Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

Det vill inte Lasseman ta till sig...bestämt sig för att jag gjort något olagligt. Hade jag haft skulder hos kfm eller varit där typ någon månad efter så hade jag köpt resonemanget. Nu dröjde det ett par år....med facit ihand skulle man gjort mycket annorlunda om man vetat hur allt skulle bli. Å eftersom gåvan publicerades i poit så borde ju nån ha reagerarat om det varit fel kan jag tycka. Allt har gått rätt till enligt konstens alla regler gällande gåvor mellan makar.

Jag förstår inte vad han filosoferar om i den här tråden helt seriöst. Om jag har tolkat dig rätt så var fallet följande.

Du har skulder - Du säljer din del utav huset - för att betala av alla dina skulder - du blir skuldfri.

Detta menar han kunde inneburit att "ekobrottsmyndigheten hörde av sig" och att det kan bli tal om " oredlighet mot borgenär".

På frågan vilka som är borgenärerna svarar han "För att han var eller kunde befara komma på obestånd." hur skulle personen komma på obestånd när hon just sålde huset för att betala av alla sina skulder?

Varför motiverar han i vanlig ordning inte det hela med viktiga är att spotta iväg mängden inlägg med halvtaksiga onliners.

Man kan ju rimligtvis läsa alla inläggen innan man börjar veva om lagbrott,SÄPO,ekobrottsmyndigheten och andra skrämselorgan som överhuvudtaget inte har med verkligheten att göra i det här fallet.

Hej!
Jag sökte sanering igår men glömde en skuld att lägga till, finns det ett sätt att lägga till den eller är det försent?

Hej!
Jag sökte sanering igår men glömde en skuld att lägga till, finns det ett sätt att lägga till den eller är det försent?
När du får en handläggare så kan du lägga till den skulden då. Sen så kan du säkert när du fått bekräftelse på att din ansökan kommit in, maila in uppgifterna. Ange det diarienummer din ansökan fått.

När du får en handläggare så kan du lägga till den skulden då. Sen så kan du säkert när du fått bekräftelse på att din ansökan kommit in, maila in uppgifterna. Ange det diarienummer din ansökan fått.
Aha okej, tack för hjälpen

Hej! Jag har skulder hos KF som för nuvarande är på ca 440.000. Har sökt och fått avslag 4 gånger tidigare. Har lämnat in en 5 gång i början på juni, och hoppas på godkännande. Såklart. Jag har fått mina skulder (mestadels) genom brott.

MEN! jag har inte återfallit i brott, har inte dragit på mig nya skulder, jag har ett heltidsjobb, och har haft löneutmätning i sju år. Vad mer kräver dem att man ska göra?!

Hej! Jag har skulder hos KF som för nuvarande är på ca 440.000. Har sökt och fått avslag 4 gånger tidigare. Har lämnat in en 5 gång i början på juni, och hoppas på godkännande. Såklart. Jag har fått mina skulder (mestadels) genom brott.

MEN! jag har inte återfallit i brott, har inte dragit på mig nya skulder, jag har ett heltidsjobb, och har haft löneutmätning i sju år. Vad mer kräver dem att man ska göra?!
Brott kan ta väldigt lång tid sägs det..
Är 440.000 allt?
Beroende på vad du har för lön så ska man inte kunna betala bort det på 10-15 år så kanske inte omöjligt beroende på lön

Brott kan ta väldigt lång tid sägs det..
Är 440.000 allt?
Beroende på vad du har för lön så ska man inte kunna betala bort det på 10-15 år så kanske inte omöjligt beroende på lön
Hej igen. Ja, det är "allt". Varje gång jag fått beslut om avslag, så står det bara "det anses vara stötande att ge dig skuldsanering". Men jag har ju gjort precis allting i min makt för att visa att jag inte är samma person längre. :/ men den preliminära skuldprognosen så står det att skulderna är betalda i mars 2029.

Hej igen. Ja, det är "allt". Varje gång jag fått beslut om avslag, så står det bara "det anses vara stötande att ge dig skuldsanering". Men jag har ju gjort precis allting i min makt för att visa att jag inte är samma person längre. :/ men den preliminära skuldprognosen så står det att skulderna är betalda i mars 2029.
Då är du inte kvalificerat insolvent, dvs dina skulder kan betalas inom överskådlig tid12-15 år och din skuldprognos anger kortare tid.

Då är du inte kvalificerat insolvent, dvs dina skulder kan betalas inom överskådlig tid12-15 år och din skuldprognos anger kortare tid.
Samtidigt så står det i besluten att de inte har tagit i beaktning ifall jag kan betala av skulderna inom överskådlig tid, eller inte?

Samtidigt så står det i besluten att de inte har tagit i beaktning ifall jag kan betala av skulderna inom överskådlig tid, eller inte?
Nej för du har fallit på skäligheten s a s (att det anses stötande i ditt fall) och då tittar man inte vidare helt enkelt.

Om du inte uppfyller ena villkoret som är skäligheten finns ingen anledning för KFM att räkna på om du kan betala skulderna eller inte inom en överskådlig tid. Du kan ha 10 000 000 kr i skulder och vara superduper kvalificerad insolvens men ändå inte få en skuldsanering om det anses oskäligt. Kort och gott måste du uppfylla båda kraven, de är oberoende av varandra.
Du har nu fått avslag flera gånger och med samma motivering om jag förstår rätt, så det är ingen idé att söka igen på länge - eller alls. Eftersom du kommer att bli skuldfri inom 10 år enligt KFMs prognos kommer du troligen aldrig beviljas en skuldsanering. I alla fall inte utifrån förutsättningarna du har idag. Kriga på med löneutmätning, fortsätt på den inslagna banan som du är på och håll dig borta från kriminalitet så är du snart ute på andra sidan tunneln.

Hej!
Jag är också skuldsatt och kan inte längre betala mina skulder. Jag har förlorat mycket på börsen. Jag kommer att få avslag om jag säger det i min ansökan om skuldsanering.
Kommer de granska om inte nämner börsen?

Hej!
Jag är också skuldsatt och kan inte längre betala mina skulder. Jag har förlorat mycket på börsen. Jag kommer att få avslag om jag säger det i min ansökan om skuldsanering.
Kommer de granska om inte nämner börsen?
De undrar hur du hamnat i den sitsen du är, hur ska du förklara det?

De undrar hur du hamnat i den sitsen du är, hur ska du förklara det?
De första 300 tusen var överkonsumtion. Jag tänker nämna det och att det blev för hög ränta och jag tog mer lån för att kunna betala mina räkningar och för mat. Kommer de granska det? Titta på mitt konto?

De första 300 tusen var överkonsumtion. Jag tänker nämna det och att det blev för hög ränta och jag tog mer lån för att kunna betala mina räkningar och för mat. Kommer de granska det? Titta på mitt konto?
Svårt att veta hur de kommer att utreda men på något sätt kommer de ju så klart att utreda det du säger. Risken finns att de begär kontoutdrag men hur stor den risken är vet jag inte.
Men generellt skulle jag avråda dig att ljuga i din ansökan.

Svårt att veta hur de kommer att utreda men på något sätt kommer de ju så klart att utreda det du säger. Risken finns att de begär kontoutdrag men hur stor den risken är vet jag inte.
Men generellt skulle jag avråda dig att ljuga i din ansökan.
Problemet är att det är omöjligt att få skuldsanering på grund av börsen och jag kan inte betala mina skulder längre. Inte en enda krona av min lön är kvar när jag betalar mina lån varje månad. Jag lever på min sambos studielån och hon har tröttnat på situationen.
Vet du/ ni vad mer jag kan göra?
Jag är så hopplös att jag funderar att begå självmord. Jag har blivit en börda för min sambo och min dotter.

Der kan dom göra men bara om dom får kontoutdraget av dig.

Problemet är att det är omöjligt att få skuldsanering på grund av börsen och jag kan inte betala mina skulder längre. Inte en enda krona av min lön är kvar när jag betalar mina lån varje månad. Jag lever på min sambos studielån och hon har tröttnat på situationen.
Vet du/ ni vad mer jag kan göra?
Jag är så hopplös att jag funderar att begå självmord. Jag har blivit en börda för min sambo och min dotter.
Omöjligt är det inte men det är så klart inte till din fördel. Hur länge sen är det du höll på med börsen? När tog du ditt senaste lån? Vad har du för inkomst? Vad är din totala skuldbörda?

Omöjligt är det inte men det är så klart inte till din fördel. Hur länge sen är det du höll på med börsen? När tog du ditt senaste lån? Vad har du för inkomst? Vad är din totala skuldbörda?
Min första lån var för 7 år sen. Jag började med börsen sommaren 2021. Mitt senaste lån var för 3 månader sen. Min inkomst är 32400 före skatt och 25000 efter skatt.
Min totala skuld är 1 200 000. Problemet är det många långivare. Jag tror att de är 12 och då blir det mer ränta. Ingen bank vill samla dem

Senast ändrad:
Min första lån var för 7 år sen. Jag började med börsen sommaren 2021. Mitt senaste lån var för 3 månader sen. Min inkomst är 32400 före skatt och 25000 efter skatt.
Min totala skuld är 1 200 000. Problemet är det många långivare. Jag tror att de är 12 och då blir det mer ränta. Ingen bank vill samla dem
Du får väl skita i alla lånen och så småningom få löneutmätning. Och sen, efter nåt år, ansöka om skuldsanering.
Jag blev precis nekad, mitt senaste lån var taget i april i år.

Du får väl skita i alla lånen och så småningom få löneutmätning. Och sen, efter nåt år, ansöka om skuldsanering.
Jag blev precis nekad, mitt senaste lån var taget i april i år.
Jag tror att jag kommer att göra det.
Vad händer när man gör så? Kommer mina lån att öka för att jag inte betalar och räntan ökar eller kommer Kronofogden överens med lånegivarna för att hitta en lösning?

Senast ändrad:
Börsen anses lika som ett spelmissbruk.
Jag har inledande just just nu med en skuldbörda norr om 1,5msek och senaste lånet var 18 månader seda.

Enligt KFM så ”det ända som kan fälla mig” är om det dyker upp några skulder jag inte talat om, om några skulder större än 300k uppkommit inom 1år eller att jag skulle ha skulder som visar sig via Skatteverket eller försäkringskassan.

Hur länge syns det i POIT att man har fått inledande skuldsanering/beslutad skuldsanering tills uppgifterna plockas bort?

Går det att begära att uppgifterna tas bort snabbare? Säg att man får beslutad skuldsanering och det kommer upp i POIT. Går det skriva en månad senare åt dom att man vill ta bort uppgifterna från tidningen?

Av ren nyfikenhet: Varför?
Jag föredrar att hålla min privatekonomi privat, i den mån det går. Känner många och 0 personer som jag känner utanför forumet vet om min ekonomiska situation.

Jag vill gärna att det förblir så, vill slippa rykten, folk som pratar bakom ryggen på mig och ha dålig tillit från arbetsgivare, kollegor, vänner, familj, släkt etc.

Finns flera fördelar för mig att hålla ekonomin privat.

Min åsikt har alltid varit att alla ska ha rätt till privatekonomi, spelar ingen roll om du är Bill Gates eller Lånautanpapper.

Aldrig gillat dessa öppna handlingar att man kan se vad andra tjänar, har i lån, anmärkningar, sanering, networth etc. Tycker inte andra personer har att göra med min ekonomi. Spelar ingen roll om jag har massa lån och är hos KFM, är medelsvensson, är rik eller miljardär.

Senast ändrad:
Jag föredrar att hålla min privatekonomi privat, i den mån det går. Känner många och 0 personer som jag känner utanför forumet vet om min ekonomiska situation.

Jag vill gärna att det förblir så, vill slippa rykten, folk som pratar bakom ryggen på mig och ha dålig tillit från arbetsgivare, kollegor, vänner, familj, släkt etc.

Min åsikt har alltid varit att alla ska ha rätt till privatekonomi, spelar ingen roll om du är Bill Gates eller Lånautanpapper.

Aldrig gillat dessa öppna handlingar att man kan se vad andra tjänar, har i lån, anmärkningar, sanering, networth etc. Tycker inte andra personer har att göra med min ekonomi. Spelar ingen roll om jag har massa lån och är hos KFM, är medelsvensson, är rik eller miljardär.
Var ska vi dra gränsen för offentlighetsprincipen?

Håller med dig i stort sett. Finns egentligen inget värde i att privatpersoner ska kunna på måfå luska/gotta sig i andras ekonomi.
hängde dock inte med, andra kan väl inte se dina lån? Du kanske syftar på underskott av kapital som man skapa spekulation eller antaganden om att man dras med lån.

Håller med dig i stort sett. Finns egentligen inget värde i att privatpersoner ska kunna på måfå luska/gotta sig i andras ekonomi.
hängde dock inte med, andra kan väl inte se dina lån? Du kanske syftar på underskott av kapital som man skapa spekulation eller antaganden om att man dras med lån.
Det stämmer nog iofs att andra privatpersoner inte kan se mina lån. Krävs en giltig anledning att ta en kreditupplysning på någon annan. Men sammantaget kan andra få reda på väldigt mycket om man snokar, inte något som jag gillar.

Senast ändrad:
Det stämmer nog iofs att andra privatpersoner kan se mina lån. Krävs en giltig anledning att ta en kreditupplysning på någon annan. Men sammantaget kan andra få reda på väldigt mycket om man snokar, inte något som jag gillar.
Du tar antagligen dagligen själv del av nyheter som grundar sig i att journalister granskar tillgängliga dokument i offentlig förvaltning.
Ogillar du sådan journalistik?

Tänkte ansöka om skuldsanering igen inom kort. Har ett lån som ej omfattas av pågående löneutmätning och där en anhörig står som medlåntagare. Vad händer med det lånet vid ett beviljande av skuldsanering? Ska medlåntagaren fortsätta att betala på lånet som vanligt?

Fick samtal från min handläggare idag. Betalplan är på väg med post. Oerhört skönt att "steg 2" är klart. Nu nästa nervösa väntan inför eventuella invändningar. Ett magsår i taget.

Fick samtal från min handläggare idag. Betalplan är på väg med post. Oerhört skönt att "steg 2" är klart. Nu nästa nervösa väntan inför eventuella invändningar. Ett magsår i taget.
Hur länge fick du vänta på att få din betalplan efter inledandet?

Vet någon vilken månad de handläggar nu? Sökte sanering 17/9

Tänkte ansöka om skuldsanering igen inom kort. Har ett lån som ej omfattas av pågående löneutmätning och där en anhörig står som medlåntagare. Vad händer med det lånet vid ett beviljande av skuldsanering? Ska medlåntagaren fortsätta att betala på lånet som vanligt?
Ja hen betalar hela månadsbeloppet på det lånet. Det kommer även ingå i saneringen och få betalt en gång per år.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp