• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

kan det vända?

ljht

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
26 Januari 2015
Meddelanden
579
Mottagna reaktioner
205
Poäng
407
Innan man släpper allt bör man fundera på hur det kan påverka ens partner och vad ens partner anser om saken.
Jag har pratat med en av Kfm's jurister (ett långt samtal) när jag hade en skuld på 16 000 kr som skulle gå till Kfm, just om hur detta skulle påverka min sambo och juristen kunde tyvärr inte försäkra att de inte kommer att utmäta bostadsrätten. Det var tänkbart att de gjorde det och inte alls självklart att kfm skulle i första hand ta mitt ips som skulle kunna betala hela skulden. Idiotiskt tyckte jag, att en relativt låg skuld skulle få sådana konsekvenser med utmätning plus att vi har en dotter också. Juristen medgav själv att det inte fanns ngn logik i detta. Men att sådana är "reglerna".
Efter samtalet kände jag att det inte var ngt alternativ att låta den här skulden gå till Kfm så jag lyckades stoppa och börja avbetala.

Nej, är i precis samma läge och KFm är inget alternativ. Jag önskar verkligen att det vore det! Så skönt det bara vore att få släppa allt. Men jag kan inte för min man och barns skull! Sedan är jag inte dum nog att förstå att jag pga mina hemskt dåliga beslut i livet kan hamna där. Men jag måste verkligen göra allt i min makt innan jag kommet dit!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Nystart

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
30 Mars 2016
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
354
Poäng
487
Nej, är i precis samma läge och KFm är inget alternativ. Jag önskar verkligen att det vore det! Så skönt det bara vore att få släppa allt. Men jag kan inte för min man och barns skull! Sedan är jag inte dum nog att förstå att jag pga mina hemskt dåliga beslut i livet kan hamna där. Men jag måste verkligen göra allt i min makt innan jag kommet dit!
Vet din man om detta?
 

ljht

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
26 Januari 2015
Meddelanden
579
Mottagna reaktioner
205
Poäng
407
Han vet om endel men inte allt.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 434
Mottagna reaktioner
6 912
Poäng
4 477
Nej, är i precis samma läge och KFm är inget alternativ. Jag önskar verkligen att det vore det! Så skönt det bara vore att få släppa allt. Men jag kan inte för min man och barns skull! Sedan är jag inte dum nog att förstå att jag pga mina hemskt dåliga beslut i livet kan hamna där. Men jag måste verkligen göra allt i min makt innan jag kommet dit!
JAg förstår dig, tro mig! Men jag är säker på att du klarar detta, bara du ringer runt alla långivare och förklarar och sätter upp en plan och inte tar nya lån. Har alla lånen gått till Inkasso? Ibland beviljar inte långivare avbetalningsplan men hänvisar till sina Inkassobolag som beviljar avbetalningsplan. Du skulle kunna börjar beta av de med högst ränta först men jag skulle inte ha gjort ngt förrän jag pratat med alla så du vet hur alla förhåller sig till situationen och vilka kan tänkas erbjuda mer hjälp än andra! Viktigaste är att klara dig utan nya dåliga lån. Har du pratat med Svea Ekonomi om ett skuldsaneringslån eller Marginalen har ett omstartslån?
 

ljht

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
26 Januari 2015
Meddelanden
579
Mottagna reaktioner
205
Poäng
407
Oj vad trist!
När det gäller sms lånen, måste alla betalas nu, totalt 120 000 eller går det inte att månadsbetala?
Om jag var i din situation skulle jag skriva ner ALLA långivare och vilket belopp det är och ringa sedan runt till alla och berätta om sina svåra förutsättningar men poängtera att du trots den svåra situationen ändå vill försöka betala. Så får de säga vad de har att erbjuda. Det kommer alltid att finnas några som är mer villiga att hjälpa än andra. Så kan du utgå från de svaren du fått och lägga upp en plan.

Du har ju också alternativet för lån hos Svea skuldfinansiering och även Marginalen så det är inte kört för dig :)

Tack Myra! Nej, det är absolut inte allt som behöver betalas nu. Men det jag behöver betala nu är ändå så stora summor så jag kommer inte kunna betala allt. Påminnelserna börjar dimpa ner i brevlådan men ännu inget inkassokrav. Ska jag börja ringa redan när påminnelserna kommer eller ska jag vänta till inkasso så att jag kan försöka få till någon avbetalningsplan?

Jag ber om ursäkt för dumma frågor, känner mig så jävla dum. När man inte varit i den här situationen tidigare är det en soppa att förstå hur allt fungerar.
 

Nystart

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
30 Mars 2016
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
354
Poäng
487
Tack Myra! Nej, det är absolut inte allt som behöver betalas nu. Men det jag behöver betala nu är ändå så stora summor så jag kommer inte kunna betala allt. Påminnelserna börjar dimpa ner i brevlådan men ännu inget inkassokrav. Ska jag börja ringa redan när påminnelserna kommer eller ska jag vänta till inkasso så att jag kan försöka få till någon avbetalningsplan?

Jag ber om ursäkt för dumma frågor, känner mig så jävla dum. När man inte varit i den här situationen tidigare är det en soppa att förstå hur allt fungerar.
Ring dom som du inte kan betala och fråga om du kan betala in en liten del el mer nästa månad. Hos inkasso kan du få avbetalningsplaner. Du kan berätta allt för din man, det blir bättre då och kanske han kan ta ett lån med bättre ränta. Kämpa på!
 

Geronimo

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
17 Maj 2015
Meddelanden
107
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Man tar tyvärr inte hänsyn till individen längre. "Alla får skylla sig själva!"
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 434
Mottagna reaktioner
6 912
Poäng
4 477
Ska jag börja ringa redan när påminnelserna kommer eller ska jag vänta till inkasso så att jag kan försöka få till någon avbetalningsplan?
Vänta inte tills lånen gått till Inkasso, ibland får du avbetalningsplan direkt hos långivaren och det blir billigare! Vänta inte alls utan skriv ner alla redan idag och ring idag och imorgon så slipper du vänta till måndag! Vilka bolag gäller det?
 

ljht

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
26 Januari 2015
Meddelanden
579
Mottagna reaktioner
205
Poäng
407
Vänta inte tills lånen gått till Inkasso, ibland får du avbetalningsplan direkt hos långivaren och det blir billigare! Vänta inte alls utan skriv ner alla redan idag och ring idag och imorgon så slipper du vänta till måndag! Vilka bolag gäller det?
Nettofinans
Nanoflex
Easycredit
Risicum
Extralån
Onea

Är de som det kommit påminnelser på men ingen inkasso. Har några till där det ännu inte dumpit ner någon påminnelse. Har så jäkla dålig koll på vad jag ställt till med så jag måste sätta mig och skriva ner
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp