Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Inledande skuldsanering, ett par frågor

Kunnig medlem
Poäng: 217
Meddelanden
227
Mottagna reaktioner
78
Poäng
217
Hej !
Fick inledande skuldsanering idag och har ett par frågor .
Det står ju att löneutmätning upphör direkt men ja kollade med min arbetsgivare och dom hade inte fått brevet , är det jag som ska informera dom bara helt enkelt ?

De står också att första betaldag är sista oktober , innebär det att jag får behålla hela lönen i september ?
Jag tänkte isådanafall göra manuell inbetalning för att det ska se bra ut nu under inledande fasen men så kanske man inte heller ska göra om de räknas som att gynna specifika aktörer (har ett par som inte hunnit gå till kronofogden även om 95% av allt ligger där)

Eller är de helt enkelt så att dom tänkte att lönerna redan var gjorda så löneutmätningen helt enkelt gäller septemberlönen men efter det så tar den slut .

Kan givetvis ringa dom imorrn och fråga men blev nyfiken ! :)

Jag fick mitt brev på Kivra 2 dagar efter inledande att min utmätning var stoppad. Det gick till FK direkt (de var där jag hade inkomst vid den tiden). Jag behövde inte meddela något.
Står det att du ska betala i oktober så är det oktober du börjar betala, inte innan.
Och har din lönekörning inte hunnit igenom med utmätning kommer du få behålla september lönen.

Sen kan jag ha fel här, där får någon annan rätta mig, men tror jag läst att om lönen redan är gjord och planering att skicka pengar för utmätning efter inledande sanering, så tror jag att kfm betalar tillbaka dom pengarna till dig. :) men med reservation av att jag kan ha uppfattat fel. :)

Som ovan säger, KFM återbetalar pengarna automatiskt via SUS. Jag fick inledande på dagen för två år sen, och lönekörningen var redan gjord. En vecka in i oktober hade jag de utmätta pengarna tillbaka

Tack för svar ! :)
Men dessa pengar , vad är smartast att göra med dom ? Spara eller betala in manuellt ?
För min del spelar de ingen roll, betalar gärna in dom om de ser bra ut .
Men räknas de som gynnande av borgenär iom att vissa skulder inte ligger hos fogden så är de såklart dumt .

Men dessa pengar , vad är smartast att göra med dom ? Spara eller betala in manuellt ?
Men räknas de som gynnande av borgenär iom att vissa skulder inte ligger hos fogden så är de såklart dumt .
Du ska absolut inte betala in dom. Spara till framtiden eller köp en god whiskey och fira att du fått inledande :)!

Det enda min handläggare kontrollerade var att betalningarna enligt betalplan kommit in som de ska. Den återbetalda löneutmätningen kom aldrig ens på tal.

Du ska inte betala nånting utöver de som står i ditt besked. Så spara pengarna eller köp nå gott 😁

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp