Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Jag har ansökt om skuldsanering!

Jo det kan man fullfölja, kan i värsta fall be nån familjmedlem ta lån åt mig för att betala enligt planen tills man blir klar med saneringen. Sedan betyder det inte att allt borgenärer omprövar godkänds av KFM, de måste komma med något som väger tungt för att förstöra för någon.

Min fru studerade på högskolan. Tanken var att hon skulle ta examen i juni 2022. Vi hade betalplan mars 2021 till juni 2022 på 10.100 kr i månaden och från juni 2022 till mars 2026 var betalplanen på 13.800 kr i månaden.

Frugan hoppade av högskolan hösten 2021. Skickade in omprövning och den gick igenom. Nu har vi betalplan 10.100 kr till mar 2026. Hon är beräknad på 10 000 kr efter skatt men eftersom hon går som timvikarie inom äldreomsorgen och får två höga löner per år (sommarjobb), förra månaden 22 efter skatt och på tisdag får hon 24 efter skatt så behöver vi inte skicka in någon omprövning. Mellan september och juni så ligger hon återigen på 8 000 - 15 000 efter skatt.

Jag har samma lön, min lön förändras inte eftersom jag är fast anställd. Jag har 30-33 ut efter skatt i månaden. KF har räknat på 28 efter skatt på mig men jag kan styra min lön väldigt mycket. På fredag får jag ut 25 tusen efter skatt och i september 25 efter skatt. Oktober 31-32 tusen efter skatt.

Ingen kan ju hjälpa att den blir arbetslös? Har man kanske jobbat första 2 åren av sin sanering och sen blir uppsagd eller nåt så får man skicka in en omprövning och så länge man betalar som man ska tills nytt beslut kommer så blir man mest troligt inte av med sin sanering!
Hjälpa ? Ne vi pratar OM man blir arbetslös. Borgenärer kan begära att omprövning av ekonomi och hävda att man ej kommer kunna fullfölja. Då har de att säga till om. De vill inte att man ska heller hamla i skuld. Då ser de hellre en utmätning. Sen är det bara KFM som bestämmer hur framtiden ska se ut med betydligt mindre inkomst. Livrädd själv för bli sjuk/skada mig/förlora jobb. Då är min sanering antagligen över.

Jag betalar 20K/månad. Finns inte kartan att borgenärer skulle vilja vara involverad i sanering med A-kassa istället.
men visst om den dagen kommer så vet man. Man är väldigt nojig i 5år.

Jag betalar 20K/månad. Finns inte kartan att borgenärer skulle vilja vara involverad i sanering med A-kassa istället.
Oj betalar du så mycket, hoppas du klarar dig hela vägen. Jag betalar 5k/månad 4.5 år kvar.

Det juridiska har inte mycket med beloppet att göra.

Har du skuldsanering som vunnit laga kraft så har du bedömts skälig till skuldsanering
Delvis kvalificerad insolvet, gjort det du kan för att betala, har dina intressen i Sverige, har brytpunkter för nya lån krediter, brytpunkter för vad som ligger bakom skuldsättningen, fått hjälp för problem, samarbetsvilja etc etc.

Blir du varslad och får gå på akassa ett tag så gör man en omprövning. Problemet att det är 5 månaders väntetid på omprövning.
Under den tiden skall 4 eller 5 betalningar in på 20.000 innan man får ett nytt belopp att betala i betalplanen. Så vet man att man blir varslad så är det bara göra omprövning omedelbart och skriva in sig i akassa omedelbart utan fördröjning.
Får man någon uppsägningsmånad + en sista lön efteråt och akassan börjar ticka in så kanske det går att puzzla ihop med en betalfri månad (juni/december) under dessa 5 månader om man har tur.

Har du inte inkomstförsäkring+tilläggsförsäkring med den lönen på akassan så är det rekommenderat att skaffa på en gång idag under sanering. Det kan vara räddningen om det händer. Då får man typ 80% av din förra deklarerade årslön i 7 månader Så deklarerar du 700.000 (snittlön på 58.000) så får du 47000 i akassa i 7 månader. Inkomstförsäkringen+tilläggsförsäkring kostar inte många kronar att lägga till på akassan.

Det juridiska har inte mycket med beloppet att göra.

Har du skuldsanering som vunnit laga kraft så har du bedömts skälig till skuldsanering
Delvis kvalificerad insolvet, gjort det du kan för att betala, har dina intressen i Sverige, har brytpunkter för nya lån krediter, brytpunkter för vad som ligger bakom skuldsättningen, fått hjälp för problem, samarbetsvilja etc etc.

Blir du varslad och får gå på akassa ett tag så gör man en omprövning. Problemet att det är 5 månaders väntetid på omprövning.
Under den tiden skall 4 eller 5 betalningar in på 20.000 innan man får ett nytt belopp att betala i betalplanen. Så vet man att man blir varslad så är det bara göra omprövning omedelbart och skriva in sig i akassa omedelbart utan fördröjning.
Får man någon uppsägningsmånad + en sista lön efteråt och akassan börjar ticka in så kanske det går att puzzla ihop med en betalfri månad (juni/december) under dessa 5 månader om man har tur.

Har du inte inkomstförsäkring+tilläggsförsäkring med den lönen på akassan så är det rekommenderat att skaffa på en gång idag under sanering. Det kan vara räddningen om det händer. Då får man typ 80% av din förra deklarerade årslön i 7 månader Så deklarerar du 700.000 (snittlön på 58.000) så får du 47000 i akassa i 7 månader. Inkomstförsäkringen+tilläggsförsäkring kostar inte många kronar att lägga till på akassan.
Ja va fan har man inte tänkt på det för. Nu är ju mitt jobb rätt säkrat. Men livet vänder på en 5öring, Ska lägga till den försäkringen.

Det är inget de får bestämma. Blir du arbetslös så omprövar du ju själv och får en ny betalplan baserad på din a-kassa istället. Men visst, handläggningen tar lång tid och det kan bli svårt att följa den gamla planen innan man får den nya.

Tack för svar! Datumen är jag inte orolig för då allt mitt hamnade hos inkasso och kfm från 2013-2015. Har kollat och skrivit ut hos alla inkassobolag i fall dom skulle ändra något...
Det är bra.

Update från mig:

Fick förslag till skuldsanering i början på augusti, min handläggare ringde häromdagen och ville uppdatera mig på att ett inkassobolag, som hade två fodringar på ca 600k totalt, hade motsatt sig saneringen om de inte fick lägga till en fordran på 2000kr som missats.
Jag sa att jag godkände detta och hen lät lite osäker på om det innebar att hen kunde anse att det inte längre innebar att detta bolag motsatt sig eller ej. Personen överlade med sig själv högt och kom fram till att det nog inte behövdes skickas till jurist och sen var det klart.

Nämnde att allt övrigt såg bra ut men att dem inväntade några till och att beslut förväntades tas inom 2 veckor.

Jag är jättenöjd, verkligen supernöjd med min handläggare som hittils varit proffesionell, empatisk och trevlig. Men ibland känns det som det är svårt för handläggarna själva att veta vad som är rätt och fel.
Inte konstigt det gör det svårt för oss andra.
:thinking:
2000 kr ?
Om de inte fick med de 2000 skulle de motsätta sig, jösses säger jag bara.

Det är inget de får bestämma. Blir du arbetslös så omprövar du ju själv och får en ny betalplan baserad på din a-kassa istället. Men visst, handläggningen tar lång tid och det kan bli svårt att följa den gamla planen innan man får den nya.
Ne inte bestämma på det sättet. Men sätter sig på tvären garanterat. Och kan också få det att falla. Ompröva gör man ju direkt. Finns inte på kartan att jag skulle kunna slänga upp 20K/Månad. Så givetvis kommer det bli liv på borgenär om det försvinner. Och då är man inte lika ”säker”

Ne inte bestämma på det sättet. Men sätter sig på tvären garanterat. Och kan också få det att falla. Ompröva gör man ju direkt. Finns inte på kartan att jag skulle kunna slänga upp 20K/Månad. Så givetvis kommer det bli liv på borgenär om det försvinner. Och då är man inte lika ”säker”
En borgenär kan inte få din skuldsanering upphävd om enda motiveringen är att du har blivit arbetslös och inte kommer kunna betala lika mycket. De kan däremot få den förlängd eller upphävd om du inte har betalat enligt din betalplan. Om orsaken till att du inte har betalat är att du har blivit arbetslös, och har skickat in om omprövning direkt samt har betalat så mycket du kan, kan kf ta hänsyn till det och inte upphäva skuldsaneringen.

En borgenär kan inte få din skuldsanering upphävd om enda motiveringen är att du har blivit arbetslös och inte kommer kunna betala lika mycket. De kan däremot få den förlängd eller upphävd om du inte har betalat enligt din betalplan. Om orsaken till att du inte har betalat är att du har blivit arbetslös, och har skickat in om omprövning direkt samt har betalat så mycket du kan, kan kf ta hänsyn till det och inte upphäva skuldsaneringen.
Det är precis det jag menar!

Man bör ju vara försiktig att vara allt för säker att svara på sådant man inte styr över.
Framförallt när det inte nödvändigtvis stämmer. Det finns absolut omständigheter som kan medföra upphävd skuldsanering.

Senast ändrad:
Man bör ju vara försiktig att vara allt för säker att svara på sådant man inte styr över.
Framförallt när det inte nödvändigtvis stämmer. Det finns absolut omständigheter som kan medföra upphävd skuldsanering.
Absolut. Men om en borgenär skickar in om omprövning ”gäldenär x har blivit arbetslös och kommer inte att kunna fullfölja betalplanen så därför vill vi att skuldsaneringen upphävs” bör inte vara tillräckliga skäl för att upphäva den. Sedan kan det ju finnas ytterligare omständigheter som att gäldenär x frivilligt sade upp sig eller vägrar ta ett nytt jobb osv, men då är det ju en annan sak. Men visst, skulle inte ha formulerat mig så tvärsäkert, för det mesta är ju möjligt även om det är osannolikt.

Samtidigt hur skulle ens borgenärer få redan på att man blivit arbetslös innan man ens skickat in en omprövning själv?
Så länge man klarar av att betala så har ju inte borgenärerna nån anledning till att ompröva? Minskad inkomst syns ju inte förrän året efter...

Samtidigt hur skulle ens borgenärer få redan på att man blivit arbetslös innan man ens skickat in en omprövning själv?
Så länge man klarar av att betala så har ju inte borgenärerna nån anledning till att ompröva? Minskad inkomst syns ju inte förrän året efter...
Beror ju på. Jag betalar 20K

Beror ju på. Jag betalar 20K
Men du betalar ju nu när du har lön. En uppsägning kommer ju med lite varsel innan man står utan lön och då skickar man ju in om omprövning direkt. Man väntar väl inte tills man har missat två, tre inbetalningar och borgenärerna börjar vakna.

Men du betalar ju nu när du har lön. En uppsägning kommer ju med lite varsel innan man står utan lön och då skickar man ju in om omprövning direkt. Man väntar väl inte tills man har missat två, tre inbetalningar och borgenärerna börjar vakna.
Jag har inga problem med mina betalningar. Säkrad jobbrelation. Men pratar om de som tror de kan köra på utan att ompröva. Inget som skulle funka för mig. Utan det hade direkt blivit omprövning och där med sätter mig i en dålig sits för vidare sanering.

Fick inledande 17/4, betalplan (förslag till sanering) 24/6. Saneringens betalplan för mig sätter igång med slutgiltig belopp i september. En som låg inne på KF har inte anmält fordran under inledande.handläggaren sa ’då får de inga pengar’ ifall fordran kommer in senare säger hen till.
Alla borgenärer som omfattas av skuldsaneringen är delgivna förslaget om skuldsanering och ingen har motsatt sig förslaget.
konstig nog har en (SevenDay/Express bank sverige) dragit tillbaka kravet på 323tsn som nu liger igen hos Inkasso Sergel 2 veckor efter KFM's beslut
Skulden har varit med hela tiden, de varit informerade om inledande och fick en bra klunk pengar under löneutmätning fram till inledande.
21/8 hämtade de in kreditupplysning, 22/8 återkallades kravet hos KFM, men ligger per idag som öppen hos Sergel
Jag fick även en justering 14/8 från Skatteverket där SevenDay hade justerade räntebelopp jag hade betalad vilket betyder 4000kr att betala tillbaka nästa månad.
Försöker få tag i handläggaren då det är ett stort belopp som kan påverkar saneringen.

Alla borgenärer som omfattas av skuldsaneringen är delgivna förslaget om skuldsanering och ingen har motsatt sig förslaget.
konstig nog har en (SevenDay/Express bank sverige) dragit tillbaka kravet på 323tsn som nu liger igen hos Inkasso Sergel 2 veckor efter KFM's beslut
Skulden har varit med hela tiden, de varit informerade om inledande och fick en bra klunk pengar under löneutmätning fram till inledande.
21/8 hämtade de in kreditupplysning, 22/8 återkallades kravet hos KFM, men ligger per idag som öppen hos Sergel
Jag fick även en justering 14/8 från Skatteverket där SevenDay hade justerade räntebelopp jag hade betalad vilket betyder 4000kr att betala tillbaka nästa månad.
Försöker få tag i handläggaren då det är ett stort belopp som kan påverkar saneringen.
Den ingår i din skuldsanering ändå även om den inte syns på ditt skuldsaldo hos kfm.
De gör så för om din sanering av någon anledning inte beviljas så kan de få mer pengar om de låter räntan ticka på.

Den ingår i din skuldsanering ändå även om den inte syns på ditt skuldsaldo hos kfm.
De gör så för om din sanering av någon anledning inte beviljas så kan de få mer pengar om de låter räntan ticka på.
Ah. Men om saneringen går genom om 1 vecka då får de ju inget för de har dragit tillbaka kravet? De skulle få tillbaka 240k (75%) av sina 323k. Bara de inte slår knut nu den sista veckan.

Ni som har skuldsanering eller är på vägen, när ni fått förslag på betalplan, hur länge dröjde det innan ni fick slutgiltigt besked? (Beviljad/avslag)

Fyra - fem veckor fick jag vänta, det var januari/februari. Ingen invände, det kanske kan påverka tiden?

Ni som har skuldsanering eller är på vägen, när ni fått förslag på betalplan, hur länge dröjde det innan ni fick slutgiltigt besked? (Beviljad/avslag)
Kollade - exakt 76 dagar för mig

Betalplan i December och Beviljad i mars

Men väntetiderna/handläggningstiderna har gått upp lite sen den.

Jag har inte fått beviljat än. Fick betalplan i början på augusti och min handläggare ringde förra veckan och berättade b la att denne ”räknade” med att kunna fatta beslut i början/mitten av september och att min betalplan troligtvis skulle börja i oktober.

Vi får väl se..

På förslaget så står det vilken månad betalplanen börjar gälla. Om man inte hunnit fått beslut innan dess, ska man ändå följa betalplanen eller beloppet man fick vid inledande?

Jag har inte fått beviljat än. Fick betalplan i början på augusti och min handläggare ringde förra veckan och berättade b la att denne ”räknade” med att kunna fatta beslut i början/mitten av september och att min betalplan troligtvis skulle börja i oktober.

Vi får väl se..
Fick du inte veta vilken månad du skulle börja betala på betalplan när du fick förslaget?

Ja i november egentligen men som sagt handläggare nämnde trolig start oktober istället.

Vi får väl se..
Du börjar betala direkt vid inledande med en preliminär betalplan. Den börjar månaden efter inledande såvida det inte infaller i juni el december för då är det juli alt januari som är första månaden för betalning.

Har en vecka kvar tills lagen vinner kraft. Har dock en borgenär som har överklagat och vill dra tillbacka, eller avsluta sitt beslut.

Du börjar betala direkt vid inledande med en preliminär betalplan. Den börjar månaden efter inledande såvida det inte infaller i juni el december för då är det juli alt januari som är första månaden för betalning.
Ja. Ursäkta förvirringen, menar att jag fick förslag inkl ny betalplan ^^

Tänkte lite på en grej nu när man har lagakraft vunnen sanering. Borgenär kan sälja huller om buller sina skulder. Hur funkar det egentligen? De säljer en mini skuld de får genom en sanering. Men den nya borgenären blir det samma i övertagande skuld ?

En privat borgenär som vill inte vara med längre. Handläggaren sa att det kan dröja tills den vinner laga kraft då måste dem göra om betalningplan tror jag.
Eller förslaget till skuldsanering som det heter.

Jag fick avslag på inledande nu i veckan, på grund av egen klantighet får jag väl säga. Jag har ett fritidshus som jag håller på att göra mig av med, så länge det inte är sålt så kan jag inte få skuldsanering eftersom jag har en tillgång jag inte gjort mig av med.

Hade jag gått till skuldrådgivare innan så hade jag ju med största sannolikhet fått reda på att jag måste bli klar med husförsäljningen först och betala in ev övervärde till mina lån, innan jag söker. Nu får jag vänta in försäljningen och sedan söka om med minst 7 mån väntetid igen.

Lite segt, men jag kan inte skylla på någon annan än mig själv (vilket gäller min skuldsättning också), men mitt råd till andra är att gå till en skuldrådgivare direkt.

Jag fick avslag på inledande nu i veckan, på grund av egen klantighet får jag väl säga. Jag har ett fritidshus som jag håller på att göra mig av med, så länge det inte är sålt så kan jag inte få skuldsanering eftersom jag har en tillgång jag inte gjort mig av med.

Hade jag gått till skuldrådgivare innan så hade jag ju med största sannolikhet fått reda på att jag måste bli klar med husförsäljningen först och betala in ev övervärde till mina lån, innan jag söker. Nu får jag vänta in försäljningen och sedan söka om med minst 7 mån väntetid igen.

Lite segt, men jag kan inte skylla på någon annan än mig själv (vilket gäller min skuldsättning också), men mitt råd till andra är att gå till en skuldrådgivare direkt.
Använd ev vinst från försäljningen till att betala dina skulder så har du större chans genom att visa att du gjort allt för att få en sanering.
Lycka till

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp