Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Jag har ansökt om skuldsanering!

Nån som fick inledande maj/juni som fått förslag till betalplan?
Förstår att det kan dröja med tanke på semestertider å annat så mest nyfiken:)
Min man fick inledande i maj
godkände Betalplan i juli men sen inte hört något mer..

En fråga? När man får inledande stoppas då utmätningen helt tills man ska börja betala in till skuldsaneringen?
Ja det stoppas o då ska du som regel göra din första inbetalning till saneringen månaden efter (om den inte är betalfri).

Ja det stoppas o då ska du som regel göra din första inbetalning till saneringen månaden efter (om den inte är betalfri).
Så med andra ord så tas beslutet snabbt visa skriver här att de tagit nån/några månader efter inledandet?! Humm

Så med andra ord så tas beslutet snabbt visa skriver här att de tagit nån/några månader efter inledandet?! Humm
Beslutet att stoppa utmätningen tas samtidigt som att inleda en skuldsanering.

Får du inledande skuldsanering och det hinner dras på löneutmätningen samma månad eller i värsta fall månaden efter inledandebeskedet så får du ganska omgående (inom någon dag) tillbaka pengarna som har dragits från kronofogden.

Får du inledande skuldsanering och det hinner dras på löneutmätningen samma månad eller i värsta fall månaden efter inledandebeskedet så får du ganska omgående (inom någon dag) tillbaka pengarna som har dragits från kronofogden.
Och dem pengarna ja får tillbaka behöver jag inte betala in alls tills ja får beslut när jag ska börja betala in om jag förstår det rätt???

En fråga? När man får inledande stoppas då utmätningen helt tills man ska börja betala in till skuldsaneringen?
Måanden efter. Samma månad som du får inledande är fri. samtidigt som du får inledande får du ett förebetalning belopp som du ska följa tills betalplan kommit och drar igång.

Och dem pengarna ja får tillbaka behöver jag inte betala in alls tills ja får beslut när jag ska börja betala in om jag förstår det rätt???
När du fått beslut om inledande så börjar du betala månaden efter. Du får ett belopp vid inledande som du ska betala varje månad fram till beslut.
Om du får tillbaka pengar el inte från löneutmätning beror ju helt på när du fick ditt inledande o när du får lön.

Så du fick behålla full lön, hur länge tog de tills du skulle börja betala? Fick du behålla något mer med saneringen?
Den stoppades tyvärr 2 dagar efter lönkörning i maj så de drog den men juni var betalningsfri så gjorde min första inbetalning i slutet på juli. Skatten kommer jsg få betala tillbaka i september

Jag fick inledande den 28e. Lönen kom 27 e men den löneutmätningen fick jag aldrig tillbaka

Jag fick inledande den 28e. Lönen kom 27 e men den löneutmätningen fick jag aldrig tillbaka
Irriterande som tusan kan jag tänka mig. Men det är korrekt. Beslutet kom efter dragningen.

Hade du fått beslut om inledande 26e men det görs en dragning på utmätningen 27e hade du fått igen pengarna rätt omgående.

Men beslutet måste komma före lönen isåfall

Irriterande som tusan kan jag tänka mig. Men det är korrekt. Beslutet kom efter dragningen.

Hade du fått beslut om inledande 26e men det görs en dragning på utmätningen 27e hade du fått igen pengarna rätt omgående.

Men beslutet måste komma före lönen isåfall
Jag fick lön 25e, inledande 27e och pengar tillbaka från utmätningen ett par veckor senare..

Jag fick lön 25e, inledande 27e och pengar tillbaka från utmätningen ett par veckor senare..
Har att göra med när arbetsgivaren betalar in, har fördelning skett före beslut om skuldsanering så ger fördelningen borgenärerna förmånsrätt till de inbetalda medlen.

Hur funkar det när borgenärerna skickar in att man har skulder till dom efter inledande?
Skickar varje borgenärer in eller gör inkassobolagen det där ärendena ligger?
Antar att det är borgenärerna själva?

Hur funkar det när borgenärerna skickar in att man har skulder till dom efter inledande?
Är skulden hos inkasso så är det dom som skickar in.
Ett tips är att vissa inkassobolag anger det datum skulden landade hos dom som datum för lånet så ha koll på när lånet togs samt summan och att lånet verkligen existerar.
Jag hade flertalet som uppgav fel uppgifter.

Är skulden hos inkasso så är det dom som skickar in.
Ett tips är att vissa inkassobolag anger det datum skulden landade hos dom som datum för lånet så ha koll på när lånet togs samt summan och att lånet verkligen existerar.
Jag hade flertalet som uppgav fel uppgifter.
Tack för svar! Datumen är jag inte orolig för då allt mitt hamnade hos inkasso och kfm från 2013-2015. Har kollat och skrivit ut hos alla inkassobolag i fall dom skulle ändra något...

Ska du söka sanering så ska du helst visat att du försökt samla ihop alla skulder och själv rapporterat in. De som glöms lr ej Kommer ihågs kan man ju bara låta va. De lämnar in isf. Men fogden ser hårt på vad gjort och inte gjort i många fall.

Ska du söka sanering så ska du helst visat att du försökt samla ihop alla skulder och själv rapporterat in. De som glöms lr ej Kommer ihågs kan man ju bara låta va. De lämnar in isf. Men fogden ser hårt på vad gjort och inte gjort i många fall.
Har inledande där av min fråga hur det funkar....ska varje borgenär som jag har skicka in är det över 35 st, men många ligger hos samma inkassobolag.

Några skulder har "dragits tillbaka" när jag loggar in på KFM, har inledande och väntar på betalplan.. Innebär det något måntro?

Update från mig:

Fick förslag till skuldsanering i början på augusti, min handläggare ringde häromdagen och ville uppdatera mig på att ett inkassobolag, som hade två fodringar på ca 600k totalt, hade motsatt sig saneringen om de inte fick lägga till en fordran på 2000kr som missats.
Jag sa att jag godkände detta och hen lät lite osäker på om det innebar att hen kunde anse att det inte längre innebar att detta bolag motsatt sig eller ej. Personen överlade med sig själv högt och kom fram till att det nog inte behövdes skickas till jurist och sen var det klart.

Nämnde att allt övrigt såg bra ut men att dem inväntade några till och att beslut förväntades tas inom 2 veckor.

Jag är jättenöjd, verkligen supernöjd med min handläggare som hittils varit proffesionell, empatisk och trevlig. Men ibland känns det som det är svårt för handläggarna själva att veta vad som är rätt och fel.
Inte konstigt det gör det svårt för oss andra.
:thinking:

Vet någon vart man kan se om någon blivit beviljad skuldsanering? Det var ett forum eller något om jag minns rätt

Om man har sanering och blir arbetslös kan det påverka saneringen negativt? Eller är det bara att ompröva utan att saneringen dras tillbaka?

Har inledande där av min fråga hur det funkar....ska varje borgenär som jag har skicka in är det över 35 st, men många ligger hos samma inkassobolag.
efter inledande får alla som har skulder att ta in lämna in uppgifter, Om de nu inte ligger med. sen får du ett förslag på en betalplan om de anser att du har lämna rätt uppgifter och ej kan betala på väääldigt länge. Sen får alla yttra sig om planen.

Om man har sanering och blir arbetslös kan det påverka saneringen negativt? Eller är det bara att ompröva utan att saneringen dras tillbaka?
Ja det kan dras tillbaka om någon av borgenärerna klagar på omprövningen, De får ju typ inget istället då.

Omprövade exets som var arbetslös och senare sjukskriven i ett år men betalade enligt plan tills omprövningen var klar. Hon fick nedsatt till 500/mån resten av saneringen, från tidigare 9000/mån.

Några skulder har "dragits tillbaka" när jag loggar in på KFM, har inledande och väntar på betalplan.. Innebär det något måntro?
Hände samma för mig, dom drog tillbaka från kfm efter jag fick inledande. Jag frågade på KFM vad det betyder, dem svarade att det vet dom inte, hänvisar till bolaget som dragit tillbaka om jag ville ja svar på varför dem dragit tillbaka. Men när jag fick mitt förslag på betalplan så var det som det ska vara, alltså alla skulder inklusiv dom som drogs tillbaka från kfm.

Hände samma för mig, dom drog tillbaka från kfm efter jag fick inledande. Jag frågade på KFM vad det betyder, dem svarade att det vet dom inte, hänvisar till bolaget som dragit tillbaka om jag ville ja svar på varför dem dragit tillbaka. Men när jag fick mitt förslag på betalplan så var det som det ska vara, alltså alla skulder inklusiv dom som drogs tillbaka från kfm.
Dom ville väl spara de 2500 kr (500 x 5) som det kostar dom att ha skulden liggandes hos KF.

Eller den avgiften försvinner kanske automatiskt när skulderna nollas?

Ja det kan dras tillbaka om någon av borgenärerna klagar på omprövningen, De får ju typ inget istället då.
Okej, trodde borgenärerna inte kan påverka men det verkar som att de kan trots att man inte själv har valt att bli arbetslös!

Omprövade exets som var arbetslös och senare sjukskriven i ett år men betalade enligt plan tills omprövningen var klar. Hon fick nedsatt till 500/mån resten av saneringen, från tidigare 9000/mån.
Okej, kommer betala enligt plan även om jag får sparken från jobbet, vågar inte ompröva isåfall, vill inte förlora saneringen. Tack för svaret

Du kan få avslag på omprövningen, och får betala enligt tidigare beslut.
Aha nu fattar jag, det värsta kan vara är att få avslag på omprövningen och fortsätta betala enligt gamla beslut. Trodde de drar tillbaka sanering trots man vill fortsätta betala enligt plan. Tack för förklaringen.

Nu är ärendet (mitt) registrerat hos Kronofogden och beslutet jag fick om beviljad skuldsanering i juni verkar nu vara helt undanröjt och det är istället "Inledande" när jag loggar in på KFM:s hemsida.

Omprövar du själv kan du inte bli av med din sanering.
Gör omprövning av att man antagligen tappar 10K i månaden mindre för att man förlorat jobbet, så lär borgenärer drar åt sig av förlorade månadsbetalning. Tror knappast man kan fullfölja planen om man förlorar jobbet. Så visst kan du bli av med sanering. Borgenärer kan alltid begära omprövning vid något de ej gillar under Årens lopp.

Gör omprövning av att man antagligen tappar 10K i månaden mindre för att man förlorat jobbet, så lär borgenärer drar åt sig av förlorade månadsbetalning. Tror knappast man kan fullfölja planen om man förlorar jobbet. Så visst kan du bli av med sanering. Borgenärer kan alltid begära omprövning vid något de ej gillar under Årens lopp.
Jo det kan man fullfölja, kan i värsta fall be nån familjmedlem ta lån åt mig för att betala enligt planen tills man blir klar med saneringen. Sedan betyder det inte att allt borgenärer omprövar godkänds av KFM, de måste komma med något som väger tungt för att förstöra för någon.

Jo det kan man fullfölja, kan i värsta fall be nån familjmedlem ta lån åt mig för att betala enligt planen tills man blir klar med saneringen. Sedan betyder det inte att allt borgenärer omprövar godkänds av KFM, de måste komma med något som väger tungt för att förstöra för någon.

Betydligt mindre månadskostnad är tillräckligt för att sabba. Men visst har man någon som e villig att låna upp 2-400K så man nästan tillbaks på ruta 1 igen. Om nu arbetslösheten fortsätter efteråt.

Ingen kan ju hjälpa att den blir arbetslös? Har man kanske jobbat första 2 åren av sin sanering och sen blir uppsagd eller nåt så får man skicka in en omprövning och så länge man betalar som man ska tills nytt beslut kommer så blir man mest troligt inte av med sin sanering!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp