Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Jag har ansökt om skuldsanering!

Är skulden med i sanering så bestrid och hänvisa till det. Min far har sanering och har råkat ut för att skulderna blivit sålda och då vill nya bolaget ha in pengarna.

nej de har sina fulla rätt att kräva betalning av frun som inte har sanering.

Det är som vad har hänt här. Skulden (bolånet) har blivit sålt till ett annat bolag. KF betalar till ett annat inkasso än vad frugan fått brev ifrån.

Det jag tycker är märkligt är att på min betalningsplan så står inte min frus namn med på denna skuld. Bolånet (vi båda tog lånet ihop men hon står inte med på betalningsplanen). Hon står däremot med på två andra skulder som ingår i min sanering. Där står hennes namn bredvid namnet på inkassobolaget. På skulden för bolånet där står inte hennes namn.

Samtidigt måste jag säga att. Vi är gifta. Har tre skulder ihop som är i min sanering (totalt 860.000 kr) och dessa försvinner inte alls under min sanering utan när min sanering är avslutad om 1,5 år så får vi sitta och betala av 860.000 kr. Det som KF har betalat på dessa tre skulder är bara ränta och inget annat. Min fru och jag lär nog aldrig någonsin bli skuldfria trots att min sanering är avslutad om 1,5 år som sagt. Däremot är mina skulder borta, de som jag står på. Där kan dom inte längre jaga mig men det som återstår av de tre skulderna som vi båda står på, dom får vi fortsätta betala på efter min sanering är avslutad. 860.000 kr. Känner ingen direkt glädje av att fått ha sanering eller att den ska avslutas när det återstår nästan en miljon att betala.

Återigen. Det spelar ingen roll vad som står i kronofogdens betalplan i din skuldsanering. Om din fru tagit ett lån tillsammans med dig så är hon likväl betalningsskyldig för det lånet och långivaren kan när som helst kräva henne på hela beloppet alt om det är i fas hela månadskostnaden.

Sen är det inte speciellt konstigt att olika inkassobolag anlitas. Är skulden uppköpt så meddelar inkassobrevet det till kronofogden, så att rätt mottagare får dina inbetalningar.

Du får inte ut en ny betalplan varenda gång det händer och du behöver inte heller bry dig eftersom du betalar till kronofogden och inte direkt till långivarna…

sen förstår jag inte riktigt varför bara du och inte din fru har skuldsanering?

Jag måste få klarhet i en sak gällande gemensamma skulder. Fattar fortfarande inte.
Den part som inte har skuldsanering får ju betala skulden (om den är gemensam) men samtidigt betalas en del ur saneringen?

Som i mitt fall så har jag en skuld på 240k med min fru, och i betalplanen står det att 120k ska betalas till denne bank ur min sanering.

Hur justeras då det belopp min fru betalar vanligtvis utifrån de pengar de får från saneringen?

Beloppet justeras inte. Det du betalar blir en extraamortering och blir lånet slutbetalt, så får du tillbaka överskjutande pengar.

Det du betalar in i skuldsaneringen betalas ut en gång om året till det bolag där ni har den gemensamma skulden, parallellt betalas det av den du har lånet med tills det är fullbetalat.

Nu har frugan fått från inkasso. Bolånet i Norge som vi båda står på är skickad till svensk inkasso men skulden ligger under min betalningsplan. Frågan är den: I betalningsplanen står jag som ensam ansvarig för skulden men dom kräver henne nu på 226.000 kr.

Vi har två andra skulder som vi delar på, som ingår i min sanering men där står vi båda som ansvariga. Bredvid dessa två skulder står min frus namn men skulden för bolånet som ligger i min betalplan där står hon inte med med sitt namn.

Vad händer nu egentligen? Jag står som ansvarig på skulden ( bolånet) i betalningsplanen och dom kräver henne nu på 226.000 kr,

Edit: Det roliga är att, inkassobolaget som har skickat skulden till Sverige är inte det inkassobolaget som jag jag betalar till genom min sanering. Också märkligt. Dom har sålt skulden till ett annat inkassobolag men samtidigt ligger skulden kvar hos ett annat inkassobolag dit jag kf betalar genom min sanering. Varför betalar inte kf till samma inkassobolag som nu kräver min fru på 226.000 kr? Märkligt.

Kan bli intressant hur dom gör med lånet i slutändan. Det bör fortfarande vara indrivningsbart även mot dig i Norge..

Men det vet ju inte KFM om?
Beror väl på. Måste väl finnas något system på plats som hanterar skulder som har mer än 1 betalningsansvarig?
Om inte så tror jag inte företaget i fråga är intresserade av att hamna på fel sida och ha krav på återbetalning?

Beror väl på. Måste väl finnas något system på plats som hanterar skulder som har mer än 1 betalningsansvarig?
Om inte så tror jag inte företaget i fråga är intresserade av att hamna på fel sida och ha krav på återbetalning?

Det är lite dåligt ställt i lagstiftningen kring de där frågorna..

Det är lite dåligt ställt i lagstiftningen kring de där frågorna..
Jag har en liknande situation där jag sökt sanering och en av mina skulder har medsökande. Min tolkning är att den andra personen blir betalningsansvarig. Nu vet jag inte riktigt hur det blir om jag får skuldsanering och dem får ta del av pengarna som jag eventuellt ska betala. Dem får inget av min löneutmätning då skulden betalas av den andra personen idag.

Så var min tolkning också initialt. Men likväl så får ju banken en viss summa i min betalplan, och då antar jag att det inte bara ”står” så, utan att de faktiskt får det.

Så var min tolkning också initialt. Men likväl så får ju banken en viss summa i min betalplan, och då antar jag att det inte bara ”står” så, utan att de faktiskt får det.
Ja men det får dem. Och om den andra som står på lånet fortfarande betalar så bör ju ditt belopp bli en amortering rakt av.
Men hurvida kfm slutar betala om skulden är löst innan din sanering är klar är en intressant fråga.

Ja men det får dem. Och om den andra som står på lånet fortfarande betalar så bör ju ditt belopp bli en amortering rakt av.
Men hurvida kfm slutar betala om skulden är löst innan din sanering är klar är en intressant fråga.

Det gör dem inte, jag hade det så på ett lån och där ringde långivaren och ville betala ut pengarna till mig då lånet var slutbetalt…

Året efter så fick jag inga pengar dock så antar att långivaren hörde av sig till kronofogden och att pengarna kommande år fördelades på övriga långivare.

Jag har en medsökande på ett lån, personen blir ansvarig för lånet och den banken blev inte med i min betalplan.

Ingen aning, kfm försökte komma i kontakt med banken där jag hade lån men dom var inte intresserade/avvisade dem. Antar för att jag hade en medlåntagare.
Ja banken kan aldrig ta betalt av dig då skulden ändå är med i din sanering. Men din medlåntagare kommer ju få betala hela skulden istället.

Ja banken kan aldrig ta betalt av dig då skulden ändå är med i din sanering. Men din medlåntagare kommer ju få betala hela skulden istället.
Inte hela skulden, det som betalas i skuldsaneringen dras av från skulden.

Inte hela skulden, det som betalas i skuldsaneringen dras av från skulden.
Absolut. Men om medlåntagaren skulle sluta betala. Så kan du som jag tolkar det inte bli betalnings ansvarig då skulden är sanerad? Men det är min tolkning och det är möjligt den är fel.

Imorgon kommer svaret @Lock för mig kom det vid lunchtid 2 arbetsdagar efter samtalet.
Önskar dig stort lycka till!

Vi får se. Stressig dag på jobbet imorgon så hoppas bara att det inte är någon mer fråga
Inte hört något ännu. Hoppas det någonstans att det är en bra sak.

Absolut. Men om medlåntagaren skulle sluta betala. Så kan du som jag tolkar det inte bli betalnings ansvarig då skulden är sanerad? Men det är min tolkning och det är möjligt den är fel.

Det undrar jag också över faktiskt. Om min fru inte betalar, vad händer då? Dom kan inte kräva mig på skulden.

Igår loggade in med mitt norska bank-id och kollade upp en sak kring skulden med bolånet som är i min sanering, som min fru och jag står på och som har blivit skickad till inkasso.

* Hon fick från inkasso på 226.000 kr.
* När jag loggar in på banken i Norge där bolånet och skulden ligger så var den uppe i den sista september 153.000 kr
* Samtidigt ligger bolånet hos ett annat norsk inkasso i mitt namn

Förstår du hur det rörigt det är?:facejoy: Bolånet ligger på tre olika platser med tre olika belopp. KF betalar in på summan som är 153.000 en gång om året.

Jag förstår inte, kan inte den norska banken skicka dessa 153.000 kr till Sverige, till ett inkasso och KF börjar betala in till dom från min sanering och när min sanering är avslutad så betalar min fru och jag av den skulden? Nej, så fungerar det inte. Skulden ska ligga på tre olika platser med tre olika belopp.

Nu har det snart gått 8 veckor sedan jag fick min betalplan, börjar bli nervös att det tar sån tid till besked? Någon som kan lugna mig? om någon inte godkänt det borde jag fått besked va?

Nu har det snart gått 8 veckor sedan jag fick min betalplan, börjar bli nervös att det tar sån tid till besked? Någon som kan lugna mig? om någon inte godkänt det borde jag fått besked va?
För mig tog det 10 veckor från betalplan till beslut. Det har egentligen bara med delgivningar att göra.

Vissa borgenärer skriver inte under delgivningar, får påminnelser dom inte skriver under och sen särskild delgivning som dom skriver under eller inte skriver under innan det blir beslut.
Inget att vara orolig över. Bara en admin grej som tar tid (Förutsatt du själv har ringt och godkänt betalplanen).

För mig tog det 10 veckor från betalplan till beslut. Det har egentligen bara med delgivningar att göra.

Vissa borgenärer skriver inte under delgivningar, får påminnelser dom inte skriver under och sen särskild delgivning som dom skriver under eller inte skriver under innan det blir beslut.
Inget att vara orolig över. Bara en admin grej som tar tid (Förutsatt du själv har ringt och godkänt betalplanen).
Okej. Tack för svar! Blev lite lugnare iallafall, det är bara att vänta, och hålla tummarna :)

Hade med en delgivning av skuldsaneringsförslag till en borgenär ut idag. Blev aldrig att vi gjorde eftersöket, annat prioriterades. Blir väl nästa gång någon ska till samma område kanske, kan dröja någon månad eller två dock

Hade med en delgivning av skuldsaneringsförslag till en borgenär ut idag. Blev aldrig att vi gjorde eftersöket, annat prioriterades. Blir väl nästa gång någon ska till samma område kanske, kan dröja någon månad eller två dock
Trodde att dom fick en viss tid på sig och om de inte inkommer med bekräftelse/överklagan innan tidsfristen räknas det som ett godkännande av förslaget...

Förmodligen en privatperson som skulle delges och ej ett företag.

Trodde att dom fick en viss tid på sig och om de inte inkommer med bekräftelse/överklagan innan tidsfristen räknas det som ett godkännande av förslaget...
Vad vore då poängen med delgivning tänker du?

Det stämmer. Ett brottsoffer.
uff, den är tuff. Ett brottsoffer där någon är skyldig denna pengar i form av skadestånd som nu måste hantera även detta?
Hoppas det inte är ett jätte grovt brott som nu kommer skapa psykiska problem för offret.

Jag trodde att ett brev räckte för att upplysa om förslaget.

Nej varför skulle det då alltid vara ett evigt dividerande här om hur länge man törs dröja med kvitto på bf innan man får hem en delgivare?
Jag kan förvisso stötta idén att man ska anses delgiven om brevet skickas ett par gånger på folkbokföringsadressen.

Nu är det inte så och delge är delge.

uff, den är tuff. Ett brottsoffer där någon är skyldig denna pengar i form av skadestånd som nu måste hantera även detta?
Hoppas det inte är ett jätte grovt brott som nu kommer skapa psykiska problem för offret.

Ja precis så, jag antar att brottsoffermyndigheten ersatt med en del, men dom ersätter oftast inte allt, och ersätter aldrig ränta

Grovt och grovt. Det beror väl på vad man tycker är grovt. Våldtäkt hot och misshandel tror jag det stod i domen.. tror det var ca 15 år sedan så såren är kanske läkta.

Min handläggare sa att dem kan vänta 21+21 dagar och sedan fatta beslut även om borgenär inte svarar. Kanske inte stämmer?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp