• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Inledande skuldsanering inkomst

AnneLie

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
5 December 2019
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
11
Poäng
72
Hej om man har fått i inledande och man 1 månad eller 2 tjänar mer pengar än vad som är räknat på , tex tar ut semester dagar måste man kontakta kfm.då ?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
868
Mottagna reaktioner
332
Poäng
497
Omprövning enligt skuldsaneringslagen (2016:675) (SkusanL) – ändrade ekonomiska förhållanden

Vid omprövning av beslut om skuldsanering enligt skuldsaneringslagen ska en helhetsbedömning av samtliga omständigheter göras.

Följande indikerar att en omprövning kan vara motiverad:
Om gäldenären försummat att betala enligt betalplanen under minst fyra månader.
Om gäldenärens betalningsutrymme ökat med 4 000-5 000 kr eller mer per månad.
Om gäldenärens betalningsutrymme minskat med 500 kr eller mer per månad, efter avdrag för buffert.

https://www.kronofogden.se/download...skusan_omprovning_av_skuldsaneringsbeslut.pdf
 

Trias

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
25 Oktober 2016
Meddelanden
1 522
Mottagna reaktioner
969
Poäng
787
Omprövning enligt skuldsaneringslagen (2016:675) (SkusanL) – ändrade ekonomiska förhållanden

Vid omprövning av beslut om skuldsanering enligt skuldsaneringslagen ska en helhetsbedömning av samtliga omständigheter göras.

Följande indikerar att en omprövning kan vara motiverad:
Om gäldenären försummat att betala enligt betalplanen under minst fyra månader.
Om gäldenärens betalningsutrymme ökat med 4 000-5 000 kr eller mer per månad.
Om gäldenärens betalningsutrymme minskat med 500 kr eller mer per månad, efter avdrag för buffert.

https://www.kronofogden.se/download...skusan_omprovning_av_skuldsaneringsbeslut.pdf

Om gäldenären försummat att betala enligt betalplanen under minst fyra månader.

Vad menas med denna? Att gäldenären blivit försenad men betalat ikapp, minst 4 gånger, eller att gäldenären ligger EFTER med 4 hela betalningar?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Finns aldrig någon anledning att bara kontakta kronofogden under pågående skuldsanering, det enda som har betydelse är omprövningar.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Spm jag
Om gäldenären försummat att betala enligt betalplanen under minst fyra månader.

Vad menas med denna? Att gäldenären blivit försenad men betalat ikapp, minst 4 gånger, eller att gäldenären ligger EFTER med 4 hela betalningar
Som jag läst innan så är det 4 hela betalningar man ska ligga efter med . Nu ska jag inte göra det , men tekniskt så kan man hoppas över att betala i mars och betala i juni istället?
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 492
Mottagna reaktioner
1 001
Poäng
837
Spm jag

Som jag läst innan så är det 4 hela betalningar man ska ligga efter med . Nu ska jag inte göra det , men tekniskt så kan man hoppas över att betala i mars och betala i juni istället?

Det slutar nog inte bra.
 

Trias

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
25 Oktober 2016
Meddelanden
1 522
Mottagna reaktioner
969
Poäng
787
Spm jag

Som jag läst innan så är det 4 hela betalningar man ska ligga efter med . Nu ska jag inte göra det , men tekniskt så kan man hoppas över att betala i mars och betala i juni istället?
Du menar skippa betalningarna från mars till juni och sedan betala allt man ligger efter med under juni månad?

Som jag har förstått det, är det efter andra missade betalningen som borgenärerna får reda på att gäldenären missat följa betalningsplanen. Redan då kan skuldsanerigen testas alltså...
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp