Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Inkomstdeklarationen idag börjar de skicka ut

Fairlo verkar inte ha rapporterat in mina räntor. Eller heter dom något annat i deklarationen?

Allt kommer tydligen inte med i ränte uppgifterna. Så bra att jämnföra med alla uppgifter du får från respektive bank/kredit .
Jag har en lista jag går efter och kommer detta år att jämföra om det stämmer med deklarationen.

Senast ändrad:
För er alla som undrar om Fairlo;

Kreditgivare är Nordiska Kreditmarknadsaktiebolaget (publ) med organisationsnummer 556760-6032 och postadress Box 173, 101 23 Stockholm (“Kreditgivaren”) som tillhandahåller kontokrediter utan säkerhet till privatpersoner.

Kreditförmedlare är Fairlo AB med organisationsnummer 559084-1101 och postadress Kungsgatan 17, 111 43 Stockholm (“Kreditförmedlaren”). Kreditgivaren har givit Fairlo i uppdrag att förmedla och administrera kredithanteringen för Kreditgivarens räkning.

Aldrig hört att nån hoppas på kvarskatt.
Nja, för mig är det något psykologiskt ... Hellre att jag lånar några tusenlappar av staten, än det att jag lånar ut ca 40.000;- p g a skyhöga räntekostnader. Det är liksom ett kvitto på att man har lyckats ordna upp den skit man en gång i tiden hade satt sig i! :)

Nu stod det att det var fel i vissa utskick. Det gillar vi inte..skulle få tillbaka en bra slant enligt det som skickades igår.

Blivit fel i deklationerna ! Fått som ska betala tillbaka / få tillbaka verkar inte stämma! Står på expressen

Det står att slutsumman blivit fel. Alltså själva beräkningen. Så kan man räkna själv så kan man lätt räkna ut vad som stämmer.
Det står också att det ska vara korrekt till den 15/3.

Det står att slutsumman blivit fel. Alltså själva beräkningen. Så kan man räkna själv så kan man lätt räkna ut vad som stämmer.
Jo men lite tråkigt om man trott man ska få 10k tillbaka och man inte får det :)

Vad är det som blivit fel och hur kontrollräknar man det själv?
Med vänlig hälsning, mattesnillet :facejoy:

Vad är det som blivit fel och hur kontrollräknar man det själv?
Med vänlig hälsning, mattesnillet
Om jag har läst expressens artikel korrekt. Så är det att alla uppgifter är rätt men det är slutsumman som är fel.
Nu har jag inte fått min egen deklaration ännu så svårt att se det framåt mig. Men om du tittar på alla ränteutgifter så borde du kan kunna räkna ut där om slutsumman kontra totalen av ränteutgifter är korrekt.

Tror dom flesta kollar mest hur mycket räntor man haft ! Tror det är långt ifrån alla som sitter och räkna ut allt själva :)
Ja så är det ju. Eller många skulle jag säga bara kolla på själva slutsumman och skiter i resten. Men jag tycker det är bra att man lär sig! :)

Nja, för mig är det något psykologiskt ... Hellre att jag lånar några tusenlappar av staten, än det att jag lånar ut ca 40.000;- p g a skyhöga räntekostnader. Det är liksom ett kvitto på att man har lyckats ordna upp den skit man en gång i tiden hade satt sig i! :)

Exakt så resonerar jag med.

Om jag har läst expressens artikel korrekt. Så är det att alla uppgifter är rätt men det är slutsumman som är fel.
Nu har jag inte fått min egen deklaration ännu så svårt att se det framåt mig. Men om du tittar på alla ränteutgifter så borde du kan kunna räkna ut där om slutsumman kontra totalen av ränteutgifter är korrekt.
Okej, tack. Så jag bör räkna ihop alla ränteutgifter en gång själv och jämföra med totalen av dem? Får jag det till samma summa, stämmer det? Korrekt?

Okej, tack. Så jag bör räkna ihop alla ränteutgifter en gång själv och jämföra med totalen av dem? Får jag det till samma summa, stämmer det? Korrekt?
Fast du får inte tillbaka alla ränteutgifter, det är 30% upp till 100tkr och 20% på det som överstiger 100tkr. Sen beror det på hur mkt du har skattat. Men du ser på ett ungefär

Det är så jag har fattat det , ja :) Men jag är inte heller någon expert !

Fast du får inte tillbaka alla ränteutgifter, det är 30% upp till 100tkr och 20% på det som överstiger 100tkr. Sen beror det på hur mkt du har skattat. Men du ser på ett ungefär
Jamen den uträkningen bör väl vara korrekt på deklarationen? Det är väl belopp av få tillbaka / betala tillbaka som blivit fel?

Lite så är det, att få deklaration på 0 kr vore det bästa såklart.

Jamen den uträkningen bör väl vara korrekt på deklarationen? Det är väl belopp av få tillbaka / betala tillbaka som blivit fel?
Ja precis men den summan står ju nedan för (belopp att få tillbaka eller betala) och för att få fram den behöver man veta hur mkt man får tillbaka på ränteutgifterna under året

Ja precis men den summan står ju nedan för (belopp att få tillbaka eller betala) och för att få fram den behöver man veta hur mkt man får tillbaka på ränteutgifterna under året
Aha , jag får kolla när jag får min. Har glömt bort exakt hur den ser ut :)

Aha , jag får kolla när jag får min. Har glömt bort exakt hur den ser ut :)
Menar så man inte tror att man får tillbaka hela summan som man betalat av räntan utan det är 30% om man betalat under 100tkr… sen beror de ju på om ens arbete har skattat korrekt.

Lite så är det, att få deklaration på 0 kr vore det bästa såklart.
Jo, det har du såklart rätt i! :) Men jag har inkomst av tjänst från två håll, och då båda dras efter tabellen så är jag ju väl medveten om att det blir till att betala en slant! (Trots att jag brukar försöka jämna till det genom att betala in en klumpsumma till skattekontot i december). Men jag gick bet på 0:an i år med! ;)

Från skatteverkets hemsida
2022-03-03

Fel i vissa deklarationsutskick​

Det har idag upptäckts ett fel i den preliminära skatteuträkningen för ett antal personer som fått sin deklaration via digital brevlåda.

Vi vet ännu inte hur många som är berörda och vi har tillfälligt stoppat det digitala utskicket.
Den som har fått en deklaration med fel skatteuträkning kan själv räkna fram skillnaden mellan summa skatt och avdragen skatt. Det är det som personen ska få tillbaka eller betala.
Personerna kommer att få en ny deklaration inom kort. Felet kommer att vara rättat i e-tjänsten när den öppnar den 15 mars.

Jo, det har du såklart rätt i! :) Men jag har inkomst av tjänst från två håll, och då båda dras efter tabellen så är jag ju väl medveten om att det blir till att betala en slant! (Trots att jag brukar försöka jämna till det genom att betala in en klumpsumma till skattekontot i december). Men jag gick bet på 0:an i år med! ;)

i det läget bör/ska ju den som inte är huvudinkomst dra 30% har jag för mig?

Från skatteverkets hemsida
2022-03-03

Fel i vissa deklarationsutskick​

Det har idag upptäckts ett fel i den preliminära skatteuträkningen för ett antal personer som fått sin deklaration via digital brevlåda.

Vi vet ännu inte hur många som är berörda och vi har tillfälligt stoppat det digitala utskicket.
Den som har fått en deklaration med fel skatteuträkning kan själv räkna fram skillnaden mellan summa skatt och avdragen skatt. Det är det som personen ska få tillbaka eller betala.
Personerna kommer att få en ny deklaration inom kort. Felet kommer att vara rättat i e-tjänsten när den öppnar den 15 mars.
Då får jag nog ingen idag trots att jag till och med har 2 olika strumpor idag pga prioriterat annat än tvätta.

Kommer man inte få deklarationerna den här veckan nu då?

Fick deklarationen idag och ni behöver dubbelkolla Nordax. De hade INTE rapporterad in 35K i deras ränteintäkter till Skattemyndigheten. Bara på bolånet men inte på blankolånet. Så dubbelkolla alla ränteutgifter ni har haft.

Tycker att detta verkar vara ytterst oklart med huruvida de stoppar utskicket.

F45CCE09-054A-401A-9FDB-E7CA355620D2.webp

Bilagor

• BF32E02E-73C8-4DEF-9ADA-FB4D71A3CABB.webp
    BF32E02E-73C8-4DEF-9ADA-FB4D71A3CABB.webp
    41.9 KB · Visningar: 22
Ja för att deklarera ja. Men om du går inte under dina skatteuppgifter så står det något som heter "beslutande skatteuppgifter" Då kan du se flera år bakåt i tiden. Där hittade jag min tidigare än Kivra förra året.
Står än så länge 0. Kan det verkligen nånsin vara prick 0 eller är det inte färdigt än?

Räknar med över 15. Bästa fall får jag tillbaka 20. Får jag tillbaka 17-18 är jag nöjd. Under det så blir jag lite besviken. Väntar barn i juni, så några tusen kommer att gå dit, sedan är det betala av skuldberget som gäller :)

Ni som har kollat via mina sidor inne på Skatteverket, var exakt går man in?

Om man loggar in på Mina Sidor så bör det stå under "Händelser" skulle jag tro. Jag har inte fått mitt än.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp