Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

Tack så jättejättemycket!

Det är mycket kvar i denna process då det finns en och annan man är skyldig som kan sätta sig på tvären så innan det definitiva beslutet är fattat vågar jag inte fira riktigt än men jag har ju aldrig haft inledande tidigare så det är ett enormt steg på vägen. Jag har några enkla frågor!

I POIT dyker jag upp imorgon eller på fredag eller hur?

Det finns 3 steg egentligen det nu kan gå åt helvete om jag förstått det hela rätt eller hur?

Första steget är om någon motsätter sig inledande - Hur vanligt är det förekommande?
Andra steget är själva betalplanen - Är det vanligt dom motsätter sig här? Har flera miljoner i skuld (över 4) där man kommer utmäta ett par tusenlappar.
Sista steget är själva beslut om skuldsanering, vanligt med invändning här?

Tackar för alla svar! Vet att detta blivit besvarat tidigare men eftersom jag aldrig varit aktuellt för sanering har jag inte reflekterat på detta.

En fråga till dök upp nu - utifrån min situation. Var är det störst risk för att dom jag är skyldig pengar motsätter sig det hela?

Grattis till inledande! Stort steg framåt!

Men vad har jag missat, över 4 miljoner i skulder? är det nya skulder på kort tid eller vad är det för skulder? Det jag minns är att du kämpade på med de privata skulderna men att du i princip fick bort dem och hade total skuldsättning på under 1 miljon?

Grattis till inledande! Stort steg framåt!

Men vad har jag missat, över 4 miljoner i skulder? är det nya skulder på kort tid eller vad är det för skulder? Det jag minns är att du kämpade på med de privata skulderna men att du i princip fick bort dem och hade total skuldsättning på under 1 miljon?

Vissa är helt groteska räntor,

Jag har vissa aktörer som ifrån början var kapitalbelopp på cirka 600.000 - nu med alla räntor, avgifter, kostnader som tillkommit så har det fördubblats....

Jag skulle uppskatta att kapitalbeloppet är kanske runt 1.9 miljoner men lite över det dubbla med räntorna.

"Nyaste" skulderna jag har tror jag är ifrån 2021 sedan dess har jag haft anmärkningar och dylikt så inte kunnat skuldsätta mig mer - något som är tur med facit i hand.

Det finns en privat skuld kvar till en nära anhörig som hjälpte mig betala bort det sista till "dåliga" privata. Så den är också med.

Jag räknade hur många dom jag är skyldig pengar är och dom är 19 stycken!

Vissa är helt groteska räntor,

Jag har vissa aktörer som ifrån början var kapitalbelopp på cirka 600.000 - nu med alla räntor, avgifter, kostnader som tillkommit så har det fördubblats....

Jag skulle uppskatta att kapitalbeloppet är kanske runt 1.9 miljoner men lite över det dubbla med räntorna.

"Nyaste" skulderna jag har tror jag är ifrån 2021 sedan dess har jag haft anmärkningar och dylikt så inte kunnat skuldsätta mig mer - något som är tur med facit i hand.

Det finns en privat skuld kvar till en nära anhörig som hjälpte mig betala bort det sista till "dåliga" privata. Så den är också med.

Jag räknade hur många dom jag är skyldig pengar är och dom är 19 stycken!
Det går snabbt neråt men långsamt uppåt. Helt sjukt att räntor kan skena iväg på det viset, i o f har det rådande läget med inflation påverkat räntenivåerna men det borde inte få kunna gå så här långt. Sanering känns som enda vägen för dig.

INLEDANDE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Fantastiskt!
Stort grattis! Nu håller vi tummarna att det går hela vägen. Det är du värd.
Jag fick beviljad förra veckan så mina två sista veckor nu innan det vinner laga kraft!

Frågan redan besvarad av andra, skönt ha ett mål och ett slut?:)

Jag har inte riktigt tagit in det än. Det finns som sagt 19 olika aktörer som kan opponera sig, eller ja 18 de facto då min anhörig inte kommer göra det.
Så innan det är på print vågar man inte ta ut något i förskott :D

Sen vet jag inte heller huruvida det blir 3-4-5 år men det är egentligen utav marginell betydelse.

Men bara att ha fått inledande känns enormt glädjande.

Vart skulle ni säga är störst risk att dom man är skyldig pengar sätter sig på tvären?

Är det i samband med att man får inledande - när dom får betalplanen - eller i samband med sista steget beslutad skuldsanering i POIT?

Någon som har en hum?

Hmmm du hade ju inte gjort en ansökan väl ? :) redan inledande?

Jag vet inte varför du hmmar. Men det stämmer. Inledande ifrån idag.

Tråden du skriver i är ifrån 2022...

Den får du om några dagar. Du börjar betala i mars förmodligen.
Det tar 1-2 dagar för inledande att komma upp på POIT, sedan har borgenärerna en månad på sig att inkomma med alla uppgifter till KFM. Efter det sammanställs allt och betalplanen kommer i brevet "Du har fått ett förslag om skuldsanering" på Kivra. För mig tog det exakt 49 dagar (7 veckor) från inledande till betalplan.
Normalt är 6-8 veckor, inte ett par dagar.

Däremot stämmer det att betalningen med beloppet som står i inledande börjar månaden efter inledande, i detta fall första betalning i Mars som du säger.

Kommer också betalplanen på Kivra?

Betalplanen kommer på Kivra i digitala brevet "Du har fått ett förslag om skuldsanering"

Det kommer vara en utav dom tre stora delsegrarna!

Gäller nog bara att försöka ignorera processen tills allt är klart :D

Tack så jättejättemycket!

Det är mycket kvar i denna process då det finns en och annan man är skyldig som kan sätta sig på tvären så innan det definitiva beslutet är fattat vågar jag inte fira riktigt än men jag har ju aldrig haft inledande tidigare så det är ett enormt steg på vägen. Jag har några enkla frågor!

I POIT dyker jag upp imorgon eller på fredag eller hur?

Det finns 3 steg egentligen det nu kan gå åt helvete om jag förstått det hela rätt eller hur?

Första steget är om någon motsätter sig inledande - Hur vanligt är det förekommande?
Andra steget är själva betalplanen - Är det vanligt dom motsätter sig här? Har flera miljoner i skuld (över 4) där man kommer utmäta ett par tusenlappar.
Sista steget är själva beslut om skuldsanering, vanligt med invändning här?

Tackar för alla svar! Vet att detta blivit besvarat tidigare men eftersom jag aldrig varit aktuellt för sanering har jag inte reflekterat på detta.

Tror ingen motsätter sig i inledandet, det är vid ev förslag

En fråga till dök upp nu - utifrån min situation. Var är det störst risk för att dom jag är skyldig pengar motsätter sig det hela?
Vis förslaget, eftersom det är där man ges möjlighet att lämna synpunkter

Vis förslaget, eftersom det är där man ges möjlighet att lämna synpunkter

Alltså när jag får själva Betalplanen på Kivra då om 4-5 veckor.

Brukar dom lämna generella synpunkter typ "vi tycker inte han ska ha det" eller är det då själva beloppet dom tar fasta på?

Alltså när jag får själva Betalplanen på Kivra då om 4-5 veckor.

Brukar dom lämna generella synpunkter typ "vi tycker inte han ska ha det" eller är det då själva beloppet dom tar fasta på?
Vadå för belopp?

Alltså hur mycket som tillfaller dom utav själva saneringen.
Intrum exempelvis överklagar och tycker dom får för lite eller att beloppet är för lågt, misstänker att det är först i samband med betalplanen dom får reda på hur mycket som kommer tillfalla dom?

Alltså hur mycket som tillfaller dom utav själva saneringen.
Intrum exempelvis överklagar och tycker dom får för lite eller att beloppet är för lågt, misstänker att det är först i samband med betalplanen dom får reda på hur mycket som kommer tillfalla dom?
Beloppet är nog sällan det gnälls om.
Det är nog mer omständigheter man glömt/"glömt" berätta för kfm om och kanske rena sakfel om saker och ting, att man vet att hyran är en annan tex.

Det är nog mer omständigheter man glömt/"glömt" berätta för kfm om och kanske rena sakfel om saker och ting, att man vet att hyran är en annan tex.
Låter logisk. Och man har 30 borgenär som
Tex delar tex 7000:- i månade så är det ju inte mycket dom får in på sina skulder.

Aldrig sett någon opponera sig av någon ”bra” anledning, har ju sett de som tyckt dom får för lite pengar men den ignorerar KF.

Hade någon borgenär själv som motsatte sig utan ens skriva en anledning. Drar dock ut på tiden när dom gör det så man går ju och tänker på det ett par månader till innan man får ett beslut.

Aldrig sett någon opponera sig av någon ”bra” anledning, har ju sett de som tyckt dom får för lite pengar men den ignorerar KF.

Hade någon borgenär själv som motsatte sig utan ens skriva en anledning. Drar dock ut på tiden när dom gör det så man går ju och tänker på det ett par månader till innan man får ett beslut.
Då vet jag.

Lite det jag tänkte att många tycker att summan dom blir tilldelats är "fel"

Låter logisk. Och man har 30 borgenär som
Tex delar tex 7000:- i månade så är det ju inte mycket dom får in på sina skulder.

I mitt fall delar 19 på 2.100 kronor...
Åtminstone första halvåret. Sen när min sambo är färdigexamninerad lär dom få någon hundralapp mer.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp