- Meddelanden
- 195
- Mottagna reaktioner
- 58
- Poäng
- 177
Borde ju komma när som helst nu då. Håller tummarnaNope inte ännu fick inledande i början på Sep väntar…
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Borde ju komma när som helst nu då. Håller tummarnaNope inte ännu fick inledande i början på Sep väntar…
Nej du får ett beslut antingen i Kivra om du har det annars kommer det ett beslut per post.när man fått inledning , ringer dom upp en då ?? har lite frågor till dom, ska jag ringa upp dom eller avvakta tills dom ringer mig ?
tänkte mer bara om dom ringer och ger info eller så, yes om beslutet har jag koll på.Nej du får ett beslut antingen i Kivra om du har det annars kommer det ett beslut per post.
Om du släppt allt och inte får sanering så blir det utmätning. Får du inledande så betalar du ju tills beslutet kommer.tänkte mer bara om dom ringer och ger info eller så, yes om beslutet har jag koll på.
men undrar om det nu tar ca 2-3 månader att få svar från inledande, vad händer om man inte får skuldsanering ,
då ligger man ju efter 2-3 månader med betalning eftersom man inte ska betala in något då, vad händer med alla påminnelse avgifter osv ?
Så funkar inte systemet. Kan du betala dina lån så ska ju inte sanering ens vara ett alternativ. Många borgenärer säger upp lånen helt i samband med inledande och att betala hela summorna på lånen brukar inte vara realistisk. Så som ovan skrivit kommer du få utmätning av lön så småningom om du får avslag. För mig dröjde det dock 9 mån efter avslag på sanering innan utmätning drog igång. Då jag inte hade något skuldsaldo hos Kronofogden innan sanering.finns det möjlighet att gå tillbaka till sina lån istället för utmätning eller löneutmätning ?
någon som vet hur många som fått inledande som får avslag ? och vad den vanligate anledningen isåfall är ?
Jag fick avslag efter inledande, de bedömde att jag skulle kunna betala inom överskådlig tid. Det är 3 år sedan nu.någon som vet hur många som fått inledande som får avslag ? och vad den vanligate anledningen isåfall är ?
Stort stort grattis till ett steg i rätt riktning!Jag fick för en vecka sen.
Vad var det som framkom som inte framkommit innan du fick inledande som gjorde att insolvensbiten förändrades ?Jag fick avslag efter inledande, de bedömde att jag skulle kunna betala inom överskådlig tid. Det är 3 år sedan nu.
ja låter lite konstigt att du får inledande sedan ändrar dom beslutet, skickade du in korrekt uppgifter till dom ?Vad var det som framkom som inte framkommit innan du fick inledande som gjorde att insolvensbiten förändrades ?
hmm låter riktigt konstigt ju, har du kontaktat dom ?Jag ansökte 4e april, fick inledande 9e augusti och har därefter inte hört ett ljud..
Nej.. har väl tänkt det ju är ca 2 månader kvar tills det gått 8 månader som ju handlingstiden är och att det är ”normalt” att jag inte hört något.. Men det kanske det inte är? Borde jag fått betalningsplan redan kanske? Hur är det för er andra?hmm låter riktigt konstigt ju, har du kontaktat dom ?
Du skriver till fel person.ja låter lite konstigt att du får inledande sedan ändrar dom beslutet, skickade du in korrekt uppgifter till dom ?
Det har bara gått två månader så nej. Alla borgenärer ska inkomma med dina skulder och därefter ska en betalplan upprättas och ibland kan det ta tid då vissa borgenärer är sega med att inkomma med sina uppgifter.Nej.. har väl tänkt det ju är ca 2 månader kvar tills det gått 8 månader som ju handlingstiden är och att det är ”normalt” att jag inte hört något.. Men det kanske det inte är? Borde jag fått betalningsplan redan kanske? Hur är det för er andra?
Nej.. har väl tänkt det ju är ca 2 månader kvar tills det gått 8 månader som ju handlingstiden är och att det är ”normalt” att jag inte hört något.. Men det kanske det inte är? Borde jag fått betalningsplan redan kanske? Hur är det för er andra?
står i brevet att det tar 6-7 veckorNej.. har väl tänkt det ju är ca 2 månader kvar tills det gått 8 månader som ju handlingstiden är och att det är ”normalt” att jag inte hört något.. Men det kanske det inte är? Borde jag fått betalningsplan redan kanske? Hur är det för er andra?
Absolut mycket närmre....Fick betalningsplan idag, är man närmare nu eller hur ska jag tolka detta? Tog nog inte mer än 5 veckor efter inledande
Hörde handläggaren av sig till dig innan förslaget om betalplan kom?Fick betalningsplan idag, är man närmare nu eller hur ska jag tolka detta? Tog nog inte mer än 5 veckor efter inledande
Betalplanen skickas ut samtidigt till borgenärerna som till dig så invändningar kan komma framöver.Vad skönt att höra! Då är det ingen som har haft invändningar då? Men risken finns ännu vad jag förstår att dem invänder något förutom betalplanen?
nej jag har inte hört ett ljud utan fick i Kivra
Okej, bara att vänta vidare då utan att hopps för mycket. Någon som har generell uppfattning hur långt ifrån betalplan tills slutgiltigt beslut?Betalplanen skickas ut samtidigt till borgenärerna som till dig så invändningar kan komma framöver.
Både du och borgenärerna ska godkänna den.
Det är svårt att säga då alla ska inkomma med godkännande eller motsättning och vissa borgenärer inte är så snabbaOkej, bara att vänta vidare då utan att hopps för mycket. Någon som har generell uppfattning hur långt ifrån betalplan tills slutgiltigt beslut?
Tog 3,5 månad innan jag fick förslaget på skuldsaneringen (betalplan) o hörde inget innan dess, så inte konstigt att du inte hört nåt på två månader. En del lämnar ju inte in uppgifter direkt utan dom måste skicka ut påminnelser.Nej.. har väl tänkt det ju är ca 2 månader kvar tills det gått 8 månader som ju handlingstiden är och att det är ”normalt” att jag inte hört något.. Men det kanske det inte är? Borde jag fått betalningsplan redan kanske? Hur är det för er andra?
Min grundlön var då 28.000. Men jag hade innan tillfälligt jobbat övertid pga covid. Det höjde min inkomst.Vad var det som framkom som inte framkommit innan du fick inledande som gjorde att insolvensbiten förändrades ?
Min handläggare sa att jag måste ringa och godkänna, har du kollat via kundtjänst om han eller hon är sjuk/ledig?Måste man ringa som det står i brevet för betalplan? Går inte att nå handläggare. Skickat mejl och godkände så jag hoppas det räcker om jag inte får tag i handläggaren
wow! Vad glad jag blir för din skull.Jag fick för en vecka sen.
Får prova ringa växel också då:/ är olika anledningar, inte tillgänglig, återkommer tid, osv sedan när man ringer vid tiden eller efter så inte tillgänglig eller återkommer imorgon vid ny tid,Min handläggare sa att jag måste ringa och godkänna, har du kollat via kundtjänst om han eller hon är sjuk/ledig?
Tack hörru!wow! Vad glad jag blir för din skull.
Jätte stort grattis till dig, bra början.

Smart idé att starta en tråd här. Jag har nyligen fått inledande och undrar hur Kronofogden ser på att man byter jobb (fortf tillsvidaretjänst) under inledande process förutsatt att lönen blir högre så mer kan gå till skulderna? Vill tillägga att oavsett lön kommer inte skulderna kunna betalas av under 15 år. Man är ju livrädd att göra ”fel” under inledande.Hej
hur många här inne har nydligen fått inledande skuldsanering , hur långe har ni väntat ?
tänker att vi startar upp en tråd o kanske kan hjälpas åt med alla frågor/funderingar.
Jag gjorde det 1 månad efter inledande, inga problem. Fick beviljad skuldsanering och ingen ifrågasatte.Smart idé att starta en tråd här. Jag har nyligen fått inledande och undrar hur Kronofogden ser på att man byter jobb (fortf tillsvidaretjänst) under inledande process förutsatt att lönen blir högre så mer kan gå till skulderna? Vill tillägga att oavsett lön kommer inte skulderna kunna betalas av under 15 år. Man är ju livrädd att göra ”fel” under inledande.
Skönt att höra och tack snälla för snabbt svar. Det uppskattas!Jag gjorde det 1 månad efter inledande, inga problem. Fick beviljad skuldsanering och ingen ifrågasatte.
Under tiden jag hade inledande och precis godkänt betalplanen fick jag en löneökning på ca 600 kr netto. Det gav mig avslag.Smart idé att starta en tråd här. Jag har nyligen fått inledande och undrar hur Kronofogden ser på att man byter jobb (fortf tillsvidaretjänst) under inledande process förutsatt att lönen blir högre så mer kan gå till skulderna? Vill tillägga att oavsett lön kommer inte skulderna kunna betalas av under 15 år. Man är ju livrädd att göra ”fel” under inledande.