• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Köp av sportbil - Billån med säkerhet

Marvel

Viktig medlem
Poäng: 126
Blev medlem
4 April 2023
Meddelanden
51
Mottagna reaktioner
34
Poäng
126
Hej!

Har en liten fundering kring köp av en drömbil som jag sparat till ett tag nu. Jobbar som ingenjör med relativt hög inkomst (41.500/månad). Min fråga är litegrann hur det går till när man tar ett billån med säkerhet. Jag har 150 tusen i kontantinsats för bilen som ligger på 650.000 kronor. Är billån med säkerhet generellt sett generösare med kreditupplysning trots att ja nästan måste belåna mig cirka 500 tusen för bilen? Vad är er åsikt om mina inkomstuppgifter, hade det eventuellt gått igenom tror ni?

I år har jag fått in 447k i årsinkomst, har cirka 2% på UC och förväntas hamna ännu lägre efter juni månad då 2 upplysningar försvinner. Har enbart ett lån på 150 tusen just nu, inget bolån, inga krediter och självklart inga anmärkningar.

Tack för svar! :)
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 097
Poäng
10 087
Förutsatt att du inte sitter med helt galet stora blancon är det nog inga problem.
 

Marvel

Viktig medlem
Poäng: 126
Blev medlem
4 April 2023
Meddelanden
51
Mottagna reaktioner
34
Poäng
126
Förutsatt att du inte sitter med helt galet stora blancon är det nog inga problem.

Nejdå, har bara 150k blanco och det är enbart i ett lån. Jag har hört olika, men 150 tusen blanco är väl generellt sett inte mycket lån egentligen eller? Sen har jag totalt 4 upplysningar varav 2 försvinner inom kort. Tror du UC betyget påverkar chansen till att få lånet beviljat? I och med att det står 2%, tror det kommer matas ner till närmare 1% och eller mindre i juni och det är lite då jag planerar att köpa.
 

RudeBoy

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
9 November 2022
Meddelanden
192
Mottagna reaktioner
67
Poäng
197
Bilen är ju som sagt en säkerhet så det är inte samma sak som att låna 500k nya pengar som ett blanco, t.ex. som är betydligt svårare. Din situation ser lovande ut. Vad är det för bil? Nu blir jag nyfiken :D
 

Marvel

Viktig medlem
Poäng: 126
Blev medlem
4 April 2023
Meddelanden
51
Mottagna reaktioner
34
Poäng
126
Bilen är ju som sagt en säkerhet så det är inte samma sak som att låna 500k nya pengar som ett blanco, t.ex. som är betydligt svårare. Din situation ser lovande ut. Vad är det för bil? Nu blir jag nyfiken :D
Låter positivt, tror nog det finns chans trots allt!

Har sparat till att köpa en Audi RS5a 2018 eller 2019 modell. Var drömbil när ja pluggade på Chalmers och nu när man är färdigutbildad ingenjör med stabil inkomst så ville ja se över möjligheten att skaffa mig en på riktigt :)
 

RudeBoy

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
9 November 2022
Meddelanden
192
Mottagna reaktioner
67
Poäng
197
Låter positivt, tror nog det finns chans trots allt!

Har sparat till att köpa en Audi RS5a 2018 eller 2019 modell. Var drömbil när ja pluggade på Chalmers och nu när man är färdigutbildad ingenjör med stabil inkomst så ville ja se över möjligheten att skaffa mig en på riktigt :)
Kul! Låter riktigt nice, hoppas du får din dröm uppfylld! Det är en riktigt fin bil
 

turtlebear

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
8 April 2023
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Du skriver att du har 150k sparat och har 150k i blancolån. Rent matematiskt så betyder det egentligen att du inte har en kontantinsats och hade behövt belåna hela bilens kostnad. Kan vara ett bra sätt att se på det inför köpet för då kan du ställa dig frågan ”Hade jag belånat mig till 650k för att köpa en bil helt utan insats som garanterat kommer tappa värde?” Om svaret är nej så hade jag om jag vore du tänkt över detta ännu mer. Jag förstår att det är lockande att efter studietiden unna sig sådant man verkligen vill ha, men jag hade personligen fokuserat på att bygga upp en buffert eller annan form av vana för sparande först (investeringar t.ex). Hur längesedan var det du började jobba?

Vad gäller själva lånet och dina utsikter så tror jag faktiskt det kan bli svårt att få ett lån beviljat för så mycket mer än din årsinkomst. När det kommer till ränta så vore jag förvånad om du fick förslag på mindre än 10% faktiskt i dagens läge. Som referens: Jag har en taxerad årsinkomst på 480k och ansökte nyligen om ett lån på 300k på 10 år med kreditbetyg 0.5% och blev som bäst erbjuden 7% effektiv ränta.
 

lyxföllan

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
7 April 2023
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Låter inte särskilt smart att belåna dig ännu mer för att ha råd med en leksak. Har du inte lärt dig något efter alla år i skuldträsket? Jakten på snabba kickar kommer få dig att hamna djupt på botten ännu en gång.

Tänk om och tänk RÄTT.
 

Petnas

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
4 Januari 2022
Meddelanden
258
Mottagna reaktioner
215
Poäng
407
Ett lån med bilen som säkerhet borde ge bättre villkor än ett vanligt blancolån utan säkerhet. Har själv dock varit med om motsatsen faktiskt. Gällande dyra sportbilar bör man ta med kostnader utöver inköp t.ex service, drivmedel, ev. reparationer, garageplats, ev. vinterförvaring etc. Ju dyrare bil man har ju dyrare brukar en del av dessa kostnader vara och ju mer påkostad bilen är med olika finesser ju fler saker kan faktiskt gå sönder.
Vill inte vara någon glädjedödare, men "been there, done that" and even bought a T-shirt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp