Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Köpa utmätt fastighet av anhörig

Hej!
Efter att ha läst flera trådar här får jag uppfattningen att jag kanske kan få svar och råd. Jag är just nu i en knepig situation, ska separera och vill köpa min mammas hus. Problemet är att hon fått beslut från Kronofogden om utmätning av detta hus. Efter att ha pratat med banken har jag fått klart för mig att jag inte kan få bolån för att köpa huset då jag inte kan använda huset som säkerhet. Tyvärr kan jag inte ta ett blancolån på summan då jag redan har blancolån sedan tidigare. Banken säger att den ekonomiska kalkylen går ihop och då tanken har varit att jag skulle köpa huset av mamma för samma summa som skulden ligger hos Kronofogden på finns det ett uppskattat högre värde i huset än den summan. Finnd det någon som har tips på hur man kan göra eller kan vägleda mig i hur man kan lösa situationen, kan ju inte få bolån utan huset som säkerhet och jag kan inte lösa köpet utan bolån. Skulden som ligger hos Kronofogden är kopplat till min mammas bolån, låneföretaget har ansökt och beviljats anstånd med försäljningen. Ringde dem och frågade om de inte kunde lägga upp ett lån på mig som täckte skulden men fick samma svar som från min bank, går inte då huset inte kan sättas som säkerhet för lånet. Så knepig situation att lösa och jag har helt kört fast på idér för att lösa detta, snälla hjälp!

Att buda hem det på auktionen är ju en möjlighet, annars vet jag att banker gått med på att låna ut när kfm varit med och med huset som säkerhet, bara någon lyckas förklara att utmätningsnoteringen tas bort rätt snabbt efter skulden betalats, oftast före man lyckats skicka in någon lagfartsansökan

Är det alltså bara bolånet som ligger till grund för processen? (Kallas för betalningsfastställelse, bfa)

Som jag förstått det är det bara bolånet som ligger till grund för processen. Det finns dock ett lägre skuldsaldo hos KF sedan tidigare, vilket det finns löneutmätning på. Känns bara så hopplöst då det är för allas fördel att jag kan köpa huset, lånebolaget får sina pengar, behövs den andra skulden hos KF betalas kan jag gå in och göra det, och husets värde riskerar inte försämras ytterligare än det redan gjort då de stundande väderförhållandena riskerar förstöra utan uppvärmning osv. Att det ska vara så omöjligt att använda huset som pant då skulden regleras vid ett övertag?

Väntar på svar från handläggare på KF men hittills fått svar att löneutmätning på skulden som ligger sedan tidigare upphävts i september. Så min tro är då att även denna ligger som grund för utmätning. Är ca 60 000kr. Skulden för bolån är 51 000kr + 401 000kr. Jag vill därför tro att jag skulle kunna köpa huset om köpeskillingen täcker samtliga av dessa skulder? Fick dock även veta att det ligger ytterligare två ärende för föreläggande som ännu inte delgivits. Statusen på ärendet med bolånet är att KF beslutat om utslag men då lånebolaget inte begärt verkställighet i sin ansökan och ännu inte inkommit med begäran om verkställighet så händer inget från KF sida i nuläget?

Som jag förstått det är det bara bolånet som ligger till grund för processen. Det finns dock ett lägre skuldsaldo hos KF sedan tidigare, vilket det finns löneutmätning på. Känns bara så hopplöst då det är för allas fördel att jag kan köpa huset, lånebolaget får sina pengar, behövs den andra skulden hos KF betalas kan jag gå in och göra det, och husets värde riskerar inte försämras ytterligare än det redan gjort då de stundande väderförhållandena riskerar förstöra utan uppvärmning osv. Att det ska vara så omöjligt att använda huset som pant då skulden regleras vid ett övertag?

Ska vi vara korrekt så är det inte bättre för bolånebanken, det är lika bra. Dom får fullbetalning oavsett.

Min erfarenhet är inte alls att det skulle vara omöjligt

Väntar på svar från handläggare på KF men hittills fått svar att löneutmätning på skulden som ligger sedan tidigare upphävts i september. Så min tro är då att även denna ligger som grund för utmätning. Är ca 60 000kr. Skulden för bolån är 51 000kr + 401 000kr. Jag vill därför tro att jag skulle kunna köpa huset om köpeskillingen täcker samtliga av dessa skulder? Fick dock även veta att det ligger ytterligare två ärende för föreläggande som ännu inte delgivits. Statusen på ärendet med bolånet är att KF beslutat om utslag men då lånebolaget inte begärt verkställighet i sin ansökan och ännu inte inkommit med begäran om verkställighet så händer inget från KF sida i nuläget?

Nej, det måste komma in begäran om försäljning enligt bfa eller ansökningar om utmätning om man är för seg

Tack för dina svar @Lasseman
Vet inte om det kommer gå, men vi ska prata med banken imorgon om de kan tänka sig att återta uppsägning av lånen och ärendet i sin helhet hos KF om de får en större summa betalt direkt (som jag då får gå in med). På så sätt bör väll utmätningsanteckningen hos lantmäteriet försvinna? Och möjliggör för mig att sätta huset som pant för mitt bolån. Som sagt, vet inte om det ens går att göra så?

Helt sant, kanske inte bättre för bolånebanken men betydligt snabbare för dem att få sina pengar. Värdet på huset som det står idag riskerar dock att bli avsevärt mycket lägre, i värsta fall en bit under skulden som finns, innan en eventuell verkställighet och exekutiv auktion kan komma till stånd.
Ska vi vara korrekt så är det inte bättre för bolånebanken, det är lika bra. Dom får fullbetalning oavsett.

Min erfarenhet är inte alls att det skulle vara omöjligt

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp