• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Kan bank säga upp bolånet?

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

JohanDal

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
17 Oktober 2022
Meddelanden
150
Mottagna reaktioner
65
Poäng
197
Men att de har rätt att göra det betyder inte att de måste göra det.
Dock blir det ofta lägre pris vid tvångsförsäljning vad jag förstår, vilket är dåligt för dig. Så om du har mycket övervärde KAN det vara smartare att sälja själv.
Det är svåra beslut om att ta.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Men att de har rätt att göra det betyder inte att de måste göra det.
Dock blir det ofta lägre pris vid tvångsförsäljning vad jag förstår, vilket är dåligt för dig. Så om du har mycket övervärde KAN det vara smartare att sälja själv.
Det är svåra beslut om att ta.
Om det är en fastighet och en sökande begär det och det bedöms finnas skäligt överskott så måste dom jo.
 

JohanDal

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
17 Oktober 2022
Meddelanden
150
Mottagna reaktioner
65
Poäng
197
Om det är en fastighet och en sökande begär det och det bedöms finnas skäligt överskott så måste dom jo.
Jag tänkte mer att om båda lånen ligger på samma bank, så måste inte banken ta beslut att försöka få till en tvångsförsäljning om de inte själva tycker det är värt besväret.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 633
Mottagna reaktioner
1 666
Poäng
1 177
Ö
Jag tänkte mer att om båda lånen ligger på samma bank, så måste inte banken ta beslut att försöka få till en tvångsförsäljning om de inte själva tycker det är värt besväret.
För att få betalt för ett annat lån än bolånet så måste fastigheten utmätas.
Om ett bolån sägs upp kan panthavaren använda betalningsfastställelse i fast egendom.
Två olika förfaranden, när försäljningen väl är igång går det till på samma sätt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Jag tänkte mer att om båda lånen ligger på samma bank, så måste inte banken ta beslut att försöka få till en tvångsförsäljning om de inte själva tycker det är värt besväret.
Men så länge du betalar bolånet blir det inte uppsagt så det besväret kommer inte.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp