• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Jämkning 2020

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Hej! Jag har skickat in ansökan och fått godkänt att jämka oktober-dec 2020. Men nu blir jag så himla osäker om det skulle bli fel och jag riskerar restskatt. Vad menas med att inga avdrag ska göras? Ska jag inte betala någon skatt resten av året alls? Blir så nervös av detta...men jag måste för att amortera ner lite skulder.

Skatteverket beslutar följande: Något skatteavdrag ska inte göras vid utbetalningar av inkomsten och värdet av eventuella förmåner. Beslutet gäller inkomst från xxxxxxxxxxxx. Beslutet gäller under förutsättning att summan av inkomsterna och värdet av eventuella förmåner från utbetalaren uppgår till högst 87000 kr för angiven tid. På eventuella sidoinkomster ska skatteavdrag göras med 30 %. Beslutet gäller för utbetalningar till och med 2020-12-31. Lämna omprövningsbeslutet till din utbetalare så att hänsyn kan tas till den ändrade beräkningen. Utbetalaren ska följa beslutet inom 14 dagar från att ha tagit del av beslutet.
Stämmer ! Skattefritt året ut :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

lmea88

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
3 Januari 2019
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
2
Poäng
12
Stämmer ! Skattefritt året ut :)

Känner mig jättedum nu men jag förstår inte hur det kan bli så. Är det för att det är bara 3 månader kvar av året? Betalar ca 80 000 i räntor per år så ska typ få tillbaka lite mer än 20 000 nästa år (som jag istället väljer att ta ut nu). Tänker att skatten brukar vara på ca 13-20% om man jämkar under ett helt år?
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Känner mig jättedum nu men jag förstår inte hur det kan bli så. Är det för att det är bara 3 månader kvar av året? Betalar ca 80 000 i räntor per år så ska typ få tillbaka lite mer än 20 000 nästa år (som jag istället väljer att ta ut nu). Tänker att skatten brukar vara på ca 13-20% om man jämkar under ett helt år?
Det stämmer , så säg tex att du skulle få tillbaka 20 000 april , då slås det ut nu på dom sista 3 månaderna och du slipper skatt dessa tre :) gör så idag med från maj varje år :) väldigt bra :)
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Känner mig jättedum nu men jag förstår inte hur det kan bli så. Är det för att det är bara 3 månader kvar av året? Betalar ca 80 000 i räntor per år så ska typ få tillbaka lite mer än 20 000 nästa år (som jag istället väljer att ta ut nu). Tänker att skatten brukar vara på ca 13-20% om man jämkar under ett helt år?
Skulle du tex ta från juni månad till december så hade du fått behålla lite mindre , men nu när det bara är 3 mån kvar så får du behålla hela lönen :)
 

lmea88

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
3 Januari 2019
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
2
Poäng
12
Det stämmer , så säg tex att du skulle få tillbaka 20 000 april , då slås det ut nu på dom sista 3 månaderna och du slipper skatt dessa tre :) gör så idag med från maj varje år :) väldigt bra :)

Puh, dåså :) får hoppas det blir rätt... men just nu känner jag hellre amortera ner lite skulder = lite mer pengar över. Sen om det skulle bli en skatteskuld så blir det i nov 2021. Hur kommer det sig att du jämkar från maj och inte från januari? Är lite grön på detta..
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Puh, dåså :) får hoppas det blir rätt... men just nu känner jag hellre amortera ner lite skulder = lite mer pengar över. Sen om det skulle bli en skatteskuld så blir det i nov 2021. Hur kommer det sig att du jämkar från maj och inte från januari? Är lite grön på detta..
Jättebra att du jämkar för du kan istället betala ner skulderna då. Jag personligen får tillbaka ungefär 50 000 , så jag har själv valt att leva lite mer tight dom 4 första månaderna och sen leva riktigt bra resten :)som tex juni lönen är det med semester tillägg en bruttolön på ca 58 000 , men bara 15 % skatt :) så tänker jag :)
 

Cilla

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
24 September 2020
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Jag fick beslut om att jämka och betala 3% skatt resten av året. Min arbetsgivare svarade mig att dom behöver kolla med Skatteverket eftersom jag redan kommit över gränsen detta året? Vet nån vad dom menar? Vilken gräns? Får koll min inkorg på måndag igen
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Jag fick beslut om att jämka och betala 3% skatt resten av året. Min arbetsgivare svarade mig att dom behöver kolla med Skatteverket eftersom jag redan kommit över gränsen detta året? Vet nån vad dom menar? Vilken gräns? Får koll min inkorg på måndag igen
Skulle gissa på att det är din arbetsgivare som missuppfattat brevet !
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 846
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Arbetsgivare ska följa beslutet, är arbetstagarens problem med ev kvarskatt
 

Cilla

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
24 September 2020
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Ja jag tänkte det också eftersom man skulle ange inkomsten resterande månader på året
Jag hoppas att det blir som beslutet sa då jag blev såååå glad och detta verkligen kommer att hjälp mig året ut
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp