Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Inledande

Viktig medlem
Poäng: 137
Meddelanden
56
Mottagna reaktioner
30
Poäng
137
Tjo, fick ett trevligt samtal idag ifrån kronofogden gällande skuldsanering, besvarade några frågor sedan skulle dom höra av sig. En timme sedan fick jag på kivra att jag fått inledande.

"Det här är ett beslut på vägen till en skuldsanering, vi ska nu utreda din ansökan m.m."

Sen under står det "av beslutet nedan framgår om du ska börja betala redan nu eller inte"

"Beslut : Kronofogdemyndigheten beslutar att inleda skuldsanering."
Du ska betala 14 255kr varje månad" till vårt bankgiro.

Försökte få tag i min handläggare men inget svar, men är mest nyfiken hur det hela går till. Jag ska alltså betala den här summan tills ett beslut är taget? Och löneutmätningen blir "pausad?"

Är så jäkla nyfiken av mig.

En grej jag glömde nämna var att jag har en skatteskuld som ska vara betald i November på typ 1500kr, kan den ställa till det? Lär jag betala den asap?

Tjo, fick ett trevligt samtal idag ifrån kronofogden gällande skuldsanering, besvarade några frågor sedan skulle dom höra av sig. En timme sedan fick jag på kivra att jag fått inledande.

"Det här är ett beslut på vägen till en skuldsanering, vi ska nu utreda din ansökan m.m."

Sen under står det "av beslutet nedan framgår om du ska börja betala redan nu eller inte"

Försökte få tag i min handläggare men inget svar, men är mest nyfiken hur det hela går till. Jag ska alltså betala den här summan tills ett beslut är taget? Och löneutmätningen blir "pausad?"

En grej jag glömde nämna var att jag har en skatteskuld som ska vara betald i November på typ 1500kr, kan den ställa till det? Lär jag betala den asap?
Först och främst, Grattis!

Ja, din löneutmätning kommer pausas och du ska nu betala in ovan summa till bankgirot.
Summan där bör vara snarlik den du haft i löneutmätningen med :) Nu har du bara en liten bit kvar, och det tar ca 3 månader innan du får beslut på om det faktiskt blir en skuldsanering.

Först och främst, Grattis!

Ja, din löneutmätning kommer pausas och du ska nu betala in ovan summa till bankgirot.
Summan där bör vara snarlik den du haft i löneutmätningen med :) Nu har du bara en liten bit kvar, och det tar ca 3 månader innan du får beslut på om det faktiskt blir en skuldsanering.
Tack så mycket! :) Ja precis, den ökade lite i och med att jag bytt jobb förra månaden så var inte min lön lika som när jag sökte i maj.

Grattis!

Jag hade frågat handläggare ASAP gällande skatteskulden på 1500kr. Beloppet är så litet i sammanhanget så det lär inte påverka beslutet. Med andra ord: Ring din handläggare om skulden och låt den ingå i skuldsaneringen. Spara dig dom 1500 kronerna.
Nu är beloppet så litet så inget skulle förmodligen hända om du betalar den, men ska man vara korrekt så innebär det att det blir gynnande av borgenär att betala skulden separat. Vilket är olagligt.

Sen också som sagt. Du besparar dig 1500kr genom att låta den ingå istället.

Fick du inledande beslut idag ska första betalning ske i November. Så oktober blir betalfri månad. December är också betalfri månad. så du betalar bara en månad detta år. Då stämmer det att du betalar in 14255kr på OCR nummret och bankgirot som står i inledande i November.

Grattis!

Jag hade frågat handläggare ASAP gällande skatteskulden på 1500kr. Beloppet är så litet i sammanhanget så det lär inte påverka beslutet. Med andra ord: Ring din handläggare om skulden och låt den ingå i skuldsaneringen. Spara dig dom 1500 kronerna.
Nu är beloppet så litet så inget skulle förmodligen hända om du betalar den, men ska man vara korrekt så innebär det att det blir gynnande av borgenär att betala skulden separat. Vilket är olagligt.

Sen också som sagt. Du besparar dig 1500kr genom att låta den ingå istället.

Fick du inledande beslut idag ska första betalning ske i November. Så oktober blir betalfri månad. December är också betalfri månad. så du betalar bara en månad detta år. Då stämmer det att du betalar in 14255kr på OCR nummret och bankgirot som står i inledande i November.
Tack! Ja jag måste verkligen ringa handläggaren för att få klarhet, får verkligen inte gå fel här.

Jaha? Så jag får alltså behålla allt i oktober? fantastiskt då kan jag hjälpa en familjemedlem i nöd. Tack för klarhet, man blir typ halvt groggy när såna myndighetsbrev dyker ner i posten.

Jag hade betalat in dem 1500:- i Oktober när du har betalfri månad. Och gått vidare med mitt liv.
Eftersom att inledande har skett och det inte är en skuld ännu så kommer den ändå inte ingå.
Kan istället bli bekymmer.

Tack! Ja jag måste verkligen ringa handläggaren för att få klarhet, får verkligen inte gå fel här.

Jaha? Så jag får alltså behålla allt i oktober? fantastiskt då kan jag hjälpa en familjemedlem i nöd. Tack för klarhet, man blir typ halvt groggy när såna myndighetsbrev dyker ner i posten.
Ja, bäst att rätta till så snabbt som möjligt - kontakta handläggaren imorgon.

Om du läser raden nedan så ser du att det står: "Du ska göra din första betalning senast sista vardagen i November 2024. "

Jag hade betalat in dem 1500:- i Oktober när du har betalfri månad. Och gått vidare med mitt liv.
Eftersom att inledande har skett och det inte är en skuld ännu så kommer den ändå inte ingå.
Kan istället bli bekymmer.
Hxn skrev ju "jag har en skatteskuld som ska vara betald i November på typ 1500kr" - jag uppfattar det som att skulden fanns innan inledande. Då ska den ingå.
Jag hade en skuld på 25000 som blev såld i samma veva som skuldsaneringen startade och missades. Den la vi bara till någon månad senare efter betalplanen kom som handläggaren korrigerade.

Ja, bäst att rätta till så snabbt som möjligt - kontakta handläggaren imorgon.

Om du läser raden nedan så ser du att det står: "Du ska göra din första betalning senast sista vardagen i November 2024. "
Haha ah du ser.. skönt att få ett par extra ögon ibland :)

Kanske förvirrat er nu, ber om ursäkt om så fallet, men det är alltså en kvarskatt som ska betalas i november.

Hxn skrev ju "jag har en skatteskuld som ska vara betald i November på typ 1500kr" - jag uppfattar det som att skulden fanns innan inledande. Då ska den ingå.
Jag hade en skuld på 25000 som blev såld i samma veva som skuldsaneringen startade och missades. Den la vi bara till någon månad senare efter betalplanen kom som handläggaren korrigerade.
Att han är skyldig staten pengar betyder inte att skulden är förfallen ännu så det är väl lite hur man ser på det.
Då oktober är betalfri och det är en såpass liten summa så hade jag bara betalt in den och inte bråkat om det.

Kanske förvirrat er nu, ber om ursäkt om så fallet, men det är alltså en kvarskatt som ska betalas i november.
Om skulden är fastställd innan inledande med sista betaldag november så ingår den. Förutsatt beslut inte ändras, vilket skulle vara högst osannolikt pga 1500kr. Är det en framtida skuld som inte finns idag men som du har räknat på att den kommer finnas att du kommer så ingår den inte.

Men prata med din handläggare om det. Som sagt kan du spara dessa 1500kr så gör det. Bra att spara allt du kan nu från oktober och december så du har ett bra startkapital inför nästa år på skuldsaneringen.

Att han är skyldig staten pengar betyder inte att skulden är förfallen ännu så det är väl lite hur man ser på det.
Då oktober är betalfri och det är en såpass liten summa så hade jag bara betalt in den och inte bråkat om det.
Skulder behöver inte vara förfallna för att ingå. Existerar skulden innan inledande så ingår den. Vilket den gör med förfallodatum November.

Men då hade vi gjort olika. Jag hade tyckt att samtalet är värt 1500kr eftersom jag då slipper betala 1500kr i och med att den ingår, betalfri månad eller ej. Beloppet i sammanhanget är så litet att jag är helt övertygad om att det påverkar inte beslutet negativt, skulden läggs bara till som det gjorde för mig.

Skulder behöver inte vara förfallna för att ingå. Existerar skulden innan inledande så ingår den. Vilket den gör med förfallodatum November.

Men då hade vi gjort olika. Jag hade tyckt att samtalet är värt 1500kr eftersom jag då slipper betala 1500kr om jag får med skulden, betalfri månad eller ej. Beloppet i sammanhanget är så litet att jag är helt övertygad om att det påverkar inte beslutet negativt, skulden läggs bara till som det gjorde för mig.
Jag har själv inte skatteskulder, men jag har fått intrycket av att skatteskulder kan försvåra skuldsanering. "Staten ska ha sitt".

Så jag hade varit mer nervös för att dessa 1500kr kan skapa problem med att få saneringen godkänd och därför bara betalat in det.

Men men, to each their own.

Oavsett så ringer jag handläggaren imorgon, kan betala in dom där 1500kr idag om det är så. Men schyst för all klarhet, hade aldrig fattat det där med att jag får behålla Oktober lönen haha.

Oavsett så ringer jag handläggaren imorgon, kan betala in dom där 1500kr idag om det är så. Men schyst för all klarhet, hade aldrig fattat det där med att jag får behålla Oktober lönen haha.
Läs igenom alla brev som kommer ordentligt är ett tips så att du inte missar något. Men alltid kul med positiv överraskning. Ringer du ändå handläggaren imorgon är det ingen ide att betala ikväll, du får besked om vad du ska göra.
Gissar i så fall att en annan positiv överraskning är om bläddrar ner till sida 4 så får du se din buffert. De flesta får behålla lite extra.

Rekommenderar dock verkligen att lägga upp sparkonto och börja planera sparande nu då du har 2 betalfria månader (Oktober/december) i närtid. Det kommer vara skönt att ha lite på kant inför nästa år.

Bockar och bugar för all klarhet och tips!! När man är halvt vilsen som jag.

Den skatteskulden ska ingå i skuldsaneringen.
Toppenbra om folk inte ger glasklara tips utan att ens fundera på eller ge en hint av "kanske är tvärtom"

Ska man hårddra det, så om man sitter och äter på restaurang, och väntar in notan, och precis då får inledande, så ingår den luchen/middagen i skuldsaneringen. Skulden har uppstått när man åt, och betalning har inte skett innan inledandet som plingade till medans dom försökte få ihop notan i kassan.

I det läget får man be servitören skicka in fordran till skuldsaneringen.

Senast ändrad:
Ringde handläggaren som sa att jag skulle betala in min restskatt då den inte ”räknas”’som skuld. Tänker bara meddela här om någon råkar ut för liknande situation.

Ringde handläggaren som sa att jag skulle betala in min restskatt då den inte ”räknas”’som skuld. Tänker bara meddela här om någon råkar ut för liknande situation.
Fick du verkligen det svaret? Låter konstigt, det är en skuld som uppkom före inledande, då skall den väl ändå ingå?

Den hade jag kollat en extra gång, så det inte blir gynnande av borgenär.

Fick du verkligen det svaret? Låter konstigt, det är en skuld som uppkom före inledande, då skall den väl ändå ingå?

Hmm, ja jag sa det med men fick till svar att det inte var en ”skuld”.

Ringde igen till kundservicen på saneringen som sa exakt som min handläggare, så betalar in den.

Jag fick samma svar när handläggaren hade samtalet innan inledande om skatteskulden jag hade då. Jag betalade den och fick sen mitt inledande godkänt.

Ändå rätt skönt att @Lasseman hade fel

Till @Lassemans försvar så ringde handledaren upp och förklarade följande "har skulden uppstått innan beslut om inledande så ska den ingå i saneringen, beloppet i det här fallet var så litet så det kommer inte påverka. Så jag ska INTE betala in då det kunde bli gynnande av annan borgenär"

Puh, så även handläggaren hade fel i detta fallet, tur att hon ringde upp och förklarade innan jag betalade.

Senast ändrad:
Bra att dem hörde av sig och rättade till det. Konstigt att det ens kan uppstå..

Lasseman skrev väl en arg notis på intranätet eller något så dem ändrade sig ;)

Ja det svaret låter fel.

Han hade faktiskt inte fel... Maken hade en liten skatteskuld som uppstod innan inledande (är flera år sen nu). Vi trodde att han skulle betala men nej, den kom att ingå i hans skuldsanering.
Han hade fel en liten stund, sen blev det korrigerat :facejoy:

Jag hade en snarlik situation men där det var en läkarräkning istället på typ 800 kronor. Den uppstod innan inledande - kom via inkasso efter mitt inledande.

Handläggaren sa att skulden enligt Lassemans resonemang på sidan 2 naturligtvis rent rättsligt ska ingå men om jag vill få en "enklare process" så kunde jag lika väl betala den eftersom beloppet var försumbart i sammanhanget. På min fråga om gynnande utav borgenär sa handläggaren att det inte är ett bekymmer i sammanhanget.

Jag hade en snarlik situation men där det var en läkarräkning istället på typ 800 kronor. Den uppstod innan inledande - kom via inkasso efter mitt inledande.

Handläggaren sa att skulden enligt Lassemans resonemang på sidan 2 naturligtvis rent rättsligt ska ingå men om jag vill få en "enklare process" så kunde jag lika väl betala den eftersom beloppet var försumbart i sammanhanget. På min fråga om gynnande utav borgenär sa handläggaren att det inte är ett bekymmer i sammanhanget.

Enklare process? En sån skuld ingår.

Enklare process? En sån skuld ingår.

Det var svaret jag fick, det var en skuld på 200 kronor (?) som med Inkassokostnader hamnade hos Svea eller Gothia och då var totalt på 370 kronor give or take.

Uppstod i samband med min operation i januari (?) när jag hade gallbesvär och skit, skulden uppstod i slutet på den månaden. Jag fick inledande i februari och skickade fakturan + beskrivning till handäggaren där jag frågade uttryckligen vad jag skulle göra, jag skrev att jag kunde betala den varpå hon gav mig rådet att göra så för att "förenkla processen".

En liten fråga. När skickade du in din ansökan? jag väntar på mitt svar på om jag kommer få inledande men väntan äter upp mig. Jag skickade in min i maj månad så enligt deras väntetider borde ja få svar i dec men kan va kul att veta hur lång tid det tog för dig

En liten fråga. När skickade du in din ansökan? jag väntar på mitt svar på om jag kommer få inledande men väntan äter upp mig. Jag skickade in min i maj månad så enligt deras väntetider borde ja få svar i dec men kan va kul att veta hur lång tid det tog för dig
Enligt egen erfarenhet så stämmer väntetiderna på hemsidan väldigt väl.

Jag skickade in i början av mars. Min ansökan hanteras just nu och har gjort i lite mer än en vecka.

Skickade in 2024-03-16 för att vara exakt, du får nog positiva svar snart.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp