Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Inkomstdeklarationen idag börjar de skicka ut

En fråga, första deklarationen med skusan, hur fungerar detta med ränteavdragen, på min deklaration står det 14kr, kan det verkligen stämma?

Måste man själv stämma av på något sätt eller ska det vara så?

Några frågor: (Kanske dumma, vad vet jag, men kanske ögonöppnare) Läs gärna hela frågan innan antaganden :)
1: Varför vill man INTE ta med alla räntor då de ger underskott för att "ha en ordnad ekonomi" för att kunna söka nya lån? Jag menar då jag läst att vissa vill skriva ner exempelvis ca 60-100k på sitt underskott. = Visst detta underskott minskar möjligheten till lån, MEN då går man ju miste om 20-30k som man skulle fått "gratis".

2: När folk inte tar upp exempelvis "småsummor" från holm bank i sin deklaration = 3000kr ränta = 1000kr tillbaka. Hjälper man inte företagen att "spara pengar"? = OM personer EJ tar upp räntekostnader på sin deklaration slipper inte finansbolagen moms/skatt etc på dessa pengar? = Mer pengar i fickan till dessa bolag?
Tycker personligen att det inte är smart att inte få tillbaka pengarna. Underskottet verkar ha 0 påverkan på betyget. Jag har 0,2 i betyg och 170k underskott….

En fråga, första deklarationen med skusan, hur fungerar detta med ränteavdragen, på min deklaration står det 14kr, kan det verkligen stämma?

Måste man själv stämma av på något sätt eller ska det vara så?
Som tidigare skrivits i tråden så är det inte alls säkert att man betalar nån ränta under skusan.

Åh då blir jag överlyckligt isåfall för jag trodde jag skulle få 3000kr tillbaks som förra året men det står som sagt 13600kr.
Du får räkna på om det är rätt eller inte, det var väl fel på själva summan man skall få tillbaka allt annat skulle stämma. Så betald skatt minus preliminära skatte beloppet = summa att få tillbaka eller betala.

Som tidigare skrivits i tråden så är det inte alls säkert att man betalar nån ränta under skusan.
Jag fick min deklaration alldeles nyss… och 9 borgenärer hade redovisat ränta!
Som jag sagt, så många ggr tidigare … väldigt många landar inbetalt belopp både mot kapital samt ränta !

Jag fick min deklaration alldeles nyss… och 9 borgenärer hade redovisat ränta!
Som jag sagt, så många ggr tidigare … väldigt många landar inbetalt belopp både mot kapital samt ränta !
Jo men det är ju inga garantier vilket många tror…

Väntar spänt på min deklaration också.. kommer nog imorgon förhoppningsvis :-)

En vän fick sin för någon timma sedan

Ok, men blir inte det motsägelsefullt? Att jag exempelvis hävdar att jag inte har betalat 60 000kr i ränta i år, för att sedan inom 5-6år säga till skatteverket att "jo, det var visst så att jag trots allt betalade dessa 60k i ränta" ?

Skatteverket har börjat avslå en del ändringar som görs då skatteverket ska taxera folk. Inte lägga handläggartid på att dopa kreditbetyg

Trist att de gick ut med idag att de räknat fel belopp till flera deklarationer som gick ut igår , då jag fick min . De sa att man själv kan räkna ut om
Beloppet stämmer el inte . Hur ?

Det är de som skickades på morgonen idag som felade bara påstår dom. Gårdagens är ok

Fick igår.
Har ju kört jämkning under hela 2021 för att kunna betala lite extra på lånen samt klara månaden...
Räknade med att det skulle bli lite grann återkrav, då jag höftade till med 20k extra i underskott jämfört med beräkning...

Beräkningen var väldigt fel... Får tillbaka 7.5k
Trevligt, men samtidigt inte, då man inser hur sjukt mycket ränta man betalar.

Ser ingenting i app eller på hemsidan? Var kollar man den? Eller man kanske måste ha fått meddelandet på Kivra först?

Väntar ivrigt på besked i Kivra appen men inget än. Läste på Aftonbladet idag att flera fått fel besked om hur mkt man ska få tillbaka elr betala tillbaka,ush hoppas man inte är en av dom då haha.

Väntar ivrigt på besked i Kivra appen men inget än. Läste på Aftonbladet idag att flera fått fel besked om hur mkt man ska få tillbaka elr betala tillbaka,ush hoppas man inte är en av dom då haha.
Jag fick fel imorse men det rätta kom nu på sen eftermiddag.

Fick min nu i kväll och blir som jag trodde mer att få tillbaka i år än förra. Var riktigt nära uträknat. Tänkte det skulle bli runt 6300, blev 6700:- Det är gott att bo på rätt ställe också får skattereduktion (full pott) på vissa områden. Har fyra skattereduktrioner nu i år. Hade tre förra gången. Ser ju bra ut :)

Trist att de gick ut med idag att de räknat fel belopp till flera deklarationer som gick ut igår , då jag fick min . De sa att man själv kan räkna ut om
Beloppet stämmer el inte . Hur ?
Ta uppgifterna på deklarationen precis som skatteverket har gjort allt står förtryckt på deklarationen. Ta fram miniräknaren och räkna +och -minus så ser du om uträkningen stämmer som skatteverket har gjort med summan du ska få tillbaka eller betala. Får du rätt summa är dem rätt annars är den fel.

Den kom nu precis, 9200kr tillbaks :) tack vare borgenärer som fortfarande redovisar ränta på inbetalt belopp från Skusan… :)
Vilka redovisar ränta? Jag har skuldsanering men förra Året var det ingen som redovisa något alls för mig. Trodde inte dom skulle det.

Skatteverket har börjat avslå en del ändringar som görs då skatteverket ska taxera folk. Inte lägga handläggartid på att dopa kreditbetyg
Knappast. Snackade med en chef igår på skatteverket om just det igår, Skatteverket är en myndighet och kan omöjligt avslå en ansökan p.g av att man kanske tror att det ändras för det. Går inte att kontrollera. Hur skulle det gå till?

Knappast. Snackade med en chef igår på skatteverket om just det igår, Skatteverket är en myndighet och kan omöjligt avslå en ansökan p.g av att man kanske tror att det ändras för det. Går inte att kontrollera. Hur skulle det gå till?

Jag vet inte, det var ett par här som råkat ut för det, då ljög dom antar jag

Vilka redovisar ränta? Jag har skuldsanering men förra Året var det ingen som redovisa något alls för mig. Trodde inte dom skulle det.
Tja… Bank Norwegian, Intrum, EnterCard, ViaConto, Arvato för att nämna några…

Ingen bestämmer mer än dom själva vad dom vill redovisa. Dock är det väl vanligast att många borgenärer inte redovisar, men långt ifrån alla.

Rest på 7300 har oreggat 1500 på holm det innebär runt 6800 om jag rapporterar in.

Och jag har till november på mig att få in dessa pengar på skattekonto och det kostar ingen ränta innan dess?

Okej tack då vet jag. Kan det dröja längre om man har investeringar på isk? Har aktier och crypto på typ 2-3 olika banker. Varav en utländsk.
Tror jag inte. Dom skickas bara ut i olika bulk. Jag har också isk hos flertal banker och fick min igår.

Uppmanar alla att dubbelkolla redovisade räntor. Upptäckte tom 2 lånegivare som inte var med. Varav en Handelsbanken!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp