Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Jobba i Norge

Tjena allihopa!
Det är så att jag har lyckats samla på mig skulder ca 800k. Jag vill göra rätt för mig och betala.
jag har en polare i Norge som vill hjälpa mig och jag har fått ett jobberbjudande.
jag har läst här någonstans att man kan skaffa sig ett D- nummer och på så sätt så kan man jobba och spara pengar sen betala sina skulder.
Min fråga är, om jag skaffar ett sånt D-nummer, kommer KRF och inkasso och hitta mig?
söker dem folk med personnummer, namn, nationalitet eller hur går de tillväga för att hitta skuldsatta i utdelandet?

Om inkasso hittar vet jag inte. Kronofogden kan ändå inte utmäta dina norska inkomster så det är inte så intressant att hitta adresserna.

Tack lasseman.
jag menar gör D-nummer någon skillnad?

Vet inte vad det är.
Om du har som avsikt att stanna mer än 6 månader i Norge skall du göra en anmälan om flyttning när du besöker det norska skattekontoret. Du kommer då bli tilldelad ett norskt personnummer. Om du har som avsikt att stanna kortare tid än 6 månader får du istället ett så kallat D-nummer – ett identifikationsnummer som ges till utlänningar. Det här numret behövs när du får ett skattekort, skall öppna bankkonto eller ansöka om olika bidrag.

Antar det är som vårt samordningsnummer som ges till invandrare.

Om man har nu norskt personnummer eller D nummer. Hur kan KRF eller inkasso utmäta min inkomst eller hitta mig överhuvudtaget?

Det kan jag kanske svara på, eftersom jag har en perifer erfarenhet av en liknande fråga. I ca 2008-2009 flyttade jag från Norge till Sverige, och i samband med det så glömde jag att deklarera i Norge. Efter ett tag kom krav från svenska myndigheter att jag skulle betala den norska skatteskulden. Jag skulle tro att samarbetet funkar i motsatt riktning också. Jag får utgå från att det samarbetet inte har upphört.

Jag hittat den här kommentaren, vad tycker ni om fölande :”
Funkar alldeles utmärkt att gömma sig i Norden,
Hade 1,8 mille i skuld när jag drog till grannlandet, var där i sex år och byggde upp en hygglig buffert, nu är jag tillbaka å börjat reda upp sörjan,
Kan varmt rekommendera en sådan tripp, man behöver få ett andningshål å samla krafterna,
Men vad du än gör, skriv dig inte i landet! Då kommer det snart att knacka på dörren,
Kör du Norge, använd D-nummer
Danmark cpr nummer,
Å ha en adress i Sverige,
Lycka till”.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp