• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Jämkning 2020

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jesppe

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
8 December 2020
Meddelanden
36
Mottagna reaktioner
6
Poäng
32
En fråga bara, tjänar du mer i pengar på jämnkning än att bara ta all skatteåterbäring och amortera på lånen en gång per år istället?
 

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 183
Poäng
867
En fråga bara, tjänar du mer i pengar på jämnkning än att bara ta all skatteåterbäring och amortera på lånen en gång per år istället?

i teorin ja eftersom du får pengarna i förväg och på så sätt kan amortera extra och därav minska kapitalskulden som räntan utgår ifrån. Räntan blir således lägre.

i praktiken kan jag tänka mig de flesta inte är så disciplinerade att det faktiskt går till amortering och då är det ju ingen vits.
 

Lollo123

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
3 Juni 2020
Meddelanden
478
Mottagna reaktioner
177
Poäng
367
Är det någon som fått restskatt pga jämkning?

Är så rädd att man ska få det.
Jag har oftast underskott ca 105.000kr varje år o första gången jag har jämkning i år. Har betalat 17% i skatt i år.

Finns det risk för restskatt hos mig?
 

Lollo123

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
3 Juni 2020
Meddelanden
478
Mottagna reaktioner
177
Poäng
367
Dum fråga,
Jag har ju släppt alla mina skulder i år. Slutade betala typ i februari. Allt har snart gått till KF.
Räknas det ändå som att jag har underskott av kapital o ränteutgifter trots att jag inte betalat mina fakturor?
De har ju ändå ökat massa pga dröjesmålränta plus vanliga ränta.
 

Lollo123

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
3 Juni 2020
Meddelanden
478
Mottagna reaktioner
177
Poäng
367
Eller måste man ha betalat fakturorna varje månad för att de ska räknas som underskott av kapital i skattedeklaration?
 

Lollo123

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
3 Juni 2020
Meddelanden
478
Mottagna reaktioner
177
Poäng
367
Ja du måste ha betalt dom för att det ska räknas ! Annars har du inte betalt tyvärr

Aha. Trots att räntan läggs på kapitalskulden sen när den går till KF och inkasso?

Vad kan man göra avdrag för i deklarationen då?
Inkassoavgifter? Avgifter till KF? Dröjemålräntor?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp