Det är väl två helt normala inkomster, ni bör tillsammans få ut runt 40 k? Det är vad jag ensam får ut, för att betala på mina 1,8 miljoner i skulder.En årsinkomst på 330k och en på 240k, hur anser du det vara två goda inkomster? Jag har så mycket lån att jag bara betalar räntor och har inte råd att betala till alla aktörer..
- Meddelanden
- 680
- Mottagna reaktioner
- 188
- Poäng
- 377
Tillsammans får vi ut typ 30k lite skillnad därDet är väl två helt normala inkomster, ni bör tillsammans få ut runt 40 k? Det är vad jag ensam får ut, för att betala på mina 1,8 miljoner i skulder.
Och hur är det möjligt med årsinkomster på 240k resp 330k? En månadslön på 22000 ger 17426 kr efter skatt enligt skattesats enligt riksgenomsnittet och en månadslön på 28000 ger 21723 kr efter skatt. Om ni bor i Dorotea som har högst kommunalskatt i Sverige är motsvarande efter skatt 21 300 och 17 156. Så minimum ni kan ha in med de årsinkomsterna om ni bor i Sverige (vilket jag förutsätter) är 38456 kr, och ytterligare några hundralappar om ni går ur svenska kyrkan. Så antingen ger du fel uppgifter om era årsinkomster eller så snackar du bara skit.Tillsammans får vi ut typ 30k lite skillnad där
Även om ni nu skulle ha 30000 in, bör det vara gott och väl att betala av på 7-800 k i blancolån så länge inte allt är smslån med minsta månadsbetalningar på 5000 kr. Men som sagt, även då kan ni om ni då kan harva er fram några månader betydligt förbättra er situation när ni kan ta nytt samlingslån.
- Meddelanden
- 680
- Mottagna reaktioner
- 188
- Poäng
- 377
Hade du läst lite iallafall hade du kommit fram till att jag har 20 olika aktörer som ska ha pengar från mina 18k jag får ut netto varje månad, med ockehöga räntor och månadsbelopp.Och hur är det möjligt med årsinkomster på 240k resp 330k? En månadslön på 22000 ger 17426 kr efter skatt enligt skattesats enligt riksgenomsnittet och en månadslön på 28000 ger 21723 kr efter skatt. Om ni bor i Dorotea som har högst kommunalskatt i Sverige är motsvarande efter skatt 21 300 och 17 156. Så minimum ni kan ha in med de årsinkomsterna om ni bor i Sverige (vilket jag förutsätter) är 38456 kr, och ytterligare några hundralappar om ni går ur svenska kyrkan. Så antingen ger du fel uppgifter om era årsinkomster eller så snackar du bara skit.
Även om ni nu skulle ha 30000 in, bör det vara gott och väl att betala av på 7-800 k i blancolån så länge inte allt är smslån med minsta månadsbetalningar på 5000 kr. Men som sagt, även då kan ni om ni då kan harva er fram några månader betydligt förbättra er situation när ni kan ta nytt samlingslån.
- Meddelanden
- 121
- Mottagna reaktioner
- 53
- Poäng
- 177
Ikano är väldigt tillmötesgående. Testa att ring dem. Säkert inga bekymmer med amorteringsfritt i 6 månader iallafall. Gjorde själv precis de och inga konstigheter. Behövde inte ens förklara mig mer än att de va knapert.
- Meddelanden
- 1 540
- Mottagna reaktioner
- 805
- Poäng
- 747
Emil, det är ingen här som dömer dig. Vi kommer bara med tips och råd och svarar på det du skriver ur realistiska ögon. För dig kanske 10-15 år inte är en ”överskådlig” tid för det är halva ditt liv, men KF ser det nog inte på samma sätt som du. Skuldsanering är nog kört.
Återigen: Du har 28.000 innan skatt, den inkomsten kan du höja genom att jobba extra några kvällar eller helger i månader och få in några tusenlappar. Dels för att få själva budgeten att gå ihop och dels för att få upp din inkomst inför låneansökan. Du behöver inte jobba 24 timmar om dygnet så att du somnar framför ratten men du kan säkert jobba några pass som personlig assistent eller städare på ICA.
Uppenbarligen är det någonting som gör att du inte får något samlingslån och jag har svårt att se att det skulle vara inkomst kontra skuldbörda, för så mycket lån har du inte sett till inkomst. Hade jag varit du så hade jag absolut inte släppt till kronofogden utan jag hade krigat mig igenom månad efter månad för att få till ett fint kreditbetyg och sökt ett samlingslån som löser smslånen. Skit i att ta med din tjej som medsökande, hon verkar ju inte ha en heltidstjänst, det sabbar bara ansökan. Ring dina kreditgivare och be om betalningsfritt, amorteringsfritt, räntefritt, sänkning av ränta, förlängning av återbetalningstid. Har du kämpat i 4 år kan du kämpa 6 månader till för att söka ett samlingslån.
Återigen: Du har 28.000 innan skatt, den inkomsten kan du höja genom att jobba extra några kvällar eller helger i månader och få in några tusenlappar. Dels för att få själva budgeten att gå ihop och dels för att få upp din inkomst inför låneansökan. Du behöver inte jobba 24 timmar om dygnet så att du somnar framför ratten men du kan säkert jobba några pass som personlig assistent eller städare på ICA.
Uppenbarligen är det någonting som gör att du inte får något samlingslån och jag har svårt att se att det skulle vara inkomst kontra skuldbörda, för så mycket lån har du inte sett till inkomst. Hade jag varit du så hade jag absolut inte släppt till kronofogden utan jag hade krigat mig igenom månad efter månad för att få till ett fint kreditbetyg och sökt ett samlingslån som löser smslånen. Skit i att ta med din tjej som medsökande, hon verkar ju inte ha en heltidstjänst, det sabbar bara ansökan. Ring dina kreditgivare och be om betalningsfritt, amorteringsfritt, räntefritt, sänkning av ränta, förlängning av återbetalningstid. Har du kämpat i 4 år kan du kämpa 6 månader till för att söka ett samlingslån.
- Meddelanden
- 2 549
- Mottagna reaktioner
- 2 184
- Poäng
- 1 427
Varför det är svårt är för annars skulle ju alla bara kunna ta lån och leva rövare sen bara söka en sanering? Sanering är ett sista val. Det därFörstår inte varför alla säger att det blir svårt pga 22 år gammal. Överallt jag läst säger kronofogden själva att det spelar ingen roll hur ung/gammal man är, är man svårt skuldsatt och inte kan betala tillbaks inom rimlig tid kan man få sanering, och jag kommer inte kunna betala tillbaks inom rimlig tid, inte hon heller. Och hon bryr sig inte speciellt mycket att 300k av mina lån kommer stå i hennes namn på kfm sålänge vi är fria om typ 6 år
Är inte mycket skulder allts gentemot eran inkomst. Så tror verkligen inte ni får sanering tyvärr. Blir nog utmätning tills det är betalt.
- Meddelanden
- 89
- Mottagna reaktioner
- 75
- Poäng
- 207
EN fördel med er låga ålder trots relativt högt skuldberg? Lägger/tänker ni till och styr om ert liv att leva så har ni ett långt liv kvar som skuldfri. Låter kanske deprimerande men om tio år kan ni vara på grön kvist då kan du och din bättre hälft göra allt som det där ni drömde om, det som ni inte kan göra när du genomgår ekonomiskt stålbad. Stor skillnad att vara skuldfri när man är 30 och inte 60, lycka till!Jag har ingen erfarenhet av skuldsanering och borde således inte uttala mig men min uppfattning är att det är svårt att bli beviljad en sådan om man anses kunna betala tillbaka skulderna inom sina yrkesverksamma år. Och sett till din ynka ålder så har du många år kvar på dig att arbeta.
Istället för att ta krediter för att betala krediter så borde du söka extrajobb eller byta till ett med högre betalt. Ställ in dig på att ha ett par hundår framför dig och jobba kvällar, nätter, helger. Säg nej till utemiddagar, festande, bio och allt vad det nu är.
Vi har själva satt oss i denna sits och bör rimligtvis göra allt i vår makt innan vi bestämmer oss för att kasta in handduken och låta staten betala för vårt party.
Tja, du skriver ju i ditt inledande inlägg och vid upprepade tillfällen att du har 28000 kr i månadslön innan skatt. Det lägsta du kan få ut på det är som sagt 21300kr, inte 18000. Så om 18000 är det du får har du en saftig skatteåterbäring att se fram emot som borde kunna hjälpa er på vägen. Och om din sambo då, eftersom ni enligt dig bara får ut 30 tillsammans, med en månadslön på 22 har ut 12000 istället för (minst) 17156 så har ni alltså över 90000 kr i skatteåterbäring att se fram emot.Hade du läst lite iallafall hade du kommit fram till att jag har 20 olika aktörer som ska ha pengar från mina 18k jag får ut netto varje månad, med ockehöga räntor och månadsbelopp.
Vad är det som inte stämmer? Det är ju på detta sätt fogden kommer räkna också så det är ju bara lättare för folk här att ge råd om du förklarar och ger rätt info?
- Meddelanden
- 2 374
- Mottagna reaktioner
- 1 964
- Poäng
- 1 247
Oavsett vad alla tycker och tänker finns det ju ”bara” en väg framåt.Tack snälla för din kommentar. Jag ska släppa allt och söka direkt. Går det inte lever vi såhär i 2 år och provar igen.
Försöka klara er så gott det går och söka sanering. Skusan19 verkar fått på liknande förutsättningar. Bra! Samt kan du påvisa tydligt allt du har gjort för att komma ur det själv. Om du inte får första gången då kanske nästa eller nästa igen.
Du och din sambo går igenom detta tillsammans. Det kan stärka er relation.
Så när ångesten är som värst tänk på allt bra:
Du är inte ensam. Du har visat att du är enormt driftig! Det är en superbra tillgång då du inte ger dig i första läget. Du har fast jobb. Någonstans att bo. Och ett barn på väg som kommer att berika ditt liv enormt (allt annat kommer att tappa betydelse).
Ett steg åt gången.
Kontakta skuldrådgivare (ta med all dokumentation) och ansök.
Vi här håller tummarna för att ni kommer ur detta snabbt!
Och fasiken första möjlighet du får att utbilda dig, gör det!!! Du har sån enorm potential det gör ont i hjärtat att se en som du i denna situationen.
- Meddelanden
- 31 750
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Nä det orkar jag inte göra.Lika bra, makes no sense. Om jag inte minns fel jobbar du för kronkalle, ta upp det med kostymerna att klargöra lite bättre i deras informations texter så man slipper fråga runt överallt. Först är det att vem som helst som inte kan betala tillbaks inom rimlig tid kan få skuldsanering, sen enligt dig så spelar det ingen roll om jag inte kan betala tillbaks på 70 år, jag får ingen sanering.
- Meddelanden
- 2 374
- Mottagna reaktioner
- 1 964
- Poäng
- 1 247
Seriöst?! Vad är anledningen till ett sånt inlägg. Gillar du sparka folk som ligger ner? Hälla lite salt i såret? Mår du bra av sånt behöver du kanske reflektera mera.Bra jobbat! Skuldsanering vid 22! Måste ju vara ngt slags rekord
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Håller med Dig gällande sättet att uttrycka sig på, men hen har lite rätt i sakfrågan dock…Seriöst?! Vad är anledningen till ett sånt inlägg. Gillar du sparka folk som ligger ner? Hälla lite salt i såret? Mår du bra av sånt behöver du kanske reflektera mera.
Det är ju även detta KF gör gällande just nu: alltför många väldigt unga söker och med relativt ”låga” skulder. Den överväldigande massan av dessa blir nekade skuldsanering oxå.
Undantag finns dock.
- Meddelanden
- 298
- Mottagna reaktioner
- 203
- Poäng
- 367
Min handläggare frågade om ett lån jag hade tagit efter jag skickat in min ansökan. Jag hade absolut inget minne av att ha tagit ett lån, men jag var 110% wasted i utmattning. Än idag så vet jag inte vad för lån hon menar, men jag fick skuldsanering i alla fall.Är skulderna nya kan det vara ett problem oavsett om det ligger hos kfm eller inte
- Meddelanden
- 298
- Mottagna reaktioner
- 203
- Poäng
- 367
Jag tycker ni ska prova att söka. Däremot så kan jag inte råda er om ni ska släppa allt eller inte. Jag vågade inte släppa något själv utan betalade in i det sista. Jag hade en del emot mig baserat på vad som sägs här ibland. Ett nytaget lån, ingen kontakt med skuldrådgivare, inga skulder hos KF och en extremt osäker och spretig inkomst. Jag fick skuldsanering utan att någon lånegivare opponerade sig. Ett bra tips är att prata med en skuldrådgivare, men sök och lycka till!
- Meddelanden
- 680
- Mottagna reaktioner
- 188
- Poäng
- 377
Jag vill bara klargöra att det är inget alternativ att INTE släppa allt. Jag har inte råd att betala in det lägsta på allt jag har oavsett hur mycket amorteringsfritt jag får. I bästa fall kan jag lösa det och betala lägsta möjliga med amorteringsfritt varje månad, men då blir det hela lönen som går åt, och jag kommer inte kunna leva längre. Jag har bara 1 alternativ och det är utmätning. Om jag inte får en beviljad sanering nä men skit, då får jag väl gå på utmätning i några år, bara se skulden växa & samtidigt se skiten jag satt min sambo I och leva med den döångesten i några år tills saneringen blir beviljad.
- Meddelanden
- 298
- Mottagna reaktioner
- 203
- Poäng
- 367
Då är det så, gör det det du behöver göra. Lycka till med din ansökan.Jag vill bara klargöra att det är inget alternativ att INTE släppa allt. Jag har inte råd att betala in det lägsta på allt jag har oavsett hur mycket amorteringsfritt jag får. I bästa fall kan jag lösa det och betala lägsta möjliga med amorteringsfritt varje månad, men då blir det hela lönen som går åt, och jag kommer inte kunna leva längre. Jag har bara 1 alternativ och det är utmätning. Om jag inte får en beviljad sanering nä men skit, då får jag väl gå på utmätning i några år, bara se skulden växa & samtidigt se skiten jag satt min sambo I och leva med den döångesten i några år tills saneringen blir beviljad.
- Meddelanden
- 2 311
- Mottagna reaktioner
- 1 850
- Poäng
- 1 247
Frågan är varför man skriver något? Det finns bara 2 anledningar; för en själv eller för den andre. Då kommer följdfrågan; Vad är syftet med inlägget?
Att rabbla fakta argumentet är inte ett syfte. Fakta är känd, alla kan vi läsa. Det är tolkningen som är syftet och perspektivet och erfarenheter från andra. Varför vill man berätta om ens största bekymmer i livet just nu? inte för att blir kritiserad. Man vill ha hjälp. Stöd. Hopp om att det kommer att lösa sig.
Det står ingenstans i reglerna att man måste svara på alla inlägg med styrkekramar och hjärtan.
Personen som tyckte att 22 var för ungt har rätt att tycka det och yttra sin åsikt precis som alla andra här.
Är man för svag för att ta kritik eller ifrågasättande ska man inte lägga ut sitt liv på nätet.
- Meddelanden
- 2 549
- Mottagna reaktioner
- 2 184
- Poäng
- 1 427
Jag tror man inte får sanering direkt på så "låg summa" jämfört mot din inkomst för att du är ung. Liksom annars skulle vem som helst ba kunna leva göra vad den , vill mata på skulder i ett par år för att sen ba vips få en sanering och sen va fri efter 5 år. Sen att ba släppa tror jag ej är så bra då
Undrar dom säkert varför du inte gjort allt? Du har ju inte så dålig inkomst och era löner ihop blir ju ganska hög summa?
Undrar dom säkert varför du inte gjort allt? Du har ju inte så dålig inkomst och era löner ihop blir ju ganska hög summa?
- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Skulle verkligen säga det är ett lite av ett lotteri vem som verkligen få skuldsanering , en som har färskt lån på ca 6 mån bara , medans en som har gamla lån på nästan 3 år då kan ändå den som har senaste lån på 6 mån få sanering , medans den som har 3 år tillbaka få tillbaka som motivering att 3 år är för färska lån ! Det är väldigt konstigt kan jag tycka eftersom då borde inte den som fått sanering med 6 mån gamla lån heller fått det !
- Meddelanden
- 2 374
- Mottagna reaktioner
- 1 964
- Poäng
- 1 247
Detsamma gäller samlingslån. När man läser hur vissas förutsättningar är och de blir beviljade samlingslån till bra ränta. Och vissa med 'bättre' förutsättningar, inte alls får några erbjudanden. Rena lotteriet.Skulle verkligen säga det är ett lite av ett lotteri vem som verkligen få skuldsanering , en som har färskt lån på ca 6 mån bara , medans en som har gamla lån på nästan 3 år då kan ändå den som har senaste lån på 6 mån få sanering , medans den som har 3 år tillbaka få tillbaka som motivering att 3 år är för färska lån ! Det är väldigt konstigt kan jag tycka eftersom då borde inte den som fått sanering med 6 mån gamla lån heller fått det !
- Meddelanden
- 155
- Mottagna reaktioner
- 76
- Poäng
- 217
Jag vill bara klargöra att det är inget alternativ att INTE släppa allt. Jag har inte råd att betala in det lägsta på allt jag har oavsett hur mycket amorteringsfritt jag får. I bästa fall kan jag lösa det och betala lägsta möjliga med amorteringsfritt varje månad, men då blir det hela lönen som går åt, och jag kommer inte kunna leva längre. Jag har bara 1 alternativ och det är utmätning. Om jag inte får en beviljad sanering nä men skit, då får jag väl gå på utmätning i några år, bara se skulden växa & samtidigt se skiten jag satt min sambo I och leva med den döångesten i några år tills saneringen blir beviljad.
Om du kan betala det lägsta amorteringsfritt med din nuvarande lön, så kan du ta och skaffa dig ett extrajobb och amortera med dom pengarna du tjänar in från det jobbet. Förlåt men du verkar otroligt lat och bortskämd, börja kämpa lite nu istället för att ge upp. Livet blir inte lättare ju äldre man blir, livet blir absolut INTE lättare med barn sen heller…
- Meddelanden
- 1 117
- Mottagna reaktioner
- 595
- Poäng
- 597
Är det möjligt att tex flytta hem till någon av era föräldrar och bo där ett tag medans ni betar av så mycket ni kan på skulderna?
En bra möjlighet tycker jag. Har själv gjort det, dock hos min svärmor då. Har ni frågat dom om hjälp?
En bra möjlighet tycker jag. Har själv gjort det, dock hos min svärmor då. Har ni frågat dom om hjälp?
- Meddelanden
- 90
- Mottagna reaktioner
- 51
- Poäng
- 147
Idiotisk kommentar!Bra jobbat! Skuldsanering vid 22! Måste ju vara ngt slags rekord
Alla kan fastna o du vet inte ett skir om bakgrund eller något, då är det bättre att hålla tyst
- Meddelanden
- 787
- Mottagna reaktioner
- 775
- Poäng
- 657
Har du sökt skuldsanering? Du har nästan exakt samma nettolön och skuld som mig. Jag ansökte för snart 2 månader sedan. Spelberoende. Men räknar med avslag pga för nära i tiden. Har klarat mina avbetalningar enligt plan men nästa månad kommer jag ha underskott så då börjar väl inkasso/kfm karusellen för migDet är väl två helt normala inkomster, ni bör tillsammans få ut runt 40 k? Det är vad jag ensam får ut, för att betala på mina 1,8 miljoner i skulder.
Har inte sökt skuldsanering, kommer eventuellt göra det framöver. Spelberoende här med, och har både spelat och lånat i närtid. Nu går jag en behandling via nätet just för att ”proppa” för eventuell skuldsaneringansökan (och för att bli fri från beroendet såklart). Håll mig gärna uppdaterad om hur det går för dig med skuldsaneringen!Har du sökt skuldsanering? Du har nästan exakt samma nettolön och skuld som mig. Jag ansökte för snart 2 månader sedan. Spelberoende. Men räknar med avslag pga för nära i tiden. Har klarat mina avbetalningar enligt plan men nästa månad kommer jag ha underskott så då börjar väl inkasso/kfm karusellen för mig
- Meddelanden
- 787
- Mottagna reaktioner
- 775
- Poäng
- 657
Yes, absolut. Går du e-stöd hos 1177? Fattar grejen med att ha nåt att visa men utöver det är den behandlingen inte bra. Jag blev tvungen ta den pga pandemi och föräldraledig. Nu ska jag gå hos riktig psykolog i ett år och går varje vecka på möten hos Spelberoendes Riksförbund - det kan jag verkligen rekommendera för långsiktig spelfrihet.Har inte sökt skuldsanering, kommer eventuellt göra det framöver. Spelberoende här med, och har både spelat och lånat i närtid. Nu går jag en behandling via nätet just för att ”proppa” för eventuell skuldsaneringansökan (och för att bli fri från beroendet såklart). Håll mig gärna uppdaterad om hur det går för dig med skuldsaneringen!
Ja… den är värdelös och gränssnittet är det värsta jag varit med om. Jag ser det som en början iaf. Har flera gånger bokat hos ”riktig” psykolog men avbokat för jag är så jäkla feg.Yes, absolut. Går du e-stöd hos 1177? Fattar grejen med att ha nåt att visa men utöver det är den behandlingen inte bra. Jag blev tvungen ta den pga pandemi och föräldraledig. Nu ska jag gå hos riktig psykolog i ett år och går varje vecka på möten hos Spelberoendes Riksförbund - det kan jag verkligen rekommendera för långsiktig spelfrihet.
- Meddelanden
- 1 084
- Mottagna reaktioner
- 872
- Poäng
- 717
Din kommentar kanske inte tillförde så mycket?! Varför den ton du har? Lägg nerBra jobbat! Skuldsanering vid 22! Måste ju vara ngt slags rekord
- Meddelanden
- 161
- Mottagna reaktioner
- 76
- Poäng
- 217
Hej Emil! God jul och god fortsättning.
Finns fortfarande hopp. Här är en artikel från en kille som fick skuldsanering på ynka 250.000kr
https://amp.svt.se/nyheter/inrikes/sebastian-lever-med-skuldsanering också rätt så ung kille så hopp finns. Jag ska själv söka och har 900k i skulder och är 30 år gammal. Det är ett lotteri och varje fall utreds enskilt, det finns inget ”svart på vitt”
Finns fortfarande hopp. Här är en artikel från en kille som fick skuldsanering på ynka 250.000kr
https://amp.svt.se/nyheter/inrikes/sebastian-lever-med-skuldsanering också rätt så ung kille så hopp finns. Jag ska själv söka och har 900k i skulder och är 30 år gammal. Det är ett lotteri och varje fall utreds enskilt, det finns inget ”svart på vitt”
- Meddelanden
- 161
- Mottagna reaktioner
- 76
- Poäng
- 217
Dock måste jag bara fråga. Finns det möjlighet att mor/far eller hennes mor/far har bostadsrätt/hus eller gott ekonomiskt? Kanske kan de isåfall lösa 250/300k men förmånlig ränta som kan hjälpa en hel del? Ta ut arv i förskott? Jobba av hos någon farmor/farfar/mormor/morfar? Finns det verkligen ingen annan utväg än sanering? Att tänka på vid sanering är att du kommer inte kunna ta något mobilabonnemang, du kommer inte kunna söka ny lägenhet vad jag förstått det? Man blir iprincip omyndigförklarad i 5år. Är du säker på att du dragit i alla instanser som finns? Har du något av värde du kan sälja?
Önskar dig lycka till min vän. Bara höra av dig om du vill snacka
- Meddelanden
- 31 750
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Dock måste jag bara fråga. Finns det möjlighet att mor/far eller hennes mor/far har bostadsrätt/hus eller gott ekonomiskt? Kanske kan de isåfall lösa 250/300k men förmånlig ränta som kan hjälpa en hel del? Ta ut arv i förskott? Jobba av hos någon farmor/farfar/mormor/morfar? Finns det verkligen ingen annan utväg än sanering? Att tänka på vid sanering är att du kommer inte kunna ta något mobilabonnemang, du kommer inte kunna söka ny lägenhet vad jag förstått det? Man blir iprincip omyndigförklarad i 5år. Är du säker på att du dragit i alla instanser som finns? Har du något av värde du kan sälja?
Han har nog redan bestämt att det är skuldsanering som ska lösa problemen, samhället får helt enkelt lösa saken.
- Meddelanden
- 161
- Mottagna reaktioner
- 76
- Poäng
- 217
Har man dragit i de trådar som går och det fortfarande ser mörkt ut så tycker jag inte det är mer än rätt. Istället för att ge kreti och pleti lägenhet, matpengar, gymkort och allt vad det innebär när de latar sig och inte orkar jobba som kostar 6 siffrigt år in och år ut så ser jag faktiskt hellre att samhället hjälper nyblivna föräldrar som råkat hamna lite snett. Men det är jag, alla är vi olikaHan har nog redan bestämt att det är skuldsanering som ska lösa problemen, samhället får helt enkelt lösa saken.

- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Två fel gör inte ett rättHar man dragit i de trådar som går och det fortfarande ser mörkt ut så tycker jag inte det är mer än rätt. Istället för att ge kreti och pleti lägenhet, matpengar, gymkort och allt vad det innebär när de latar sig och inte orkar jobba som kostar 6 siffrigt år in och år ut så ser jag faktiskt hellre att samhället hjälper nyblivna föräldrar som råkat hamna lite snett. Men det är jag, alla är vi olika![]()
- Meddelanden
- 161
- Mottagna reaktioner
- 76
- Poäng
- 217
Hur menar du? Jag tycker det är helrätt och hjälpa utsatta familjerTvå fel gör inte ett rätt
- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Hur menar du? Jag tycker det är helrätt och hjälpa utsatta familjer
Vad jag menar är att inget av de två sakerna du beskriver är rätt.Har man dragit i de trådar som går och det fortfarande ser mörkt ut så tycker jag inte det är mer än rätt. Istället för att ge kreti och pleti lägenhet, matpengar, gymkort och allt vad det innebär när de latar sig och inte orkar jobba som kostar 6 siffrigt år in och år ut så ser jag faktiskt hellre att samhället hjälper nyblivna föräldrar som råkat hamna lite snett. Men det är jag, alla är vi olika![]()
Man ska inte få allt serverat om man inte anstränger sig och man ska inte heller samla på sig lån som man sedan inte kan betala.
- Meddelanden
- 2 374
- Mottagna reaktioner
- 1 964
- Poäng
- 1 247
Det du beskriver verkar vara ett argument emot skuldsanering helt??Vad jag menar är att inget av de två sakerna du beskriver är rätt.
Man ska inte få allt serverat om man inte anstränger sig och man ska inte heller samla på sig lån som man sedan inte kan betala.
Det verkar iaf att trådskaparen har gjort allt han kunde komma på att försöker komma ur skuldfällan. Garanterat att han kan bevisa det inför KF oxå. Så söka skuldsanering är ett alternativ för att komma ur det.Löneutmätning först.
Sedan tror jag det är en allmän missuppfattning att samhället skulle stå för skulderna som omfattas. Det är lånegivare som står för notan.
- Meddelanden
- 2 549
- Mottagna reaktioner
- 2 184
- Poäng
- 1 427
Förlåt för trådskap men blev bara väldigt nyfiken. Är det inga skattepengar på skuldsanering? Det trodde jag. Man lär sig något nytt varje dagDet du beskriver verkar vara ett argument emot skuldsanering helt??
Det verkar iaf att trådskaparen har gjort allt han kunde komma på att försöker komma ur skuldfällan. Garanterat att han kan bevisa det inför KF oxå. Så söka skuldsanering är ett alternativ för att komma ur det.Löneutmätning först.
Sedan tror jag det är en allmän missuppfattning att samhället skulle stå för skulderna som omfattas. Det är lånegivare som står för notan.

- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Jag är inte emot skuldsanering som företeelse.Det du beskriver verkar vara ett argument emot skuldsanering helt??
Min motfråga blir given, tycker du att det är rätt att låna pengar som man sen inte kan betala tillbaka?
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.