• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Kan en fastighet från avliden skrivas över på ny person innan bouppteckning är klar-samt om kronofogdeutredning

Shasha

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
20 Oktober 2021
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
21
Poäng
102
Frågan gäller omständigheter som kommit till min kännedom rörande andra personer:

Är det ens laglig att skriva över ett hus på sig, 1,5 månader efter att maken som står på den och köpte före giftermål, dör? Tror det fanns någon sorts äktenskapsförord.

Vet om en person som hade väldig bra inkomst och hus. Hör nu att personen, den avlidne, hade 2 miljoner i skulder och jag kan inte få ihop det.

Den som nu äger huset lever på minipension men har kunnat renovera 2 hus, kör merca osv senaste 10 åren efter att den som ägde bostaden gick bort. Var kommer pengarna ifrån? Fick se ett skärmdump på utredning från kronofogden från 2012, ett år efter att personen dog samt att fastigheten fick ny ägare, där det står att utredningen visar att det inte fanns tillgångar att täcka skulden.

När den avlidne hade bra lön, aktier, hade ärvt flera hundra tusen i aktier osv.

När går kronofogden in och undersöker en avlidens tillgångar egentligen? Och kollar man inte när ett hus som stod på denne får ny ägare?

Man läser här om folk som tagit lån i sin partners namn och jag börjar undra om det är samma som hänt i fallet jag fått en vis inblick i. Att det skulle förklara pengarna, när tydligen kronofogden gjort en utredning som säger att det finns inte tillgångar att täcka skulderna som stod på den avlidne. Var tog dessa pengar vägen?

Det hela kom upp till ytan när den avlidnes familjegrav är på väg att sägas upp för den som står som gravägare har skitit i att ta hand om den och att betala för skötsel. Då kom frågan upp om varför den som ärvde allt inte betalar den lilla summa gravskötseln kostar varje år. Varpå personen förklara att den avlidne lämnade bara skulder feter sig och tat en kompis hjälpt till att skriva över huset....
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 451
Mottagna reaktioner
6 091
Poäng
4 117
Det borde inte vara möjligt och ett brott om det finns arvingar.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Hänger inte med på vem som är vem men det är vad jag vet svårt att få till lagfart på ett hus efter en avliden innan bouppteckning.
Det kan också vara fel att skifta över om det finns skulder i dödsboet.
 

Shasha

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
20 Oktober 2021
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
21
Poäng
102
Hänger inte med på vem som är vem men det är vad jag vet svårt att få till lagfart på ett hus efter en avliden innan bouppteckning.
Det kan också vara fel att skifta över om det finns skulder i dödsboet.
Exakt, det är det jag också tycker. Hur kan huset få ny ägare, den avlidnes hustru, 1,5 månader efter att personen dör och lång innan bouppteckning är klar? Och av papperet jag såg gjordee kronofogden en utredning av tillgångar och skulder ett år efter att personen avlidit. Och kronofogden skriver: "Gäldenären saknar kända utmätningsbara tillgångar för täckandet av skulden"
Hör att det fanns skulder på miljoner. Nej, något är fel, tror makan som fick huset skrivet på sig 1,5 månader efter att maken dog, tog stora lån i hans namn innan han dog och att hon sitter på de pengar nu och kan leva bra-trots minipension, och att han inte ville anmäla henne medans han levde.
Men märklig att Kronofogden inte såg något fel. Det ska ha funnits hundratusentals kronor i aktier också.
 

Shasha

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
20 Oktober 2021
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
21
Poäng
102
Det borde inte vara möjligt och ett brott om det finns arvingar.
Personen som dog hade inga egna barn men ville ge huset i arv till de yngsta barnen, makans barn från tidigare äktenskap, dessa växte upp med honom som pappa. Det hela känns mycket märkligt.
 

Shasha

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
20 Oktober 2021
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
21
Poäng
102
För att förtydliga, den avlidne, som hade bra inkomst och inga barn , gifte sig med en kvinna med väldig låg inkomst och många barn.
Mannen var väldig noga med ekonomin och skulle aldrig låta en räkning förfalla.
Men nu kom det fram att han dog med miljoner i skulder, at kronofogden inte hittade några tillgångar, att huset han hade (för vilken han krävde äktenskapsförord på om han skulle gifta sig) skrev över på makan 1,5 månader efter att han dog.
Jag träffade honom innan han dog, han hade förändras, börjat bli förvirrad och mådde dålig.
Kvinnan har väldig bra ekonomi idag utifrån livsstilen, frågan är därför om allt har gått rätt till, om hon har tagit miljoner i lån på hans namn medans han levde, om det är därför han mådde så dåli sina sista dagar i livet, ett halv år innan han skulle gå i pension. Hur det var möjlig att kunna skriva över lagfarten på frun när han var död och bouppteckningen knappt hade börjat

Många frågor men jag vet att det finns många kunniga här.

Ställde frågan idag hur man kan leva så bra, med en liten pension, om han lämnade enbart skulder feter sig. Renoveringar av två hus har gått på minst en halv miljon t.ex-någonstans kommer pengarna ifrån.Svaret jag fick var tat det hade inte jag med att göra. Och sedan kom först ett förslag om att han spelat bort pengarna-vartefter jag förklarade att någon som studerat i runt 10 år för att tjäna bra-tar inte 2 miljoner i lån för att spela bort. Då kom det en förklaring att han tog lång för att jobba extra som konsult och att kurser til det kostade mycket. Lögn så klart, han orkade inte ens med jobbet han hade sista tiden i livet.
Nej, jag anar en hel kennel begraven här.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Exakt, det är det jag också tycker. Hur kan huset få ny ägare, den avlidnes hustru, 1,5 månader efter att personen dör och lång innan bouppteckning är klar? Och av papperet jag såg gjordee kronofogden en utredning av tillgångar och skulder ett år efter att personen avlidit. Och kronofogden skriver: "Gäldenären saknar kända utmätningsbara tillgångar för täckandet av skulden"
Hör att det fanns skulder på miljoner. Nej, något är fel, tror makan som fick huset skrivet på sig 1,5 månader efter att maken dog, tog stora lån i hans namn innan han dog och att hon sitter på de pengar nu och kan leva bra-trots minipension, och att han inte ville anmäla henne medans han levde.
Men märklig att Kronofogden inte såg något fel. Det ska ha funnits hundratusentals kronor i aktier också.
Bakdaterade handlingar kanske.
Aktierna kan jag inte förklara hur man har missat.
 

Shasha

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
20 Oktober 2021
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
21
Poäng
102
Bakdaterade handlingar kanske.
Aktierna kan jag inte förklara hur man har missat.
Man ser i alla fall att huset fick ny ägare-som betalade noll kronor- 1,5 månader efter att ägaren dött. (Kollar på uppgifter på nätet där sådant dyker upp) De borde kronofogden inte ha missat i alla fall kan man tycka. I alla fall om det inte får gå till på det viset. Tänker att de kollar allt som har hänt kring tillgångarna från datumet då personen avled.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 451
Mottagna reaktioner
6 091
Poäng
4 117
Om någon avlider så får väl ingen röra tillgångar innan bouppteckning är klar vad jag vet och hur kan ett hus skrivas över efter någons död när den som äger huset är avliden.
Mycket konstigt allt ihop.
 

Shasha

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
20 Oktober 2021
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
21
Poäng
102
Om någon avlider så får väl ingen röra tillgångar innan bouppteckning är klar vad jag vet och hur kan ett hus skrivas över efter någons död när den som äger huset är avliden.
Mycket konstigt allt ihop.
Ja, jag tycker också det är märkligt alltihopa. Som jag tolkar det verkar skulderna varit större än bostadens värde vid tidpunkten-varför kronofogden kanske inte hade tagit den-men bostaden borde inte ha fått ny ägare strax efter dödsfallet, innan bouppteckningen var klart och eventuell testamente grävts fram.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp