en kompis så föräldrarna inte ska se breven.

Vet inte hur jag ska lösa detta inom rimlig tid då jag dels har Tidsbegränsad anställning året ut och sen om jag vill plugga igen måste jag läsa in 30 poäng innan jag har rätt till CSN.

Detta är helt och hållet mitt fel och jag mår skit över detta varje dag. Slösade mycket på krogen och spela på fotboll osv men min enda onödiga utgift just nu är egentligen Snus och utemat.

Vill fixa ett samlingslån men min dåliga kreditvärdighet och 2 betalningsanmärkningar gör att det blir svårt. Skuldernas ränta är 20-30% cirka.

Så jag skulle gärna få tips dels hur jag ska lösa detta inom en rimlig tid. Tack på förhand :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 085
Mottagna reaktioner
6 665
Poäng
4 477
Först och främst grattis till att du fått jobb, även om det är tidsbegränsad anställning så hinner du betala bort en del.
Som du säger är inte dina skulder så stora. Det är bra att du har släppt till Gothia och Sileo, ring till båda och förklara din situation 8du behöver inte säga att du fått jobb) och be de sänka dina avbetalningar till lägsta möjliga, med löfte om att du han höja lite så fort det finns utrymme i din ekonomi. Sileo är bra att ha att göra med. Gothia kan vara väldigt hjälpsamma men där beror det på vem svarar när du ringer. Mitt tips är att om du känner att den du pratar med inte kommer att sänka beloppet så försök avsluta samtalet så fort som möjligt och ring vid ett annat tillfälle.
Ute mat kostar en del om man äter ute ofta, så minska på det med.

Berätta mer om Allektumskulden. Har du fått föreläggande och skrivit under? Har du inte skrivit under så vänta med det tills påminnelsen kommer. Eller har du redan fått anmärkning pga av just den skulden?

Jag tror att de flesta av oss här som har större skulder skulle säga att försök inte ta mer lån och handla inte på kredit. då kommer din situation att förbättras snabbare. Smslån till ockerräntor gör allt värre.

Kan du överväga att prata med dina föräldrar och berätta som det är? Alla kan hamna snett, de flesta föräldrar tror jag vill hjälpa, även om de kan bli arga. Alt att du ber dem låta dig betala mindre hemma under en period?
Men som sagt först och främst ring Gothia och Sileo och be om sänkt månadsbelopp, hänvisa till pandemin, arbetslöshet, liten inkomst, tufft att få pengarna att räcka varje månad etc etc.
Det kommer att ordna sig ska du se! Dra i handbromsen nu innan det har gått för långt!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp