Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

Ja men tänk om det inte blir något jobb, fattar inte varför omprövning ska ta så j*vla lång tid!

Ja varför kan man inte bara göra det på telefon? Borde ju inte vara så omständligt kan man tycka.

Uppdatering ifrån mig!

Ansökan om skuldsanering kom in i slutet på september.
Inledande utav Skuldsanering kom i februari.
Betalplan godkänd nu i april.

Om allt vill sig väl så bör jag väl dyka upp i POIT med förhoppningsvis godkänd skuldsanering någon gång i slutet på juni/början på juli.

Kommer att kontakta handläggaren om cirka 3 veckor bara checka av hur det ser ut med betalplanen, om ingen har motsatt sig den heller så är jag förhoppningsvis ytterligare ett stort steg på vägen.

När jag pratade med henne förra veckan så sa hon att du kan alltid ringa och prata med mig om din fru inte får jobb så ändrar vi men jag är orolig om saneringen vinner laga kraft och frugan inte fått någon jobb då har jag ingen handläggare längre som jag kan ringa och måste ompröva som tar så lång tid. Jag KAN inte betala om inte min fru får jobb, får 18500 ut i lön med två små barn och frugan har ingen inkomst alls, vi har det redan svårt ekonomiskt nu och pengarna räcker knappt, kommer inte kunna betala annars, vill inte förlora saneringen när den väl har kommit!
Kan jag skicka beslutet till dig?
Förstår helt, och det bästa vore nog om ni har en bokad tid så det finns utrymme att ändra planen innan den har vunnit laga kraft.
Absolut, kopiera bara in själva texten som handläggaren skrivit och skicka i ett privat meddelande här på forumet, så gör jag mitt bästa med försöka hjälpa dig att tolka vad som är överenskommet med din handläggare.

Jag har totalt 20 borgenärer för övrigt och kommer att betala cirka 10% utav min totala skuld. Dom räknade också att min sambo har inkomst från och med hösten.

Betalplan : 4 år.

Lite förvånad och besviken att det inte blev 3 år men sen samtidigt ska jag nog vara tacksam vilket jag också är.

Är fortfarande inställd på att det kommer att skita sig längst med vägen så har verkligen inte tagit ut någonting än. Men naturligtvis skönt att ha kommit såhär långt i processen.

Både att jag fick inledande överhuvudtaget men också sedermera att ingen motsatte sig inledande utav skuldsanering.

Jag har totalt 20 borgenärer för övrigt och kommer att betala cirka 10% utav min totala skuld. Dom räknade också att min sambo har inkomst från och med hösten.

Betalplan : 4 år.

Lite förvånad och besviken att det inte blev 3 år men sen samtidigt ska jag nog vara tacksam vilket jag också är.

Är fortfarande inställd på att det kommer att skita sig längst med vägen så har verkligen inte tagit ut någonting än. Men naturligtvis skönt att ha kommit såhär långt i processen.

Både att jag fick inledande överhuvudtaget men också sedermera att ingen motsatte sig inledande utav skuldsanering.
Hur kan man veta att ingen motsatte sig inledande? Jag fick 5 år betalplan! Hoppades på 3 år men men är j*vligt tacksam om detta går hela vägen och får beviljat sanering.

Hur kan man veta att ingen motsatte sig inledande? Jag fick 5 år betalplan! Hoppades på 3 år men men är j*vligt tacksam om detta går hela vägen och får beviljat sanering.

Min handläggare sa det.

Hej,
Får man fråga vad en betalplan ligger på ungefär per månad?
Jag förstår att den är individanpassad men säg att man har lön på 35000 kr, hyra och mat ca 10000 kr/mån.
Vad skulle en betalplan kunna landa på? Tar dom mer eller mindre allt som blir över?

Hej,
Jag förstår att den är individanpassad men säg att man har lön på 35000 kr, hyra och mat ca 10000 kr/mån.
Vad skulle en betalplan kunna landa på? Tar dom mer eller mindre allt som blir över?

Min betalplan fram tills sambon börjar sitt jobb är på 2.100 kronor (cirka)
Min betalplan när sambon börjar jobba ligger på cirka 15.000 (i månaden).

Med tanke på att jag eventuellt får beviljat så är det totalt 4 år. Tar man bort perioden till sambon får jobb är vi nere på 3 år och 6 månader. Tar vi sedan bort betalningsfria månader är det ungefär 36 månader man får härda ut. Inte hela världen.

Hej,
Dom tar inte hänsyn till dina matkostnader. Man kan fylla i sina uppgifter på kfm sida för att få ett hum om hur mycket som kommer dras.

Hej,
Det beror ju på inkomst, om man är sammanboende och sambos inkomst, om man har barn, boendekostnad, reskostnad, barnomsorg, vård och mediciner mm. Jag betalade 19000 kr/mån sista året ( hade gamla saneringen utan betalfria månader).

Nettolön 24200kr/Hyra 5000kr /Betalar 11500kr

Hur var det nu, när är det absolut vanligast att en borgenär har synpunkter på exempelvis skäligheten?

I samband med inledande, i samband med att betalplanen skickas ut eller i samband med att beslut om skuldsanering dyker upp i POIT?

Vad gäller med förbehåll/Skuldsanering för familj?

Det ökar ju kanske med 1500 kronor som man får "behålla" 2025. Påverkar det oss med skuldsanering? Sker det per automatik? Sker det alls eller krävs det i sådana fall att man omprövar?

Känslan är från Inledande till Betalplan.När du har fått Betalplan mycket till avslag

Vad gäller med förbehåll/Skuldsanering för familj?

Det ökar ju kanske med 1500 kronor som man får "behålla" 2025. Påverkar det oss med skuldsanering? Sker det per automatik? Sker det alls eller krävs det i sådana fall att man omprövar?
Inget som påverkar oss med redan beslutad skuldsanering. Man får inte behålla mer ! Däremot när man omprövar så räknar dom på dom nya beloppen så det hjälper ju till om du tjänat för mycket tex

Hur ser det ut med skuldsanering om man har bolån? Har bostadsrätt med bolån, äger 50% av lägenheten, i och med att räntan är hög och bostaden var dyr så ligger månadskostnaden på en del. Är det något som Kronofogden tar hänsyn till? (Och sänks räntan så sänks ju månadskostnaden, är det något som ska omprövas då?)

Hur ser det ut med skuldsanering om man har bolån? Har bostadsrätt med bolån, äger 50% av lägenheten, i och med att räntan är hög och bostaden var dyr så ligger månadskostnaden på en del. Är det något som Kronofogden tar hänsyn till? (Och sänks räntan så sänks ju månadskostnaden, är det något som ska omprövas då?)
Beror på om det finns ett övervärde i bostadsrätten eller ej...finns det ett övervärde vill dom att du säljer innan du får sanering för att ha gjort allt du kan för att betala dina skulder.

En fråga.

Mina borgenärer har den här veckan fått betalningsplanen.

Hur funkar det egentligen. Gothia har t.e.x. 7 olika ärenden där dom är borgenär. Får dom då 7 delgivningar att skriva på/ta ställning till eller får dom en?

Nu börjar kreditupplysningar beställas och dyker upp i Kivra, det betyder att borgenärer har fått betalplanen. Hoppas på det bästa

Nu börjar kreditupplysningar beställas och dyker upp i Kivra, det betyder att borgenärer har fått betalplanen. Hoppas på det bästa

Jag fick också en igår utav Svea Inkasso via Bisnode.

Vem fick du utav?

Hej, vet någon hur det fungerar när man söker skuldsanering och har lån tillsammans med någon?
Kommer den personen bli kontaktad av KF?
Har lån med mitt ex, en stor del till varför jag sitter i skiten just nu.
Löst en stor del av de lånen vi hade ihop men min ekonomi håller inte.
1 lån är kvar med mitt ex och jag är livrädd att han ska få veta att jag säker skuldsanering, har precis börjat återhämta mig av allt jag fått stå ut med när de gäller lögner, påhopp, svek osv.
Orkar inte med en vända till av det...

Han blir ju ensam betalningsskyldig för hela lånet, han kommer således bli tvungen att få reda på det.

En fråga.

Mina borgenärer har den här veckan fått betalningsplanen.

Hur funkar det egentligen. Gothia har t.e.x. 7 olika ärenden där dom är borgenär. Får dom då 7 delgivningar att skriva på/ta ställning till eller får dom en?

Har du någon koll på detta @Lasseman

Tänkte på en sak. När jag fick inledande (8/4) så fick jag också en summa jag skulle betala i 27/5
Kommer det en plan till ?

Hej, vet någon hur det fungerar när man söker skuldsanering och har lån tillsammans med någon?
Kommer den personen bli kontaktad av KF?
Har lån med mitt ex, en stor del till varför jag sitter i skiten just nu.
Löst en stor del av de lånen vi hade ihop men min ekonomi håller inte.
1 lån är kvar med mitt ex och jag är livrädd att han ska få veta att jag säker skuldsanering, har precis börjat återhämta mig av allt jag fått stå ut med när de gäller lögner, påhopp, svek osv.
Orkar inte med en vända till av det...

Ditt ex kommer behöva delges skuldsaneringsförslaget då hen påverkas i högsta grad av det hela. Hen får ju betala allt som blir kvar på lånet.

Har för mig att det är en per ombud alt sökande.

Tack för svar. Känns ju rimligare på något sätt hade kunnat bli mycket administration om Gothia t.e.x. hade behövt fylla i 27 blanketter om dom hade haft 27 ärenden hehe.

Kan det rent teoretiskt hända att alla borgenärer godkänner betalplanen men att handläggaren ändå väljer att inte besluta om skuldsanering?

Kan det rent teoretiskt hända att alla borgenärer godkänner betalplanen men att handläggaren ändå väljer att inte besluta om skuldsanering?
Det finns inga hinder till det.

Idag har jag fått brev i Kivra om att du har fått ett förslag om skuldsanering
Allt ser ok ut och jag ska ringa handläggaren imorgon , men hur länge tar allting sen och vad är det som kommer hända? Förlåt för kapning nu, har mest suttit o läst dessa trådar i det tysta

Allt ser ok ut och jag ska ringa handläggaren imorgon , men hur länge tar allting sen och vad är det som kommer hända? Förlåt för kapning nu, har mest suttit o läst dessa trådar i det tysta
Nu kommer handläggaren skicka förslaget till dina borgenärer och de får godkänna eller inte godkänna, sen kommer beslutet om du blir beviljad.
Tänk på att denna process kan ta lång tid i värsta fall ( från veckor till månader).

Ok tack för svar då får jag bara hålla alla tummar nu framöver och följa betalplanen tills svaret kommer på riktigt

Kapning är obligatoriskt här.
En knapp månad om det får smärtfritt, över ett halvår om delgivning går dåligt. Har börjar få med oss fler sådana ärenden för delgivning när man ska ut men det är inte det vi prioriterar, som regel åker papperna bil en dag bara.

Oj ja, jag trodde nästan att det var klart idag men läste mer noga sen när jag kom hem i dokumenten och såg att detta är inte ett beslut utan ett utkast. Men jag får vänta helt enkelt och hålla alla fingrar och tår att det går vägen tillslut och inte dröjer allt för länge

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp