- Meddelanden
- 44
- Mottagna reaktioner
- 106
- Poäng
- 277
Vad fint exempel, och jag hmm, I hear you!Då är jag med. Ja ingen större ide söka med anmärkning och utmätningsförsök.
Men tycker ändå det är en bra ide att fortsätt amortera. Om man säger att du hoppar all extraamortering och lägger in så du har 123.311 kr på ett ISK på Avanza i en Nasdaq indexfond med automatisk återvinsteringar från utdelning och Nasdaq gör 22% ink allt på ett år (vilket inte är någon garanti) då har du 150 439 kr. 150439-123311= 27 128 kr vinst
Nu minskar Riverty även vid lägsta belopp. Men från en stillbild idag så tar det ut Rivertys årliga räntekostnad om du har 123.311 kr och betalar 22% ränta. 123311x0,22=27128 kr
Sen har du även DNB
Hade räntan vart 5% hade läget inte vart lika svartvitt på vad du ska göra och hur du ska prioritera. Men med 22% ränta så rekommenderar jag starkt att fortsätta extra amortera
Men, en sista fråga eftersom du ändå verkar väldigt duktig och kunnig inom området, tycker du fortfarande att det är HELT värt att vänta med att starta ett sparande trots att jag kan amortera ca 13k i månaden?
Min plan nu är alltså att betala bort DnB först och främst, eftersom det är relativt "lite" kvar på den ändå och jag har kört snöbollsmetoden hittills och det har fungerat bra med de små "vinsterna" man får då och då, för att sedan fokusera på Riverty och då aggressivt lägga ca 13k (ibland förhoppningsvis mer) på den skulden per månad. Jag hade, enligt min nuvarande budget och om mina inkomster stannar så som de är idag, kunnat då ändå lägga undan ca 2-3k per månad till ett sparande. Det jag menar är att det hade känts "skönt" för hjärnan att veta att jag inte kommer ut helt "nollad" och att jag är så peppad på framtidens sparande. Är det totalt värdelöst för mig att tänka så? Alltså om båda liksom är möjligt (sparande och aggressiv amortering), även om jag förstår att jag tjänar mest pengar på att betala bort allt först, men mentalt hade det känts bättre att ha någonting på andra sidan...
Förstår du min fråga/tankesätt haha?