• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Inledande skuldsanering

Anonymje

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
18 Oktober 2022
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
42
Poäng
147
Nej, det är ju så det är meningen att man ska göra.
Går du minus mer än femhundra kronor per månad efter tre månader så har du rätt att ompröva.
Aha okej! Då hänger jag med om varför min handläggare tyckte dessa månader innan beslut var en 'provperiod' för att sen kunna överklaga.

Grejen är den att de jag ska betala i min skuldsanering är högre än vad löneutmätningen var och jag har oregelbunden inkomst. Ob plus extrapass, jag är heltid så fort man tar extra så är det 100% extra övertidsbetalt. Har ju hänt några gånger då var krona har stor betydelse om man säger så.. De stirrar sig fort blinda på de månader jag tjänat mer märkte jag.

Känner bara att beloppet inte kan baseras på min ob och extrapass.. Kan ju inte garantera att jag ska jobba extra..
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Anonymje

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
18 Oktober 2022
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
42
Poäng
147
Hur har det varit för er som fått inledande skuldsanering innan löneutbetalning samma månad?

Fick inledande denna vecka, fått brev om upphävd löneutmätning för 2 dagar sedan. Men på lönespecifikationen jag fått idag så har löneutmätningen dragits ändå.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 454
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Aha okej! Då hänger jag med om varför min handläggare tyckte dessa månader innan beslut var en 'provperiod' för att sen kunna överklaga.

Grejen är den att de jag ska betala i min skuldsanering är högre än vad löneutmätningen var och jag har oregelbunden inkomst. Ob plus extrapass, jag är heltid så fort man tar extra så är det 100% extra övertidsbetalt. Har ju hänt några gånger då var krona har stor betydelse om man säger så.. De stirrar sig fort blinda på de månader jag tjänat mer märkte jag.

Känner bara att beloppet inte kan baseras på min ob och extrapass.. Kan ju inte garantera att jag ska jobba extra..
Du har inledande ?
Ob ska alltid räknas in.
 

Anonymje

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
18 Oktober 2022
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
42
Poäng
147
Du har inledande ?
Ob ska alltid räknas in.

Ja precis. Jag har inledande.

Förstår att Ob räknas in. Menar bara att en månad kanske jag har jobbat många kvällar. Medan jag egentligen inte gör det i mitt grundschema. Utan har hjälpt till på jobbet och hjälpt min plånbok istället och senaste tiden har jag kunnat göra så men det är inte sagt att jag ska göra det i 5 års tid..
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 420
Mottagna reaktioner
995
Poäng
817
Hur har det varit för er som fått inledande skuldsanering innan löneutbetalning samma månad?

Fick inledande denna vecka, fått brev om upphävd löneutmätning för 2 dagar sedan. Men på lönespecifikationen jag fått idag så har löneutmätningen dragits ändå.

Var samma för mig, KF återbetalade pengarna och dök upp på mitt konto en stund efter löning. Inget jag nämnde för min handläggare, men använde inte pengarna ifall det skulle komma på tal. Men beror på när återbetalningsplanen säger.

fick inledande precis efter utbetald lön, typ den sista dagen i månaden
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 454
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Ja precis. Jag har inledande.

Förstår att Ob räknas in. Menar bara att en månad kanske jag har jobbat många kvällar. Medan jag egentligen inte gör det i mitt grundschema. Utan har hjälpt till på jobbet och hjälpt min plånbok istället och senaste tiden har jag kunnat göra så men det är inte sagt att jag ska göra det i 5 års tid..
Du ska uppge här och nu inte vad som ev händer i framtiden för då får du ompröva om något förändras.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 454
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Var samma för mig, KF återbetalade pengarna och dök upp på mitt konto en stund efter löning. Inget jag nämnde för min handläggare, men använde inte pengarna ifall det skulle komma på tal. Men beror på när återbetalningsplanen säger.

fick inledande precis efter utbetald lön, typ den sista dagen i månaden
Det är handläggaren väl medveten om då det är så för alla.
 

Anonymje

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
18 Oktober 2022
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
42
Poäng
147
Var samma för mig, KF återbetalade pengarna och dök upp på mitt konto en stund efter löning. Inget jag nämnde för min handläggare, men använde inte pengarna ifall det skulle komma på tal. Men beror på när återbetalningsplanen säger.

fick inledande precis efter utbetald lön, typ den sista dagen i månaden
Min återbetalningsplan börjar i November.

Kom det någonsin på tal?
 

Anonymje

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
18 Oktober 2022
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
42
Poäng
147
Du ska uppge här och nu inte vad som ev händer i framtiden för då får du ompröva om något förändras.
Okej! Tack för svar
Då har jag verkligen mer klarhet i det. Var så frustrerad innan då jag tycker det ska baseras på årsinkomsten och inte vad jag lyckats tjäna de senaste månaderna.
Men vänder jag på myntet så kan de ju lika gärna tro att jag fått löneökning och försöker dölja det, så får hela tiden hålla koll helt enkelt under dessa förhoppningsvis 5 år.

Vet du om det är vanligt att få avslag efter inledande om man uppgett rätt uppgifter?
Under dessa 5 år kommer jag kommer nästan betala av allt. Då mina räntor är sjukt höga i dagens läge, löneutmätningen är på 14 k och det äts upp av alla räntor.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 640
Mottagna reaktioner
929
Poäng
787
Okej! Tack för svar
Då har jag verkligen mer klarhet i det. Var så frustrerad innan då jag tycker det ska baseras på årsinkomsten och inte vad jag lyckats tjäna de senaste månaderna.
Men vänder jag på myntet så kan de ju lika gärna tro att jag fått löneökning och försöker dölja det, så får hela tiden hålla koll helt enkelt under dessa förhoppningsvis 5 år.

Vet du om det är vanligt att få avslag efter inledande om man uppgett rätt uppgifter?
Under dessa 5 år kommer jag kommer nästan betala av allt. Då mina räntor är sjukt höga i dagens läge, löneutmätningen är på 14 k och det äts upp av alla räntor.
Jag har o hade själv lite oregelbunden inkomst då jag jobbat väldigt mkt extra innan skuldsaneringen. Detta var något som jag diskuterade m min handläggare. Han ville först utgå fr att jag tjänade så mkt som jag gjort föreg år pga extrapass. Jag förklarade att det är ju omöjligt för mej veta hur många extrapass jag kan få o då utgå från det. Jag gjorde som så att jag fick ut ett intyg från lönekontoret på den förväntade årsinkomsten på min tjänst (inkl ob förstås) som jag lämnade in till Skusan. Sen så la vi på ca 2000 kr/mån (brutto) tror jag det var där vi tog med lite extratid o det årets löneökning. Då var jag samtidigt lite friare om det blev extrapass var månad att inte behöva tänka på att ompröva. För min del gjorde det ingen skillnad i vad jag kom att betala till skusan el det jag hade i löneutm. Tror t o m att jag fick lite mindre på betalplanen till en början.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp