Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

I mitt fall delar 19 på 2.100 kronor...
Åtminstone första halvåret. Sen när min sambo är färdigexamninerad lär dom få någon hundralapp mer.
Det är ganska sällan en fråga som det invänds mot

Det är ganska sällan en fråga som det invänds mot

Jag har varit ärlig längst med hela processen, kom på en sak nu att min sambo vikarierar några pass under våren så där är jag direkt på och skickar mail till min handläggare.
Varit extremt noggrann och ärlig med samtliga uppgifter. Hyran, kollektivtrafik och dylikt är inskickat med korrekt belopp på kronan.

Så förhoppningsvis lär det inte bli något strul längst vägen men man vet aldrig, viktiga är att man själv har ryggen fri och vet att man lämnat korrekta uppgifter o.s.v.

En fråga.

Det kan hända att jag får in en affär på jobbet som man får in var hundrade år. Det är lång väg kvar i processen men det kan faktiskt bli att jag får in den.

Det skulle innebära kanske 200.000 i provis om inte strax över det - hur gör jag då? Jag har ju bara inledande så det finns ju ingenting att ompröva.

Jag kontaktar min handläggare eller vad tror ni? Hur kommer det fungera? OM jag får in denna affären är det ju en engångsgrej för att sedan ligga på "normala" lönenivåer igen.

En fråga.

Det kan hända att jag får in en affär på jobbet som man får in var hundrade år. Det är lång väg kvar i processen men det kan faktiskt bli att jag får in den.

Det skulle innebära kanske 200.000 i provis om inte strax över det - hur gör jag då? Jag har ju bara inledande så det finns ju ingenting att ompröva.

Jag kontaktar min handläggare eller vad tror ni? Hur kommer det fungera? OM jag får in denna affären är det ju en engångsgrej för att sedan ligga på "normala" lönenivåer igen.
Skulle tro att det blir så att du får betala in en engångssumma. Tänker att det kanske fungerar som skatteåterbäringen gjorde för mej. Fick tillbaka 11000 kr under inledande som jag fick lov att spara till ett ev beslut o då fick jag betala in hela beloppet som en engångssumma (+ord belopp att betala den månaden) på första betalningen då jag fick beslutet.

En fråga.

Riskera ingenting, prata med handläggare, förklara till honom och på så sätt gardera dig vad som än händer. Varför skulle du krångla till det just NU?

En fråga.

Även vid inledande ska du ompröva och jag är säker på att du får betala in det som en engångssumma.

Riskera ingenting, prata med handläggare, förklara till honom och på så sätt gardera dig vad som än händer. Varför skulle du krångla till det just NU?

Jag menar det, lika bra att ta det med handläggaren direkt. Jag tänker dock att jag gör det om det bli mer aktuellt, är som sagt långt ifrån i hamn.

Vet inte om jag har frågat detta tidigare - men får dom jag är skyldig pengar nu någon form utav brev/meddelande att jag har fått skuldsanering (inledande) eller är POIT det enda ställe där dom informeras om detta (innan betalplanen) ?

Stod det i beslutet om inledande hur många år du ska betala? När jag fick mitt beslut så stod det inget med antal år utan bara det beloppet som man ska betala om det blir sanering till slutet.

Stod det i beslutet om inledande hur många år du ska betala? När jag fick mitt beslut så stod det inget med antal år utan bara det beloppet som man ska betala om det blir sanering till slutet.

Nej. Inget om något utav det.

Står bara motivering och hur dom kom fram till uträkningen.

Antar det kommer med betalplanen om någon vecka.

Under tiden från inledande till förslag skuldsanering och beslutad skuldsanering säljer vissa sina skulder.Fairlo svarade inte kronis när dom skickade förslag skuldsanering.Helt plötsligt damp det ner 7/2 från Intum betala 155000kr senast 12/2 annars kronofogden.Jag skickade med POIT och förslag till skuldsanering till Intrum och helt plötsligt ringde dom upp mig och tackade för att jag varit hjälpsam
Dom skickade till Kalle att dom övertagit Fairlo och skulle ingå Skuldsaneringen.Nu fick jag godkänna på nytt betalplan.Gäller spara alla skulder.Ingen aning att man sälja skulder under inledande till beslut men dom kan sälja under hela skuldsaneringen.Kämpå på och håll koll

Även vid inledande ska du ompröva och jag är säker på att du får betala in det som en engångssumma.
Nej..

Eftersom det inte går att ompröva innan beslutet så ska man inte ompröva.

Det korrekta är snarare att kontakta kfm och få en justering ingen preliminära betalplanen

Nej. Inget om något utav det.

Står bara motivering och hur dom kom fram till uträkningen.

Antar det kommer med betalplanen om någon vecka.
Du verkar vara i samma sits som ja. ENORMT berg av skulder. Hur mycket ligger din skatteskuld på om man får fråga ? Grattis till inledande iaf.

Du verkar vara i samma sits som ja. ENORMT berg av skulder. Hur mycket ligger din skatteskuld på om man får fråga ? Grattis till inledande iaf.

Grejen är den att jag hade löneutmätning och dessa pengar gick enkom till Skatteskulden så den har förändrats över tid.
Strax över 100.000 ligger skatteskulden på. Men den största preskriberas först vilket bör vara om cirka 4 år.

Nej..

Eftersom det inte går att ompröva innan beslutet så ska man inte ompröva.

Det korrekta är snarare att kontakta kfm och få en justering ingen preliminära betalplanen

Tänker att jag generellt kommer kontakta min handläggare oavsett vad som förändras och sker. Öppenhet och proaktivitet måste vara att föredra i denna process.
Tänker när den nya hyran kommer om några dagar, om man får förändringar i lön och dylikt.

Hur mycket tid tror ni min handläggare lägger ner på mitt ärende nu medan hon väntar på att dom jag är skyldig ska inkomma med skulder?

Är det en stund varenda dag eller sitter hon nu mest och väntar på dessa 30 dagars tidsfrist har löpt ut, att alla har inkommit med sitt besked och sedermera att hon kan sammanställa en betalplan?

Eller är det att hon nu i en timme eller två går igenom mitt ärende på detaljnivå?

Man är ju nyfiken :D

Hur mycket tid tror ni min handläggare lägger ner på mitt ärende nu medan hon väntar på att dom jag är skyldig ska inkomma med skulder?

Är det en stund varenda dag eller sitter hon nu mest och väntar på dessa 30 dagars tidsfrist har löpt ut, att alla har inkommit med sitt besked och sedermera att hon kan sammanställa en betalplan?

Eller är det att hon nu i en timme eller två går igenom mitt ärende på detaljnivå?

Skulle tro att det läggs på is nu va tills alla har fått chans att svara? Om de lägger massa tid på det nu och sen visar det sig att man inte varit ärlig i ansökan om hur mkt skulder och när dem är ifrån tex så har dem lagt massa tid på en ansökan som ändå inte hade en chans att godkännas när det väl kom till kritan.

Terry,det hjälper inte att vara orolig och bekymra sig, det återstår bara att vänta och hoppas på det bästa (men ha en plan B också i alla fall).

Terry,det hjälper inte att vara orolig och bekymra sig, det återstår bara att vänta och hoppas på det bästa (men ha en plan B också i alla fall).

Kloka ord verkligen.

Vilken del i processen är det vanligast att dom som man är skyldig brukar ha invändning, jag tänker exempelvis på Skatteverket i mitt fall. Tror att dom & Lowell känns som högrisk.

Är det i samband med inledande - betalplan och allt däromkring eller är det i sista steget när man fått beslutad skuldsanering i POIT (och dom tre veckorna dom har på sig att överklaga)

Gör nog ingenting. Är nog mest samordnaren som registrerar in saker.

En fråga.
Jag har varit tydlig med när min sambo förväntas ha en heltidstjänst med en helt okej lön. 35.000-37.000 bör hon ligga på som nyutexaminerad.
Jag hittade någon länk ifrån Sveriges Lärare / Lärarförbundet där ingångslön står och skickade det till handläggaren så min betalplan om jag kommer så långt kommer att baseras på detta.

Men hur funkar det, om min sambo skulle tjänar 4-5.000 mer då omprövar jag eller hur?
Håller mina borgenärer även koll på hennes inkomst och tar en UC en gång per år på henne också eller vad gäller för min sambo och hennes inkomst?

Någon med erfarenhet utav detta?

En fråga.
Jag har varit tydlig med när min sambo förväntas ha en heltidstjänst med en helt okej lön. 35.000-37.000 bör hon ligga på som nyutexaminerad.
Jag hittade någon länk ifrån Sveriges Lärare / Lärarförbundet där ingångslön står och skickade det till handläggaren så min betalplan om jag kommer så långt kommer att baseras på detta.

Men hur funkar det, om min sambo skulle tjänar 4-5.000 mer då omprövar jag eller hur?
Håller mina borgenärer även koll på hennes inkomst och tar en UC en gång per år på henne också eller vad gäller för min sambo och hennes inkomst?

Någon med erfarenhet utav detta?
Nej det tas ingen upplysning på din sambo.

Nej det tas ingen upplysning på din sambo.

Ska/förväntas jag ompröva om hennes inkomst förändras med 5-6.000 kronor i månaden då? För funderar på vem i hela friden som håller koll på det.

Ska/förväntas jag ompröva om hennes inkomst förändras med 5-6.000 kronor i månaden då? För funderar på vem i hela friden som håller koll på det.
Jag hade inte gjort det. Men så hade jag nog oxå en väldigt avslappnad inställning till min o makens sanering. Hade koll på att jag inte tjänade alldeles för mkt bara.
Men annars så är det väl via skatteverket de skulle kunna kolla vad någons partner tjänar. De får ju inte ta upplysningar på den personen.

Det finns inget som hindrar att dom kollar hennes inkomst. Men upplysning får dom inte ta.

Min sanering har vunnit laga kraft om en vecka! Nu skickade min sambo in omprövning då hans inkomst ökat. Han är inne på sitt andra år med sanering. Frågan är då om jag också ska ompröva hans nya inkomst. Mitt är ju inte klart än,

Jag noterar att vissa personer i POIT fick inledande för 2 månader och 3 veckor sedan - beslut om skuldsanering i POIT idag.

Hur kan den processen gå så snabbt? Är det för att man har 1-2 borgenärer och det går snabbt att delge dom eller?

I själva beslutet om inledande så stod det "Normalt sett får du ett förslag om
skuldsanering inom 6-7 veckor". Även när jag ringde min handläggare och lämnade in komplettering så sa hen det tar 6-7 veckor!

I själva beslutet om inledande så stod det "Normalt sett får du ett förslag om
skuldsanering inom 6-7 veckor". Även när jag ringde min handläggare och lämnade in komplettering så sa hen det tar 6-7 veckor!

6-7 veckor ifrån inledande till betalplan? Ja den delen går nog hyfsat fort det är väl sen det tar lite längre tid när alla borgenärer ska delges densamma.

6-7 veckor ifrån inledande till betalplan? Ja den delen går nog hyfsat fort det är väl sen det tar lite längre tid när alla borgenärer ska delges densamma.
Ärligt talat jag har inte förstått det, ska man även vänta när man får beviljat sanering?

Ärligt talat jag har inte förstått det, ska man även vänta när man får beviljat sanering?

Totala processen tar enligt KFM 9 månader.
Med tanke på att processen fram till inledande tar 5 månader så återstår alltså fyra månader.

Nu är tydligen inte att jag skrivit över min del av huset på min man det stora problemet för kfm utan att jag har kvar lånet, förra gången var det inte något problem med lånet enligt den handläggaren....så jag får väl helt enkelt skilja mig och hamna på gatan om jag ska kunna bli skuldfri för de banker vi pratat med går inte med på att min man tar över lånet själv då vi är gifta ...

Nu är tydligen inte att jag skrivit över min del av huset på min man det stora problemet för kfm utan att jag har kvar lånet, förra gången var det inte något problem med lånet enligt den handläggaren....så jag får väl helt enkelt skilja mig och hamna på gatan om jag ska kunna bli skuldfri för de banker vi pratat med går inte med på att min man tar över lånet själv då vi är gifta ...
Kan du ta det från början, vad handlar det om egentligen?

Kan du ta det från början, vad handlar det om egentligen?

Har skrivit tidigare...sökte skuldsanering i september-23 och fick avslag pga att jag för över 10 år sedan skrivit över min del av huset på min man som betalning då jag fick ekonomisk hjälp av hans föräldrar. Då ansåg kfm att jag gett bort en tillgång med stort övervärde...men nu tyckte dom inte övervärdet var så stort men nu va bolånet problemet istället.

Har skrivit tidigare...sökte skuldsanering i september-23 och fick avslag pga att jag för över 10 år sedan skrivit över min del av huset på min man som betalning då jag fick ekonomisk hjälp av hans föräldrar. Då ansåg kfm att jag gett bort en tillgång med stort övervärde...men nu tyckte dom inte övervärdet var så stort men nu va bolånet problemet istället.
Okej, nu minns jag, hoppas du fixar det, felet var alltså att bolånet är på dig?

Okej, nu minns jag, hoppas du fixar det, felet var alltså att bolånet är på dig?

Ja denna gången var det det som va felet...halva bolånet är på mig. Dom va rädda att om det blir problem med betalningar på bolånet så kan jag hamna hos kfm igen trots skuldsanering...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp