Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kan ej betala min skuldsanering pga minskad inkomst

Pga sjukdom kommer min inkomst att försämras till det sämre. Har skuldsanering sedan 2021. Och följt betalningsplanen. Men from nu och framöver har jag tyvärr inte möjlighet att betala det jag tidigare gjort. Vad kan jag göra? Vad händer när jag inte kan betala enligt plan?

Om du inte redan gjort det så måste du begära en omprövning direkt. Sedan förväntas du betala enligt plan fram tills du får ett beslut på din omprövning.
Du får försöka prioritera skuldsaneringen efter de absolut nödvändiga räkningarna såsom hyra och el. Och kan du ändå inte betala hela beloppet så är det bättre att betala in vad du kan och försöka komma ikapp snarast. Tyvärr är det ju 4 månader till nästa betalningsfria månad.

Vad som händer om du inte betalar är att borgenärerna blir meddelade att du inte betalar och de kommer då själva att begära en omprövning av din skuldsanering. Resultatet lär väl bli att skuldsaneringen avbryts eller förlängs, mest troligt avbryts den och det vore ju väldigt trist när du kommit mer än halvvägs.

Har du ett högt månadsbelopp på din betalplan? Är det inte det så kan du kanske sälja lite grejer eller låna av släkt/bekanta som förhoppningsvis kan vänta med återbetalningen tills du är ikapp med din betalplan.

Ompröva skuldsaneringen omedelbart som ovan skrev om du inte gjort det. Det är viktigt att du gör det i god tid före borgenärerna.

Man får bara skuldsanering en gång i livet (i 99.9% av fallen (läs extremt hög procent).

Kan inte stressa tillräckligt att betala allt som det bara går. ÄVEN under din betalfria månad i december för att komma så nära som möjligt till vad borgenärerna skall ha för året. Men också att din handläggare ser att du gjort allt i din makt och betalat allt du kan.

Det är ytterst viktigt om du har betalplan på 15.000 och bara kan betala 8000kr att du betalar 8000 kr. Har du mobil, tv, dator eller något annat att sälja så gör det också. Kan du sälja en mobil för 6000 kr, köpa en gammal från plocket för 1000 kr och betala in 5000 kr till skuldsaneringen så tveka inte en sekund på att göra det. Jag hade möjligtvis tillochmed jämkat om det är illa och skrivit 100.000 underskott bara för att 0a inkomstskatten September - December för att kunna betala. Med vetskapen om att jag skjuter på problemet och får en skattesmäll nästa år. Annat alternativ som ovan skriver är att låna av vän/släkt det som behövs.

Har du läkarjournal för din sjukdom hade jag slängt mig på telefonen till försäkringsbolaget på måndag morgon och öppnat ett ärende för att se om du får ut pengar för sjukdomen. Du har inget att förlora på att testa.

Du är klar med ca 3 år av betalplanen och har ca 2 år kvar. Du måste på något vis fixa kommande 5-6 månader (4-5 betalningar) till omprövningen hanteras. Då får du med stor sannolikhet en betalplan efter dina förutsättningar igen.

1724615122577.png

Dom var på 8 Mars i Tisdags.

Begär omprövning, det är det korta enkla svaret.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp