Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Jojjes väg till att bli skuldfritt med löneutmätningen

uppdatering:
Har sagt upp telefonabonnemang då jag kör främst med jobbets telefon. Har e-sim på mitt eget och gjorde om den till kontantkort så jag får behålla mitt nr för privata ärenden.
sen är telefonen och det fysiska sim-kort från jobbet. Besparingar ca 350kr/månad

från sista oktober är bilen borta. Har sagt upp parkering och har gjort prel besiktning inför återlämning. Kommer lämna bilen sista september och får betala endast grundavgift för oktober. (Avtalet sträcker sig till sista oktober). Besparingar ca 5000kr/månad

maten: har lagd om kosten eftersom jag har fått problem med hälsan. Trodde först att det skulle kosta mer men då vi kör mer vegetariskt och barnen äter nu frukost på skolan så har vi minskat matkostnader till 6000kr per månad. Innan var det 8000kr. Besparingar 2000 kr/månad.

lunch: vi kör endast med matlådor. Har fyllt på frysen med matlådor. Bra mat i frysen är paj, lasagne, grytor, soppa och olika risrätter. Vi har säkert 50 matlådor i frysen så vi har alltid mat hemma. Besparingar ca 1000 kr/månad.

Försäkringar: har sagt upp lite ”onödiga” försäkringar. Jag har bra skydd genom jobbet. Besparingar ca 200kr/månad

streaming: har fått dela streaming med en kompis och nu kunde vi säga upp 3 olika tjänster. Besparingar ca /månad.

Dessa är bara några exempel på hur man kan spara pengar. Just bil är en onödig kostnad. Dock kommer jag spara till en lådcykel då vi behöver det.

uppdatering:
Har sagt upp telefonabonnemang då jag kör främst med jobbets telefon. Har e-sim på mitt eget och gjorde om den till kontantkort så jag får behålla mitt nr för privata ärenden.
sen är telefonen och det fysiska sim-kort från jobbet. Besparingar ca 350kr/månad

från sista oktober är bilen borta. Har sagt upp parkering och har gjort prel besiktning inför återlämning. Kommer lämna bilen sista september och får betala endast grundavgift för oktober. (Avtalet sträcker sig till sista oktober). Besparingar ca 5000kr/månad

maten: har lagd om kosten eftersom jag har fått problem med hälsan. Trodde först att det skulle kosta mer men då vi kör mer vegetariskt och barnen äter nu frukost på skolan så har vi minskat matkostnader till 6000kr per månad. Innan var det 8000kr. Besparingar 2000 kr/månad.

lunch: vi kör endast med matlådor. Har fyllt på frysen med matlådor. Bra mat i frysen är paj, lasagne, grytor, soppa och olika risrätter. Vi har säkert 50 matlådor i frysen så vi har alltid mat hemma. Besparingar ca 1000 kr/månad.

Försäkringar: har sagt upp lite ”onödiga” försäkringar. Jag har bra skydd genom jobbet. Besparingar ca 200kr/månad

streaming: har fått dela streaming med en kompis och nu kunde vi säga upp 3 olika tjänster. Besparingar ca /månad.

Dessa är bara några exempel på hur man kan spara pengar. Just bil är en onödig kostnad. Dock kommer jag spara till en lådcykel då vi behöver det.
Snyggt jobbat!
Ni har 3 gemensamma lån, får jag fråga hur många st har du totalt?
När du loggar in på kf ser du att alla minskar lite eller vissa ökar pga räntan? Om du ser betalningsuppgifterna som Swish tex fö varje skuld, i fall man vill amortera på xtra på en specifik skuld.
Kämpa på. Inspirerande.

Snyggt jobbat!
Ni har 3 gemensamma lån, får jag fråga hur många st har du totalt?
När du loggar in på kf ser du att alla minskar lite eller vissa ökar pga räntan? Om du ser betalningsuppgifterna som Swish tex fö varje skuld, i fall man vill amortera på xtra på en specifik skuld.
Kämpa på. Inspirerande.
Vi har totalt 1 miljoner tillsammans och var och en 400 tkr individuellt. Fördelat på 17 ärenden totalt. Jag har 11 ärenden. Kommer förhoppningsvis kunna betala 4 st nästa år och sen 2 st per år efter det. Iaf är detta målet.

vi ser att lånen gå ner ordentligt men alla lån har ännu inte kommit in.
Vi siktar på att amortera få ner lån med 250 tkr per år.
Nu kan jag bara jobba på det och hoppas få ner lån så mycket det går

En uppdatering till ;)
Fick brev idag från kfm att de ska ta mitt ips. Jag tycker att det är jättebra för då minskar skulden med över 100 tkr. Nu hoppas vi att mannen också får sitt ips utmätt för då minskar det med ytterligare 200 tkr.
vi bör kunna spara ihop pensionspengar snabbt igen när vi är helt utan skulder så vi är inte oroliga.

skuld augusti 2024: 1,3 miljoner
Mål september 2025: 1,1 miljoner

En uppdatering till ;)
Fick brev idag från kfm att de ska ta mitt ips. Jag tycker att det är jättebra för då minskar skulden med över 100 tkr. Nu hoppas vi att mannen också får sitt ips utmätt för då minskar det med ytterligare 200 tkr.
vi bör kunna spara ihop pensionspengar snabbt igen när vi är helt utan skulder så vi är inte oroliga.

Betänk att detta höjer er inkomst, kan komma över brytpunkten för statlig skatt.

En uppdatering till ;)

Har han satt in lika mycket per år så bör det gå bra

Men gud vad härligt och se. Bra inspiration för mig som kämpar också.
Jag har skuldsaldo och utmätning. Har ni kollat något om det går att göra något lån till vanlig avbetalning?. Har fått nämligen några lån bort från KFM på så vis.

Är helt i upplösningstillstånd
Kfm ska göra hembesök och kolla saker av värden.
jag har tv och ett antikt bord som är det enda jag har fått av min farfar. Är så rädd att de ska ta det. Jag har lite prylar de får ta men inget av större värde.
tv är av märket Samsung inköpte2021. Och har även en gammal plasma från 2008.
hur stor risk är att de tar?
Mår fruktansvärt dåligt av detta och är jätte ledsen

Är helt i upplösningstillstånd
Kfm ska göra hembesök och kolla saker av värden.
jag har tv och ett antikt bord som är det enda jag har fått av min farfar. Är så rädd att de ska ta det. Jag har lite prylar de får ta men inget av större värde.
tv är av märket Samsung inköpte2021. Och har även en gammal plasma från 2008.
hur stor risk är att de tar?
Mår fruktansvärt dåligt av detta och är jätte ledsen
Jag tror statistiken är typ utmätning vid 70% av utmätningsförrättningarna i bostad.

Är helt slut. Är livrädd för att kfm ska ta mina antikgrejer som jag har fått ärva.
tv som vi har är en plasma och den får man inte bara göra sig av med så vi köpte en ny för något år sedan och har kvar den gamla i sovrummet tills den helt ge upp.
har lite smågrejer och lägger fram dessa så kan kfm titta på det.
Man känner sig som värsta kriminell och jag kommer vara jätte rädd för att de ska rota i varje hörn och låda för att hitta något. Någon som har erfarenhet och vill dela med sig?

Är helt slut. Är livrädd för att kfm ska ta mina antikgrejer som jag har fått ärva.
tv som vi har är en plasma och den får man inte bara göra sig av med så vi köpte en ny för något år sedan och har kvar den gamla i sovrummet tills den helt ge upp.
Man känner sig som värsta kriminell och jag kommer vara jätte rädd för att de ska rota i varje hörn och låda för att hitta något. Någon som har erfarenhet och vill dela med sig?
Vi hade hembesök för många år sen, oanmälda. Dom rotade inte runt, dom gick en runda och kollade. Däremot så var dom intresserade av vissa saker som hade värde av några hundralappar. Jag frågade om det var värt att plocka med? Fick till svar att många bäckar små…
Dom gick härifrån tomhänta då jag sålt allt av värde, det dom kollade på hade jag inte fått sålt :)

Kanske en dum sak att göra men vill verkligen inte bli av med de få ärvda saker. Det har ett stort värde för mig. Men kan man ex hyra förråd, ställa grejerna där under en tid?

Vi hade besök av KFM för många år sen. Dom gick bara igenom rummen och kollade om något var av intresse och konstaterade ganska snabbt att det var för litet värde på det vi hade i hushållet. Jag bjöd på kaffe och bullar under tiden vi diskuterade och fick en hel del matnyttig information under trevliga former. Vi fick behålla båda bilarna, en relativt ny TV, dator och en hel del annat som jag var bergsäker på att de skulle utmäta så det var inte alls så hemskt besök som jag hade föreställt mig. Jag kanske hade en otrolig tur med vilka som kom och gjorde utmätningsförsöket men dom var verkligen trevliga och professionella på alla sätt och vis.

Härlig inställning! Heja er! Hur ser er skuldprognos ut hos KFM?

Jag betalade det sista till KFM för 7 månader sen… och vilken skillnad det är nu på ekonomin, och sättet att se på pengar. Nu spar jag undan allt som tidigare gick till skulder, istället för att konstant vilja bränna pengarna. Fick verkligen ett helt annat mindset av att leva på existensminimum.
Hur länge hade du utmätning och hur stor var skulden?

Jag känner mig lite nervös för att vi kommer få hembesök så småningom.

Vad är det som avgör om kfm väljer att göra hembesök? @Lasseman kan du ge några exempel, tänker om det är skuldens storlek, en slump eller om kfm har fått impuls att det kan finnas värdesaker..

Jag känner mig lite nervös för att vi kommer få hembesök så småningom.

Vad är det som avgör om kfm väljer att göra hembesök? @Lasseman kan du ge några exempel, tänker om det är skuldens storlek, en slump eller om kfm har fått impuls att det kan finnas värdesaker..

Det sista är det bärande

Hade det funnits mer resurser skulle de göras betydligt fler hembesök..

Har aldrig varit med om hembesök. Hur mycket i skuld måste man ha då? Eller går det på hur mycket man betalar?

Har aldrig varit med om hembesök. Hur mycket i skuld måste man ha då? Eller går det på hur mycket man betalar?
Det bärande är om man bedömer att det finns saker att utmäta.
Jag har varit hemma hos gäldenärer med skuld på 3-4000

Det är jätte märkligt. Vi har inga fler resurser och har definitivt inte någon lyxprylar eller bil. Bor i hyresrätt. Skulle vara att de tycker att vi bor i ett område med lite bättre ställt folk och gör antydningar om att vi är har mycket grejer.
Misstänker att det har att göra att vi fick avslag tidigare i våras på skuldsanering och handläggare skrev i sin motivering att vi har konsumerat lyxprylar vilket inte alls stämmer. Har skickat hen ett Mail att det är för jävligt att de hittar på sådär.

Det är jätte märkligt. Vi har inga fler resurser och har definitivt inte någon lyxprylar eller bil. Bor i hyresrätt. Skulle vara att de tycker att vi bor i ett område med lite bättre ställt folk och gör antydningar om att vi är har mycket grejer.
Misstänker att det har att göra att vi fick avslag tidigare i våras på skuldsanering och handläggare skrev i sin motivering att vi har konsumerat lyxprylar vilket inte alls stämmer. Har skickat hen ett Mail att det är för jävligt att de hittar på sådär.

Jag tror inte det gått till så.

Det bärande är om man bedömer att det finns saker att utmäta.
Jag har varit hemma hos gäldenärer med skuld på 3-4000
Det är väl mer sannolikt att man kan skrapa ihop grejer som genererar 4000 kr så att hela skulden kan regleras än att man får in något som täcker en större del av skulder i miljonklassen vid ett hembesök?

Det är väl mer sannolikt att man kan skrapa ihop grejer som genererar 4000 kr så att hela skulden kan regleras än att man får in något som täcker en större del av skulder i miljonklassen vid ett hembesök?
I en ägd bostad kan vara motiverat för att det saknas utrymme i lön, men skulden i förhållande till ingreppet att utmäta bostaden ej är försvarbart.

Ja men det är sällan man förvänta sig fullbetalning

Kanske en dum sak att göra men vill verkligen inte bli av med de få ärvda saker. Det har ett stort värde för mig. Men kan man ex hyra förråd, ställa grejerna där under en tid?
Man kan absolut hyra ett förråd hos Shurgard tex. De finns i de flesta stora/mellanstora städer, och det räcker med 6kvm, men kanske lite dumt att slänga ca 1tkr på det? Samt att det kan finnas en risk att kf kan veta om det, om man tex betalar med kort och de ser kontotransaktioner. Vet inte.

Kan ni inte fråga en närstående, anhörig, vän mm och förvara dom hos dem ett tag? Tycker att det är det bästa alternativet.

Eller kör en gammaldags strategi: åk till skogen, hitta bra ställe och gräv ner dom :polis:
Skojar men hoppas att det löser sig. Inte dumt alls att ni vill behålla dom.

Hur länge hade du utmätning och hur stor var skulden?
Hade utmätning i tre år. Har faktiskt inte velat/orkat räkna ihop totala skulden. Det var kring 60 olika skulder. Men några hundra tusen iaf. Är ensam med tre barn, så det var inga större summor KF kunde dra varje månad…

Hoppas hembesöket går bra, och att ni får behålla det ni vill. Förstår att det känns jobbigt.

Idag har vi rensat och såld en hel del grejer. Blev ändå någon tusenlapp på kontot så det stoppar vi undan om vi har sämre tider.
på onsdag kommer kronkalle och kollar om det finns fler saker de kan ta. Mest orolig att de ska ta tv och då sitter vi utan. Isf kommer jag köpa en ny tv av de pengar vi har såld för.
Har lämnat mina finsaker till svärmor så hon hade plats i sitt hem. Hon gillar sånt och hon skulle vårda dessa saker med omsorg. Och då kommer allt till nyttan plus att jag inte har gömt undan något heller.

Idag har vi rensat och såld en hel del grejer. Blev ändå någon tusenlapp på kontot så det stoppar vi undan om vi har sämre tider.
på onsdag kommer kronkalle och kollar om det finns fler saker de kan ta. Mest orolig att de ska ta tv och då sitter vi utan. Isf kommer jag köpa en ny tv av de pengar vi har såld för.
Har lämnat mina finsaker till svärmor så hon hade plats i sitt hem. Hon gillar sånt och hon skulle vårda dessa saker med omsorg. Och då kommer allt till nyttan plus att jag inte har gömt undan något heller.
Inte gömt undan något? Du lämnar över "finsaker" till svärmor som du indirekt hade kunnat sälja för att få in kapital? Eller betalade hon för detta?

Inte gömt undan något? Du lämnar över "finsaker" till svärmor som du indirekt hade kunnat sälja för att få in kapital? Eller betalade hon för detta?
Inte dyrbara saker utan ett bord jag har fått ärva. Inte värd många hundralappar. För mig är det fint och dyrbar eftersom det är det enda jag har fått ärva efter min mor.
hon har dem sålänge eftersom hon behövde ett bord.
så nej, inget jag har gömt undan.
och skulle de fråga så är det bara att förklara

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp