- Meddelanden
- 1 116
- Mottagna reaktioner
- 512
- Poäng
- 597
Vunnen laga kraftVilken status har skuldsaneringsbeslutet?
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Vunnen laga kraftVilken status har skuldsaneringsbeslutet?
Vunnen laga kraft
Mm något är konstigt. För när ja ska skicka in reseersättning så står det nytt belopp att betala. Skatteskulden minus det nya som ska skickas in. Den är inte borta trots laga kraft vunnen. Och där börjar ja undra om det typ blir gynnande av borgenär typ om ja skickar in. Men all skuld till Skv ligger med i planen.Då bör du bara få ut pengarna helt enkelt. Finns mig veterligen inget stöd för avräkning
Mm något är konstigt. För när ja ska skicka in reseersättning så står det nytt belopp att betala. Skatteskulden minus det nya som ska skickas in. Den är inte borta trots laga kraft vunnen. Och där börjar ja undra om det typ blir gynnande av borgenär typ om ja skickar in. Men all skuld till Skv ligger med i planen.
Kan det inte finnas en annan risk med detta, säg att det blir som Lasse säger - att du får pengarna. Kan det inte hända att SKV då omprövar din skuldsanering? Kräver hela beloppet du får tillbaka.
När fick du beslut om skuldsanering?Mm något är konstigt. För när ja ska skicka in reseersättning så står det nytt belopp att betala. Skatteskulden minus det nya som ska skickas in. Den är inte borta trots laga kraft vunnen. Och där börjar ja undra om det typ blir gynnande av borgenär typ om ja skickar in. Men all skuld till Skv ligger med i planen.
Det kan dom göra, ingen aning om det görs.
Ja beroende på hur stor summan är menar jag.
Säg att man har skatteskuld på 100.000 och X ska få tillbaka 80.000 i engångssumma utav SKV så istället för att detta ska reglera en gammal skuld så får borgenären behålla hela summan.
Jag hade inte blivit förvånad om dom hade kunnat ompröva det faktiskt, om dom vill.
När fick du beslut om skuldsanering?
Kan det inte finnas en annan risk med detta, säg att det blir som Lasse säger - att du får pengarna. Kan det inte hända att SKV då omprövar din skuldsanering? Kräver hela beloppet du får tillbaka.
Det rör sig om 5K, enligt lag nu har ej rätt att kräva dessa. Men mig spelar ingen roll. Vill bara inte ställa till något. De får gärna sänka skatteskulden till 75KPengarna skulle doxk inte gå enbart till skatteskulden.
Dom kan hugga på andra omprövningsgrunder också
När man fått förslaget och väntar på att borgenärerna ska få ta del av förslaget och därefter tar kfm ett slutgiltigtbeslut, får man veta där emellan innan kfm tar beslut om någon borgenär har motsatt sig? Eller är det bara att vänta på slutgiltiga beslutet?
Nu var ju kanske inte detta frågan men ja du kommer behöva lämna in ett yttrande om det skerOm någon av borgenärerna motsätter sig så tar kronofogdens jurister hand om saken och kör över dom som motsätter sig iallafall man kanske kan tro att många motsätter sig det beslutet (det trodde jag ) men faktum är att det är bara mellan 5-10 % av borgenärerna som gör det och det är främst om det är privata skulder . Har man kommit så långt i processen med inledande beslut /förslag till sanering skall det mycket till att borgenärerna får sin vilja igenom i ev tingsrätt etc , dom flesta banker har med i sina beräkningar att ta en del förluster när dessa lånar ut pengar hej vilt så är det med det
Eller hur! 😳60 000 kr på en skuld à 5000 kr ska man skratta eller gråta.
Du har iaf tur det inte är under sommaren. Mitt tog från inledande till vidare beslut 11-12v. Och efter beslutet skulle det ta iaf 4-5v innan det visat sig att jag "sluppit" igenom utan någon som överklagat det hela.Sökte sanering 19/2.
Samtalet kom den 10/9 och var på 33 minuter, det var lite tillägg från min sida, då jag kommer att bli sambo från 1/11, så de ville ju ha med min blivande sambos inkomster med mera. den 11/9 fick jag inledande på Kivra. En preliminär betalningsplan från nästa månad på lite över 3000 kr per månad.
Vad jag tycker är konstigt är att de inte räknar med min blivande sambos utmätning av lön, då det ändå påverkar hans ekonomi, då den blir mindre än vad de räknar med att han kan vara med och betala på hyra med mera.
Men men, jag är glad det är på rätt väg. Dock sitter man ju nu och oroar sig över att det ska gå hela vägen. Sedan är jag orolig även att den där ARS ska komma igen.. Hade tyvärr lån hos honom som gick till KFM. Grejen är att han 2017 blev betald hela skulden, ( var på 5000 från börja, totalt fick han 60 000) då jag lyckades betala av alla skulder. Men senare flera år efter hamnade jag dessvärre hos KFM igen och tror ni inte den jäkeln försökte att få betalt igen, via ett nytt företag vid namn C Information AB. KFM hade inte kvar att det var betalt, (vilket är dumt att de inte sparar sådan info) men jag hade en massa papper hemma, som tur var, att det var det, så skickade in det till dem, som meddelade C Information AB att den var betald och då drog de tillbaka det. Men, sett att han även försöker med överklagan på folk som söker skusan?
Läst hela denna tråd och andra, och kan verkligen han, eller andra, överklaga, om de inte ens kommer in under inledande med att jag har en skuld hos dem? Eller står det fritt vem som helst att göra en överklagan under de där 3 veckorna innan laga kraft?
Blir ett gäng nervösa veckor nu från inledande till om det blir beslut. 6-7 veckor stod det i beslutet att det ska ta. Sen OM det blir, så är ju nästa nervösa sak att det ska träda i kraft.
Jag har inledande och oxå betyget utmärkt på Kreddy. Måste vara nåt vajsing?Har skuldsanering men kreditbetyg 0 utmärkt på kreddy när jag loggar in
Innan kfm hade jag värdelöst betyg. Sen när det gick till kfm brydde jag mig inte ens kolla. Kollade nu bara för Viggeloo hade så, och ville kolla vad den sa för mig.Har ni haft det alltid eller bara nu?
Nej innan stod det att betyg inte kan visad o nu utmärkt men skit sammahur går det för dig Terry
ARS har nu fått påminnelse och har 14 dagar på sig att återkomma till KFM med den skulden han menar att jag har till honom - efter det fattar KFM återigen beslut om beviljad skuldsanering.
Då är det ganska precis 5 veckor till han mailar in ett överklagande då
Tingsrätten konstaterar inledningsvis att C Information AB inte har anmält den påstådda fordran till Kronofogdemyndigheten efter myndighetens kungörelse, genom vilken borgenärer fick tillfälle att anmäla sina fordringar, samt att beslutet om skuldsanering fattades först drygt fem månader efter kungörelsetidens utgång.
Av rättsfallet NJA 2017 s. 357 framgår att en borgenär i och för sig har möjlighet att göra sin fordran gentemot gäldenären genom att anmäla den först i samband med ett överklagande av ett skuldsaneringsbeslut av Kronofogdemyndigheten. I mål om skuldsanering krävs emellertid att den borgenär som anmäler sin fordran kan precisera denna på ett sådant sätt att den är möjlig att identifiera (se prop. 2015/16:125 s. 185).
Syftet härmed får anses vara att det ska vara möjlig att utreda om den påstådda fordran är sådan att den inte får omfattas av en skuldsanering enligt 31 § skuldsaneringslagen (2016:657).
Hovrätten över Skåne och Blekinge har genom slutligt beslut den 23 januari 2024 i Ä 145-24 avslagit C Information AB:s överklagande av tingsrättens beslut den 15 december 2023 i Ä 7782-23. I rubricerat ärende var omständigheterna i allt väsentligt desamma som i nu aktuellt ärende. Hovrätten över Skåne och Blekinge har i skälen för beslutet anfört bland annat följande:
Det har framgått att ställföreträdaren för C Information AB återkommande anmält fordringar efter det att beslut om skuldsanering fattats av Kronofogdemyndigheten och därför måste vara väl förtrogen med skuldsaneringslagstiftningen I C Information AB:s överklagande till tingsrätten var uppgifterna, trots att bolaget genom sinställföreträdare måste haft klart för sig vad som krävdes, så opreciserade att det fanns fog för tingsrätten att avslå överklagandet
Även i nu aktuellt ärende finner tingsrätten att ställföreträdaren för C Information AB bör ha varit väl införstådd med skuldsaneringslagstiftningen. Trots detta har uppgifterna i C Information AB:s överklagande har innehållit sådana brister att fordran inte varit möjlig att identifiera. Det har i överklagandet inte angetts att den påstådda fordran förfallit till betalning eller vilken faktura den påstådda fordran avser. Inte heller har C Information AB angett beloppet för den påstådda fordran som anges i överklagandet.
Mot den nu angivna bakgrunden kan det inte anses förenligt med grunderna för skuldsaneringslagen och de allmänna processrättsliga principerna att undanröja
Kronofogdemyndighetens beslut och återförvisa ärendet dit med de fördröjningar för skuldsaneringsförfarandet som detta skulle innebära. Överklagandet ska därför avslås.
Har alltid velat göra rätt för mig, men det finns ju ingen annan utväg :\ Det är väl bara tacka å ta emot ? ✌️OffT:
Usch, idag fick jag min betalplan och jag känner mig illamående hur lite jag ska betala tillbaka på mina lånHar alltid velat göra rätt för mig, men det finns ju ingen annan utväg :\
Det är väl bara att godkänna antar jag...
OnT:
Hoppas ARS skiter ner sig :-D

Ja du ska sluta betala på CSN i o m att du fått det till dej från KFM. DU kommer få ett brev hem att de vet om att du har inledande/skuldsanering och CSN pausas under dessa år. Därefter börjar man betala igen.En annan fråga, inledande skuldsanering. Det står jag ska sluta betala CSN, och min handläggare sa de skickade till csn direkt, nu cirka vecka sedan då. Men på mina sidor på nätet står det fortfarande betalplan varje månad? Ska man höra av sig själv till csn?
såg även att FK tagit bort att jag har skuld till dem på mina sidor, har ju tagit med den till kfm, varför har de då tagit bort det från sina sidor?
fått tre upplysningar, typ direkt efter inledande var med i POIT, en från Zolva, en från Intrum en från Svenska Europainkasso AB samt att en har kallat tillbaka sitt ärende från kfm hittills. Får se om det blir mer av denna vara under de kommande veckorna.
Grattis! - du får se det som att räntan du betalat genom tiderna väger upp, sen tycker man ju inte synd direkt om 99% av bankerna som gör allt för suga ut varje krona från man.OffT:
Usch, idag fick jag min betalplan och jag känner mig illamående hur lite jag ska betala tillbaka på mina lånHar alltid velat göra rätt för mig, men det finns ju ingen annan utväg :\
OnT:
Har dina skulder uppkommit pga spelmissbruk?Ja jo, ni har givetvis rätt. Jag har bara sån extrem jävla moral, men... ja, bankerna borde inte lånat ut pengar till mig. Speciellt BN ... 400 000SEK på 15 år med 20% ränta eller va de va. Så hög kanske den inte var... men ändå. Vill bara göra rätt för mig men, min chans att göra det kommer väl efter skusan.
De satte den ändå på 5 år trots att jag har barn under 2 år. Men jag betalar inte något på den förens om sex månader, då jag beräknas ha ett arbete... har jag inte det får jag höra av mig och begära omprövning. Handläggaren är väldigt bra, tillskillnad från de tre andra jag har haft. Det känns tryggt att det finns en person där på kontoret iallafall som man kan känna lite förtroende för.
Sen är det ju inte säkert att borgenärerna godkänner den... min sambo får mest av alla, därefter BN och där efter min mamma. Men men... suck. Ja jag vet inte. Känns lite overkligt.
Japp, bland annat.Har dina skulder uppkommit pga spelmissbruk?
Jag har också velat göra rätt för mig men känner mig illamående när jag inser vad kunde jag göra med de nästan 21000 som de drar varje månad. Klagar inte, det var bara mitt fel och ingen annans men ändå-250000 per år och skulden minskar inte.OffT:
OnT:
Du kommer få ett brev från csn där det står att dina betalningar pausas pga inledande eller nåt sånt, det fick jag. Kommer dock inte ihåg långt efter inledande.En annan fråga, inledande skuldsanering. Det står jag ska sluta betala CSN, och min handläggare sa de skickade till csn direkt, nu cirka vecka sedan då. Men på mina sidor på nätet står det fortfarande betalplan varje månad? Ska man höra av sig själv till csn?
såg även att FK tagit bort att jag har skuld till dem på mina sidor, har ju tagit med den till kfm, varför har de då tagit bort det från sina sidor?
fått tre upplysningar, typ direkt efter inledande var med i POIT, en från Zolva, en från Intrum en från Svenska Europainkasso AB samt att en har kallat tillbaka sitt ärende från kfm hittills. Får se om det blir mer av denna vara under de kommande veckorna.
Du måste tjäna väldigt bra om du betalar så mkt i din sanering.Vad betalar ni i månaden som har Sanering ?. 20K/mån ja.
?