Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jobb på Skatteverket - säkerhetsklass?

Jag funderar på att söka ett jobb på Skatteverket (som folkbokföringshandläggare). I vissa myndighetsjobb behöver man genomgå säkerhetsprövning.

Fråga 1: Måste det framgå redan i jobbannonsen om det kommer ske säkerhetsprövning? I aktuell annons står inget om det. Har kollat igenom fler annonser för Skatteverket och i vissa står om säkerhetsklassning (dock inte för handläggartjänster vad jag kan se). Kan jag då anta att denna tjänst INTE kräver säkerhetsprövning? Eller kan det komma fram på intervju?

Fråga 2: GÅR det att klara sig igenom en säkerhetsprövning med blancolån som är till följd av spelmissbruk? Inte gamla skulder. Inga betalningsanmärkningar, inget KFM. Ca 500 000kr.

Jag är livrädd för bara tanken på att behöva prata om mina skulder/spel med en potentiell arbetsgivare. Skammen. Därav fråga 1. Undviker att söka jobb där det står i annonsen att det är en säkerhetsklassad tjänst. Vill dock inte bli överraskad på en intervju. :/

Någon som vet? Någon som kanske jobbar på Skatteverket till och med och vet?

Fråga 2, ja det går bra. Att ha lån är ju inte kriminellt direkt. Fyll i summan på den blankett du fyller i, om det blir aktuellt.

Fråga 2, ja det går bra. Att ha lån är ju inte kriminellt direkt. Fyll i summan på den blankett du fyller i, om det blir aktuellt.

Tack för svaret! :) Jag är ändå nojig dock då jag läst på andra ställen (familjeliv t.ex att skulder inte är bra på en säkerhetsintervju).

Hej!
Grattis till potentiellt nytt jobb!

jag är numera själv statligt anställd och fick också fylla i en blankett. Mycket kring potentiellt brottsregister. Frågor kring ekonomin på ett ungefär enligt följande:
1: har du oreglerade skulder till kfm eller inkasso (eller dyl)
2: har du ett personligt ekonomiskt intresse av den tjänst du söker? (Bortsett från lönen)
3: har du personer i din omgivning som visar överdrivet intresse att du tar jobbet?
4: alkohol/drogvanor (för att se om du eventuellt kan hamna i trubbel)
5: fråga som gäller de flesta ”har du någon PEP-person i närheten, dvs någon högt uppsatt inom politiken med visst mandat.

är du helt ostraffad kan du va lugn :)

Och som tillägg räknas generellt inte fortkörningsböter såvida man inte är en kronisk blyfot. Inte p-böter heller så länge de är betalda

Tack för informativt svar! Något brottsregister har jag inte :)

Fick du alltså bara fylla i en blankett? Ingen intervju? Och inget bland frågorna om skulder som inte är hos KFM eller inkasso? :) Vad var det för säkerhetsklassning (1,2,3)? Stod det i annonsen att det skulle ske säkerhetsprövning eller kom det fram senare?
Har du lust får du supergärna berätta vilken myndighet och vilken slags tjänst du har. Du kan skriva privat meddelande också om du inte vill skriva här. :)

Hej!
Grattis till potentiellt nytt jobb!

jag är numera själv statligt anställd och fick också fylla i en blankett. Mycket kring potentiellt brottsregister. Frågor kring ekonomin på ett ungefär enligt följande:
1: har du oreglerade skulder till kfm eller inkasso (eller dyl)
2: har du ett personligt ekonomiskt intresse av den tjänst du söker? (Bortsett från lönen)
3: har du personer i din omgivning som visar överdrivet intresse att du tar jobbet?
4: alkohol/drogvanor (för att se om du eventuellt kan hamna i trubbel)
5: fråga som gäller de flesta ”har du någon PEP-person i närheten, dvs någon högt uppsatt inom politiken med visst mandat.

är du helt ostraffad kan du va lugn :)

Tack för informativt svar! Något brottsregister har jag inte :)

Fick du alltså bara fylla i en blankett? Ingen intervju? Och inget bland frågorna om skulder som inte är hos KFM eller inkasso? :) Vad var det för säkerhetsklassning (1,2,3)? Stod det i annonsen att det skulle ske säkerhetsprövning eller kom det fram senare?
Har du lust får du supergärna berätta vilken myndighet och vilken slags tjänst du har. Du kan skriva privat meddelande också om du inte vill skriva här. :)

hej! Nja, jobbar statligt inom infrastruktur så jag hanterar ju inte riktigt pengar på det sättet. Sedan hade jag detta jobb i flera år, dock som konsult på annan firma. Blev senare värvad vilket endast innebar lön från annan arbetsgivare.

säkerhetsklass 1 är light-varianten om jag minns rätt? Då tror jag inte ens de kollar din UC. Vid klass 2 börjar de fördjupa sig och vid klass 3 ska dina närmast anhöriga dessutom redovisa allt..

blanketten jag fick fylla i hör i regel ihop med en säkerhetsintervju. Oavsett vad du säger på intervjun kollas det väldigt sällan upp såvida det inte rör sig om något extremt, typ mord. Så mycket i lån om det inte är hos kfm ännu är ingenting att oroa sig för. Och är du lugn i båten behöver du kanske inte ens nämna det. Lycka till kompis och håll oss uppdaterade!

Och förlåt, glömde svara på några frågor. Min säkerhetsklass grundar sig i att jag får se alla ”hemliga” undermarksanläggningar, idag starkt kopplat till potentiell terrorism. Minns inte om jag blev förvarnad om intervjun men vet att ekonomin bara var en minimal del i det. Mycket kring ens privatliv, vad man har för intressen och om man umgås med brottslingar :)

Tack snälla för så bra svar! Det känns lite lugnare nu. :)

Och förlåt, glömde svara på några frågor. Min säkerhetsklass grundar sig i att jag får se alla ”hemliga” undermarksanläggningar, idag starkt kopplat till potentiell terrorism. Minns inte om jag blev förvarnad om intervjun men vet att ekonomin bara var en minimal del i det. Mycket kring ens privatliv, vad man har för intressen och om man umgås med brottslingar :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp